Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
Lähetä vastaus

7.6.2009 12:31

Sain pleksiä tomppaden tallin kätköistä ja siten mitattua palotilat. Siistimisen jälkeen(yllättävän helppo urakka käsipelilläkin) toinen palotila n. 13,5cc ja toinen jotain 13,5 ja 14cc välillä. Eli ihan tarpeeksi lähelle minun välineilläni, varsinkin kun mittaustapa on niin epätarkka. Laskeskelin puristusuhteita ja tulokseksi tuli 6,5:1 joka on ihan sopiva kun ottaa toleranssit huomioon. Vakiona pyörässä on 7,5:1 eli varmuusvaraa riittää. Jos ei kulku riitä niin aaltoselle kansi ja siivu pois(sitten TAAS palotilojen tasailua). Kasasin samantien yläkerran kuljeksimasta, toiminee. Kytkimen huonon toiminnan syykin taisi löytyä, kytkinkruunuun oli kulunut urat, viilasin ne varovasti pois. Putsailin konetta ja tarkistin että tuorevoitelun takaiskut toimivat(toimivat hyvin). Jos oikea sylinteri karstoittuu jatkossakin enemmän kuin vasen, niin ainoa vaihtoehto on laittaa kone atomeiksi, vaihtaa uudet stefat päihin ja tarkistaa lohko vuotojen varalta. Kävipä mielessä mitata pumpun tuottokin. Taidan mokoman toteuttaa. Öljykanavat olivat auki.

Kone jäikin tuohon tilaan. Sylinterin alle laitoin taiwan tiivisteen ja itseleikatun 1mm pahvista. Mittailin, että kuinka paljon tiivisteet painuvat kasaan(vanhojen perusteella). Oletettavasti alapuolella on nyt 1mm(0,8mm) + 0,5mm(0,4mm) = 1,5mm(1,2mm) tavaraa. Ilman tiivistettä mäntä tuli tiivistepinnasta yli 1,3mm. Lasken sen varaan, että mäntä mahtuu liikkumaan sen 0,1mm kangen venymisestä huolimatta. Selvinnee kokeilemalla. Sylinterin päälle tuli 1,3mm vakiomallinen tiiviste(1,3mm puristuneena). Pitäisi vielä tarkistaa kaasuttimet vimpan päälle, josko ryypyn tukos löytyisi. Kaiken järjen mukaan ryypyn bensakanava on tukossa tai vastaavaa koska ryypyllä kone ulvaisee(saa laihaa seosta) ja sammuu samantein.

Edistyy, hitaasti.

9.6.2009 20:04

Puuhailin moottoria puhtaaksi, kiinnitin kytkinkopan paikalleen, pesin runkoa ja tutkailin kaasuttimia. Löytyi moottorin murhaajakin, tai siis pikemminkin ei löytynyt. Nimittäin vasemman kaasuttimen tyhjäkäyntipiirin ilmasuutin on irronnut jossain vaiheessa ja pyörinyt koneen läpi. Ei siis ihme, että vähän jälkiä palotilassa prkl. Pistin Reinerille vähän tilausta menemään. Ryyppykanavassa ei tuntunut olevan ahistuksia, mikä lie sitten haraa vastaan kun ei ryyppy tunnu toimivan? Toivottavasti ei se kampuran stefa, ei ainakaan uskoisi kun niin siististi kävi lämpöisenä. Tärinän syykin lienee tuossa kadonneessa ilmasuuttimessa + palotilan heikossa kunnossa. Pakoputkien kiinnityksiä pitäisi väkertää paremmaksi joten jotain sorvaamista saattaa olla tiedossa(+hitsiä tietty). Harmillista kun ei tunnu mistään saavan orkkistyyppistä ilmanputsaria, reinerilta kun saisi uusia elementtejä nos laatuisena. Tilasin nyt pahimpaan hätään NOS ilmanpuhdistinelementin tuohon nykyiseen putsarikoteloon, josko hengittäisi paremmin kuin tuo tarvikepaska.

Juottelin uudet moninapaliittimet moottorin johtosarjaan. Nyt koneen saa helposti irti "pikkuhuoltoja varten". Iikalta kun saisi ne vanteet takaisin niin voisi pyöräytellä renkaita päälle.

10.6.2009 16:10

[quote="MänTä"] Ryyppykanavassa ei tuntunut olevan ahistuksia, mikä lie sitten haraa vastaan kun ei ryyppy tunnu toimivan? [/quote
Mulla joskus R5:ssa, kaasareita putsatessa vaihtui kohokammiot ristiin ja ryyppy lakkasi toimimasta. Toisessa on yksi reikä enemmän.

10.6.2009 16:51

Jaa? Täytyypä tarkistaa tuo. Korjausoppaassa ei ole asiasta mainintaa, mutta tarkistetaan. Siinä rikastinpiirissähän on se messinkitanko joka imee kyljistään ja tangon päästä bensaa. Selvinnee kun tarkistaa. Kiitos vinkistä!

10.6.2009 22:43

Näinhän se oli, kohokammionkannet oli ristissä. Eli se siitä sitten :)

15.6.2009 22:28

Väkersin parimillisestä alumiinista virtalukolle telineen. Telineen niittasin ohjaustankoon kiinni( heh heh ) tukevilla 4mm niiteillä x 5. Koson kiinnitysrautaa pitää vähän taivuttaa, että mittariston saa hyvään asentoon säätöpykälien ollessa turhan harvassa. Laitoin samalla moottorin pultit kiinni ja lorottelin vaihteistoöljyt koneeseen.

16.6.2009 22:25

Turaaminen sai jatkoa. Korjasin lohkoista kytkinkopan kierteen ja törkkäsin kopan paikalleen. Samaan vauhtiin myös ketjukopan, ketjut, vaihdepolkimen ja käynnistyspolkimen. Käynnistyspolkimesta venyttelin keskityskuulien jousta alkuperäiseen mittaansa ja korvasin vanhan väsyneen kiristyspultin uudella kiiltävällä. Putsasin kaasuttimet brake cleanerilla ja säädin bensapintoja kun olivat purkaamis tms vaiheessa kohonvarret vääntyneet. Laitoin kaasuttimet hollille imukauloihin. Kokeilin taas vaihteeksi sähköjä ja hyvinhän ne toimii. Akku on edelleen kuin uusi(tietenkin). Hieroin ja maalasin ilmanputsarikotelon alaosan, sekä aloin väkertämään uutta kantta putsarikoppaan. Sainkin jo tehtyä itsen kopan kanteen, vielä puuttuu ruuvinreijät ja joku fiksu ilmanotto, ideoita?
Varmaan unohdin jotain, mutta taas on suikka vähän edistyneempi.

17.6.2009 22:36

Tein ilmanputsarikopan valmiiksi. Sain hienon idean ja tein kopan kiinnityskorvakkeen alkuperäisiin rungon kiinnikkeisiin(eli uudenmallin putsarin kiinnitykset sopivat tämän ketkun rungon kiinnityksiin) niittimuttereita hyväksikäyttäen. Uudet läpivientikumit löytyi bilteman lajitelmasta. Ilmanoton tein pieneltä osalta sukeltamaan satulan alle ja pääilmanotto on öljysäiliön kupeessa ja ilmanottopinta-alaa on varmaan lähemmäs 4x10cm. Ilmanoton kansi on paikallaan niiteillä, eli putsaria on vielä kohtuu helppo muutella jos tarvetta esiintyy.

Käväsin tuon touhuttuani tomppadella hiekkapuhaltamassa koko koppahärdellin ja sivuposket samalla kertaa. Maalasin kopat ensin sisäpuolelta stay steel präyllä joka on kokemuksien mukaan hyvin kemikaaleja ja korroosiota kestävää maalia. Ulkopuolelle räin mattamustaa kilikalia ja päälle kerros kirkaslakkaa kilikalina. Tuli ihan siedettävä kapistus kaikinpuolin. Luulisi myös hengittävän. Sivukopista sen verran, että oikeanpuoleinen taitaa mennä käyttöön semmoisenaan, maalia vaan pintaan. Vasen koppa pitää tehdä uusiksi lasikuidusta.

24.6.2009 22:18

Pientä edistystä. Öljysin kumeja ympäriinsä(pehmenevät ja pysyvätkin sitten hyvänä), Asentelin matalalle ohjaustangolle sopivan kaasuvaijeriston paikalleen(rasvattuna tietenkin) ja säädin öljypumpun. Ruuvasin tulppien alle Koson lämpötila-anturin ja viereisen tulpan alle samanlaisen prikan, että ovat sitten samaa paria. Väänsin koson kiinnitysrautaa niin, että mittaristo asettui kiinni etulamppuun, näyttää paremmalta ja mittaristoa sai kallistettua kuljettajaan päin.

Kasailin putsarin ja muut hässäkät paikalleen, sitten asennusrasvaa joka reikään ja tankkiin vähän 2-t ökää, kaasuttimien huuhtelu päästämällä bensaa vähän läpi kohokammioista ja tulille. Räjähtikin samantien ja olisi kiljunut jossain 8trpm jos olisin antanut. Kaasuttelin konetta vähän lämpimäksi on/off namikasta kaasua annostelemalla. Kun kone oli vähän pärissyt ylimääräisiä öljyjä pois, niin otin kaasuvaijerit irti luisteista ja kappas kone rauhoittui. Tuo matalalle tangolle tarkoitettu vaijerisysteemi vaatii vähän säätöä luistien päästä, toivottavasti ruuvien säätövara riittää. On tullut muutenkin kasailtua tuota vekotinta, kaikkea pientä mitä ei ole täällä mainittu.

Niin joo ja laitoin vaahtomuovin vilkkureleen ympärille, ettei tule mielenkiintoisia vilkutusefektejä kovilla kierroksilla. Sain vanteet iikka88 käsittelystä, kyllä on komeat. Nyt täytyy ostaa jostain hyvät sisäkumit mitkä pitävät ilmaa. Iikka meinasi, että stormilta voisi saada japanilaisia sisäkumeja. Täytyy käydä kysymässä, pitää ostaa samalla jawaankin.

Kyllä tulee komea vehje. Jesh.

24.6.2009 22:30

jaa että otit kunnonv savut sitten kerralla :D stanan suhari oot antanu sille heti happea. joo iikka tekee hyviä vanteita ;) ja halvalla :D huomen ketkulla pärtsäilemään?

25.6.2009 23:53

Edistystä ja takapakkia. Asentelin takarenkaan paikalleen ja törkkäsin fillarin jarruineen paikalleen. Eturenkaan kanssa olikin sitten ongelmia. Rengashan on metzeler me22 tubeless, ainoa mitä oli hyllyssä tuusmotorilla viime kesänä. Ei mennyt päälle ei sitten millään. Soitin sitten tomppaden faijalle ja apua löytyi, rengas meni vanteelle. Ongelmina lähinnä se, että sisäkumi oli kolmesta kohtaa puhki ja vanteessa muutama naarmu(perkl). Noh elämä on. Revittiin kumi pois vanteelta. Tilaukseen m45 misukka ja uusi sisäkumi. Niin hain Stormilta michelinin sisäkumeja jos olisivat parempia kuin edelliset paskat, 15e kpl. Metzeleri löytänee uuden kodin yamahan keulilta. Kyllä sen loppuun ajaa minun ajotyylillä.

28.6.2009 20:52

Maalailua. Hioskelin tankkia, tankinkorkkia, etuvalonkoppaa, jarrusatulaa jne osia. Sitten putsasin ne asetonilla ja ruiskin bilteman polyuretaaniakryyliä pintaan. Laitoin saunaan kuivumaan, hioin maalit läpi 400 vesihionnalla ja uutta maalia perään. Muut palikat onnistuivat ihan ok, mutta tankki jäi osittain kuivaksi. Prkl olisi pitänyt lisätä ohenninta enemmän joukkoon. Tankki menee siis vielä osaltaan uusiksi, kunhan kuivuu taas niin 600 paperilla vesihionta ja samalla hieron lokasuojat läpi karheaksi ja maalia niihinkin pintaan. Huomenissa pitäisi saada etuvannekin painotettuna takaisin, joku pirellin klassikkokumi päällä.

Helvetti tuon koson mittarin kanssa. Mittarin"lasi" on cleanervaha käsittelystä huolimatta hiukan huono. Kyllä siitä läpi näkee hienosti, mutta lähelläkään uudenveroista se ei ole. Prkl. No ei auta kuin niellä vitutus ja ajella tuollaisella, ettei vain mene korjausyrityksistä vielä huonommaksi.

Kyllä tulee hyvä mopotin. Nakitin kaverille kannentiivisteen valmistamisen 1mm kuparista, alkoi häiritsemään ajatus kannentiivisteestä joka kuristaa palotilaa.

29.6.2009 22:52

Luovutin maalailujen suhteen ennen kalajokea. Nyt keskitytään tekniikkaan. Kasailinkin jo tankkia jne tilpehööriä paikalleen. Etujarrusta tuli melko seksikkään oloinen.
On vähän laiskottanut viime päivinä, mutta eiköhän tämä tästä jahka saan etufillarin alle. Nyt olivat vianorilla puhkoneet sisäkumin raudoillaan. Hirvittää ajatellakin missä kunnossa vanne on kaiken sen järjettömän rusikoinnin jäljiltä, kun itse tehdessä tube typen renkaalla olisi selvitty ensimmäisellä sisärenkaalla ja ilman mitään naarmuja vanteeseen. Vittu.

30.6.2009 22:15

Sain vihdoinkin etupyörän takaisin renkaan kanssa. Pulttasinkin sen heti paikalleen, tarkistin ketjulinjan ja pulttien kireyksiä jne. Pienen päristelyn jälkeen(bensa-asemalle), että kyllä tästä peli tulee. Huomenna jatkuu.

1.7.2009 21:23

No voihan vittu. Toista kertaa kärrykyydillä suzukin historiassa. Korjailin niitä pakoputkia ja laitoin vähän kehittyneemmät alipainenipat imukauloihin. Synkkasin kaasarit jne onnistuneesti, jälkikiristin kannen ja lähdin päristelemään järvenpäähän. Turistiin siinä tompan kanssa aikamme ja piti lähteä kannelmäkeen niin imukaulat olivat ratkenneet oikein kunnolla nippojen kohdalta. Prkl. Kärryllä sitten sipooseen takaisin pyörä miehineen päivineen. Tompan faijalle siitä suuri kiitos. Tilasinkin jo uudet kurkut joita ei sitten räpelletä.
Lähetä vastaus