Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

7.5.2006 13:23

Itse olen ainakin orkkisosia löytänyt aika hyvin myös purkaamoilta. Jostain syystä noita tuppaa olemaan niissäkin...

7.5.2006 18:53

SirKaarlo kirjoitti:
-Zone- kirjoitti:Kupariputkesta tehdyt puslat kestää vähän aikaa, mutta parempi tulee oikeasta laakerimetallista.


Osaatko sanoa millaiset nuo alkuperäiset puslat on? Minulla on alkuperäiset tehtaan paketissa; tarkoitus on vaihtaa ne tässä keväällä. Ovatko ne juurikin tuollaiset tarkoittamasi "kupariputket" vai tuhtia tavaraa?


Mielestäni ne on ihan pelkät alumiinipuslat ilman sen kummempia laakeripintoja ja siitä syystä niin kulumisherkätkin. Mulla ei ole ollut noita uusina osina koskaan, vaan aina vain vanhoja ja kulunenina, joissa yhdessäkään ei ole ollut merkkiäkään varsinaisesta laakerimetallipinnasta.

Kunnon laakerimetalli muistuttaa pinnaltaan hiukan kiillotetun kuparin tai kiilloitetun messingin pinnalta, mutta kestää kulutusta moninverroin kuparia enemmän. (Sitä näkee useimmin vanhojen mopojen kiertokangen yläpäässä niissä malleissa, joissa ei käytetä neulalaakeria. Vanha kunnon pappatuntsa taisi olla juuri sellainen)

Kuparista tehdyt toimii tuolla YPVS venttiilissä siksi, että sen sulamispiste on hyvin korkea, eikä suuria muodonmuutoksia tule noissa lämpötiloissa, mutta sen ikää lyhentää kuparin heikko kulutuskestävyys.(mekaaninen hankaus)

Edit: Ja lisätään tähän vielä sekin, mikäli aikoo itse koneistaa tonne holkit, niin sekä akseliin, että puslaan sitten mieluiten molempiin samaa materiaalia.
Itse pistin välykseksi 0,20mm, mutta saattaa toimia pienemmälläkin välyksellä. Pääasia, ettei lämpölaajeneminen kasva niin suureksi, että pusla+akseli leikkaa kiinni. Jos näin tapahtuu, hajoaa YPVS-venttiilin päässä oleva bakeliittinen vaijereiden kiinnike (Bakeliitti on siis tämän osan valmistusmateriaali).

Servossa on yllättävän paljon voimaa ja kunnossa olevat vaijeritkin kestävät enemmän, kuin tämä vaijereiden kiinnike. Servo kirjaimellisesti repii vaijerit "nahkoineen" irti tästä bakeliitti-osasta. (Tälläinenkin tapaus on tullut nähtyä)

Jos laitetaan laakerimetalli vain puslaan, eikä lainkaan akseliin, ei ole varmaan vaikea arvata kumpi kuluu jatkossa enemmän, kun akseli on alumiiniseosta ja siten pehmeämpää materiaalia, kuin puslan laakerimetalli.

Paras tulos saataisiin jos akselille saisi männätappia vastaavan erittäin kovan pinnoitteen ja puslaan laakerimetallin. Näin jatkossa se vähäinenkin kuluminen tapahtuisi käytännössä aina puslan(halpa) puolelta akselin(kallis) pysyessä miltein täysin muuttumattomana.

8.5.2006 6:46

Johnnie: Sylinterin ja putken väliin ei kannata ängetä mitään euron halpis-paska-tiivisteitä. Niillä kertakäyttötiivisteillä voi sipaista kuikkaa jo uutena. Investoi alkuperäisiin kuparisiin "jousitiivisteisiin". Ne pitävät ja niitä voi käyttää ziljoona kertaa. Muistaakseni hinta on parikymppiä/kpl.

----------------
PV:n vuodot on enemmän ominaisuus, kuin vika RD:ssä. Ärsyttävää sinänsä, että sotkee moottorin ja käyrät kokolailla, vaikkakaan mopottorin toimintaan pienehköillä vuodoilla ei ole juuri vaikutusta.

Tiivisteitä löytyy kahdesta kohtaa koko PV-systeemistä: Tukiholkkien ulkokehällä on O-rengas ja tukiholkin sisäreiässä on pakoluistiin vastaava hieman kartion mallinen akselitiiviste. Em. tiivisteet kuluvat suhteellisen nopeasti, eli aina yläkerran ollessa levällään (itsellä 30tkm välein?!?) kannattaa tsekata.

PV:n luistien holkit ovat minun mielestäni pronssia tmv seosta. Jos alkuperäiset mitat on selvillä, niin pronssista noita kalikoita voisi sorvauttaa repullisen..

Uusien osien hintaa en viitsi edes lähteä kyselemään..

8.5.2006 13:43

Johnnie kirjoitti:Olikos se Yamaha-varaosamyyjä poissuljettu vaihtoehto vai miten...? Orggisosatkaan eivät aina ole liian kalliita, esim. öljytikku maksoi vain 5 ¤!

Muut liikkeet (tarvikeosia myyvät varaosaliikkeet) taisivat jo tulla mainituksi, mutta purkupuolelta löytyy tällä hetkellä myös Motoplaza. Mutta pitäisi kuulemma mennä paikanpäälle penkomaan, kun usean eri mallin osat ovat sekaisin laatikoissa.:(


Jep jep. Varaosamyyjä täällä sanoi ettei ole mahdollista saada osia. Kysyin koko putkea, johon hän "sehän maksaa perkeleesti" :). No ei kai se sen ongelma ole ;). Oli niin vaikeeta etten jaksanut hieroa enempää...

Motoplazan ukko kertoi myyneensä RD:n putket 10 vuotta sitten :) :).

Elikkäs hyviä vihjeitä putkistojen osalta otan edelleen vastaan...

8.5.2006 14:45

Sama juttu, kohtuuhintaista putkistoa ollaan katseltu, tällä hetkellä parhaita on olleet Gianellit, ne oli halpojakin, mutta kuulemma paskoja toiminnaltaan. Jollymotot sitten kustantaakin sen ~850 euroa. :(

8.5.2006 15:21

Georg kirjoitti:...Tukiholkkien ulkokehällä on O-rengas ja tukiholkin sisäreiässä on pakoluistiin vastaava hieman kartion mallinen akselitiiviste... PV:n luistien holkit ovat minun mielestäni pronssia tmv seosta...

Jep, muistankin nyt noi ulkokehän kumiset o-renkaat, jotka tuntuivat käytännössä olevan lähes turhat, kun koko holkki oli tiukka pesäänsä sylinterissä. Mahdollista on että tukiholkit olisivat sittenkin prossiset, mutta vahva muistikuva on, että ne olisi ollut alumiiniset. (ettei vain olisi ollut ohuempi pronssi-holkki sisällä?) Näissä vanhoissa osissa, joita mulla on ollut, välyksen suuruus on ollut + - 1 mm luokkaa ja tolla välyksellä ei enää akselitkaan ole olleet pyöreitä, vaan pikemminkin soikeita. No, joka tapauksessa kulumaherkkiä osia. Ja lisätään vielä, että pienet vuodot ei ole ongelma, mutta suuret välykset saattavat saada aikaan sen, että sylinteriin voi imeytyä tätä kautta ylimääräistä ilmaa painevaihteluiden aikana seosta laihentamaan.

10.5.2006 7:47

SirKaarlo kirjoitti:Sama juttu, kohtuuhintaista putkistoa ollaan katseltu, tällä hetkellä parhaita on olleet Gianellit, ne oli halpojakin, mutta kuulemma paskoja toiminnaltaan. Jollymotot sitten kustantaakin sen ~850 euroa. :(


Jollyt toimivat hyvin virimoottoreissa. Vakiokoneessakin kuulemma pelaa, mutta tappaa keskikierrostehoja kuten melkein kaikki "viriputket".

Allspeed/Gibson on vakiokoneeseen lukemani perusteella parhaat. Eli StinkWheelin Tonylle tai Derrenille viestiä tai puhelinsoittoa ja tilausta vetämään. Hinta ei ole halvin, mutta ei aivan tolkutonkaan.


www.gibsonexhausts.co.uk/

www.gibsonexhausts.co.uk/stinkwheels/home/index.asp

gibsonexhausts@btconnect.com

stinkwheels@ntlworld.com

Tel. 01708 372122 or 07881 528882


Edit. Soitellessa kannattaa lämäistä noiden numeroiden eteen UK:n suuntanumeroa. Unohtui tarkistaa..

10.5.2006 21:12

Hehheh, taisinpa kerrankin olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan kun Georgilta nuo Micronin putket ostin...ja niihin kun olen ihan tyytyväinenkin.

edit: Mutta kovat äänet niissä on, ainakin mitä on muita uskominen, kuulee ilmeisesti jo pitkältä kun meikäläinen tulee. Lyhyethän nuo vaimentimet noissa onkin, mutta ei se minua haittaa kun tulpat korvissa ajelen. Ainakaan niin pitkään kuin ei tule setäsiniseltä noottia asiasta. :D

11.5.2006 7:23

Lutikka kirjoitti:Hehheh, taisinpa kerrankin olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan kun Georgilta nuo Micronin putket ostin...ja niihin kun olen ihan tyytyväinenkin.

edit: Mutta kovat äänet niissä on, ainakin mitä on muita uskominen, kuulee ilmeisesti jo pitkältä kun meikäläinen tulee. Lyhyethän nuo vaimentimet noissa onkin, mutta ei se minua haittaa kun tulpat korvissa ajelen. Ainakaan niin pitkään kuin ei tule setäsiniseltä noottia asiasta. :D


Hyvä, että skulaavat. Mulla ei keskikierroksilla tapahtunut yhtään mitään. Ylärekisterissä pelasivat kyllä hienosti ja perstuntuman mukaan ruutia tuli lisää. Konetta piti vaan kierrättää koko ajan, että jaksoi mennä kunnolla.

Kovat äänet johtuu siitä, että ne vaimennusvillat on finaalissa. Hyvät äänet silti, kun ne on sellaiset "peltiset" kilinät. Itse tykkäsin kyllä äänistä, eikä niiden kovuus itseä ajossa häirinnyt.

Unohtuipa mainita edellisessä postauksessa, että NK Racingin (www.nkracing.co.uk) Nigelin kautta saa myös putkia. Taitavat olla erään brittiläisen kaksitahtivirigurun suunnittelemia, ja NK:n tekemiä mutta yhtä kaikki pirun hyvät. Sellaiset pitäisi tilailla, mutta likviditeettitaso ei tällä hetkellä mahdollista moista.

Ns. tehoputkista on kyllä eriäviä mielipiteitäkin. Esimerkiksi sakslainen Martin Kieltsch, jota voidaan pitää yhtenä kokeneimmista RD-tietäjistä, on sitä mieltä, että vakioputket ovat pienellä modauksella parhaat mahdolliset katukäytössä.

Hyvä ja helppo, sekä tehoa useita hevosvoimia lisäävä investointi on Zeeltronicin ohjelmoitava CDI-/YPVS-boksi. Eikä edes pahan hintainen.

Ostoslista on pitkä kuin nälkävuosi.... :)

11.5.2006 8:47

Lutikka kirjoitti:Hehheh, taisinpa kerrankin olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan kun Georgilta nuo Micronin putket ostin...ja niihin kun olen ihan tyytyväinenkin.


Muistanko väärin, mutta olikos se niin että Moposportissa myydään just noita Microneita ? Jotain 250 euroo kappale ?

11.5.2006 10:27

Ei saa enää Microneita RD-malleihin. Valmistus on lopetettu.

Oliskohan JL (tai joku muu putkivalmistaja) hommannut lisenssit, joten jonkunlaisia versioita saattaa saada, mutta "alkuperäisiä" ei enää. Näin ainakin olen antanut itseni ymmärtää.

Lutikalla olevat Micronit ovat nk. Small Can-malliset HyPower-versiot. Ne ovat LC-malliin alunperin tarkoitetut, mutta pienellä sovittelulla menevät myös 31K/1WT-malleihin. Putkilinja jää vaan vähän matalalle ja taka-akselin kanssa tulee helposti kosketusta.

11.5.2006 13:04

Georg kirjoitti:Ei saa enää Microneita RD-malleihin. Valmistus on lopetettu.

Oliskohan JL (tai joku muu putkivalmistaja) hommannut lisenssit, joten jonkunlaisia versioita saattaa saada, mutta "alkuperäisiä" ei enää. Näin ainakin olen antanut itseni ymmärtää.

Lutikalla olevat Micronit ovat nk. Small Can-malliset HyPower-versiot. Ne ovat LC-malliin alunperin tarkoitetut, mutta pienellä sovittelulla menevät myös 31K/1WT-malleihin. Putkilinja jää vaan vähän matalalle ja taka-akselin kanssa tulee helposti kosketusta.


Tosta tulikin mileeni että mulla on 82 mallin piikki rd:hen sopiva kromattu Microni tallissa. Pitäiskö pistää myyntiin keräilyharvinaisuutena :)

11.5.2006 13:21

Ei noi 125-micronit ole mitään ihan harvinaisia. Hiljan oli taas huutonetissä myynnissäkin 30 eken hintaan. Gianellin putket taas ovat niitä harvinaisempia + halutuimpia + kalliimpia, kun on piikki rd "miesten" mukaan micronia parempi putki. 80-luvulla noissa 125 rd:ssä oli lähes joka pojalla microni, niin niitä on aika paljon vielä jäljellä.
Edit: Ja tohon 350 putkiasiaan muutama linkkivinkki, mikäli on onnistunut vilahtamaan ohi silmien.
Helpoin valmistustapa:
http://www.two-stroke-addicts.freeserve ... ropipe.htm
Nättejä omatekoisia putkia:
http://www.kawasakitriplesworldwide.com ... 0pipes.htm
Laskenta-ohjelma Exelille:
http://www.saunalahti.fi/jysal/mopokaav ... austII.xls
Perinteistä laskentaa:
http://www-staff.lboro.ac.uk/~elvpc/bik ... expch.html

11.5.2006 16:29

Georg kirjoitti:
Lutikka kirjoitti:Hehheh, taisinpa kerrankin olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan kun Georgilta nuo Micronin putket ostin...ja niihin kun olen ihan tyytyväinenkin.

edit: Mutta kovat äänet niissä on, ainakin mitä on muita uskominen, kuulee ilmeisesti jo pitkältä kun meikäläinen tulee. Lyhyethän nuo vaimentimet noissa onkin, mutta ei se minua haittaa kun tulpat korvissa ajelen. Ainakaan niin pitkään kuin ei tule setäsiniseltä noottia asiasta. :D


Hyvä, että skulaavat. Mulla ei keskikierroksilla tapahtunut yhtään mitään. Ylärekisterissä pelasivat kyllä hienosti ja perstuntuman mukaan ruutia tuli lisää. Konetta piti vaan kierrättää koko ajan, että jaksoi mennä kunnolla.

Kovat äänet johtuu siitä, että ne vaimennusvillat on finaalissa. Hyvät äänet silti, kun ne on sellaiset "peltiset" kilinät. Itse tykkäsin kyllä äänistä, eikä niiden kovuus itseä ajossa häirinnyt.

Nuo villat vaihdoin jo viime syksynä, ja mitä nyt olen tarkistellut, niin eivät nuo uudet ole juurikaan edes mustuneet saati käristyneet pois. Myöskään vuotoa ei näyttäisi tapahtuvan pakoaukon liitoksesta. Mutta äänet kyllä ovat minustakin erinomaisen kuuloiset, todella hyvä tunnelma kun korkeilla kierroksilla painelee mutkapätkää.

Ei tosiaan tapahdu mitään siinä 5-6 tonnin alla, muutaman kerran päässyt tiukassa pitkässä mutkassa kierrokset laskemaan tuon rajan alle ja peli tuntuu kuin tukehtuvan ja ajolinja lähtee sisäkaarteeseen päin. Mutta semmoinen 90-130km/h matkavauhti nelosvaihteella kierrokset seitsemästä tonnista eteenpäin hyvällä tiellä on aivan taianomaista. Kaasuunvastaavuus on aivan kohdallaan ja muutenkin meno on todella nautittavaa.

11.5.2006 22:08

bore69 kirjoitti:Muistanko väärin, mutta olikos se niin että Moposportissa myydään just noita Microneita ? Jotain 250 euroo kappale ?


Siellä myydään Giannellia tuohon hintaan. Tässä threadissä sivulla 2 jo mainitsinkin asiasta ;)

edit: siis käsittääkseni vähintään toisen pytyn irroittamisenhan se vaatii koko venttiilisysteemin irrottaminen, mutta oliko niin että välikappaleen irrotus pitäisi onnistua muutenkin? Pitää huomenna katsoa jos sieltä moskan alta löytyisivät vaikka Zonen mainitsemat kuusiokolot...
Viimeksi muokannut Johnnie päivämäärä 5.8.2006 22:18, muokattu yhteensä 1 kerran