Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

4.5.2008 20:13

Olisi se varmaan niinkin ollut ihan fiksu homma. Ongelma olisi silti ollut jousien jäykkyys. Nyt tuli roimasti lisää vääntövartta takahaarukalle, kun iskarit meni lähemmäs horisontaalista tasoa. Kokeilin yhdellä iskarilla monella eri asennolla ja tässä "löysimmässä" asetuksessa alkoi tosissaan jousi antamaan periksi. Kahdella jousella on kisakireä jousitus ainakin vielä. Pitää katella jatkossa jos jaksaa vielä jotain kehittää. Yksihän olisi jättää kaksi reikää takahaarukkaan ja tehdä siirtolevyt joihin itse iskarit kiinnittyisivät. Silloin voisi säätää niin paljon kuin huvittaa ilman mitään muutoksia itse pyörään. Onpas muuten helvetin hyvä idea(hyvä minä), pitää ihan toteuttaa mokoma.

4.5.2008 20:23

Joo. Tuo iskarin asento on aika mielenkiintoinen homma. Jos se on hyvin lähellä horisonttaalista asentoa, niin vahvakin iskari muuttuu pehmeääkin pehmeämmäksi. Vaa-assa painaa taas tietty se iskarin elinikä.

Silloinhan kaikki liike tapahtuu iskarissa hyvin pienellä matkalla, joten sylinteri kuluu tästä kohtaa suhteellisesti enemmän, kuin jos iskarin liikeradasta käytettäisiin enemmän hyödyksi.

Toisaalta iskarin mäntänopeus on pienellä liikeradalla pienempi, joten siltäkantilta asiaa ajatellen se on taas parempi. Ihan mielenkiintoisia nämä moottoripyörien jousitukset, kun alkaa asioita miettimään. ;)

4.5.2008 20:54

Jouset kun saisi jostain löllömmät. Silloin voisivat olla ihan alkuperäisessä asennossa noin horisontaali/vertikaali mielessä. Harmi että heitin vanhoilla jousilla vesilintua. Olisivat voineet vaikka sopia näihin. Niin eikä sillä iskarin eliniällä niin suurta merkitystä ole, jos ne jouset ei painu ollenkaan :D

17.5.2008 22:23

Sain pakerrettua siirtopalat takaiskareille. Tein samanlaisesta 8mm levystä kuin itse kiinnitykset haarukkaankin. Perkasin ylimääräiset metallit pois kiinnikkeistä ja tuli heti siistimmän näköiset. Pultteja jne pitää ostella, mutta ne eivät ole suurikaan ongelma. Toivotaan vaan, että systeemi kestää käyttöä. Nyt oli jo joustoa takapäässä kun kokeilin. Ilmasin etujarrun kiinnitettyäni ensin jarruletkut ja kumit jne. On meinaan "pikkasen" eri tuntuinen nyt kuin ennen remonttia. Jää vielä kolmasosa liikerataa kahvaan jäljelle kun tulee seinä vastaan. Ennen jarruvivun sai painaa ihan tankoon kiinni eikä siltikään tullut kovaksi.

Maalasin ilmanputsarin ja ruuvasin elementin paikalleen. Huomasin samalla, että tuo tekemäni imusarja on liian pitkä ja sen takia putsari ei sovi kohdilleen. Onneksi asia on korjattavissa kohtuu vaivalla, pitää rälläköidä imusarjasta muutama milli pois ja sitten pitäisi sopia paikalleen. Huomasin, että oikea takavilkku on oikosulussa. Ihan kiva kun käräytti samalla vilkkureleen :( Onneksi ovat bilteman releitä niin ei maksa paljon mitään. Löytyikin varaosa jo hyllystä. Mietinnän alla, että miten tuon vilkun kanssa tehdään, korjatako vai ostaa uusi?

Laittelin kytkinvaijerin paikalleen ja huomasin, että on aika lyhyenlainen tuo vaijeri. Säädöt tapissa ja siltikin löysät on ihan minimissä. Tangon säädöllä saa kyllä pelattua niin ettei kytkin jää luistamaan turhia, mutta on jäykkä käyttää tuo kytkin. Pitää siis tilata uusi kytkinvaijeri NOS osana jos saa.

Huuhtelin etupumput bensalla sisältä ja laitoin 1,5desiä 10w40 mineraalia kumpaiseenkin pumppuun. On sopivan jähmeä etupää, eikä kanittele kun kököt on pois sisuksista. Ruuvasin peilit paikalleen. Säätöä vaille tietenkin.

Leikkelin bensa ja alipaineletkut kaasuttimille, sekä lämmittelin ryypynletkun paikalleen. Tuuppasin bensatankin hollille ja painelin löysällä olevia liittimiä takaisin paikoilleen. On niitä tullukin riuhdottua näköjään... Vaihdoin vaihdepolkimeen uuden kumin ja kiillotin kromikiillotustahnalla.

Kokeilin kipinää, tulee vain toiselle puolelle? Mittailin jännitteitä yms ja selvisi, että A: etujarruvalon ja sytytysvirrankatkaisijan johdot ristissä -> puolille virtaa vain kun etujarruvipu painettuna :) Vaihdoin johdot oikein päin. Jännite läpi vain toiseen puolaan ja kärjille!? Noh huomasin, että toisissa kärjissä on liitos maissa sieltä missä ei pitäisi olla, selvisin taittamalla liitoksen oikeaan asentoon. Sitten bensatankkia paikalleen ja bensat koneeseen. Poljen ja poljen -> ei edes lupaa. Selvisi, että syt.virtakatkaisijassa huonoa kosketusta, välillä toimii välillä ei. Sitten taas uutta polkemista ja lieskaa tulee pakokanavista. Perkele. Tulpanahatut ristiin ja heti lähti. Rupsuttaa iloisesti ryypyllä ja vähän lämmettyä ryyppy pois -> käy tasaisesti tyhjää :) Meteli aika mielenkiintoinen kun ei pakoputkia paikallaan. Toinen pytty ei kyllä käynyt ollenkaan, varmaan tulppa kastunut tms. Kokeilin vielä tuorevoitelupumpun toimintaakin laittamalla vivun täydelle syötölle -> nestettä liikkuu normaalisti.

Bensahana muuten vuoti aika railakkaasti. Taisi kuitenkin loppua kun vähän aikaa vuosi? No jos jatkuu vielä niin täytyy avata hana ja katsoa missä vika piilee. Tilasin ruuvinetistä ja reinerilta parit osat niin saa hommaa eteenpäin taas.

Täyttelin renkaisiin ilmaa ja takaiskareihin laitoin 2baaria sisään. Sinänsä hauskaa, että kun mittarin irroittaa nipasta niin suhahtaa aina 0,5baaria ulos. Eli 1,5baaria noin kummassakin.

Eiköhän tämä tästä -> varmaan unohdin jotain kertoa, mutta ei varmaan tärkeää.

18.5.2008 1:42

Kunniotusta täältä suunnalta, itse en todellakaan jaksaisi "noin" vanhaan pyörään panostaa näin paljoa!

PS. anteeksi vain kaikille MP-miehille nyt kuin näin mopopoikana tunkeuduin alueellenne.

18.5.2008 9:46

nimenomaan näin vanhaan pitääkin panostaa! mitä sitä uutta rakentamaan, kun niitä tulee kuitenkin joka nurkalla vastaan ja osat ovat uudessa pyörässä yleensä uusia.

Tottakai sitten jos tykkää modernista 4-tahti tekniikasta, helposta väkertelystä ja rahaa riittää niin onhan tietenkin jonkun kiksuttimen rakentelu paljon helpompaa.

18.5.2008 16:20

Kävin hieromassa takahaarukan siistiksi rälläkällä ja tuhersin mustaa maalia pintaan. Muuta en sitten saanutkaan aikaiseksi. Nyt odotellaan taas osia.

24.5.2008 20:04

Haarukka asenneltu paikalleen holkkien kera. Takaiskarit kiinnitetty yläpäistään. Tankinkorkki asennettu paikalleen. Ketjusuoja asennettu. Parit sähköliitokset huomattu huonoiksi ja korjattu. Takalokari asennettu paikalleen, uusi takapolttimo vaihdettu. Takavalon moninapaliitin värkätty. Uusi NOS kytkinvaijeri asennettu.

Öljypumppu säädetty rikkaalle, kaasuttimien säätöjä ihmetelty. Oikean puoleinen pytty ei saa vieläkään bensaa kaasuttimesta. On se kumma, puhalsin jo kaasuttimet kertaalleen puhtaaksi. Alipaineliitoksesta kun suihkii brake cleaneria niin ottaa hienosti varvia oikea pytty. Täytyy vielä kerran purkaa tuo oikean puoleinen kaasutin ja tarkistaa säädöt + kanavat. Vaihdoin tuoretta bensaa tankkiin eikä mitään apuja perkele. Ryypyllä oikeakin pytty pärisee. Niin ja ilmanputsarin värkkäsin paikalleen. Imusarjaa joutui hieman lyhentämään, että putsari sopi paikalleen. Nyt putsari istuu kohtuullisesti kolossaan.

Kärkien piuhat vaihdettu ristiin niin tulpanhatut sai oikein päin. Sytytyksen ajoitus ja kärkivälit säädetty kohilleen. Mittariston ylälevy rälläköity irti isosta palasta ja mittariston testausta suoritettu. Ei meinaa tuo tasasuuntaaja toimia tuossa signaalien kerääjänä. Ilmeisesti hukkuu liikaa jännitettä/virtaa tasasuuntaajassa, että mittari saisi signaalin kunnolla. Näyttää näköjään puolet todellisista kierroksista, tai jopa vähemmän.

Hioskelin kevyesti sivuposkia ja maalasin ne mattamustalla. Nuo ovat tulevien projektien listalla melkein ylimpänä. Pitää sitten ajan kanssa hieroa siistiksi ja hankkia tarrat joissa lukee GT 250R tai vastaavaa.

Laitoin sivuseisontatuen kumin paikalleen.

Molemmat jarruvalokatkaisijat muuten toimivat. Pääsin kokeilemaan nyt kun takalamppu on paikallaan. Vähän epäillyttää josko tuo laturi antaa ihan täyttä hönkää vieläkään. Pitää kokeilla ohittaa tuo jännitteensäädinmokkula jos ei meinaa latausteho riittää ajossa.

Pyöräytin muuten uudet NOS etupumppujen yläkorkit paikalleen. Pitäisi hanaan asentaa uudet NOS tiivisteet. Samalla tutkii sitten niitä vakuumikalvoja jne josko niissä on jotain sanomista.

Jatketaan harjoituksia. Saisi nyt vaan ne pultit takarattaaseen. Katselin noita vanhoja o-rengasketjuja ja tulin siihen tulokseen, että ne on aika paskana jo. Ostan uudet ketjut jahka jaksan.

25.5.2008 16:58

Kiinnitin oikean puoleisen sivukopan paikalleen. Jätin vielä öljytankin kumin pois.

Puuhasin pakoputket vähän kiinni. Jousien kiinnitys tuli näihin putkiin ihan ruuveilla, kun hitsikone on maailmalla. Takapään kiinnitys on väliaikaisesti nippusiteillä kunnes putkien oikea sijoitus selviää. Täytyy pidentää sylinterin kaulusta, että juuriputken tiivistepinta pysyy paikallaan kunnolla. Pakoputkien ja ilmanputsarin asennuksen myötä tasaantui tyhjäkäyntikin kivasti. Ilmeisesti käy nyt 1200rpm tyhjää.

Purin oikean puoleisen kaasuttimen vielä kertaalleen josko vikaa löytyisi, ei kyllä näkynyt mitään, bensa kulkee ainakin kohokammioon. Kanavista paistaa päivä läpi. Asentelin sitten kaasuttimet paikalleen ja ruuvasin ilmaruuvin täysin kiinni ja alkoi oikea sylinteri käymään pätkien tyhjää. Mielenkiintoista. Mahtaneekohan liittyä jotenkin siihen, kun tein ilmakanaviin kierteet ilmasuuttimia varten. Voi myös olla niin ettei ilmaruuvi ole täysin sovittunut seetiin ja sen takia joutuu ruuvaamaan täysin kiinni -> falskaa ruuvin kärjen ohi. Nyt käy oikea pytty kierroksilla ihan normaalisti, tyhjäkäynti vain erikoinen. Pitää varmaan sytkä tarkistaa vielä kertaalleen, että varmasti säädöt pysyneet ja ovat muutenkin prikulleen.

Menee suzuki tällä hetkellä aika vauhdilla kasaan... jälki on vähän sen näköistä :) Toisaalta pitäähän sitä jättää jotain tekemistä ensi talveksi. On hyvä puuhata hommat täydellisiksi, kun vähän käyttökokemusta pyörästä lisää ja muuten ajokunnossa. Voi tehdä siis yhden asian kerrallaan, ettei tarvitse koko mopoa tehdä samaan aikaan.

Pari kuvaa galleriassa purkkapatenteista.

26.5.2008 2:13

Olet kyllä MänTä julma mies. Aina, kun lukee tätä sinun projektitopikkia alkaa vaan harmittelemaan, että möi Yamahan ukolle. Siis sen wanhan Yamahan... Mutta koitahan nyt jaksaa vielä tehdä kunnolla ihan loppuun. Harmittaa sitten, jos jää rempalleen. Mikäs hätä tässä vielä, ei ole edes kesäkuu. ;)

Jos tulee oikeita ongelmia tuon käynnin kanssa, niin toi meikäläisen isäpappa on joltisenkin tuttua näitten vanhempien vehkeitten kanssa. Voi varmaan tarvittaessa kommenttia heittää.

26.5.2008 7:24

Ei nuo purkkapatentit ole semmoisia, että jäisivät "harmittamaan" Ne kun saa irti helposti, eivät ole moottorin sisällä tms. Kiitoksia avuista jo etukäteen. Epäilin myös ilmavuotoa, mutta brake cleaneria suihkimalla ei löytynyt... Liittyy 70% todennäköisyydellä siihen ilmaruuviin. Kokeilen asentaa reinerilta ostamani kuristimet niihin ilmakanaviin, josko asettuisi.

26.5.2008 15:44

Joskus sattaa olla semmoinen juttu että pääsuuttimen alla oleva prikka on unohtunut pois,semmoinen messinkiprikka.Prikka on senvuoksi hyvä olla koska se pitää neulaputken paikallaan pääsuuttimen suosiollisella avustuksella.Kaasuvaijerien alapäässä olevat kumitutit on myös syytä olla kunnossa. Jos niissä on halkeamia tulee sitä kautta ilmavuoto.Nuo pienet ilmavuodot ovat juuri vahoissa 2-tahtikoneissa kiusallisia,tyhjäkäynti seilailee edestakaisin.Ne tekemäsi kierteet kannattaa tiivistää esim. Hylomarilla tms. aineella. Pienikin ilmavuoto niissä pilaa tyhjäkäynnin.Onko kampiakselin stefat kunnossa? Suzukissa kampiakselin laakereiden voitelu toimii kunnolla vain öljypumpulla, rakenne on sellainen ettei seospensavoitelu toimi.Suzuki on hyvä kone!

26.5.2008 15:48

Yllä oleva on tosiaan isäukon mietelmiä aiheesta. Lainasin omaa tunnusta, kun eipä hän muistanut omaansa enää salasanaa.

26.5.2008 17:18

stefojen pitäisi olla kunnossa, ovat juuri vaihdetut. Suuttimissa on jonkun sortin prikat kyllä alla. öljypumppu käy ja pumppaa hienosti.

Ne kumitutitkin ovat kunnossa(uudet). Alkaa vitsit loppumaan, jos ei niillä ilmasuuttimilla/ruuvin asettumisella selviä.

27.5.2008 20:54

Muistin juuri, että toisen kaasuttimen ilmaruuvin jengat olivat vähän heikkona. Voi hyvinkin fuskata ilmat kierteestä, selviää kun selvitetään. Kävin Uudenmaanpultissa ostamassa muutamat pultit. Saan siis takarattaan paikalleen odottamaan ketjuja.