Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

24.12.2004 3:18

yksinkertaisimmillaan mig hitsaussuuttimet väliin letkun varrelle. Nämä siis tasaavat paineen vaihtelua eli myös mittarin neula saa pienempiä vaihteluita jolloin heilahtelun voimakkuus laskee, siis kun kuristaa niin tarkkuus nousee kahdestakin syystä.
Isot pojat ovat säätäneet hyvinkin halvalla menetelmällä johon kuuluu lauta, 2,5m läpinäkyvää letkua, pari naulaa, mig hitsaussuuttimet ja vähän sorminäppäryyttä. Tämähän perustuu siihen että letkussa on hieman nestettä, letku on aseteltu niin että se roikkuu keskeltä taitettuna taitos alaspäin(siis letku tekee U :n ja tuossa u:n pohjalla on sitä nestettä) jolloin molemmat sylinterit yrittävät imeä nestettä puoleensa. Se kumpi sylinteri käy voimakkaammin voittaa köydenvedon ja alipaine-ero näkyy heti nesteen pinnan tasossa.

24.12.2004 13:50

Eipä oo juuri ikinä tullut vastaan mitään 2-tahtista jonka kaasarit pitäis synkkaa alipainemittareilla.

Tässävähän esimerkikkiä miten homma toimii:

http://edj.net/2stroke/rg/ServiceManual/05-09.GIF

Äskön oli ainakin hidas joten voi kestää.

Ja Suzukeissa ja muissakin MP:ssä kannataa vaihtaa kaasarien putsauksen yhteydessä se O-rengas mikä on siinä neulaventtiilin messinki osassa. Ajan mittaan se O-rengas kovettuu ja pienenee ja voi alkaa päästää bensaa läpi ja sit hukkaletkut vuotaa. Itellä ollut tää sama 3 Suikassa.

24.12.2004 14:01

jaa, pitäisi varmaan tarkistaa tuo. Ei kyllä ole vuotaneet pätkääkään ihme kyllä(vaikka aika varmasti täysin tehtaan kuosissa). Niin ja kyllä se synkkaus kannattaa kunnolla tehdä, on siitä sen verran iloa verrattuna luistien säätelyyn perstuntumalla :) Ainakin gt mallistossa vasen/oikea sylinteri erot on aikamoisia, esim vakiopakoputkissa erilaiset muotoilut paisuntakammiossa yms ihme älynväläyksiä.

24.12.2004 23:23

MänTä kirjoitti:jaa, pitäisi varmaan tarkistaa tuo. Ei kyllä ole vuotaneet pätkääkään ihme kyllä(vaikka aika varmasti täysin tehtaan kuosissa). Niin ja kyllä se synkkaus kannattaa kunnolla tehdä, on siitä sen verran iloa verrattuna luistien säätelyyn perstuntumalla :) Ainakin gt mallistossa vasen/oikea sylinteri erot on aikamoisia, esim vakiopakoputkissa erilaiset muotoilut paisuntakammiossa yms ihme älynväläyksiä.


Eihän sitä nyt suinkaan perstuntumalla pidäkään tehdä, rakotulkilla luistit samaan aasentoon tyhjäkäynnillä ja vaijereiden välykset sitten niin että esimerkiksi luistit on samoissa asennoissa myös kaasun ollessa auki.
Mietitäänpäs yhdessä kuinka tuo alipainesynkkaus toimii jos pakoputket on hieman erilaiset tai toinen sylinteri aavistuksen väljempi kuin toinen ;)

Vuotaako sulla RM jalalla ollessaan vasemman puolen kaasareiden ylivuotoletkuista bensaa jos jätät hanan auki? Itse olen noita neulaventtiilien o-renkaita ja itse neulaventiilejäkin vaihdellut ja mielestäni se aina ruikki yli. olen järkeillyt nyt että se johtuu siitä että pyörä on kallellaan ja sille ei voi mitään, onko näin? :)

25.12.2004 1:20

kakkaa, jos neulaventtiilit toimii niin ei haittaa vaikka olisi 12l bensaa päällä. Itsellä vuotanut koskaan. Synkkaus on poikaa, sillä saa koneen toimimaan käyttökierroksilla oikein ja täysin harmoniassa. Ainahan noissa on eroa hieman ajossa jos tyhjäkäynnillä synkkaa.

25.12.2004 1:33

Hmm. En tosiaan tiedä tuosta synkkauksesta niin varmasti että alkaisin väittelemään ;) Mutta kuinkas homma menee jos ajattelee tilannetta jossa on hieman erikokoiset sylinterit, monissa kun on vaihdettu mäntiä yksitellen tai pareittain ?

25.12.2004 3:00

Tuota neulaventtiili asiasta hieman. Vaihdoin tuosta mun piikkisestä gammasta neulaventtiilin uuteen kun se oli kertakaikkiaan niin loppu. Se messinki osa oli kulunut nelion muotoiseksi ja se alumiininen (missä kuminen kärki) oli kulunut päistä. Se aiheutti suorastaan harmaita hiuksia kun sen kanssa sai viritellä vaikka millä mitalla. Homma meni silleen että venttiili oli kulunut niin löysäksi että se alumiininen osa meni aina poikittain jumiin ala asentoon. Kaasari rupes tulvimaan ja muutaman kerran meinasin jäädä välillekkin kun se perhana kusi ajonaikana bensat ulos. Ostin siihen uuden ja sekin meinasi jumittuilla, mutta tälläkertaa ylä asentoon :D Piti sitten taivuttaa sitä lirpaketta kohosta vähän että se ei jumitu.

No kumminkin, semmosen jutun huomasin että aina kun kaasari menee täyteen bensaa, se sylkäsee pikku tipan ulos jostain ylivuotoletkusta. Tosin vain silloin kun kohokammio on alunperin ollut tyhjä.

Se, että onko tästä apua kenellekkään, on kyseenalaista. Kunhan "ratokseni runoilen". :P

25.12.2004 17:38

gamma, käsittääkseni jos on erikoko porauksia niin aika turhaa synkkailla ollenkaan :) sitten kelpaa vaikka silmämääräinen kun täristää jokatapauksessa. Alipaineella saadaan kaikki ajan kuluessa tulleet erot tasattua hengityksessä, eli kun sama alipaine molemmissa kaasareissa niin teoriassa saa saman verran potkua molemmista sylintereistä. En itsekään tiedä miten tarkalleen toimii tuo tehojen tasaaminen mutta siihenhän se perustuu.

25.12.2004 20:33

Ei niitä kaasareita kannata itse kovin tarkasti säädellä, aikaa vain menee. Vein itsekin kelkan säädettäväksi huoltopajalle eikä maksanut kuin parikymppiä, ja hyvin laulaa. Maksaa ne mittarit jo sen verran.

25.12.2004 21:04

erkkola, niin olettaen että pyörä pysyy nipussa tarpeeksi pitkään kerrallaan :) tosiharrastaja tekee kaiken itse! sitäpaitsi nuo kaasarinsynkkaus vehkeet maksavat ehkä n.10e jos ostaa oikeasta paikasta letkua ja migi hitsaussuuttimet, niin ja tarkkakin tuo menetelmä.

26.12.2004 22:11

Mulla tulee tosta toisesta Gammasta muutama tippa oikean puolen kaasareista aina kun sen nostaa tallalta ylös. Tossahan on sen millin verran pelivaraa +/- bensanpinnan korkeudessa. Voi olla, että tämä korjaantuisi jos säätäis bensapinnan siihen "ala-arvoon". Tää kaasarien vuotaminen on 500 Gamman tyyppivikoja ja näitä on kuulemma joskus palanutkin tämän vuoksi.

Täytyy ostaa tohon toiseen koneeseen noi erillisfilsut ja täytyy laittaa niiden mukana tulevat uudet enemmän virtaavat "grose valvet". Näillä uusilla pesillä kaasarien ei kyllä pitäis tulvia lainkaa.

Niin ja eräs Gamma harrastaja kertoi, että Suikan alkuperäsistä bensaletkuista irtoa ajan mukaan pieniä kuminpalasia jotka saattavat päästä jumittamaan neulaventtiilejä. Noitten pitäis kyllä mun järjen mukaan jäädä kaasareissa oleviin "filsuihin", mutta voi olla et noi bensaletkut kannattis vaihtaa ihan vaikka kokeeks.

26.12.2004 22:24

kyllähän ne varmaan kovettuu ajanmyötä vaikka mitä ainetta olisivat. Minulla on suikkelissa autojen bensaletkua ja tuntuu toimivan. On kaksikerroksista, sisäpuoli bensalle suunniteltua, ulkopuoli ulkoilmalle ja keskimmäinen kerros tukemassa(siis keskimmäinen jotain kuitukudosta).

26.12.2004 23:45

Tänään tuli leikeltyä rälläkällä peltiä penkin pohjaksi. Pelti tuli valmiiksi mutta kiinnikkeet pitää vielä tehdä. Eli porata reiät ja pistää m12 kierreniitit. Pellin päälle tulee retkipatjaa (piti kokeilla leikkailla siihen sopivia paloja) ja päälle tekonahkaa.

Perseen alle ainakin 3 kerrosta retkipatjaa. Viimeinen kerros koko penkin kokoinen reunoja myöden. Alempien kerroksien reunoja pitää muotoilla lamellilaikalla. Patjat tulee peltiin kiinni kontaktiliimalla, ja teen reunoista vähän peltejä isommat ettei nahkan reunat repeile. Toiselta puolelta suunnittelin kiinnittäväni nahat leveäkantaisilla pop niiteillä.

Sen takia uusi penkki että sopii paremmin ton perän lookkiin, semmonen suora siitä päältä. Ja orggis penkin takareuna ei oikeen sovi katteen muotoihin joten helpointa tehdä koko hässäkkä uusiksi. Pohja pitää tempasta sitten matta mustalla.

Tuli sitä myös tutkailtua magneetonkoppaa ja pestyä se samalla. Huomasin että matoruuvihässäkkä on paljon edistyksellisempi mitä piikkisessä. Matoruuvissa on (kuuluisi olla) 8kpl laakerikuulia. 2 puuttui paikaltaan. Koppa menee siis kiillotukseen. Vauhtipyörän päällä on aika pahoja koloja, liekkö kaaduttu soralle ilman katteita vai mikä....
Huomenna meenkin ostamaan pakkelia ja lasikuitua että voi sitä katetta työstää taas.

On se niin mukavaa kun on pitkästäaikaa loma niin pääsee työstämään tuota härveliä. ;)

26.12.2004 23:55

Mikset tehny sitä penkinpohjaa lasikuidusta? Siitä on hiton helppo tehdä se pohja. Siihen vain pattexilla liimaa pehmusteet päälle, lamellilla muotoilee ja sitten niittaa vaan nahan kiinni.
Pehmusteeksi muuten suosittelen armaflexiä, solukumia mitä usein käytetään eristämishommissa. Kallistahan se on, mutta ei siinä määrässä mitä penkkiin menee. Itse olen sillä kaks penkkiä tehnyt, hiton hyviä istua.

27.12.2004 0:01

Pellistä on helpompi. Onhan tuo retkipatjakin jotain solumuovia. Makso aikanaan vissiin jotain 50 mummoo :P
Se on vielä hieman arvoitus, että teenkö tankkia vasten semmosen pehmusteen. Pitää ny eka tuo pohja väsätä. Takaosaa penkkiin ei tule, jos jotain niin katteeseen erillinen pehmuste. Mutta näin aluksi ainakin vaan pelkkä maali. Onko sulla jossain kuvia niistä sun penkeistäs?