Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

4.6.2008 20:24

Voihan kettulainen. Kyllä voi vituttaa taas.

Hain ketjut jne roinat postista. Laitoin ketjut paikalleen pienen ähinän jälkeen(Ketjut väärää reittiä -> purkuun -> kasaan oikeaa reittiä). Huomasin, että ryyppyjen yhdistysletku irti, ei ihmekään ettei meinannut käynnistyä. Se paikalleen ja sitten ihmettelyä, ei helvetti että voi falskata imusarjasta. Noh ei se mitään kun tuorevoitelu, hyvin käy silti(jopa tyhjää) :). Sitten koeajon aloittamista pihatiellä. Painan kytkintä ja tyhjäkäynnillä kuuluu moo ja sammuu. Mitäs vittua. Käynnistys ja uudestaan kaasun kanssa kytkintä -> pyörä meinaa liikkua vapaalla kytkin pohjassa! Ja'a. Vähän vauhtia ja vaihde sisään raakana -> kivaa menoa. Meinaa ihan hepot hirnahtaa kun kaasua kääntää, en tietenkään kääntänyt kun imusarja on mitä on. Ei oikeen meinannut pysyä veto päällä kun takavanteen akselista puuttuu holkki. Se mikä on kateissa. Siitä huolimatta kone käy aika hyvin. Luulen, että kun tuon imusarjan tekee uusiksi tai sitten tilaa NOS osat saksasta, alkaa olemaan laakipeli. Pakoputket pitäisi tosiaan viritellä kiinni paremmin. Huomenna saa taas hitsikoneen lainasta niin voi ihmetellä. Pitäisi hakea biltemasta kumilevyä jolla saa tärinöitä ja vääntelyjä vähennettyä pakoputkiin.

Huvittaa kyllä tuo tilauksien määrä saksaan. Varmaan jo lähemmäs 15 kertaa tilannut sieltä roinaa, enkö oikeasti osaa ennakoida yhtään tulevia osatarpeita?

Perkele.

4.6.2008 21:17

Voit alkaa kohta pyytämään kanta-asiakasalennusta sieltä. :D

5.6.2008 19:24

Kyllä taidan yrittää vielä viritellä noita itsetehtyjä imukauloja. Teen paksumman siitä metallisesta "sisäkurkusta" niin letku sopii paremmin yhteen kaasuttimien kiinnityksen kanssa. Niin ja kiinnityspintaa pidemmäksi, nyt se on liian lyhyt.
Jotain epoksia voisi runttasta sinne kumin ja metallin väliin tiivisteeksi.

Kyllä tämä tästä. Sainkin jo hitsauskoneen takaisin lainasta.

7.6.2008 8:30

Ihan vain mielenkiinnosta mitä tulppaa ja vaihdelaatikkoöljyä olet käyttänyt?

7.6.2008 9:55

B8ES tulpat, 1kohmin tulpanhatut mallia bakeliitti.

Vaihteistoöljyt olleet kaikkea 10w30/10w40/20w50 väliltä. Ennen vanhaan noihin suositeltiin 10w40 mineraali moottoriöljyä, mutta kuulemma 20w50 mineraali moottoriöljy toimii parhaiten.

17.6.2008 22:11

Tänään innostuin suzukia vähän laittelemaan.

Tein imusarjan uusiksi, eli rälläkällä pätkin vanhat putkenjämät pois ja vingulla täräytin reijät isommiksi. Sitten rälläköin bilteman autopukista kaksi 20mm putkenpätkää ja hitsasin ne kiinni imusarjaan "koneenpuolelta" ja hioin tiivistepinnan tasaiseksi summittaisella menetelmällä. Vielä en ole kokeillut ilmanputsaria paikalleen mutta epäilen sen vaativan vähän tuunausta, jotta sopii siistisi paikalleen. Suunnitelmissa olisi siirtää yhdyskumin kiinnitystä sopivampaan paikkaan, että menee kivuttomasti paikalleen. Yksi vaihtoehto olisi tehdä tuosta ruuvikiinnitys, jolloin ilmanputsari olisi helppo nostaa pois, niin että yhdyskumi jää pelteineen paikalleen kaasutinpakettiin. Tuo siis putsarin vaihtoa ajatellen.

Vaihdoin kaasuttimiin uudet kaasuvaijereiden säätöruuvien lukitusmutterit ja vaijereiden päätykumit.

Pukkasin kaasuttimet täyteen carburator cleaneria ja laitoin käymään. Öljypumppu täysillä on/off napilla kierroksia annostellen(kone huutaa tuolla tavaralla tappikierroksia jos ei säännöstelyä tehdä virroista). Kohokammiot tyhjäksi ja bensaa perään. Hienosti käy tyhmäkäyntiä.

Takarenkaan akselin kadonneen puslan tilalle rälläköin vanhasta tulppa-avaimesta pätkän joka hoitaa homman väliaikaisesti oikein mallikkaasti. Akkukin on elossa, mutta lataus taitaa olla jostain syystä heikkoa, pitää varmaan heittää tuolla jännitteensäätäjällä vesilintua.

Kytkimenkäyttötangon pään hioin tasaiseksi ja huomasin, että käyttömekanismin palautusjousi oli aivan kuoleentunut. Tuo systeemi ei siis palauttanut. Siitä johtui luultavasti kytkimen luistelu ja kytkimen käytön tolkuton raskaus. Nyt vaihdoin paremman jousen ja sitä kautta myös kytkinvaijerin käyttökulma/vipuvarsi tuli huomattavasti paremmaksi. On nuo EBC:n jouset silti todella raskaat käyttää, paljon kevyempi tuo kyllä on kuin ennen. Ei tuo kytkin toimi vieläkään oikein, mutta kokoajan paranemaan päin kun pöristelin hiekkatiellä. Luultavasti siis käytöllä paranee ne välilevyjen kanittelut. Pirun röpelöt olisi pitänyt viilailla pois tai vaihtaa suoraan paremmat levyt varastosta, kun kytkin kerran oli auki. Käynnistyspolkimen palautusjousi ei todellakaan toimi. Mikä lie siihenkin iski. Org suzuki laatua sen piti olla, mutta ei se loppujen lopuksi montaa polkaisua kestänyt. Pomppasiko paikaltaan tai jotain, ei voi tietää. Konetta en sen takia enään ala räjäyttämään.

Etujarrukin alkoi pitämään heti parin jarrutuksen jälkeen kun maalit lähtivät levystä liitämään. Kyllä tämä tästä, on aika eläimelliset suorituskyvyn lupaukset tuolla koneella pikkutestien perusteella! Kiihtyvyys on ainakin ihan eri luokkaa kuin jawan sika raskaalla moottorilla.

26.6.2008 13:50

Tein raskaan päätöksen ja heitän alkuperäisen sähköjärjestelmän hunnin vithuun. Tilasin uuden 12v160w järjestelmän kärjettömällä sytkällä saksasta. Postikuluineen 370e. Onhan se rahaa, mutta ongelmat loppuvat kertaheitolla.

26.6.2008 21:29

Hmm saakos tota kärjetöntä kans GT 750? Semmosen kun aattelin hommata, ja tietty vähän rakentelua luvassa jne mutta toi kärjellinen ei oikeen nappaa. Eihän se tietty mikään iso juttu oo mutta kuitenkin.

26.6.2008 21:31

Koko sähköjärjestelmää ei ainakaan tuolta firmalta löytynyt tällä hetkellä. Voit tietenkin ehdoittaa heille. Muistaakseni gt 750 on aikuisten laturi jo vakiona, eli siihen kaveriksi joku boyeri niin johan rokkaa.

27.6.2008 20:06

iikka88 kirjoitti:...mutta toi kärjellinen ei oikeen nappaa...

Voisihan ne kärjet korvata Trankku-rakennussarjalla ja antais muutoin olla ennallaan.

27.6.2008 21:46

aika halvalla saa noita kärjettömiä(siis ihan toimivia) valmiiksi kasattuinakin. Tietenkin jos omistaa kunnon kolvit ja vähän nou hauta, niin tottakai itse käpistellään.

8.7.2008 20:45

perkele. Laittoivat vihdoinkin saksassa paketin UPS:lle ja ups arviona torstaiksi perillä. Nyt muuttui ja mahdollisesti paketti näkyy ensi viikon tiistaina. Ilmeisesti tuote on vähän hintsusti saatavilla varastolla. Vittu.

Toivottavasti saavat pömpelit lähetettyä(ehjinä).

Kokeilin sussua käyntiin, on kyllä mahdoton saada hyrähtämään tällä hetkellä ilman apukaasua. Mistä lie johtuu.

10.7.2008 11:50

Hienoa, paketti tulikin tänään. Onneksi en kerennyt lähtemään maailmalle. Olivat saksassa vielä laittanee puhelinnumeroni väärin ja sen takia eivät voineet soittaa etukäteen. Eivät kuulemma saaneet 020202 edes minun puhelinnumeroani. Tosin olen varmaan vieläkin puhelinyhtiön mielestä sipoolainen...

15.7.2008 22:48

Tänään koitin narrata pyörää käyntiin. Ei sitten millään ilman apubensaa aluksi. Sitten tajusin kokeilla laittaa käden kaasuttimen ilmanoton tukkeeksi ja polkaista -> laakista käyntiin. Sekin ongelma sitten selvisi. Huomenna armoton pakoputkien vääntäminen, että saa tiiviiksi ja runkoon kiinni jollain kumityynyvirityksellä. Pitäisi väkertää takajalkatapitkin kait. Ilmanputsaria modifoida aavistus, että sopii siististi paikalleen. Kun kaikki muu on ok(eli kone käy ja kukkuu siistisi kärjellisellä sytkällä), alan väkertämään uutta kärjetöntä sähköjärjestelmää paikalleen. Tajusin myös ettei tuossa nopeusmittarissa(vaikka se toimisi) ole ollenkaan kilometrilaskuria. Pitää varmaan ostaa se koson mittaristo, ei tässä konkurssissa enää tunnu. Vituttaa vaan turha työ noin tyhmän virheen takia. Ehkä tuo jengamittari pitää sitten laittaa volvoon tms.

16.7.2008 22:47

Asentelin pakoputket kiinni niin että ovat suht tiiviit. Liitoksesta tuli yhdistelmä kartiota ja normaalia haitaritiivistettä. Pakoputkien laipat pysyvät nyt paikoillaan, kun laitoin peltisuikaleet tiivisteiden ympärille. Rungon kiinnityksen hoidin 8mm teräslevystä rälläköimällä, poraamalla ja hitsaamalla. Putket kiinnittyvät siis 8mm pultilla samaan kohtaan kuin etujalkatapin takapulttikin. Laitoin ilmanputsarin paikalleen ja käynnistelin. Lähteehän se jotenkin käymään. Nyt kun pakoputket ja ilmanputsari vaimentavat ääniä, alkoi imusarjasta eroittumaan sihinää. Ilmavuotoa siis, tukitaan myöhemmin.

Otin vähän tyyppiä pihatiellä ja raakana kun laittaa vaihteet silmään, vekotin toimii aikalailla hyvin. Sain jopa käymään tyhjää jonnekin 1200rpm ja on aika kivaa kuunneltavaa. Pystyy hyvin juttelemaan käyntiäänien yli.

Kuva

Kuva

Kuva

Varsinainen ongelma on edelleen kytkin. Nyt se irroitti, mutta vaihteet eivät mene pesään tai lähde pesästä kytkimen kanssa. Pyörän siis pystyi polkemaan käymään kytkimen avulla vaihteen ollessa kytkettynä ja lähtemään liikkeelle, mutta kakkosvaihteelle jne ei mitään toivoa saada vaihtumaan. Otin kuulan pois kytkimen käyttötangon päästä, laitoin kaksiosaisen org tyyppisen käyttötankovirityksen paikalleen ja vaihdoin jäykät EBC jouset hieman kulahtaneisiin vakiojousiin. Nyt on kytkin todella kevyt käyttää ja irroittaa hienosti, mutta edelleenkään vaihteet eivät suostu toimimaan kytkintä painettaessa. Lisäksi liikkeelle lähtiessä luistattaessa kone nykii aika epäterveen oloisesti vaihteiston tienoilta, ei oikeen osaa päättää onko veto päällä vai ei. Mitäköhän mahtaa tapahtua vaihteistossa??

Yksi arvaus voisi olla, että kytkintanko jotenkin oudosti työntää samalla vaihteiston ensiöakselia kytkimen suuntaan, kun liikuttaa kytkimen painelevyä vapauttaen kytkimen.

Tuon ensiöakselin ei kyllä ihan hevillä pitäisi liikkua kun laakerit ovat niin tiukassa kiinni joka suunnasta. Lisäksi vaihteet menevät raakana pesään kuin tyhjää vain. Mikä ihme voi olla vikana, kerran sain ykkösvaihteelle kytkimen kanssa kakkosvaihteelta, muuten ei vaihtaminen yksinkertaisesti onnistu.

Kuva