Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

suzuki rg gamma 250 '84

27.9.2004 1:13

Ostin tämmösen mopon ja näyttäs siltä että siitä rupeaa kehkeytymään pienoista projektia taasen... Niin ajattelin sitten perustaa tämmösen topicin jos/kun tulee jotain mielipiteellisiä kysymyksiä... Pääasianahan on tietenkin tehdä pyörä joka miellyttää itseäni mutta ei kritiikistä tai neuvoista haittaakaan ole.

Eli tämmönen se oli ostettaessa:

lähtötilanne
lähtötilanne2
mittaristo

Kotiin sen sai ihan ajamalla ja tykillehän se tuntui piikin jälkeen :D
Tietenkin kävin tyypittämässä sen ennen ostoa ja syynäämässä helvetin monta kertaa parkkiksella :D

Vikalista on aikalailla seuraava:
-takanakki aivan kaput, kankaat näkyy
-katteissa pieniä halkeimia, saa luultavasti korjattua
-tankinkorkin "lippa" puuttuu
-jarrupalat uusiksi
-helvetin ruma
-vasen peili puuttuu
-vaimentimet pilattu totaalisesti (villat poistettu, alumiinit rutattu, hitsattu vitun rumasti kasaan...)
-oikea jalkatappi hitsattu vinoon
-jarrupoljin kierossa
-kicksin lukitus ei toimi (eli se kääntyy ajossa "auki")
jne...

Ajossa ja tallissa se kerkesi viihtyä paripäivää kunnes räjäytin sen atomeiksi, tässä muutama kuva purkaamisesta:

purettuna
purettuna2
purettuna3
purettuna4
purettuna5
kone sivusta
kaasarit
kaasarit2
kaasarit3
koneirti
rattaat
runko
runko puhdas

Jep, eli tarkoituksena olisi kiillotella mahdollisimman paljon alumiiniosia, maalata mopo jollakin mukavalla värillä (itse, ruiskulla) ja hiekkapuhaltaa vanteet. Aluksi kaavailin että moposta tulisi musta ja vanteista neon punaiset, mutta se neon punainen maali tuntuu olevan kiven alla joten pitää jatkaa etsintöjä. Kaikki hommat on jo aloitettu enemmän tai vähemmän paitsi katteiden hionta ja korjaus. Alumiiniosia alkaa olla jo useampi kiiltävänä ja vanteitakin on jo hiekkapuhallettu. Pitää vaan puhaltaa loppuun paremmalla hiekkapuhallus systeemillä ne kun nykyinen on niin perseestä.

Kirjoittelen tänne aina kun teen jotakin ja pistän kuvia. Kohtapuoliin olisi tarkoitus pistää kuvia noista kiiltävistä osista mitä tuossa on...

Kommentoikaa ihmeessä ja sanokaa mikä on perseestä ja mikä on hyvin.
Ideana olisi päästä mieluiten halvalla, mutta tehdä asiat hyvin. Eli mahdollisimman paljon ehostaa vanhoja osia jos niistä saa vain uudenveroisia ellei parempia ;)

Niin ja moposta piti köyhtyä 1100e (jotakin kiinnostaa kumminkin :P)
Viimeksi muokannut Hunter päivämäärä 27.9.2004 8:59, muokattu yhteensä 1 kerran

27.9.2004 7:57

Maalaa ihmeessa alkuperäisiin väreihin (se sinivalkoinen on ihan hieno värikin) ja teetä orggistarrat (ainakin joku tarramies niitä teki halvalla). Noita ei nimittäin paljon näe ja vielä vähemmän alkuperäiskuntosina.

Niin ja näyttäs kyllä 84-malliselta mun mielestä

27.9.2004 9:08

Niinjoo, käyttöönotto '85. Tuskimpa tuosta orkkista tulee. Jos haluaisi siitä alkuperäisen pitäs hommata uudet vaimentimet, ja sitä ei perse kestä. On meinaan varmasti hinnoissaan... Itse veistelemällä saa hienommat, kevyemmät ja halvemmat. Vakiovaimentimet on meinaan paksua rautaa jotka on vaan päällystetty alumiinilla. Kiihtyvyys paranee :P

Jos joku sattuu tietämään mistä vois hommata uudet peilit halvalla tuohon niin pistäkää linkkiä.

Piti maalinpoistoaineella tapella tuota mustaa maalia pois etuplexistä, jos siihen jää naarmuja niin pitää hioa ohuella hiekkapaperilla ne pois ja yrittää keksiä siihen jotain lakkaa. En vaan tiedä että mikä olisi sopivaa tuommoseen hommaaan. :\

Ainut yllätys mikä on tähänmennessä tullut vastaan on että termostaatti oli paska, saanut jonkinlaista iskua "asennuksessa" (aika seppä saa olla että termostaatin saa mutkalle).

27.9.2004 10:14

Ei siihen alkuperäseen kertalaakilla tarvi mennä. Värit vaikka ensin kuntoon.

27.9.2004 10:36

Hunter kirjoitti:Piti maalinpoistoaineella tapella tuota mustaa maalia pois etuplexistä, jos siihen jää naarmuja niin pitää hioa ohuella hiekkapaperilla ne pois ja yrittää keksiä siihen jotain lakkaa. En vaan tiedä että mikä olisi sopivaa tuommoseen hommaaan. :\

Voihan sen kiillottaakin samalla systeemillä kuin metalliakin.

27.9.2004 22:29

Biltemasta saa jonkinlaisia moottorinpyörän vilkkuja edullisesti. Linkkiä uupuu mutta eiköhän ne luettelosta löydy.

27.9.2004 23:35

rg:n lumoihin se vain taisi jäädä :) eikait siinä, hyviä projekteja. mielenkiintosen kuulonen kyllä, saa nähä tuleeko hienompi kun edellisestä. hyvin paljon yhteistä pienemmän suikkelin kanssa, näkee heti, että sukulaisia.
noh, ensinnäkin, älä missään nimessä maalaa alkuperäisväreihin. sama kun vetäisit sateenkaaren värit siihen :) hirveitä ne orkkisvärit ovat. jotain tummahkoa, niin hyvä tulee.
sitten tee jotain tuolle etulampulle, näyttää niin mololta. vaikka muovista tai lasikuidusta jonninlaisen "luomen" värkkäilet, ellet uutta umpiota halua laittaa.
vanteisiin ei kannata laittaa mitään hirveän räikeää väriä, meinaan niitä saa kaikenaikaa puunata, jotta ne näyttävät joltain. ihan joku matahko musta polttomaalaamalla niin paras tulee.
noh, etköhän sä siitä sievän saa aikaan, ainaki aiemman projektin perusteella. rispektii vaan, et joku jaksaa näitä vanhoja suikkeleita laittaa.

28.9.2004 11:02

Kyllä mä kuitenkin harkitsisin alkuperäisten katteiden säilyttämistä ehjinä.

Muodoiltaan ne on niin kamalat että jos tosta hienon haluu niin vaihtoon vaan kaikki, ei pahemmin värit auta. Itte tekisin niin että hankkisin jostain uudet katteet jostain toisesta, uudemmasta pyörästä. Kisareplikakatteita saa kohtuuhalvalla, esim joku piikkisen/250/jne kisapelin katteet modaa tohon, etuvaloks joku 3.5" umpio tms pieni laillinen, taakse joku halpa jostain, jne jne jne, tekee penkin itte.

Maksaa joo mutta ei noi lasikuitureplikakatteet nyt niin ihmeen paljoa maksa. Varsinkin jos lipatut ostaa. Kaikkea muutakin saa ulkomailta/käytettynä eli ei luulis syövän mitään älyttömästi rahaa.

Kuitenkaan ei tarvi väkisin ostaa esim. tankkia ja etuloksua.

Suomesta esim tuolta saa Poly 26:n kisareplikakatteita: http://mach.fi/lasikuitu.html. Srran pörssiä kannattaa kans selata. http://www.srra.fi/forum/board.php?cat=2&fid=3&s=s

28.9.2004 13:53

Jep.

Itellä oli myös hankinnassa 250 RG AVK:lta, mutta joku toinen kerkisi ennen. Olisin tilannut siihen lasikuituiset kisakatteet RGV:stä tms, ja hankkinut umpion muualta. Perää korkeammalle jne. Muuteman satkun maksaa katteet, pikkuvikaisina vähemmän. Mulle tuli tuola Machin kautta Ducatiin katteet myöskin.

Tuossa mallissa ei näytä ainakaa olevan tuplalevyjä edessä. Bikepicsistä katselin niin jossain mallissa oli ainakin, en tiedä sitten onko jälkiasennuksena.

28.9.2004 15:39

Pikkusen offtopic, mut mahtaiskohan tuohon 91 gammaan saada tommosen 89-90 250 rgv:n kisareplika katteet kuinka helpolla kiinni? http://www.poly26.com/modele.php?mq=4&md=71

Ja toinen kymysys että jos sattuisin löytämään samanlaisen moottorin kuin sinulla hunter, niin saisiko sen kiinni tuohon 125:n runkoon? Näyttää nimittäin melko samanlaisilta...

On muuten tosiaan mukavan olonen pyörä kyseessä... Moottorin kun saa hyvään kuntoon ja pyörää vähän hienomman näköiseksi niin hienohan tuolla on ajella. :)

28.9.2004 16:24

Niin katteista vielä senverran että sain tuohon mukaan semmosen ducktailin, ellikkäs takapenkin tilalle tulee vaan semmonen kate. Ulkonäkö parani jo sillä jonkunverran... Niin ajattelin että jos tekis tuonne valojen ja vilkkujen tilalle semmosen yhtenäisen palasen tummasta pleksistä. Sitten valot ja vilkut sinne taakse... ja kun pyörä olisi vielä musta niin kaikki olis vähän niinkun "yhtäpuuta".

Kätevää kun se takapenkki lähtee erikseen irti tuosta :)
Sitte penkkiin uus matta (keino)nahkaverhoilu niin näyttää jo osittain paremmalta
(samanlainen kun piikissä).
piikin penkki
Nahka tuohon maksoi 2e ja se on pakkasen, palon ja veden kestävää.

Niin sain muuten maalit pois tuosta pleksistä mutta piti hioa 800:lla hiekkapaperilla se että jokakohdasta lähtee. Koitin pistää vähän lakkaa nurkkiin ja tuli siitä läpinäkyvä... pitäisi vaan saada semmosta lakkaa mikä tarttuu muoviin ja kestää taivuttelua. Sitä ennen taidan kuitenkin kokeilla hioa sitä sileämmällä paperilla ja hiontavahalla.

28.9.2004 19:07

veikeää! noihin saa sitten leovincen tehareita. Ei luulisi maksavan sikoja mutta mansikoita ehkä. Kyllähän toki vakio rg on hieno kun vaan puhdas yms siistissä kunnossa :) tai no ehkä olen vain hurahtanut noihin 80-luvun superpyöriin. Itse meinaan tehdä tigeristani vähän rg:tä, vähän tezaria, vähän ducatia(80-luvun).

28.9.2004 22:32

Jaappanders... nyt on kuvia puunailluista osista, pleksistä ja rikkinäisestä jalkatapista. vieressä on ehjä tappi. Kuvasta ei huomaa että tappi on pahasti vinossa mutta se sojottaa toiseen suuntaan niin että jarrun hypistely on epämiellyttävää. En tiiä pitäskö ostaa kokonaan uusi siihen tilalle... voisi olla parasta.

Kokeilin sitä lakkaa tuonne pleksin yläkulmiin, kyllähän siitä parempi tuli mutta luulen että se ei tule pysymään siinä. Pitää hioa vielä pois ne.

Noista kiillotetuista osista tuo tankinkorkki on omituinen. Siihen tulee väkisellä tuommosia "läikkiä", mistähän räkäalumiinistä se on valettu kun tuommosia näkyy? Koittas vielä kiillottaa sitä vähän josko auttaisi. Pitäisi hommata siihen vielä se lippa....
Muut osat kyllä kiiltää niinkuin paavin kulli, varsinkin tuo lokarin pidike. Tosin kuvasta sitäkään ei taaskaan huomaa :\
Mutta eniveis... pienin askelin eteenpäin.

jalkatapit
pleksi
kiillotusta

Akkukin muuten heräsi vielä henkiin kun pistin sinne akkuvettä, se oli ihan rutikuiva vedestä... nyt muutamanpäivän testin jälkeen olen todennut sen hyvin toimivaksi. Harvinaista että tuommosen saa vielä elvytettyä. :D

28.9.2004 22:44

ehkä just se pelasti ettei enää nestettä :) No mutta siis mitä noille alumiineille teit? ihan vain sutasit äkkiä läpi lumpulla vai jouduitko alusta asti touhuumaan?

28.9.2004 22:58

Alusta asti, piti poistaa eloksoinnitkin. Oli tiukassa. Ensin 80 hiekkapaperilla, sitten 180, 240, 400, 800 ja 1200. Sitte semmonen iso puuvillainen sutturalaikka ja wenol alumiininkiillotustahnaa. Tuo toinen "koiranluu" joka tulee takahaarukkaan on hiottu vasta 80:llä. Ja tuota kypärälukon kehystä piti rälläköidä, viilata ja hangata niin perkeleesti että sai hyvän. Siitäkin tuli kyllä ihan hyvä. :) Ja samaten koiranluista viilata valusaumat pois.