Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Suzuki GT 250 (Ojahierontaa mopolle ja miehelle)

17.8.2003 17:59

Vanhaa tekstiä menneiltä vuosilta :
[b]Mittari näyttää jotain vähän alle 33tkm mutta epäilen :S Myyjä väitti että pytyt olisivat std porauksessa ja uudet männät laitettu tuossa osto vaiheessa(n.3-500km ennen ostotilannetta). ostettaessa siis oli sellaiset 31tkm mittarissa. Asennettua on tietenkin sigman digimittari(bc800), ampeerimittari(vielä toistaiseksi hyödytön mutta opiskellaan), uudet peilit mutta toisen peilin kierre on höylätty 12mm kokoon elikäs tuo korjataan.
peilit on suht makeet ja noissa kuvissa pitäisi jo olla oikean puoleinen peili kiinni.
Ehdin jo ketjuratas paketin vaihtamaan kiinni, siis vakiot jotka lukevat 43/14, sellaiset 98 lenkkiä tuohon tarvitsi ketjua(525 jakoa) enkä o-renkaita huonompiin tyydy.
kaasuttimissa on siis vakio suuttimet(tarkistettua) mutta filsut puuttuu, siis powerfiltterit tilalla jolloin kävi 'vähän' laihalla. korjattiin niin että laitoin n.1mm paksut prikat suuttimien alle jotka siis vaikuttavat kuin bensapinnan korotus joka taas rikastaa koko kaasuavauma aluetta('virtaavammat' suodattimet, enemmän bensaa).

tuollaista. renkaat on vaihtumassa joihinkin pirellin tai michelinin nakkeihin, nyt on moporenkaat alla ja takanakki ihan lättänä kuin burniksen jälkeen.


Teknisiä tietoja sekä muutoksia:
Takaiskarit Paioli mallia tunturi tiger s
Renkaat Michelin M45 3,25"x18" takana ja Pirelli city demon 3"x18" edessä
Kytkinlevyt ja kytkinjouset EBC
Takajarrukengät ja etujarrupalat SBS
Ketjut O-rengas D.I.D. rattaat JT 15/43
Männät TS 125X? 57mm NOS
Vaihteiston laakerit SKF/Koyo
Tulpat NGK BR8ES
Tulpanhatut Biltema 1kohm
Sähköjärjestelmä Vapen 12v, hukkakipinä.
Akku Biltema 5,5Ah 12v
Vilkut storm vilkkusarja/honda cb EMGO
Kahvantupet mallia mopo / kahvapainot kromattu teräs
Mittaristo KOSO RX-1 + lämpötila-anturi tulpan alla
Ilmanpuhdistin modifoitu K/L/M vuosimallin + japanilainen tarvike-elementti
Moottorin stefat Suzuki NOS / SKF / muu tarvike
Etupään stefat vesraf(tai joku semmonen) allright?
Moottoritiivisteet Athena/omateko/NOS/Taiwan
Kiertokanget tarvike, 45e/kpl
2-t öljyt Teboil täyssynteettinen
Vilkkurele biltema yleis 12v
Ohjaustanko on mallia storm kahvilakilpuri.

Kulutuskäppyrää voi ihastella täällä :

http://www.tankkaus.com/graph_yearcons. ... hcar=28096
Viimeksi muokannut MänTä päivämäärä 17.6.2008 22:12, muokattu yhteensä 21 kertaa

18.8.2003 10:28

Näyttäs siltä , että siinä on sulla työmaata vähäksi aikaa. Meinaatkos
tehdä siitä alkuperäisen ,vai käyttö kunnostaa? Mun GT on myös ensirekisteröity -77 , mutta siinä on vielä se vanhempi kone. Tota mallia
en olekaan vielä Suomessa nähnyt. Luulin , ettei sitä olis tuotukaan.

18.8.2003 20:37

Niin ja tuosta stongasta sen verran että se on vain putkenpätkä sahattu pituuteen. tarkoitus olisi siis tehdä hieman korkeammalle nouseva, pirun leveä stonga. siis tarkoitan sellaista 90cm leveää stongaa.
Nippeliä olisi myös tarkoitus maalata uudestaan, esim tuo t-pala joka irvistää aika rumasti ja paljon muuta pientä. sitten tietenkin chrome polishilla kaikki ehjät kromiosat, en ole vielä päättänyt putkien kohtaloa.
sitten on tuon vasemman sylinterin pakoputken liitos kakkana. Siitä oli siis kierteet runnottu rikki, osto hetkellä meinaan taka-akseli hakkasi putkeen joka pompussa jolloin siis pakoputken kiinnitysmutteri pomppasi useampaan kertaan pois paikaltaan vieden samalla kierteet mennessään.
sama homma on kun kicksin palautusjousi ei toimi, siis aina kun polkee, pakoputkeen osuessaan kicksi lyö juuriputken liitoksen tiiviyden mennessään.

tuossa nyt jotain taas :) sitten on muuten trippimittarin tikku korvattu naulalla jossa jeesusteippiä pidon parantamiseksi :D

31.8.2003 21:14

uutta tietoa ;)
pyörää purettu hieman ja havaittu että myyjän puheet täyttä kakkaa.
siis sylinterit ovat vikassa ylikoossa eikä orkkis porauksessa mitä myyjä väitti. onneksi tuohon taitaa käydä ts125 männät vallan mainiosti ja ylikokoja löytyy.
nakitkin vaihtuvat vihdoinkin! mutta hommaa siis riittää, tietääkö kukaan pystyykö tuota vaijerin haaroittajaa avaamaan?

1.9.2003 11:37

Muistelisin ,että se aukeis. Ainakin minä olen joskus putsaillut sen .
Vanhemmissa oli kierteellinen hattu siinä päässä ,joka lähtee
kaasukahvalle. Noissa uudemmissa taitaa olla jotkut muoviset
nipukat siinä hatun alla. Vai oli se porattu jo viimesilleen. Jos ei
kauheen väljä vielä ole, niin hoonaa ja vaihda uudet männät.

5.9.2003 21:35

sori, siis viimesessä virallisessa ylikoossa. siis kyselyjen perusteella ts125 männät käyvät ja saan uudet männät kokoa 56,5mm. eli kuutioita tulee sellaiset 265-275.
kiitos tiedosta tuon jakajan suhteen! minulla taitaa olla tuollainen muovihatullinen versio. eli onko ideoita miten sen saa auki? levittämällä hattua jolloin kynnet eivät ota vastaan?
proxin mäntiin taidan sortua :S 25e kipale mutta laatu sen mukasta, tarkastan huolella ennenkuin omaani sörkin!
sain muuten hauskan idean, voisin rakentaa hienot mad max tyyliset pakoputket tuohon. siis sellaiset että itse putket ovat rungon alla piilossa, sitten siitä sivulle tulee kaksi slashcut putkea('suoraa') jotka siis sojottavat hieman taaksepäin ja suoraan ylöspäin pyörän sivua myötäillen.
siis molemmat putket esim vasemmalla puolella(tai oikealla) ja siis putket tyyppiä teho ja äänet tyyppiä mökä :D

12.9.2003 23:03

ts125 männät siis käyvät getukkaan suoraan. itselläni ei gtn orkkismäntiä ole joista voisi vertailla ajoituksia mutta ihan hyvältä pyörä tuntui noilla tessun männillä. jos joku voi antaa taktisia mittoja männistä niin kertokoot! kiitän jo etukäteen. siis männäntapista yläreunaan ja alareunaan yms..
kuvia siis männistä on tuossa ylhäällä, sylinterit ovat amiksessa ja vioittunut pakokierre on siis sahattu pois, myöhemmin tilalle hitsataan alumiinista(yllätys) uusi kierreputken pätkä.
etupumput on purettu ja putsattu, vanhat stefat poistettu ja nyt maalauksessa. kohta pääseekin jo kasaamaan etupäätä! takavanne on siis kiinnitetty väliaikaisesti tasapainon hakemiseksi uuden renkaan kera, myös etuvannen uusine renkaineen odottaa kokoonlaittoa. tämän jälkeen olisi siis tarkoitus ottaa ylempi t-pala irti ja maalata uusiksi sekä samalla vaihdella lampunkiinnityspaloja pienemmille tuplalampuille sopiviksi(kaksi raisun pyöreää kumirunkolamppua).

valutin myös vaihteistosta vanhat kurat pois ja varovaisesti huuhtelin bensalla vanhoja mömmöjä pois. otin myös eturenkaan ympärysmitan ylös joka oli siis 1950mm tasan. vaijerit on myös irroitettu jo aikaa sitten ja mitat ylhäällä uusia varten.
nyt olen kahden vaiheilla josko avata alakerta ja korjata kicksin palautusjousi vai ei? tuosta voi meinaan seurata kampiakselin stefojen vaihto tai useammankin stefan vaihto.
tankki pääsee kohta hiontavaiheeseen ja sitten oikastaan kolhu.
mittarinkotelo pitäisi käsitellä vinyl cleanerilla jolloin siitä tulisi siis melkein uuden veroinen. jokin hieno nuppi tuohon trippimittaritikkuun pitäisi keksiä. kytkintankokin kiikutetaan amikseen jossa sen tilalle sorvataan uusi vastaava(mutta ehjä).

tuossa nyt jotain kehityksestä. korjasin muuten amiksessa vasemman peilinkiinnikkeen M12 -> M10 kokoon.

18.9.2003 0:59

Heps. Etupää on siis kasattu ja kuviakin taitaa olla. Irrotin pumppujen yläkorkit, putsasin jouset ja iskin about 1,8-2dl 10w-40 mineraalia molempiin. nyt tuntuu aikamoisen jämäkältä keula, vähän vielä ilmeisesti stefat jäykät mutta kyllä se siitä suttaantuu.
Korvasin myös osan etujarrun jarrunesteistä, ei oikein kauniilta mennyt neste näyttänyt(kuraa!). pitää hoitaa tuo nesteiden vaihto kunnolla kuhan kerkeää ja samalla putsata tuo ilmausnippa joka on niin täynnä paskaa ettei neste tulee enään oikeaa reittiä ulos vaan kierteiden kautta.
Paljastui myös että takajarrun kengistä on tipahtanut jarruhihna :) oli jätesäkin pohjalla(jossa osat olivat hetkisen) ja kauhuissani totesin että taas yksi rahareikä.
etujarrupalat pitää myös hioa tasaiseksi ja tarkistaa että pintaa riittää vielä. Nyt etupäästä kuuluu taas se seksikäs suhina kun haitarikumit pumppaavat ilmaa suuntaan ja toiseen :) koetin myös miltä tunturin kromattu stonga näyttäisi, totesin noston olevan liian suuri ja mietiskelin sopivia mittoja amiksessa tehtävää varten. Sovitin myös vasemman peilin kiinni korjattuun kierteeseen ja pienellä touhuumisella se siihen solahtikin. ei tuossa muuta kuin että peilin sovituspultin kierteet piti ajaa M10 mutterilla kokoon ;) kotikierremasiina...
Kyllä tuossa vielä hommaa riittää! Amiksen pojat olivat koneistaneet pakokierreholkin liian tiukaksi eli mutteri ei mahdu kierteille. Toisinsanoen pitää viedä kehujen kera pyyntö uudesta, vähemmän neitsyestä versiosta. Katselin tuossa että nuo kahvakumit ovat orkkiskamaa myöskin, kytkinpuolen kumi vallan mainio mutta kaasupuolen kumi hieman kärsinyt. Tekisi mieli vaihtaa nekin mutta budjetti sanelee säännöt.

lisää kun tapahtuu!

20.9.2003 20:39

Nonniin. eli uusia kuvia tuli pari kipaletta, kuva amiksen somalien tekemästä kierreholkista, joka siis ei sovi(mikään yllätys kun sommalit tekee).

mutta siis peilin virittelyä ja stongan touhuumista...

17.10.2003 23:33

Olisitko kiinnostunut ostamaan, kun mulla olis tällainen GT 125 -81... pistä YV:tä jos kiinnostaa.

25.10.2003 16:35

hmm, tuo on varmaan uudempaa tyyppiä kuin 250 romuni. elikäs ei taida varaosiksikaan kelvata :S?

14.12.2003 15:07

Pitkästä aikaa! No mutta edistystä on tapahtunut. Koetin asennella ylempää t-palaa kiinni spraymaalauksineen mutta eihän siitä mitään tullut, maalit vaan pilalla. Pistin pariksi viikoksi bensakannuun likoamaan ja maalit häipy sen jälkeen pyyhkimällä. Seuraavalla yrityksellä pitää laittaa valmiit levityspalat putkien kiristysrakoihin jo maalatessa. Lisäksi tulevaisuudessa kaikki maalataan ruiskulla eikä kämäsillä spraymaaleilla, pohjamaalinakin käytetään sitten ihan oikeaa pohjamaalia kun tuo sinkki ei oikein toiminut. Teen tulevien lamppujen kiinnikkeet eri lailla kuin alkuperäiset, siis paikalleen kiristettävää mallia jotka ehkä tulevat peittämään ainakin osan t-palojen väliin jäävistä pumppujen pätkistä. Aloittelin sähköjen kolvailua. Joudun käyttämään kaiutin piuhaa ja muuta mitä löytyy, saan alkuperäisen värikartan käyttöön kolvaamalla vanhoista johdoista osan uusien johtojen jatkeiksi. Säästän myös nuo isot liitinpalat kun ovat sen verran käteviä, pitää jollain teräsharjan tapaisella putsata hapettumia pois. Amiksessa tai kesätyöpaikalla pitää sitten tehdä kytkentälaatikot joihin sijoitan vilkkureleet, katkaisimet, sulakkeet ja apicoliitokset. Tankkia on saatu siihen vaiheeseen että pakkelia on pinnassa kolmatta kerrosta ja alkaa näyttämään jo paljon paremmalta. Etupumpussa on lähtenyt vähän maalia kun jotain siihen kolautin, saas nähä jaksaako purkaa tuota etupäätä sen takia. Tein yhden lvi alan opiskelijan kanssa amiksessa uuden stongan ja kokoa löytyy :D keskikohta on aika leveä mutta arvelen että hyvältä näyttää. Maalasin stongan spraylla niin että ensin pohjaväriä kaksi ohutta kerrosta, sitten samantien perään pintaväriä pari kolme kerrosta, vielä pistin päälle kunnon kerrokset mattalakkaa(vaiko kirkas?) ja annoin kuivua. Tuntuu ihan hyvältä tuo värikerros ja luulisi varovaista asennusta kestävän. Joudun varmaan tekemään uuden mittarinkotelon johon mahdutan kaikki tärkeimmät katkaisijat kuten virtalukon, uudet akun käyttöä helpottavat katkaisimet, ampeerimittarin ja vilkun varoitusvalon. Samalla siihen saa tuon sigman nopeusmittarinkin. Hain viikko sitten getukan myyjiltä jääneen T 250 moottorin joka on käytöstä kuulemma suoraan otettu, ihan täydelliseltä näyttää ja varsin hyvältäkin jos ei oteta huomioon kolmosen ja nelosen rattaita jotka ovat 'vähän' karun näköiset. Moottoriin kuuluu yläkerta mäntineen, kansineen, sylintereineen ja tulppineen. Tuleepahan jopa homemade käynnistyspoljin ja vaihde poljinkin. Saan tuosta moottorista hyvin varaosia kuten kytkimentangon ja pari muuta pikkujuttua. Tämän T:n moottorin katson läpi ja hankin tarvittavat osat, annan viilaa männille ja pistän nippuun. Tuo on sitten virallinen kakkos moottori kun siitä kerta kaikki tarpeellinen löytyy. Ampeerimittarin kytken niin että siitä näkee josko akkua ladataan vai otetaanko akulta virtaa. Homma toimii niin että ampeerimittari näyttää joko miinus arvoa tai plus arvoa, siinä on myös tietenkin latauksen määrä näkyvissä samalla. Pistin laatikkoon uudet öljyt ja hyvin pitää(onneksi) kun laitoin öljyntyhjennys ruuviin uuden pahvisen tiivisteen. Jäljitin takapään ongelman jousien liikaan pituuteen. Toisinsanoen tarvikejouset ovat vääränmalliset(ainakin toiminnan kannalta, nostavat takapäätä) ja takahaarukka ottaa kokoajan kiinni runkoon eikä siis takavanteen akseli voi osua pakoputkiin. Tiedä sitten mistä semmoisen idean sain. Varamoottorin mukana tuli myös vanhanaikainen kisastonga tyyliä Hieno. Pitää kokeilla tuota stongaa kun alkaa 900mm stonga kyllästyttämään.
Vasemman sylinterin pakokierteen korjaus on loppusuoralla. Uusi kierreputki on hitsattu kiinni ja nyt pitää vain koneistaa lämmön johtamisen vuoksi kierreputkessa ollut jatke pois. Sen jälkeen pitää putsata pakoputkien muttereiden kierteet kököstä ja sylinterit muutenkin kun ovat aika mömmöset. Sama koskee alakertaa joka on aika mömmössä. Ajattelin samalla vaivalla maalata sylinterit ja kannen kuumakesto hopealla tai mustalla. Musta olisi aika pirun porno kun yhdistelmään kuuluu metallinen alakerta, kromiset putket ja musta tankki/sivuposket.

Mutta se siitä tällä erää. Pitää kirjotella lisää kun jaksaa.

14.12.2003 22:52

noniin ja vinkkejä ulkonäköön löytyy tietysti osoitteesta: http://www.ace-cafe-london.com sieltä se kuvakirjasto.

17.12.2003 0:01

katselin noita kuvia aikalailla ja ihan hienoja pelejä oli, nuo vain vahvistavat ideaa eräänlaisesta maskista jossa siis olisi kaksi pyöreätä lamppua. tarkoitus olis tehdä maskista siro ja pieni koska luonnollisesti muita katteita ei tule. Olisikohan mitään rikkoa The Ton ;)? voisi koettaa.

16.2.2004 16:58

Komia vanha Suzuki. Pääseekö tätä ihastelemaan tulevana kesänä jossain rallissa?