Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
Lähetä vastaus

4.7.2009 19:37

Maalailua, hieroin sivukopat ja takalokarin 400 vesiohionnalla. Maalasin, hioin uudestaan ja nyt on pintaväriä päällä. Toivonmukaan ovat katseltavan näköisiä niin voi räkiä punaista raitaa päälle(ja lätkäistä gt250 merkin poskeen!).

5.7.2009 17:37

Eihän ne palikat olleet mitenkään kunnolla kuivuneet. Asentelin varovasti paikalleen, sitten ensi kesällä ehkä maalaukset loppuun. Ei sitä värillä ajeta :) Innolla odottelen reinerin pakettia, että saa mopon taas liikenteeseen.

6.7.2009 19:28

Reinerin paketti oli saapunut, asensin samantien uudet imukaulat paikalleen ja ruuvasin ilmasuuttimet(0,9mm) tyhjäkäyntikanaviin kovan lukkoliiman kera. Rynykytys loppui, mutta tyhjäkäynti on ainakin tostaiseksi hieman mielenkiintoinen. Asensin sivukopat paikalleen, oikeanpuoleiseen laitoin tarrat ja teräsepoksilla gt250 logon. Kyllä tuli hieno.

7.7.2009 20:34

Kävin koeajamassa laitetta. Joi aika janoisesti. Kulki melko mukavasti, tehoa piisaa. Röpöttää aavistuksen osakaasulla. Sade tuli, menin tomppadelle käymään mannilantielle. Lähtiessä ei meinannut käynnistyä. Tomi työnsi, ei lähtenyt. Sitten poljin kaasu aavistuksen auki ilman ryyppyä ja muutamalla pörähti. Oikea pytty ei meinannut heti lähteä leikkiin mukaan, tulppa? vettä kaasuttimessa? Tyhjäkäyntiä kävi kymmenen kilometrin ajonkin jälkeen vain 1trpm kun aikaisemmin 1250rpm. Pitää huomenissa ottaa vähän paikkoja auki ja ihmetellä.

8.7.2009 21:48

Kannentiiviste porsi. Oli mäntä kolkuttanut liekkirenkaan hajalle, eikä kuparinen tiiviste ole vielä valmis jugilla.

19.7.2009 20:42

'Taas on suikkeli ainakin jollain tapaa ajossa. Työlistaa olikin aika kesysti. Tein pakoputkien etukiinnitykset loppuun, nämä siis pinnapultti + mutterisysteemillä. Alkuperäisenmallisella tiivisteellä. Takapään kiinnitykset rälläköin irti ja hitsasin uudestaan niin ettei putki jää jännitykseen. Pitänee ensi viikonloppuna porata isommat reiät kiinnityksiin ja laittaa kumivaimennusta ettei putki ratkea saumoistaan.

Tarkistin kaasuttimien säätöjä, olikin jo neulat laihimmassa asennossa. Niitä ei siis paljoa säädellä.
Kone lähtee hienosti käymään, tyhjää kävi vähän tutisten alkuun. Tasoittui sinne 750rpm käynti kun vähän kaasutteli konetta lämpimäksi. Tuo oli vähän turhan heppoinen, kun kone kävi juuri ja juuri 750rpm eikä yhtään alle kärsi tippua. Säädin siis tyhjäkäynnin 1000rpm niin luulisi olevan vähän toleranssia.

Tankkasin V-poweria ja käväsin tompan luona. Tompalla jauhettiin keidaa ja juotiin kahvia, koneen jäähdyttyä jälkikiristin kannen. 18nm oli arvona. Pääsin jopa pihastakin pois. Mitä nyt akku ilmeisesti päässyt hieman purkautumaan kun etuvalo paloi melko himmeänä ja virrat pois kytkettynä akku näytti 12v lukemaa. Ajelin kotiin suurimman osan matkaa ilman valoja niin kotipihassa paloi jo valot kirkkaasti kone sammuksissa. Kokeilinpa vielä huippunopeutta, nopeusmittari näytti 140 ja kierroslukumittari vajaata 9trpm.... missä lienee vika? Luistaako kytkin, näyttääkö jenkamittari omiaan vai nopeusmittari jättää välistä? Nyt kyllä kutosvaihde kelaa iloisesti kierroksia jos jenkamittariin on uskominen. Viime kesänä kun kuutosvaihde oli oikeastaan lähesturha, ei jaksanut kulkea kuin maantienopeuksia. Lämpötilakin käväsi 115asteessa tuon rykäisyn aikana. Etupää myös pompotti aika mielenkiintoisesti, pitäisi varmaan tasapainottaa.

Jatketaan harjoituksia. Pari kuvaa galleriassa.

#Edit#

Laskeskelin välityssuhteita. 15/43 välityksillä ja takarenkaan ollessa 1900mm olisi 5500rpm 102 km/h. 14/43 välityksillä 6000rpm -> 103km/h ja 14/43 5500rpm -> 94,6km/h. Tästä siis löytynee syy koviin kierroksiin. M mallin vakiovälit 14/41 taas johtaisivat 5500rpm -> 98,9km/h ja 6000rpm -> 107,9km/h

Lopulliset välityssuhteet :
ABC mallin vaihteisto ->
14/43 6,631 : 1
15/43 6,19 : 1
14/41 6,34 : 1

teoreettisia huippunopeuksia -> olettaen, että kone kiertää 8trpm olisi ABC vakioväleillä 14/43 137,5km/h, 15/43 147,3km/h ja M mallin vakioväleillä 14/41 143,8km/h. Koska T250 on luvattu julmat huiput 155-160km/h pitäisi pyörän kiertää M mallin väleillä lievät 8620-8898rpm. ABC vakioväleillä 155-160km/h tulisi saavutetuksi hulluilla 9015-9306rpm. Pitkillä välityksillä 15/43 155-160km/h -> 8416-8688rpm

Melko rajua :)

Täytynee laitella pakoputkiin ne huilut, ottaa putsarista kansi pois ja iskeä pykälää isommat suuttimet paikalleen, josko niitä huippuja alkaisi irtoamaan.

20.7.2009 22:44

Lisää hienosäätöä. Kävin ajelemassa ja 100km/h kosoon on 6trpm aikalailla tasan. Ilmeisesti pitäisi olla 5,5trpm, vielä ei tullut todennettua nopeusmittaria gps:llä. Tyhjäkäynti toimii ihan siedettävästi, moottorijarrua kun vähän käyttelee niin siirtymä tyhjäkäynnille on riittävän siisti. Jos suoraan heittää kytkimen pohjaan niin vaatii yhden tai kaksi kaasutusta kunnes käy tyhjää kunnolla.
Myös laturi toimii hyvin, tuossa sähköjärjestelmässä vain sattuu olemaan jokin komponentti joka kusee virtaa sulakkeen ollessa kiinni. Täytyy vähän ihmetellä, että mistä korkeat kierrosluvut johtuvat suhteessa ajonopeuteen. Tuntuu kyllä ärhäkkäältä tuo kone kutosvaihteellakin. Yksivaihtoehto olisi vaihtaa pykälää pienempi takaratas. Silloin olisi M mallin vakiovälit, nyt on ABC mallin vakiovälit. Jos isken eteen 15 piikkisen niin menee jo M malliakin pidemmiksi ja sitten ei kone enään jaksa vetää kunnolla.

Etupään pompotuksen syykin taisi löytyä. Vanteessa on pystysuunnassa heittoa. Vituttaa vaan, kun vanhat vanteet olivat myös kierot, mutta ne sentään kulkivat pehmeästi kovissa vauhdeissa, olivat sietämättömät 50-60km/h vauhdeissa. Tämä nykyinen etufillari taas pompottaa 50-60km/h lievästi kuoppien yhteydessä ja sitten kovissa vauhdeissa aika mielenkiintoista pomppimista.

20.7.2009 22:55

volvolandiaa vapaasti laineten, PAALIIN!

21.7.2009 20:15

ehdottomasti paaliin. Vien heti huomenna!

Käväsin motonetissä, ostin sieltä suojatut champion 90asteen kulmalla olevat 0 kohm hatut. Ruuvailin ne parkkipaikalla paikalleen, ei niin mitään eroa. Köröttelin sipooseen jossa porasin 4kpl 10mm reikiä putsarinkopan vasemmalle puolelle. Jos persdyno pitää paikkansa, niin hieman röpöttely herkesi. Kiristin etuvanteen kaikkia pinnoja 1/8 kierroksen. Tuntuu purkautuvan tuo akku hyvin nopeasti, tunnin seisoi parkissa eikä enään vilkut toimineet tyhjäkäynnillä. Varmaan akku on paskana tms, koska pienen ajon jälkeen kaikki pelittää kuten pitääkin. Mittailinkin jo aikasemmin latausjännitteen joka on tyhjäkäynnillä jotain 12 voltin pintaan ja n. 4trpm 14volttia(siitä ei nouse ylemmäs).

Vieläkään ei pakoputket ole vuotaneet. Vasen putki savuttaa tyhjäkäynnillä aavistuksen, oikeanpuoleinen ei yhtään. Mitä tästäkin sitten ajattelisi.

Ajelin muutaman kymmentä kilometriä ja sitten viimeisenä etappina kokeilin moottoritiellä iskukykyä(kalibroin mittarin samalla reissulla gpsnavigaattorin näyttämään) ja olipa melko mukavaa menoa. Nimittäin kierrokset jossain 8500-9000 välillä ja vauhtia mittariin 146km/h. Tuon kovempaa ei varmaan ole tällä vekottimella mentykään. Tuolle alueelle loppuu muillakin vaihteilla kierrokset, eli taisi tappiin vetää. Nyt himottaisi kovasti kokeilla taakse 41 piikkistä :P

23.7.2009 20:21

Tänään suikka tuntui oikein mukavalta. Tyhjäkäynti toimi loistavasti ja koneessa riitti puhtia edelleen. Käyntiin lähteminen on loistavaa, aina laakista käyntiin. Mittariston muovin kukkasetkin ovat jotenkin hävinneet osaksi. Aika mielenkiintoista elämää tuo mittaristonlasi pitää :) Ei voi järjellä ymmärtää.
Kulutus varmaan laskisi jos putsarinkanteen tekisi toisen ison ilmanoton. Täytyy ottaa työnalle, nimittäin röpöttelee reippaasti osakaasulla. Siitä johtuu varmaan kova kulutuskin.

Pyörä kampeaa vielä hieman vasemmalle, pitää tarkistaa etuakselin asento, ilmeisesti shimmi oikean alapumpun alla ei ole tarpeeksi paksu, suunnitelmissa olisi korjata koko hässäkkä teräsepoksilla ja maalata pumput mustaksi(yllätys).

24.7.2009 22:05

Outoa. Päristelin kaatosateessa kaikessa rauhassa useamman kymmentä kilometriä. Pysähdyin tankille. Laitoin käymään, polkaisusta suoraan tyhjäkäynnille lotkottamaan. Mittaristo lähes pimeänä! Kierroksilla kaikki kirkastui. Pakko tarkistaa kytkennät. Ei tuo nyt varsinaisesti oikosulultakaan vaikuta?

25.7.2009 23:26

Sähkön keskenloppuminen tuntuu liittyvän vain koneen käymiseen ja sen jälkeiseen elämään. Kun aamulla laittaa virrat päälle niin no prob, vilkut jne pelaa ihan normaalisti. Mahtaakohan tuo laturi jotenkin popsia virtaa tai sitten antaa jotain ihme tällejä akulle? Selvinnee jos akku sippaa :)

Tein teräsepoksista korjausta etupumpun akselinkiinnitykseen. Sainkin rakennettua jo pari milliä tavaraa, peltisuikaleen verran. Vielä uupuu aavistuksen verran. Pyörä puoltaa edelleen vasemmalle sen verran että menee suoraan vain jalalla tappia painamalla. Jos ei tuolla akselin suoristuksella täysin tokene niin täytyy vaan t-paloista vatvoa kulku suoraksi. Sama olisi jawallakin tekemättä.

Vaihdoin kaasuttimiin pykälää isommat pääsuuttimet. Ennen oli vakiot 97,5 / 95. Nyt on 100 / 97,5. Huomasin samalla, että neulaputket liikkuivat pystyakselilla n. 5mm.... Kaivelin messinkiprikat kätköistä, ei liiku enään. Mahtaneeko olla vaikutusta, luulisi kummiskin suutinputkien pysyvän jo painovoiman toimesta alhaalla. Porasin putsarikopan kanteen 10x 10mm reikiä lisää.

Kaikenkaikkiaan nyt liikkeelle lähtiessä kone empii 1trpm - 2,5trpm mutta siitä lähtee vetämään komeasti. Voi olla, että meni seos liiankin laihalle muutoksien johdosta. Joka tapauksessa nyt kone vetää todella siististi koko kaasun alueella eikä röpöttele yhtään. Matka-ajo sujuu muutenkin todella pienellä kaasunavaumalla, josko nyt kulutus laskisi?

Kävin kokeilemassa happirikkaalla kelillä(ja kylmällä) kulkua motarilla. En saanut kuin 136 ylämäkeen ja alamäkeenkin vain 141. Mistä lie johtuu, kävikö jo liian laihalla? Etujarru ei ainakaan tunnu laahaavan. Testit jatkuu! Väkertelen jahka kerkeän sen vaahtomuovielementin putsariin.

26.7.2009 12:36

ettei ihan mee sun yksin puheluks,niin hieno pyörä :)

26.7.2009 14:38

Jottei menis ihan mutuhommiks noitten seoksien kanssa niin annan ehdotuksen seuraavaks projektiks: hitsaa putkiin n 20cm päähän pakoaukosta lambda-antureille kierteet ja kattele seosmittarin kanssa säädöt kohilleen. Samat tein omalle tetsarille. tosin siinäkin säädöt on vasta sinnepäin.. Jos kiinnostaa niin multa saat kyllä seosmittarin ja anturin lainaan ;)

26.7.2009 17:27

Ei mikään huono idea. Voisi jopa toteuttaa, motonetistä lämpeävä lambda ja joku ledihässäkkä mittariksi. Pitää vaan laittaa kumpaankin putkeen samalla kertaa, että näkee sylinterien erot. Kävin ajelemassa ja moottori on nyt miellyttävä kapistus. Vetää siististi, paitsi liikkeelle lähtiessä(laihalla?). Kulutus tippui mittauksella reilusti, jatkossa selviää tarkempi kulutus.
Lähetä vastaus