Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

18.7.2008 21:25

Kytkimen kanssa saakin ottaa ihan tosissaan matsia. Kaikenlaista on löytynyt ja korjattu, mutta vielä ei ole kytkimen selätystä tapahtunut. Aloitin ensin katsomalla työntötankoja, ihan hyvässä kunnossa, ei nirhaumia tms. Sitten availin kytkintä ja huomasin, että kaksi välilevyä on kieroja n.2mm heitolla. Uutta varastosta tilalle. Mysteerinen kytkinkruunun liikkuminen kummastuttaa, mutta kaikki liikkuu normaalisti. Arvelin, että tuossa on jotain mätää, mutterit kuitenkin kireällä jne. Vertailin noita muita osia nykyisiin ja totesin, että vanhan mallin koneessa vähän erilainen kytkin. Siinä esim kapeammat tartuntahampaat kitkalevyissä ja välilevyissä. Tai jotain semmosta. Samanlaisia nuo välilevyt kuitenkin fyysisesti ovat, kruunut vain jotenkin erilaisia. Kaikki prikat löytyy ja raakana vaihteet toimivat hyvin. Kokeilua ja kokeilua, edelleen liikkeelle lähtiessä nykii oudosti, kytkin hannaa ja muuta tuttua. Viimeisellä reissulla kaikenlaisten hienosäätöjen(siis näiden huomioiden välissä varmaan kolme kertaa kytkinkoppa auki ja ihmettelyä) jälkeen sai jo vaihteita tupaan paitsi kakkoselle kun koitti runtata kytkimen kanssa, meni välillä vaihteisto umpiluuksi ja takarengas lukkoon. Kytkin pohjassa kokoajan ja heti pääsi taas liikkeelle kun pyörä stoppasi.

Otin sitten koko moottorin pois rungosta paloittelua varten. Samallahan se käynnistyspolkimen jousikin vaihtuu perkl. Moottorin puhdistusta ja "apulaitteiden" purkua rungosta, että motti nousee pois -> ketjujen eturatas aivan löysällä! Perkele! Siitä se nykiminen taisi osaksi johtua, että niin voimakasta. Kytkin ei osannut päättää, että pitääkö vai ei ja ketjut ottivat heti rattaan välyksestä löysät pois. Pulttipyssyllä kireälle ja lukkolevystä kaikki sivut tiukasti mutterin sivuja vasten. Moottori halki ja havaintoja : käynnistyspolkimen palautusjousi oikein hienosti kiemuralla. Siis mitä vittua. Org suzuki osa ja oikein asennettu, ilmeisesti ei tykännyt siitä kun poljin käymään ilman jalkatappia joka rajoittaa kicksin liikettä. Ihme sekundaa. No onneksi varastossa on "vähän" käytetty varaosa. Ehkä se toimii paremmin. Seuraava havainto. Sylinterit aivan öljyssä. Mahtaako olla pumppu rikkaalla tai sitten bensa ei pala. Kävi kyllä aika röpöttämällä, mutta ei ole vielä kerennyt tutustumaan käyntiin ilman ilmanputsaria(ilman sitä kävi ainakin todella kiimaisesti mutta käyntiinlähtö oli tuskaa). Niin ja se imusarjahan vuosi jonkun verran, se täytyy paikkailla. No parempi paljon öljyä kuin liian vähän.

Itse kytkinongelmaa sivuten havaitsin, että vaihteiston ensiöakseli laakereineen liikkunut sivuttaissuunnassa. Siitähän tuo outo käytös johtunee. Sitten pitäisi vaan saada selville, että minkä takia se työntötanko kampeaa akselia vinoon. Ottaako sitten sen verran jouset vastaan kytkimessä, että koko akseli liikkuu. Pitää väkertää org tyyppinen lukkorengasrajoitin tuohon tai laakerilukitetta jos ei semmoista saa tehtyä. Hyvältä näyttää kone noin muuten. Stefat eivät vuoda ja paikat timmejä. Kyllä tämä tästä vielä iloksi muuttuu. Huomenna virittelen sen laakerin paikalleen ja niputan koneen. Huomenna olisi tarkoitus asentaa uudet sähköt kiinni samalla kertaa kun moottori pöydällä ja helppo mitata ennakko.

19.7.2008 21:32

Olipahan päivä. Kello yhdeltätoista alkoi ja ysiltä loppui väkerrys. Työvoitto tuli kuitenkin, tein vain juurta jaksaen mahdollisimman huolellisesti. Vaihteiston ensiöakselin liikkuminen korjaantui sopivalla c-renkaalla joka löytyi toisesta koneesta, laitoin vielä liimaa tähän samaan laakeriin ja vielä toisioakselinkin isoon tarvikelaakeriin. Eivätpähän liiku omiaan. Käänsin työntötangot toisinpäin(ovat nyt mielestäni järkevämmin kuin viimeksi, noissa kun on koveria, kuperia ja suoria päitä). Putsasin koneen oikeen kunnolla ja purin atomeiksi, tarkastin räjäytyskuvista, että täsmäävät. Putsasin tiivistepinnat asetonilla, rätillä ja kaapimella. Pesu liuottimella ja paineilmalla kaikki puhtaaksi. Kasasin samalla tavalla osan kerrallaan, eli bensassa pesu, paineilmaa -> paikalleen. Vaihdoin varakoneesta ehjän kicksin palautusjousen ja viilailin vaihdepoljinakselin booreja siistimmiksi. Neutraalivalonkatkaisijan ruuvi oli kupin sisällä pyörinyt lähes auki, nyt laitoin liiman kanssa kiinni. Kasasin muutenkin kaikki vähänkään arveluttavassa paikassa olevat ruuvit liiman kanssa. Lopuksi koko paketti kasaan ja kaasuttimien imusarjaan tuplatiivisteet, ettei laipan mahdollinen kierous haittaa. Maalasin samalla sylinterinpultit ja tuorevoitelun pultit mustalla. Tässä vaiheessa kun kansi oli vielä irti, mittailin ykk kohdat(1,45mm deck clearance) ja sitten ennakon kohta eli 1,45mm + 2,05mm -> 3,5mm. Ruuvailin uuden sytkän paikalleen ja pienen ähellyksen ja laskuvirheen korjauksen jälkeen saimmekin Pertin kanssa ennakon prikulleen. No ehkä ei ihan prikulleen, mutta 2,10mm varmaan tarpeeksi tarkka? Ohjeissa kuitenkin annetaan kahden asteen heitto toleranssina ja tämä heitto tulee molempiin sylintereihin yhtälailla. Lisäksi kone on yläkierroksisempi ja matalapuristeisempi kuin vakio. Eli aika lähellä tuota T250 konetta. Sähköjen puuhailu on jo melkein valmista eli pitäisi viritellä sytytys relettä käyttäen, jolloin kun syt.puolille ennen tuli virta, avautuisi rele sillä virralla ja siten mahdollistaisi sytkän toiminnan nykyään. Nyt sytty on päällä kun sytvirta katkaisin on off asennossa ja pois päältä kun katkaisin on on asennossa...

En vielä kytkenyt latauksen merkkivalon johtoja kun pitää tuota mittaristoa muutenkin miettiä. Mistä sinne saa signaalin rpm jne. Periaatteessa nyt tuosta puolasta saisi normaaliin automittariin signaalin. Siihen kaveriksi joku sigma tms. Tai sitten koson digitaalinen mittaristo jolla saisi paljon muutakin kivaa kuten moottorin lämpötilan.

Asiasta toiseen, löimme pertin kanssa mopon tulille. Pärähti ryypyllä jo ekalla polkaisulla. Jokusen kerran joutui päyräyttämään ennen kuin suostui ottamaan kaasua vastaan ja sitten armotonta menoa. Paikallaan havaitsimme, että valot eivät ole koskaan olleet näin kirkkaat (akku siis ei ollenkaan kiinni), vilkut toimivat kierroksilla ja sytkä aivan mahtava. Ei mitään röpellyksiä tai muuta paskaa kuten kärjillä. Voi siis tässä vaiheessa suositella lämpimästi kaikille gt omistajille. Sitten tärkein, eli koeajo. Vaihteet ja kytkin toimivat täydellisesti, uskomattoman kevyt kytkin käyttää, irroittaa täydellisesti, pitää täydellisesti hiekkatiellä jne. Tehoista : löi vielä kolmosellakin tyhjää iloisesti koko matkan kuin uskalsi kaasua pitää, tie loppui armottomasti kesken. Siis aivan julmettu teho irtoaa tuohon kuutiomäärään/moottorityyppiin nähden. Niin ja vakioputkilla. Eikä kytkin luistanut. Koko hiekkatien pituiset sutimisjäljet todistavat tämän(vaihteenvaihdot pystyi laskemaan niistä jälkien tauoista). Nyt vaan äkkiä loppumopo kasaan ja kesän loppua viettämään :P Toivottavasti ei kone laukea tms. Olisi liian urpoa laittaa taas paloiksi talvena.

21.7.2008 20:22

Kävin hakemassa stormilta mittariston. Mukaan tarttui Koso RX1N, musta tausta ja valkoinen valaistus. On aika näppärä. Aloittelin asentelun pulttailemalla mittariston ylä t-palaan kiinni ja kytkemällä parit johdot. Tähän mennessä nopeusanturi on kiinni ja toimii. Magneetit sijoitan sinkittyihin kuusiokolopultteihin jahka kerkeän ne hakemaan ruuvikaupasta. Nyt on yksi magneetti sinkityssä mutterissa kiinni. Neutraalivalo toimii oikein. Virrat tulee ja maadoitus toimii. Siihen se sitten jäikin tältä illalta, laittelin vähän asetuksia mittariin ja power test asetuksiin mittausalueeksi 0-100km/h ja 1/4 maili matkaksi. Kohta nähdään paljon kettu ampaisee. Tällä viikolla olisi tarkoitus olla sähköt kasassa ja pyörä tiekunnossa jollain tasolla.

22.7.2008 1:36

Nonii, ensvuonna kalajoelle Suskalla ;)

22.7.2008 19:12

Yritys on ainakin kova! Tällä kertaa voi jättää matkalle, mutta usko on kova.

25.7.2008 22:30

Kuva

Kuva

Kuva

Sähköjä vedelty. Alkaa näyttämään jo huomattavasti siistimmältä. Päätin tehdä mittariston liitokset minifit liitimillä, yksittäiset liitokset 408 liittimillä ja isommat liitinrungot mittaristo pois lukien L-liittimillä. Ovat paljon pienempiä kuin 408, kuitenkin tukevia ja kestävät virtaa. Lisäksi liitinrungot ovat neliskanttisia, eivät suorakulmioita kuten 408. Liittimet ovat pyöreitä, eivät suorakulmaisia. Siis paljon parempia minun käyttöön. Autossa nuo 408 ovat hyvä juttu kun virrat ovat suurempia. Sainkin illan päätteeksi jo sähköt sytytykseen ja mittaristolle ihan oikeaa reittiä virtalukon läpi.

Mihinköhän sitä asentaisi tuon virtalukon? Mittariston eteen, sivulle?

25.7.2008 23:36

Mistä moisia liittimiä saa ,pitääkö ne tinata :eek:

26.7.2008 8:41

esim vaasan elektroniikasta. Sieltä saa myös kutistesukkaa ja johtoa.

26.7.2008 22:44

Sähköt on nyt tehty kahta piuhaa lukuun ottamatta. Eli latauksen merkkivalo ja kierroslukusignaali. Mistäköhän mahtaa nuokin repäistä? Pitää ilmeisesti vaan kokeilla. Heti alkuun totesin, että mittaristo menee sekaisin kun koneen lyö käymään noilla saksalaisilla tulpanjohdoilla. Kokeilin perus kuparijohdin + 1kohm hattuja ja melkein kaikki häiriöt katosivat. Nopeusmittari näyttää 95% fiksuja lukuja, täytynee siis kokeilla resistoritulpilla ja niillä saksalaisilla tulpanhatuilla + johdoilla. Kierroslukusignaali onnistuu varmaan tulpanjohdon ympärille kierittämällä jos ei signaalia muualta löydy. Olisi hieno saada latauksen merkkivalo vaikkapa tuohon mittariston OBD tai öljypainevaloon. Täytynee tilata niitä kuusiokoloruuveja, että saa etupäähän ne nopeusmittarin magneetit laiteltua. Maalasin samalla imusarjan ja ryypyn vivun matta mustalla. On se vaan hieno peli ajaa, vaihteet menee silmään kuin tyhjää vain ja kone on miellyttävän oloinen. "hieman" kutkuttelee päästä asvalttitielle... Niin ja käyntiin lähti toisella polkaisulla :) Meinaa vaan käydä ryypyllä aika rikkaalla tms, ryypyn saa lyödä heti koneen käynnistyttyä pois päältä että jää käyntiin. Sitten käykin jo lähes välittömästi tyhjä.

27.7.2008 22:39

Taas on puuhailtu kettua kuntoon. Tein sähköt loppuun, latausvalo saa jäädä pois, kun ei sille toimivaa valoa löydy mittaristosta. Ruuvailin tankit jne paikalleen ja säätelin seoksia, pukkasin neulojen säädön laihimmalle. Kävin tankkaamassa ST1 asemalla ja matkalla oli hervottomat röpötykset tuolla org ilmanputsarilla(vanhemman mallin putsari ja tarvike elementti). Kotia tullessa oli pakko nykäistä putsari huisin vithuun, että pääsi mäet ylös. Sitten alkoikin kulkemaan taas niin perkeleesti. Kotona kokeilin ilman suodattimen kantta, eli vain suodatinelementillä ja meno oli taas kohtuu maukasta. Teinkin kanteen vähän isompaa reikää, mutta edelleen ahistaa aika paljon. Täytyy suurentaa vielä lisää. Havaitsin koeajoilla myös, että kierroslukumittari näyttää puolet liikaa. Meinaan 110km/h isoimmalla vaihteella oli mittarin mukaan kierrokset 9trpm mikä ei voi pitää paikkaansa, koska aikaisemmin 100km/h vauhdissa oli 5,5trpm suzukin vaijerimittarin ja sigman mukaan. Täytyy säädellä mittarista asetuksia. Muuten oli nopeusmittari kalibroinnin jälkeen kohtuullisen tarkka, ei faijan fazeriin verrattuna heittänyt juurikaan. Fazerissa myös koson mittaristo ja se on säädetty viimeisen päälle. On vekkuli tuo kone. Vääntää jo alhaalta kohtuullisen hyvin ja kierrosten noustessa mikään ei pitele :) on komeat voimasavutkin perässä kun pakoputkissa on öljykökköä ja tuorevoitelupumppu reilusti rikkaalla + puolisynteettistä öljyä. Lähtee käyntiin todella mossevasti, ei tarvitse ryyppyäkään näillä keleillä ja laakista käyntiin. Tyhjää käy kyllä mielenkiintoisesti, vaihtelee tuon mittarin mukaan 2,5tpm ja 1,5trpm välillä, ihan miten sattuu tuntumaan. Todellisesta kierroslukua tuo taitaa vastata 2trpm - 1trpm noin.

Mittailin pikaisesti kulutusta ja röpöttelyineen päivineen(suodattimen kansi paikallaan 30km) jotain 7litraa sadalle. Säädöt kun saa kohilleen jne niin luulen, että alle 6litraan ainakin päästään. Muistaakseni ennen remontteja kulki pienimmillään johonkin 5,5litraan.

Huomenna lisää. unohdin varmasti jotain selostuksesta, mutta tuli tehtyä paljon hommia.

28.7.2008 21:27

Taas on ajeltu ja säätöjä tehty. Oikea mittariston asetus löytyi 6 signaalia per kampuran kierros. Tyhjäkäynti on kylmänä 1trpm ja kuumana semmoista 1500-1600rpm. Täytyy säädellä vähän jos onnistuu. Kävin vähän moottoritiellä kokeilemassa, 100km/h menee kyllä todella siististi, meinasi alkaa naurattamaan :) Ei mitään tietoakaan aikaisemmista tärinäongelmista tms, menee kuin silkin päällä tuo kone. Etupäästä kun saa pompotukset pois niin on todella mosseva peli. Kone vetää jo 2trpm lähtien taajamassa käyttökelpoisesti ja jo 5trpm kohdilla alkaa rokkaamaan. Tehoa riittää pitkälle yli 9trpm, mutta ei kehtaa kierrättää. Pyynö suosittelee. Kyllä tämä sen 160km/h nappaa :P 120km/h menee todella kevyesti ja tuo vauhti saavutetaankin jo nelosvaihteella. Jos kone vaan pysyy nipussa, niin jätte bra.

28.7.2008 22:07

Miten kummassa siinä voi olla noin laaja tehoalue, vaikka on mäntäohjattu perus 2t ilman hienouksia? Onko sulla vielä ne vakioputket paikallaan? Tuntuuhan se suikka silkinpehmeälle ajaa Jawan jälkeen. :)

28.7.2008 22:29

Sitä itsekin ihmettelen, että miten se noin tasaseen vetää ja noin alhaalta. Kait se auttoi, kun vaihdoin kaasuttimiin kaikki kuluvat osat ja palikat on nipussa + kärjetön sytkä. On se nipponi vaan osannut tehdä koneita aikanaan! Tosiaan jawalla kun ajelin sipooseen(jawa jäi sinne talvitelakalle toistaiseksi) niin oli vähän enemmän tärisevää menoa varsinkin siellä 3,5trpm kohdilla. Vertailuna, jawa kyllä vääntää jollain tapaa ihan hyvin, mutta taitaa tuo kaasutin olla suurin ongelma. Jos vaan joskus saisi aikaiseksi kokeilla jotain 28mm flatside mikunia :P

Laitoin gtreinerille tilauspyyntöä menemään. Saas nähä mitä kaikkea löytyy varastoista. Tulee taas pykälää siistimpi ja uusi etuakseli auttanee asiaa. Se kun on kiero. En tiedä miten mennyt, varmaan kolaroitu etupää joskus tai jotain, ihme ettei ennen ole tullut huomattua. En oikeen keksi, että missä tilanteessa olisi mennyt kieroksi 2004-2008 aikana.

29.7.2008 20:39

kävin vähän ajelemassa. 116km tuli trippimittariin. Samalla tuli todettua nopeusnäyttöön, että nopeusmittari näyttää 5% liikaa todelliseen verrattuna. 40km/h -> 42km/h, 80 -> 84, 120 -> 126 jne. Täytyy siis ottaa kehämitasta saman verran pois. Sain ensimmäisen kulutuslukemankin joka oli 5,2litraa sadalle :) tuohon lisää sen 5% niin on varmaan aika lähellä totuutta. Ajo oli taajamaa, maantietä 60/80/100km/h. Parit kunnon kiihdytyksetkin mahtui mukaan. Ihan ok kulutus mielestäni, mutta totuus paljastuu vasta useamman tankin myötä.

30.7.2008 20:58

ajelin sipooseen tarkoituksena muokata se ilmanputsarin kansi paremmin hengittäväksi ja vaihtaa jarrulevyn mutterit sinkittyihin kuusiokoloruuveihin.

Toisin kävi. Nimittäin havaitsin öljyvuotoa, ketjujen olevan törkyisen löysällä, ketjulinjan aivan päin helvettiä ja etuvilkun sojoittavan taivaisiin. Noh, öljyvuoto löytyi ainakin tuorevoitelupuolelta, pumpun nipoista. Vaihdoin tiivisteet, kiristelin kierteet nippoihin ja laitoin tiivisteliimaa hintsusti niihin. Ei taida vuotaa enään. Pätkäisin myös tuorevoitelusäiliön letkusta toisen pään suoraksi ja liitin uudestaan. Ei vuoda sekään. Havaitsin vaihteistoöljyä koneen alla, siitä en päässyt perille, että mistä tulee. Toivottavasti ei mitään vittumaista. Ainakin öljynvaihdossa(sekaöljyjen tilalle 10w40 mineraalia) tuli reilusti ökää ulos, ettei tuo ihan tolkuttomasti vuoda. Pyörän allakaan mitään läikkää parkkipaikalla.

Säädin samalla tuorevoitelusta "sisäänajo"seokset lähemmäs normaalia tasoa, silti en vielä ihan merkkiin. Voi olla, että saa olla tuossa varmanpäälle asennossa maailmantappiin. Kone kun on aavistuksen viritetty, en luota omiin taitoihini ja olen aika epäluuloinen tuorevoitelujen suhteen. Olen ollut cagivasta lähtien. Tosin tuo voitelupumpun säätö on tehty 70-luvun mineraaliöljyille, mutta sou not.

Eipä tullut rengaspaineitakaan katsottua, saati pestyä pyörää. Ilmanputsarin sain kyllä väkerrettyä ja taitaa jopa toimiakin aika hyvin. Ehkä piirun verran vieläkin ahistaa, mutta vaatii enemmän testausta.

Kaikessa oli positiivista se, että sähköpuoli oli täysin puhdas. Se on suuri helpotus, ettei tarvitse alkaa erikseen tiivistämään.

Jos nyt ainakin ähtärinreissun kestäisi nuo ketjut. Ovat lievästi sanottuna aika rujot. Varmaan pääsee alumiinia hitsailemaan talvella kun nuo napsahtavat poikki. Niin ja Gtreinerilla ei ollut takahaarukan puslia enään kaupan, ovat loppu. Osaisiko joku sorvata minulle uuden puslan?