Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

31.7.2008 20:40

Vasemman etuvilkun polttimo kärähti. Kävin hakemassa pilipaliteemasta uuden. Rasvasin ketjuja, eivät olleet venyneet ainakaan viimeisen sadan kilometrin aikana.

Virittelin bilteman sivulaukut paikalleen. Eivät kyllä ihan nappiin osuneet, mutta kyllä nuo tämän reissun roikkuvat mukana. Vilkut meinaavat jäädä peittoon jos laitan ne mukavasti. Keskitalla on tällä hetkellä käyttökiellossa kun kauhukahva jää sivulaukun alle.

Tarkistin rengaspaineet ja takarengas oli päästänyt pihauksen ulos. Täyttelin takaisin.

Oli kyllä tolkuton vastatuuli bilteman reissulla. Mennessä sai vääntää hanaa oikein kunnolla ja takaisinpäin meni todella kevyesti :) Varmaan nuo sivulaukut ottavat aika hyvin ilmanvastusta.

Tuo etupään pompotus 50km/h kieppeillä meinaa kyllä vituttaa. Samoiten huomasin, että kytkin luistaa ihan mukavasti kunnon kiihdytyksissä varsinkin vaihdon jälkeen. Täytynee vaihtaa vähän tuoreemmat jouset paikalleen tai laittaa prikkoja, tuo kytkin on kuitenkin niin kevyt käyttää nyt, että pieni jäykistys ei haittaa mitään.

Toivottavasti kone pysyy läjässä viikonlopun. Ainakin ketjut kuulostavat aika mielenkiintoiselta, ihan kuin jollain suorakytkentäsisulla ajaisi välillä. Jarruttavat ilmeisesti vähän menoakin nuo ketjut.

Täytynee vähän kaasuttimia säätää jahka viikonloppu on ajettu. Vakio pääsuuttimet ja jos vaikka vähän laikattaisi lisää ilmanputsarin kantta.

3.8.2008 16:37

Ähtärin reissu heitetty. N. 660km sinne ja takaisin, sekä paikanpäällä joku 100km. Teknisiä pikkuvikoja riitti aika hyvin koko reissun ajaksi. Jos niitä kaikkia muistaakaan :) Ensimmäisenä ongelmana vastaan tuli se, että kytkin ei välillä kuumana irrota täysin, vaan laahaa aavistuksen. Huomaa käytännössä siitä, että tyhjäkäyntikierrokset ykkösellä kytkin pohjassa tippuvat pari satkua. Toisekseen vapaata ei paikallaan löydy ykköseltä. Vauhdista siis vapaalle niin ok. Toinen oli kun laitoin pyörän sivuseisontatuelle kovasti vinoon asentoon(bensa-aseman kallellaan oleva asvaltti) jätti pyörä öljyläntin alleen. Öljy tulee jostain sieltä kytkimen/vetoakselin/käynnistyspolkimen stefan tienoilta ja vain pyörän ollessa kallellaan vasemmalle. Tarkistin rallipaikalla, että öljyä oli riittävästi, matkanaikana lisäsin vaan 2-t öljyä lorauksen lootaan ensiapuna. Keskitallalla ollessaan ei vuotanut yhtään.

Menomatkalla alkoi ensin pieni suhina ja pian sen jälkeen pahemman oloinen pätkiminen. Viaksi selvisi löysällä olevat kannenpultit, jälkikiristyksestä huolimatta. Kiristelin sitten jakoavaimella ja ruuvimeisseliä vääntimenä käyttäen ensiavuksi. Taas pelasi. Rallipaikalla huoltoautosta löytyi momenttiväännin ja hylsy+jatko -> 22nm kireyttä.

Vaihdepoljin oli löysällä aikasemmasta kiristyksestä huolimatta. Viilailin niitä vaihdepoljinakselin booreja suoremmiksi, luultavasti tästä johtui pieni klappi. Korjaantui vetämällä jakoavaimella polkimen pultti "momenttiin".

Tapahtuman joukkoajon jälkeen vuosi bensaa ylivuotoletkusta, avasin kaasuttimet ja sisältä löytyi ruostetta jonkun verran, putsailin mokomat pois ja keuhkoilla puhaltelin kanavia auki. Toimii jälleen. Nurmikolle katosi yksi kohokammion kiinnitysruuveista, mutta korvaava löytyi ilmanputsarin kannesta.

Menomatkalla oli kulku edelleen liian rikasta(toki tämä oli jo tiedossa, mutta että näin pahasti vieläkin) ja ruuvailin kannen pois häiritsemästä, vesisadetta kun ei ollut tiedossa.
Alkoi kulkemaan.

Sivulaukut olivat kyllä kohtuullisen hanurista. Pyörää ei saa oikeen helpolla keskiseisontatuelle, takavilkut jäävät katveeseen, käyntiin polkeminen hankalaa.
Pitäisi olla kolmasosan lyhyemmät nuo laukut niin alkaisi pelittämään varmaan aika monessa pyörässä.

Nyt sunnuntaiaamuna oli käyntiinlähtö vähän kankeaa. Vähän ensin lupasi(hankala polkea käyntiin noiden laukkujen kanssa) mutta ensimmäisen pyörähdyksen jälkeen virtojen kanssa ei mitään eloa. Ilmanputsari irti(ilmeisesti aamukasteesta kostea) ja työntelyä. Pienen urakoinnin jälkeen(kiitos specialistille työntöavusta :) ) lähtikin kikotin käyntiin, mutta kävi vain ryyppypiirillä eli kaasu kiinni. Sillä pääsin pari kertaa mäkeä ylös ja alas jonka jälkeen tukos kaasuttimissa tms vesihelmi lähti liikenteeseen ja alkoi kaasulle löytymään vastinetta. Tämän jälkeen toimikin taas normaalisti.

Reissulla tuli myös huomattua, että saa kone riittävästi öljyä, oli tulpat kohtuullisen karstaiset, mutta tumman ruskeat. Kotimatkalla alkoi pätkimään jonkun verran joka pahenikin melkein samantien ja tienposkeen tulppia vaihtamaan, onneksi oli uudet varatulpat. Heti hörähti käymään normaalisti. Tuo hukkakipinä kun hukkaa kipinän molemmista vaikka vain toinen tulppa olisi maissa.

Loppureissu sitten menikin mukavasti. Sadekamat päälle vähän lahden jälkeen ja vähän ripottelikin loppumatkan. Tulipa ajettua letkassa sakemannien kanssa, olivat isolla laumalla indianeja jne jenkkilotkottimia liikenteessä.

Tästä on suunta eteenpäin.

3.8.2008 20:54

Laskeskelin reissun kulutuksen. Keskikulutus 6,45litraa sadalle, mikä on teknisien ongelmien kanssa ihan ok mielestäni. Tuosta kun laittaa paikat tikkiin niin menee varmasti ainakin alle 6 litran.

3.8.2008 21:20

Varmasti tippuu kulutus tuosta, kun menomatkalla oli ahdistava putsarinkoppakin paikallaan. Oli vaan mukava luonne ketun koneessa. Vetää todella tasaisesti 3-4trpm ylöspäin ja kiihtyy kivasti. Vielä kun hioo hieman säätöjä, niin laite pistää jauhot suuhun suurimmalle osalle alle 350cc nelareista niin käyttömukavuudessa, kuin suorituskyvyssäkin! Siis oikesti todella laaja tehoalue, etenkin ottaen huomioon koneen läpättömyyden.

3.8.2008 21:24

Siis tehonlasku alle 20%, onnistunut viritys :eek:

Olisitpa päässyt ajamaan kettua silloin ku se toinen palotila oli röpelöllä, tippui hampaatkin suusta yli 90km/h vauhdista aina sinne 120km/h asti kutosvaihteella. Itseasiassa jotain pultteja taisikin tippua alussa matkanvarrelle, ennen kuin aloin käyttämään lukkoliimaa.

8.8.2008 22:12

Vitulla päähän. Ei sitten millään meinaa löytyä tuon etupään vikaa. Akseli on vaan vinossa pumppuihin nähden, ihan silmällä näkee. Myös jarrulevystä joka on vinossa satulaan nähden. Enää on jäljellä puslat ja niiden pedit. Huomenna mittailen työntömitan kanssa palikoita ja kiroilen niin vitusti.

Vittu.
Täytyy ottaa varmaan viila käteen ja viilailla ylimääräisiä pois. Viilailinkin jo röpelöt pois puslista, mutta ei auttanut.

Rälläköin ilmanputsarin kannen. Taisi auttaa, tuntuisi toimivan nyt.

10.8.2008 19:34

Etupään vinouden syy löytyi. Joku fiksu on hionut toisesta etupumpusta tavaraa holkin kohdalta niin, että akseli menee vinoon kun sen kiristää. Asian huomasi helposti metalliviivoittimella. Laitoin peltisuikaleen hiotun materiaalin tilalle ja nyt etupyörä onkin aika suorassa. Pyörä ei edes vedä metsään kun päästää tangosta irti. Pompotus ei kyllä kadonnut minnekään, taitaa johtua vanteen heitosta tai painoituksesta.

Ei riittänyt vieläkään ilmanputsarinkopan rälläköinnit. Ahisti vaan edelleen. Täytyy tehdä vähän radikaalimpia muutoksia, eli uusi koppa jossa ilmanotto eteenpäin. Kokeilin kotimatkalla paljon tuo luuska kulkee, harmillista, että 5m/s vastatuuleen piti ajaa. Totuus tuli kuitenkin ilmi, vitosvaihteella jaksaa vetää kierrokset sinne 8trpm+ ja vauhtia tässä vaiheessa surkeat 130km/h+, kutoselle kun vaihtaa niin meno jatkuu joko samana tai hidastuu. Tuntuu, että vähän paksulla käy pääsuuttimen puolesta kopankin ollessa pois. Laitoinhan vakiota hieman isommat suuttimet varuiksi kaasuttimia kasatessa. Etujarru myös vikisee kävelyvauhdeissa. Ei hjuva. Ei kyllä tunnu lämpeävän ajossa, ainakaan paljoa.

Huomasin myös, että juuri asentamani uusi öljypinnan(2-t) tirkistyslinssi vuotaa öljyä tiivisteenvälistä. Putsasin kyllä tiivistepinnat ja koko setti on uusi :roll: ei voi tietää, täytyy kokeilla o-renkaalla tms.

Vaihdoin jarrulevyn mutterit noihin sinkittyihin kuusiokolopultteihin. Meni mittari ihan sekaisin siitä, ottaa vain viisi kuudesta magneetista ja väläyttelee sitä kuudetta välillä. Lisäksi jyväskylästä tullessa hävisi n. 50km ajaksi signaali lähes kokonaan. Ihme touhua prkl. Tuli muuten kokeiltua moottorin käytännön kestävyys, kutosvaihteella kaasu pohjassa lahdesta kotiin(n. 110km/h ylämäkeen ja 125km/h imussa). Paljon riittää vielä tekemistä.

11.8.2008 20:25

Tänään sain jotain aikaiseksi.

Kiinnitin ensitöikseni keskiseisontatuen uudella pultilla, kiristin myös toisen pultin. Jos ei ala pysymään, on pakko käyttää nyloccia.

Seuraavaksi tyhjensin 2-t öljysäiliön ja vaihdoin tirkistyslinssin org kumitiivisteen bilteman o-renkaaseen, johan alkoi tiivistymään. Uskomatonta, että muuten ok pyörässä tuommoinen venäläinen ratkaisu.

Tyhjensin ylimääräiset öljyt vaihteistosta, sinne kun tuli hätäpäissään lisättyä tavaraa veteraanirallireissulla. Tulikin jonkun verran ylimääräistä ulos.

Irroitin kaasuttimet, putsasin/puhalsin puhtaaksi. Oli taas vähän kökköä. Vaihdoin pääsuuttimet pykälää pienempiin, eli vakiosuuttimiin. Sama kävi tyhjäkäyntisuuttimille. Rälläköin ilmanputsarinkannen etuosasta tavaraa pois, kun ei takaosan rälläköinti tuottanut tulosta. Ilmeisesti liian ahtaassa paikassa, että voisi takaa hengittää kunnolla.

Laitoin takapyörän akseliholkin paikalleen. Kiitokset -Makke-:lle, hienosti meni paikalleen holkki.

Rasvasin tietenkin samalla kettingin.

Poistin neljä magneettia etujarrulevystä, oli aika puuha saada magneetit pois kuusiokoloruuvien koloista, olivat meinaan juuri eikä melkeen oikean kokoisia. Nyt on paikallaan kaksi magneettia ja toimii huomattavasti paremmin kuin kuudella tai yhdellä.

Käväsin kokeilemassa kulkua, nyt täyskaasulla on jotain merkitystäkin, kun ei käy paksulla. Siis pääsuuttimien vaihto & kopan laikkaus onnistuivat nappiin. Nyt kelasi vitosvaihteella aika mukavasti vauhtia, 144km/h. Kutosella hiipui tasaisesti mutta hitaasti vauhti alaspäin. On tuo kuitenkin jo kovempaa kuin jäämeren reissulla kutosella(jolla meni kovempaa kuin vitosella). Ketjut tuntuvat kyllä hankaavan ja etujarrukin laahaa. Asia selvinnee jahka saan uudet ketjut paikalleen joskus, paremmat putket kiinni ja etujarrupalat kuluvat hieman. tai jotain.

Jne.

12.8.2008 20:57

Ihmettelin taas nopeusmittarin anturointia. On se vaan kumma kun ei millään meinaa toimia 100%. Taas hävisi kotimatkalla kanttauksen jälkeen signaali ja palasi vasta perillä. Otin toisen magneetin pois, kun näytti ihan mitä sattuu kahdella. Ottaa nyt enemmän häiriötä moottorista kuin aikaisemmin, mahtaako sytkän liitoksissa olla jotain häikkää, vai tuleeko vain jostain syystä enemmän misfireja. Saisipa jo ne 2kohm tulpanhatut prkl. Viilailin nopeusmittarinanturin jalkaa, mutta ei apua tilanteeseen. Kokeilin myös laittaa magneetin alle täytettä, että magneetti tulee enemmän ulos kuusiokoloruuvin kolosta, ei apua. Kokeilin siirtää anturin johtoa eri paikkoihin, mitä kauempana rungosta, sitä enemmän otti häikkää. Mahtaisiko auttaa jos tuon anturinjohdon pujottaisi kutistesukkaan ja kutistesukkaan kaveriksi rautalankaa :)?

Muistin erään asian kun pähkäilin taas tuota pompotusta. Nimittäin kun maalasin vanteet ja asensin jarrulevyn, en hieronut maaleja pois jarrulevyn kiinnityksestä! Siis perkele sentään. Nylkytin nuo maalit pois ja vähän tuntui vähenevän pompotus ei paljoa. Lisäksi rullaa vapaammin, ei kitise jarru pienissä nopeuksissa itsestään ja jarrutuntuma paljon parempi. Silminnähtävä ero kun katsoo jarrupaloja ja jarrulevyä. On vieläkin vähän heittoa levyssä, mistä mahtaa johtua. Toivottavasti ei ole mennyt laahaamisesta piloille levy, se olisi aika vehkeestä.

Vaihdoin kaasuttimiin takaisin 35 koon tyhjäkäyntisuuttimet vakioiden 30 koon suuttimien tilalle. Tyhjä alkoi taas toimimaan huomattavasti paremmin. Täytynee tilata 32,5 koon tyhjäsuuttimet ja pykälää isommat ilmasuuttimet niin voi kokeilla, että saako tuota pääsuutinpiiriltä tyhjälle siirtymistä toimimaan kunnolla. Nyt joutuu pahimmassa tapauksessa kaasuttamaan pari kertaa vauhdista vapaalle laskiessa, ettei kone sammu. Ennen muutoksia(eli ilmasuutinta jne) kone jäi vollottamaan isoille kierroksille, samaa teki nyt niillä vakiokokoisilla tyhjäsuuttimilla.

Kävin kokeilemassa tuon jarrulevyn toiminnan parannuttua huippuja, sama tulos, eli 140km/h+ vitosella ja vauhti hiipuu kutosella. En kerennyt vielä vaihtamaan eturatasta vakioon eli piikkiä pienempään. Sillä pitäisi asian vähän korjaantua, josko saisi kutosella vähän vauhtia ja muutenkin käyttökelpoisemmaksi vaihteeksi. Uusilla putkilla pitäisi taas paletin muuttua aikalailla, että tuo välityksien vaihtaminen jäänee kokeiluksi.

13.8.2008 20:52

Laitoin reinerille kyselyä osista. Siinä olisi talvelle taas puuhaa...

Hirvittää ihan ajatellakin, että kuinka paljon rahaa tähänkin raatoon on mennyt jahka nuo on tilattu.

13.8.2008 22:03

Miäs osia meinaat talvella ruuvailla ?

13.8.2008 23:10

Ne pakoputket, sitten moottoriin jotain hienosäätöä, maalailua, mahd takapään jousituksen löystämistä(jostain löysemmät jouset) ja kaikkien palikoiden viimeistelyä. Tällä hetkellä kun pyörä on vaan lätkäisty nippuun ajoa varten, eli puolet palikoista raakileita. Ulkonäköä ja käytännöllisyyttä tarkoitus parantaa.

17.8.2008 14:57

Kävin perjantaina stormilla. Ostin uudet EMGO:n vilkut, yksi pari lyhyillä varsilla ja toinen pari pitkillä varsilla. Katsoin vilkun sisuksiin ja asialliset ovat. Samalla ostin ne paljon puhutut ketjut, elikäs o-rengas RK:t. Ei ollut reginan ketjuja stormilla enkä muualta jaksanut alkaa hakemaan kun sulkemisaika kaikilla puljuilla. Jos vaikka ensi viikolla saisi sen eturattaan vaihdettua 14 piikkiseen, nuo ketjut alle ja uudet vilkut niin olisi pop.

19.8.2008 21:55

Katsopas minun GT:tä galleriasta, on uusia kuvia. Tuli keväällä tehtyä tuollainen putkisto. Mitenhän lie kävis sinun gt 2-1 putkella.

19.8.2008 22:00

Muuten hyvä mutta tuossa pitäs olla 3 paisaria ja sen jälkeen yhteen änkkään, jos nyt haluaa 3-1 putkiston tehä. En usko että tollanen systeemi toimii ainakaan tehoa nostavasti.