Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

7.1.2009 22:05

Kattelin vaa Stormilla olis Proxin mäntiä, ja Moposportilla Wisecoja. Muistaakseni noi nykyiset männät on Moposportista, mut ei ne mitkää Wisecot kyllä oo.

3.5.2009 22:00

tuli tuossa hankittua kaksi rd:eettä talliin,toinen rakennellumpi ja toinen orkkis isäukolle.

mistä saisi kytkinlevyt,etuvaloa&katetta,ja sähkökaaviollekin olisi käyttöä?
31k kone siis kyseessä.

3.5.2009 22:33

Sähkökaavio alfamerilta, kytkinlevyt maahantuojalta tai sitten esim Stormilta, kate ja valo X?

6.5.2009 20:50

vinkkejä laturin toiminnan tarkastukseen,ei siis lataa ja jotain pitäisi keksiä..?
mäntä haluatko määrittää tämän x paikan?joku purkaamo?olisi tarvetta myös muille osille kahvaa yms ja uutena noita ei tekisi mieli hankkia

6.5.2009 23:50

Ebay, purkaamot(kallista), varaosamopo, maahantuoja(ei varmaan löydy/sika hintasia), google.
Joku suuri pohjoismainen purkaamo? Sergey varmaan tietäisi jokusen.

7.5.2009 0:01

newstb kirjoitti:vinkkejä laturin toiminnan tarkastukseen,ei siis lataa ja jotain pitäisi keksiä..?


Oletettavasti olet jo tarkastanut akun kaapelit / laturin piuhat ja todennut ne toimiviksi? Ampeerimittarilla tuo laturin toimivuuden tarkastus käy varmaan helpoiten.

7.5.2009 12:18

Täältä löytyy hyvä vianhaku ohje:http://www.electrosport.com/technical-resources/library/diagnosis/fault-finding-guide.php Omassa rd:ssä latausvika osoittautui katkenneeksi käämitykseksi jonka käämitin uudelleen,tosin täältä vois löytyä varaosanakin http://www.electrexworld.co.uk/ Yamahan alkuperäinen käämitys taas maksaa jotain 700euroo..

31.5.2009 15:47

Mihis konkarit on kadonneet? Olen käynyt paria roudia katsomassa ja ovat molemmat olleet liian huonokuntoisia/puutteellisia. Pitäisi ensi viikonloppuna kävästä katsomassa f1 mallia. Tänään käväsin Sulassa Tuusulassa tarkastamassa "pakasta vedetyn 16,5tkm ajetun" f1 roudin. Mittari oli ilmeisesti pyörähtänyt ympäri, pyörä oli täysi pommi ja maalattu karsean keltaiseksi + paukkumaalia kaiken paskan päällä siellä täällä.

3.6.2009 14:08

Mulla on vielä mopo osina, ollu kaikennäköistä ohjelmaa mm. työt(seliseli). No, nyt kun toi loma alko ni pitää heittää kone läjää. Oli vaa tommonen mukava ylläri kun otin ton kytkinkopan pois. Kampuran päästä oli lähteny se ratas irti mikä käyttää öljy- ja vesipumppua :eek: . Onneksi muita vaurioita ei ollu ku se mutteri millä tää ratas on kiinni, se on dead. Pitänee ottaa kampura irti ja samalla ku teeettää uuden mutterin ni korjaa ne kierteet siitä. En tiedä kuis siinä noin oli päässy käymää. Kuuluuko sen mutterin alla olla joku lukkolevy? No, omaa hölmöyttä kun en silloin ku koneen niputin laittannu edes mitää lukitetta :nolo: . En tiedä, pitäis varmaan tällästen varalle hommata joku varaosa mosa, tai koko pyörä. No, pelin henkihän on se että aina pitää olla pientä fiksattavaa. Mutta, mutta kyllä toi ajaminenkin vähän kiinnostais.

3.6.2009 17:10

Lukkoliima lienee ihan hyvä siihen liitokseen. Liima mallia medium.

7.6.2009 19:56

katselin tossa entisöitävän rd:een kanta,toisen palotila aika täynnä kuoppaa.mitä tolle tehtävissä?
toinen sentää melkein ok

8.6.2009 7:40

ostat uudet kannet, tai sitten hierot kuopat pois(tee työkalu jolla kaivertaa oikean muotoista palotilaa) ja tasaa tilavuudet kansien kesken. Kun tuo on tehty niin koneistamolla kantta matalammaksi sen verran, että alkuperäinen puristussuhde saavutetaan.

11.6.2009 14:14

Tietääkö kukaan että käykö 350RD:n tai 125 TZR:rän YPVS servon ohjausyksikkö 250 TZR:rään?

14.6.2009 18:43

ostinpa rd 350 -85 mopottimen. Pyörässä on vähän tekemistä, mutta tekniikka tuntuu toimivan loistavasti. Laittelen lisää juttua omaan viestiketjuun.

14.6.2009 19:20

Mpmonsteri kirjoitti:Tietääkö kukaan että käykö 350RD:n tai 125 TZR:rän YPVS servon ohjausyksikkö 250 TZR:rään?

Sattaa olla, että saa muuten ihan toimimaan jopa. Joskus kun tuolla bomberilla oli asian tiimoilta juttua, niin servon ohjainboksi ei tarvitse käyttövirran lisäksi juuri muuta tietoa, kuin kierrosluvun CDI:ltä. Ainakin tuossa RD 125 mallissa tämä tulee mustavalkoisesta johdosta CDI:ltä. Ohjainboksi saa myös venttiilin asentotiedon servosta olevasta potentiometristä. Tarkemmin siis sen vastusarvosta.

Se koko servo on muutenkin älyttömän yksinkertainen laite. Sisältää vain sähkömoottorin, rattaita ja potikan. Rattaat hoitaa vain alennusvaihteen virkaa, ettei vaijeripää pyöri liian nopeaan. Sellanen se siis on tuossa piikissä ja sama rakenne pitäisi olla muissakin. Honda NSR 125:n servo on muutes tismalleen samanlainen rakenteeltaan, mutta potikan vastusarvo poikkeaa yamahasta.

Yamahan ja Hondan servoon tulee 5 johtoa (ainakin RD 125 ja NSR 125). Normaali + ja - sähkömoottorin johdoiksi, joiden napaisuuden ohjainboksi kääntää sitä mukaa, minne suuntaan servon on tarkoitus kiertyä. Loput 3 johtoa tulee potentiometrille.

Nuo johtojen värit yamahoiden ohjainboksiseissa ja servoissa vaihtelee riippuen mallista, mutta nykytietojeni mukaan pitäisin tuota muun mallisesta sovittamista varsin mahdollisena. Ohjainboksiin on esiohjelmoitu käyrä venttiilin avautumiselle, mutta tuskin tuo kauheasti eri mallien välillä poikkeaa toisistaan. Kaippa se joka mallissa kummiskin siellä 8krpm alkaa olla jo täysin auki ja venttiilin kiertymä ääripäästä ääripäähän jokaisessa mallissa siinä noin 45 astetta.

Jos servomoottori ei puhu mitään, niin ennen ohjainboksin vaihtoon laittamista kannattaa se servo avata. Potentiometri voi olla kulunut, sähkömoottorin hiilet loppu, johto irti jne.. Ohjainboksin korjaaminen onkin jo paljon työläämpää. Oikeastaan 99% tapauksissa mahdotontakin.