Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

23.5.2008 12:55

Risord kirjoitti:Joo eli tosiaan nyt vedettiin tarkoituksen mukaisesti juuri vastakkaiselta puolelta ulosvetäjällä tuolla ja nakuteltiin. Ei se irronnut mutta ainakin suoristui että venkutusta ei tapahdu kuin MAX 0,5mm tuo saattas mennä viel ajossa jos toi kärjellinen sytytys ottaa kiinni (kaipa niiden pitää vai vaan äärettömän läheltä?).


Jos vauhtipyörässä on heittoa tuo 0,5mm niin kuvittele kampiakselin laakereille tuleva iskumainen kuormitus, kun vedät 10 000rpm tauluun....

Eli älä laita tuollaista kieroa vauhtipyörää missään nimessä!!!!

http://homepage.ntlworld.com/ultimatelccrazy/

Tuosta linkin takaa NORBOlle sähköpostia ja ostat uuden (käytetyn. Norbolta saat myös ulosvetimen jos ei muualta löydy.


Vauhtipyörän (kunnollinen) ulosvedin ei maksa montaa euroa, joten osta ensiksi sellainen. Melkein kaikilla japsimerkeillä on sama kierre noissa vauhtipyörissä, joten honda/suzuki/kawa/yammu-kauppiaalla luulisi olevan sopiva. Muistaakseni se on 27mm vasenkätinen hienokierre.

Ulosvetäjällä kunnolla painetta vauhtipyörään ja muovivasaralla naputtelua, vauhtipyörälle voi antaa lämpöä, CRC:tä/tunkeumanestettä tms. väliin ja lisää painetta, naputtelua jne. Iskevällä pulttipyssyllä kannattaa kokeilla, mikäli mahdollista. Kyllä se sieltä irtoaa..

Itsellä lähti ihan käsipelillä ilman pieksämistä tai lämmittelyjä ja vauhtipyörää ei oltu irrotettu sitten vuoden 1986, kun pyörä on tuotantolinjalta tullut.

23.5.2008 13:17

Hepskukkuu!

Laitanpa tännekin kyselyn: Onko RD:n kanssa pulaavilla jemmassa ylimääräistä toimivaa sytytspuolaa?

Itsellä ei tahdo mopedi käynnistyä polkemalla, työntämällä kylläkin lähtee heti.

Mitä ilmeisemmin tunkee heikohkoa kipinää, kun bensapuolella ei pitäisi olla mitään vikaa ja kierroksilla toimii loistavasti.

Muistelen vuosien takaa, että RD:ssä olisi tulpanjohdot "valettu" puolaan kiinni. Voiko joku ystävällisesti vahvistaa tai kumota muisteluni. Jos ne tulpanjohdot ovat mallia irrotettavat, niin pääsee ainakin uusilla tulpanhatuilla ja johdoilla testailemaan...

Ärsyttävää lykätä mopoa käyntiin. Tai sitten vaan en osaa. :)

23.5.2008 13:23

Georg kirjoitti:...Onko RD:n kanssa pulaavilla jemmassa ylimääräistä toimivaa sytytspuolaa?...

Eikös ihan 12V tarvikepuolilla kannattaisi tehdä ? Taittaa olla se halvin konsti kummiskin.

23.5.2008 13:25

Koitappa polkaista pari kertaa ryyppy päällä ilman virtoja. Toimii monissa 2t vehkeissä "lisärikastuksena". Piikki RD:ssä ja DT:ssä ainakin auttaa kylmäkäynnistystä...

23.5.2008 14:13

specialisti kirjoitti:Koitappa polkaista pari kertaa ryyppy päällä ilman virtoja. Toimii monissa 2t vehkeissä "lisärikastuksena". Piikki RD:ssä ja DT:ssä ainakin auttaa kylmäkäynnistystä...


Nojoo. vasta 13 kesää samaa mopoa polkeneena on tullut aika tutuksi erilaiset metodit. :)

Vika ei ainakaan oireiden perusteella ole bensapuolella. Meinaa päin vastoin kastella tulpat, eli todennäköisesti heikko kipinä polkiessa, koska työntämällä lähtee kokolailla heti käyntiin.

Voihan ihan yksinkertaisesti akku olla niin huonossa hapessa, ettei jaksa antaa kunnon kipinää käynnistysvaiheessa (ladattu kyllä muutama päivä sitten jokunen tunti). Tai sitten johtoliitoksissa pientä mainittavaa jne.

Ajattelin sulkea puolan/tulpanjohdot/tulpanhatut/tulpat ekana pois, koska ne on helpoimmat. Niin ja akunkin voisi uusia, onhan tuo jonkun vuoden vanha jo kuitenkin.

Ei vaan millään jaksaisi purkaa (taas) katteita edestä. ÄÄH!

23.5.2008 14:15

-Zone- kirjoitti:
Georg kirjoitti:...Onko RD:n kanssa pulaavilla jemmassa ylimääräistä toimivaa sytytspuolaa?...

Eikös ihan 12V tarvikepuolilla kannattaisi tehdä ? Taittaa olla se halvin konsti kummiskin.


Mulla on vähän sellainen jääräpäinen periaate, että mopooni ei laiteta muita, kuin OEM-osia..

(On mulla tosin Proxin männät siinä tällä hetkellä. Alkuperäiset olisivat maksaneet tuplaten..)

23.5.2008 14:47

Georg kirjoitti:...Meinaa päin vastoin kastella tulpat...

Oma ex 350 rd oli kaikista säädöistä ja lähes täydellisestä koneremontista huolimatta sellainen, että kylmälle koneelle ei saanut antaa lainkaan kaasua, taikka tulpat meni märiksi välittömästi. Lämpöisenä se olikin aina laakin peli. Kylmä moottori vaati 5-6 polkaisua, mutta kaasua ei saanut tosiaan antaa lainkaan.

Jälkikäteen tuli sellainen epäilys, että syynä olisi ollut 2T öljy. Tarkemmin öljypumppu, joka olisi laskenut ajanmittaan 2T öljyä hissukseen läpi kampikammioon ja liiallinen öljy vaikeutti käyntiinlähtemistä. Tätä teoriaa tukisi myös koneen suhteellisen runsas sininen savu kylmän koneen käynnistyttyä ja tuon kaasun kääntämisen vaikutus olisi pahentanut ongelmaa entisestään, sillä öljypumpun tuottohan on suurempi suuremmila kaasun avauksilla.

Voi tietty olla, että tämä diagnoosi on vieheellinenkin, mutta en tuohon lopulta oikein muuta järkevää selitystä löytänyt. Toisia kaasareitakin tuli siihen kokeiltua.

Tuohon puola-asiaan vielä, niin tokihan pyörän arvo pysyy suurempana mitä alkuperäisempi se on. Sinänsä käytön kannalta puolalla ei ole muuta merkitystä, että kun sen toimintajännite ja sisäinen resitanssi on sama. Mikäli RD:n omat puolat tuppaavat maksamaan maltaita/saatavuus olemaan huonoa, asiaa kannattaa silloin harkita.

23.5.2008 17:43

Eipä taida ainakaan itselle ole mitään merkitystä pyörää ostaessa että onko alkuperäistävai ei. TOki näille pyörille museorekisteri ei ole enää hirvittävän kaukainen asia...

Sitten aiheeseen. Käytin tänään Yamaha Centterillä ja onhan siellä huolto tunnilla hintaa mutta pitää kyllä sanoa että sai sille vastinettakin. Vein sinne kun puhelimessa oli puhetta ja 10min päästä poika ottaa työn alle. Oli muuten vielä toinen prikka mangeetossa ja liimalla kiinni.
Katselin vieressä kun tämä ammattilaisen otteella irroittaa vauhtipyörän ja parilla kopautuksella lohkot. Jonkin aikaa pyöritteli sitä vauhtipyörää pöydällä ja teh ammattilaisen arvion mukaan vauhtipyörä ei missään nimessä ole niin vääntynyt että siitä olisi haittaa kunhan testaa että syttyttää kunnolla =) Eikä lysti maksanut meikäläiselle melkein mitään. Kaikki pisteet YC:lle!

25.5.2008 21:01

Georg kirjoitti:Muistelen vuosien takaa, että RD:ssä olisi tulpanjohdot "valettu" puolaan kiinni. Voiko joku ystävällisesti vahvistaa tai kumota muisteluni. Jos ne tulpanjohdot ovat mallia irrotettavat, niin pääsee ainakin uusilla tulpanhatuilla ja johdoilla testailemaan...


Ovat ihan pienillä valuhuulilla kiinni puolissa, itse vaihdoin onnistuneesti omastani johdot/hatut raysingmallisiin. :)
Ja edelleen on yhtä huono kipinä...

Omakin pyörä toimii nyt, vetoa löytyy jumalattomasti verrattuna vakioon ärtsykkään.

Vielä vähän säätöä ja opettelua, niin eikös se aina vain paremmin ja paremmin ala toimimaan.

Ja tosiaan kannattaa ostaa sellainen ulosvedin, jolla vedetään niistä magneeton sisäkierteistä, mulla oli aivan jumalattoman piukassa, mutta irtosi lopulta.
Kiila tosin oli sökönä...

Mitenkä se Risord sinun magneettosi meni sököksi?
Saako toimivaa kalua? Jos ei ole kappaleina, vaan kierona tms. niin ota yhteyttä ja katsellaan josko saisin omaani vielä keveämmän mallin...

>:)

25.5.2008 21:11

Näkee sitten kun testaa. Muuten miten kukin irroittaa kun kutkintappi ja sen päässä oleva kuula ei ultä edes akselin päästä päähän jonka sisässä ovat? Multa taitaa puuttua joku tappi jostain välista?

ps urittäkää arvata mikä nappi ei toimi =)

25.5.2008 22:27

Risord kirjoitti:Näkee sitten kun testaa. Muuten miten kukin irroittaa kun kutkintappi ja sen päässä oleva kuula ei ultä edes akselin päästä päähän jonka sisässä ovat? Multa taitaa puuttua joku tappi jostain välista?


No siinä kytkimen painelevyssä on kiinni sellainen jatke, jonka sisällä on kytkimen säätöruuvi.

Omakin kytkin on viittä vaille vainaa, kytkinkruunu heiluu edestakaisin siinä (ensiö?)rattaassa kuin hullun mikäsenytoli...

Mahtaakohan sopia R6:sta? Levyt sopii kuitenkin keskenään, joten ei kai kruunukaan kovin erilainen voi olla?

Romikselta saa kuitenkin halvemmalla kuin Bansheen billet/tms. paremmin öljyäviä malleja...

26.5.2008 6:16

Miki_Moon kirjoitti:Omakin kytkin on viittä vaille vainaa, kytkinkruunu heiluu edestakaisin siinä (ensiö?)rattaassa kuin hullun mikäsenytoli...

Mahtaakohan sopia R6:sta? Levyt sopii kuitenkin keskenään, joten ei kai kruunukaan kovin erilainen voi olla?

Romikselta saa kuitenkin halvemmalla kuin Bansheen billet/tms. paremmin öljyäviä malleja...


En usko, että kytkinkruunua saa R6:sta heittämällä sopimaan RD:n "mikäsenytoli-ensiörattaaseen". Olen kyllä netissä nähnyt korjaussarjoja, joissa tulee uusi kytkinkruunu, vaimennuskumit ja niitit, jolloin saa klapin pois kytkyttimestä.

Eipä sillä välyksellä tunnu kovin kummoista merkitystä olevan käytön kannalta. Saattaa pitää vähän kolinaa vaihtaessa, mutta ei muuta.

YYbervirivirihipo-moottoreissa voi porsimisen vaara tietysti olla.

26.5.2008 6:22

Risord kirjoitti:Eipä taida ainakaan itselle ole mitään merkitystä pyörää ostaessa että onko alkuperäistävai ei. TOki näille pyörille museorekisteri ei ole enää hirvittävän kaukainen asia...


Niinno. Minä en aio omaa rihnettäni koskaan myydä, joskaan tämän hintaluokan vehkeissä ei ole mitään merkitystä, onko käytetty OEM-osia vai jotakin hui-yeang tarvikeosia.

Olen vuosien mittaan (~60 000 ajokilometriä) havainnut, että OEM-varaosien sopivuus/kestävyys on parempi, kuin tarvikeosilla. Näin siis noin 80% vaihdettujen osien osalta. Esim. keulastefoja on ollut alkuperäisinä ja laadukkaina tarvikeosina, eikä niiden kulutuskestävyydessä ole ollut eroja. Vastaavasti vaikkapa OEM-männät kestävät pidempään vakiomoottorissa.

Mutta kukin tyylillään. Tarvikeosiakin löytyy sekä hyvä- että huonolaatuisia.

26.5.2008 6:24

Miki_Moon kirjoitti:
Georg kirjoitti:Muistelen vuosien takaa, että RD:ssä olisi tulpanjohdot "valettu" puolaan kiinni. Voiko joku ystävällisesti vahvistaa tai kumota muisteluni. Jos ne tulpanjohdot ovat mallia irrotettavat, niin pääsee ainakin uusilla tulpanhatuilla ja johdoilla testailemaan...


Ovat ihan pienillä valuhuulilla kiinni puolissa, itse vaihdoin onnistuneesti omastani johdot/hatut raysingmallisiin. :)
Ja edelleen on yhtä huono kipinä...


Splendid. Kunhan saan varaosapuolan hyppysiini, niin täytyypä koittaa vaihtaa johdot siihen.

27.5.2008 22:54

Georg kirjoitti:Olen vuosien mittaan (~60 000 ajokilometriä) havainnut, että OEM-varaosien sopivuus/kestävyys on parempi, kuin tarvikeosilla.

Samoin, muutaman kerran erehdyin tarvikeosia kokeilemaan ja lähes aina on mennyt mönkään. Sielläkin tosiaan niitä laadukkaita tietysti on, mutta myös paljon kuonaa ja viimeistään siinä vaiheessa hintaetukin on menetetty - jos sitä alunperinkään oli. Etenkin Toyotan, mutta myös Yamahan ja Hondan kohdalla opin luottamaan OEM:ään ja sama jatkuu nyt Suzukin kohdalla.