Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

2.4.2010 7:31

Nuo huonot väännöt olivat jo lähtiessä. Täytyy tosiaan kokeilla toisella tulpalla jos olisi apua.

2.4.2010 22:53

Kansihan se vuosi. Otin auki, putsasin paikat ja kihnutin kaiken ylimääräisen pois tiivistepinnoista tiivistekaapimella. Ohentimella rasvajäljet pois, tiivisteen päästin oikein kunnolla ja putsasin senkin ohentimella. Kasaus 25nm momentilla. Käynnistyksen jälkeen alkoi taas vuotamaan kumpaisestakin sylinteristä. Vuoto suoraan pakoaukkoon päin kummassakin sylinterissä. On se nyt perkele, kokeilin vielä kaksi kertaa aina kovemmalla momentilla mutta identtinen lopputulos. Kävin ajelemassa tuosta huolimatta niin tehoja oli jo melko hyvin, jopa entiseen malliin? Huomenna otan vielä kerran auki ja vesihion tiivisteen sylinterireiän piirin mukaisesti josko olisi jotain apua. Meinaa usko mennä, helvetti jos kannen tai sylinterien tiivistepinnat on kierot! Viivottimella ei ollut silminähtävää kieroutta mihinkään suuntaan. Perkl.

4.4.2010 0:39

Vuotihan se kansi tänäänkin. En tosin tehnyt mitään muuta kuin terrorisoin lähitienoon teitä. Hauskaa oli! Mahtavaa menoa vaikka onkin alitehoinen pikkumopo, asennetta riittää vaikka muille jakaa.

4.4.2010 16:31

Töitä tuli tehtyä. Säädin nopeusmittarin anturin keskelle jarrulevyn pultteja, ilmaraon minimiin. Huomasin samalla, että oli vielä edellisen mittariston magneetti yhdessä pultissa :D Meinasi ottaa kiinni anturiin pyörittäessä, nypin magneetin mäkeen. Etuvalosta lyhyt lanka oli palanut, heitin vanhan polttimonkannan varastoon ja korvasin sen h4 polttimolla ja jawan org polttimoliittimellä. Oli virittelemistä että sai siedettävän kosketuksen nastoille. Kirkas on kun vanhaan vertaa.
Oikeassa etuvilkussa ei ollut muuta vikaa kuin kosketushäiriötä, putsasin liitokset ja taas toimii.
Rengaspaineet olivat melkoisen matalat ja oikeilla paineilla vanha tuttu etupään pompotus palasi.

Laitoin kierroslukumittarin johdot uusiksi mittariston mukana tulleella johdolla, auttoikin mittarin toimintaan selvästi. Asetin renkaan piiriksi 1970mm. Mittari vittuili koko matkan tallilta vantaalle, kun alle 60km/h vauhdeissa anturi luki jarrulevyn kuusiokolopulttien reiät ylimääräisiksi signaaleiksi ja 60-70km/H taas pultin yhdeksi signaaliksi ja sen päälle menee ihan pyörryksiin -> 0km/h. Mitä lie.

Kannentiivisteen vesihioin varovasti siistiksi ja vetäsin kannen 25nm kireyteen. Vuotaa vielä enemmän :D Käynnissä ei tosin huomaa eroa. Ei auta muuta kuin teettää kunnollisia tiivisteitä, nuo olivat hieman heikkolaatuisia niin voi johtua siitäkin. Kunnolla leikkurilla ja suojatuista levyistä tehtynä on ainakin edellytykset kunnon tiiveydelle. Jos ei sittenkään ala pitämään niin ainoa vaihtoehto on kiero kansi/sylinterit.

Jatketaan harjoituksia, tietääkö kukaan mistä saisi esim vesileikkurilla teetettyä n. 0,8mm paksusta alumiinista/kuparista tiivisteitä?

4.4.2010 16:52

MänTä kirjoitti:Jatketaan harjoituksia, tietääkö kukaan mistä saisi esim vesileikkurilla teetettyä n. 0,8mm paksusta alumiinista/kuparista tiivisteitä?

Onkos muutes vht copper gasket tuttu aine? Sitäkin voit vielä kokeilla. Turbokäytössä varsinkin erittäin suosittua tavaraa, kun pysyy paineet siellä missä pitääkin, eli sylinterissä. Oma hommansa on tietty sitten, kun liitos auki pitää ottaa. ;)

4.4.2010 23:33

Mielellään helposti purettava liitos :) Plussaa myös jos ei tarvitse sahata kantta kahteen osaan(nyt 1 kansi 2 sylinteriä). Asetin nopeusmittarin anturin jarrulevyn pulttien reunojen tasalle, nyt toimi moitteetta.
Käväsin nurmijärvellä pyörähtämässä, mopo toimi ihan kivasti. Toki tehoja uupuu kun kansi vuotaa. Laitoin viiteen vesileikkaamoon kyselyä tiivisteistä.

5.4.2010 12:45

Ensimmäinen tarjous 30e per tiiviste, ihan mukavan hintaista puuhaa tämä rakentelu.

6.4.2010 16:34

Turaaminen yläkerran kanssa loppui tähän. Tilasin maailmalta NOS osina yläkerran. Ei vittu voi olla kansipahviongelmia sen jälkeen. Maksaa rahaa, mutta maksaa virittelykin.

7.4.2010 22:52

Kävin morjestamassa snuuppaa ja toista kaveria jarnoa keskustassa. Oli varsinainen kirottu taival. Oikea takavilkku katkesi jossain välissä ja roikkui johtonsa varassa, nappasin talteen. Virrat katkesivat totaalisesti hämeentiellä keskimmäisellä kaistalla... Työntelin sivuun mäkkärin viereen ja aloin ihmettelemään. Kävi jos jonkinlaista neuvojaa ja ihmettelijää. Yksi jopa vittuili äänitasosta :)
Vika löytyi kun irroitin kaikki liittimet edestä ja kytkin yksi kerrallaan takaisin. Lyhyt ajovalo oli oikosessa. Laittamani jawan org lucas polttimoliitin piti niin huonoa kosketusta, että johdot sulivat yhteen. Vedin johdot vähän eri reittejä ja kiristin liittimiä vielä lisää. Itse ongelma tuossa liittimessä on peltisoirot joiden pitäisi teoriassa siirtää virta johdolta h4 polttimon napoihin. Melkoinen paskakasa on.

Pääsin tuon jälkeen ongelmitta perille kalevankadulle ja myöhemmin kotiin. Meinasi rillit jäätyä matkan varrella ja vähän väliä sai koputella umpiota, että etuvalo palaa.

8.4.2010 22:41

Lisäsin hollannin tilaukseen nos vilkut. Nyt loppuu niiden kanssa turailu. Rahaahan sekin vaan on, sitä varten käydään töissä.

13.4.2010 18:52

Reinerin paketti saapui. Loistava luotto kaverilla kun en ole vielä edes maksanut tilausta :)

Mäntäsarjat ovat ok, juuri sitä mitä pitikin.

Oikean käden sylinteri taas... noh... pakokierre on koneistettu offsettinä pakokanavaan verrattuna. Näyttäisi siltä, että itse kanava on oikeassa kohtaa, mutta kierre tosiaan koneistettu kolmisen milliä pieleen.
Prkl. Laitoin reinerille mailia aiheesta, saas nähä mitä ajattelee.

http://s26.photobucket.com/albums/c149/pedu69/gtreiner/
kuvia sylinteristä.

13.5.2010 22:10

Hollannin paketti saapui joku aika sitten, tiivisteet oli rullalla huonon paketoinnin takia. Myyjä palautti mankumisen jälkeen rahat ja tilasinkin jo korvaavat gtreinerilta.

Huilut asensin pakoputkiin ja äänet hiljeni laakista todella paljon. Pakoäänet tulee nyt esille kunnolla yli 6,5trpm tienoilla kun kone rupeaa kuulostamaan kuolevalta emäsialta. Kaunista! Taajama-ajossa imuäänet ovat häiritsevän kovat, joutuu korvatulppia pitämään jatkossakin. 135 sain viitosvaihteella suljetulla radalla kun kokeilin, taisi huilut olla hyvä juttu. Paksulla käy kun vaihdoin isommat pääsuuttimet, en kuitenkaan säätele enempää ennenkuin uusi yläkerta on paikallaan.

16.5.2010 17:55

Hmm...itsellä juuri samankaltaiset ongelmat rd 350:sessä. Ei pidä kansi, ei millään.

30.5.2010 23:14

Viikonlopun ahertelu takana.
Ensimmäisenä kihnutin pyörän puhtaaksi, purin yläkerran pois jne. Viilailin toisesta NOS sylinteristä pakokanavaa natsaamaan paremmin pakoputkeen, kun pientä valuvikaa pakokanavassa. Läiskäsin yläkerran kasaan(tilasin siis uudet NOSosat, mäntäsarjat, sylinterit, kannen ja tiivisteet nossia).

Vaihdoin kaasuttimiin vakio pääsuuttimet ja neulojen säädön asetin keskimmäiseen loveen.
Poistin synkkausnipasta 0-renkaan ja tökkäsin nipan liiman kera kiinni, onpahan tiivis ja tukevasti kiinni.

Pakoputkista rälläköin omat viritykset pois ja hitsasin reiät umpeen. Hieroin teräsharjalaikalla puhtaaksi jolloin vasemmasta putkesta paljastui muutama RUOSTEREIKÄ. Hitto, ei muu auttanut kuin tökkiä alumiininiittejä tilalle :lol: Uudet pakoputket hakuun siis. Maalasin putket kilikalikuumakestolla pariin kertaan. Kiinnityksessä käytin tipan kierrelukitetta.

Syttytulppina toimii Densot häiriösuojauksella. Tulpanhattuina vape:n omat häiriösuojaamattomat hatut.

Ruuvailin pakoputkiin kiinni takajalkatapit mallia yleis, jotain perus mopotarviketta.

Väkersin kingsize matkatarakkaa paikalleen. Sen verran sain jo aikaiseksi, että rälläköin ylimääräiset tarakasta pois ja laitoin kiinnityksen lihoiksi(takaiskareiden kiinnitykset muuttuneet -> ei käy tarakka kiinni vanhoilla kiinnityksillä). Päädyin tekemään runkoon erilliset kiinnitysraudat joihin ruuvasin takavilkut kiinni. Näihin rautoihin saankin kiinnitettyä matkatarakan ja tarvittaessa myös sivulaukut. Tarkoitus on käydä ostamassa biltemasta iso takaboksi ja pärjäillä sillä. Jää ne luxorlaukut toiseen kertaan.

Asensin tosiaan eteen ja taakse uudet NOS vilkut, on "hieman" eroa laadussa kun vertaa emgo:n vilkkuihin. Suzukin vilkuissa on kumivaimennus polttimonkiinnityksessä, erillinen maadoitus jne hienouksia. Eteen laitoin pitkävartiset ja taakse lyhytvartiset(kuten kuuluukin).
Eteen jouduin tekemään umpiosta puuttuvat maadoitukset uusiksi, kun en viitsinyt leikellä tai muutella orkkismallisia vilkkuja(ovat eristetty sen verta hyvin ettei ylimääräisiä johtoja kannata alkaa vetelemään vilkun sisälle). Hienosti toimivat.

Vielä kun saan jostain alkuperäisen mallisen ilmansuodattimen niin rok rok. Rompetorilta löysin ehjän oranssin värisen sivukopan risan tilalle. Laitoin NOS mallisen ruuvin paikalleen ja avot. Täytyy joskus maalailla etulokarin kanssa samoihin aikoin koppa mustaksi.

Synkkasin tyhjäkäynnin ja kaasuvaijerit stormin synkkauslaitteella. Kaitpa tuo ihan siedettävästi käy. Ei tärise missään vaiheessa häiritsevästi. Seokset olivat päin metsää, tiputin jo neuloja pykälän verran. Ilmeisesti sopiva asetus on entinen eli neulat alimmillaan(laihalla). Myös täyskaasussa on välillä outoja piirteitä, käykö laihalla vai rikkaalla, ken tietää. Kokeilen isommilla suuttimilla mitä tapahtuu.
Kone on piristynyt selvästi sisäänajon aikana. Nyt on vajaa 100km mittarissa ja bensaa mennyt melko rankasti. Säädöt ja sisäänajoa niin luulisi tippuvan. Täytyy kokeilla ilman ilmanputsarin kantta josko meno muuttuisi parempaan suuntaan.

Jne. Ei kaikkea voi muistaa.

6.6.2010 21:42

Modifoin ilmanputsaria. Leikkasin paperielementistä osan pois ja korvasin malossin vaahtomuovielementillä. Viritys ei ole järin kaunis, mutta toimii ainakin jollain tapaa. Tarkoituksena on tehdä kunnollinen vaahtomuovielementille rakennettu putsari, mieluiten ORG mallia jos suinkaan saatavilla.

säädin neulat laihimmalle ja kokeilin erikokoisia pääsuuttimia. Vakiosuuttimilla tuntui loppuvan bensa kesken, mikä lie jumitteli. Vaihdoin 113 numeroiset suuttimet(isoimmat mitä löytyi, vakiot 97,5 ja 95). Haaleana lähtee täyskaasullakin mutta lämmettyään kone suorastaan sammuu täyskaasulla erityisesti pienemmillä kierroksilla. Kokeilen vakion ja 113 väliltä jotain kokoa josko tulisi järkeä asiaan. Täyskaasuongelma voi johtua myös jostain aivan muusta, mutta mistä?