Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

28.5.2008 12:38

Jahas.

Jaetaanpa infoa myös muillekin.

1WT-mallin sytytspuolasta saa irrotettua tulpanjohdot, joten aikaisemmin muistelin päin persausta. Tulpanjohdot ovat kiinni puolassa yksinkertaisella muoviklipsillä.

Tuo muoviklipsi on onnettoman ohkaista materiaalia ja ajan hammas ilmeisesti puraisee siihen helposti, joten irrotusvaiheessa klipsissä olevat käpälät katkeavat suurinpiirtein aivastuksesta..

Uudet tulpanjohdot kannattanee siis varmistaa esim. kuumaliimalla, 2-komponenttiliimalla, sikatötkällä tms. tärpätillä..

Näin siis 1WT (1WW/1WX?) mallin ritsoissa. Muista ei taas ole hajuakaan.
--------------------------------

Kysymys: Käytättekö tulpanhattuina alkuperäisiä/alkuperäisen kaltaisia resistorilla varustettuja härpättimiä? Orkkiksena näyttäisi olevan 5 kilo-ohmin arvolla varustetut vermeet.

Itselläni on aina ollut jotkut kumiset tarvikemallit, joissa ei resistoria ole. Eipä kyllä ole ollut minkäänlaisia ongelmia niiden suhteen, mutta verrokkitietoa resistori ja non-resistori versioista ei ole, joten kuriositeettina kysyn.

28.5.2008 20:55

voisi kuvitella, etteivät ne tuoreet resistorihatut ole haitaksi. Onko vakiona resistoriton tulppa?

28.5.2008 23:16

Georg kirjoitti:Uudet tulpanjohdot kannattanee siis varmistaa esim. kuumaliimalla,

Jaahas, vai sen takia oli itselläni kaksi nippusidettä vedetty tuohon heti johtojen alkupäähän.

Kysymys: Käytättekö tulpanhattuina alkuperäisiä/alkuperäisen kaltaisia

NGK:n hatut olivat, ja oletin näiden olevan orggikset (vaikka muut sytytysosat ovatkin Denson tuotteita, niin orggistulppahan 1WT-koneisessa F2:ssa on NGK BR9ES)...

Georg kirjoitti:Onko vakiona resistoriton tulppa?

...eli vakiotulppa on resistorilla varustettu. Kuin myös vanhemmissa malleissa, BR8ES.

Haynesin oppaassa varoitellaan, että väärän tulpan tiedetään aiheuttaneen häiriöitä YPVS:n toiminnalle.

29.5.2008 7:03

MänTä kirjoitti:voisi kuvitella, etteivät ne tuoreet resistorihatut ole haitaksi. Onko vakiona resistoriton tulppa?


Mjoo, kuten Johnniekin tuossa mainitsi, niin vakiona on resistorillinen tulppa.

Eli käytännössä kokonaisresistanssiksi syttypuolalta eteenpäin muodostuu 5+10(?) kilo-ohmia (tulpanhattu+tulppa) mikäli käytetään suositusten mukaisia osia.

Mietsikelin vain juuri noiden resistanssien merkitystä kun putsailin RD:n sähköosia. Näin väitetään, että mikäli ei käytetä resistoreilla varustettuja tulppia/tulpanhattuja, niin PV:n säätöboksi saattaa suorittaa omiaan.

Toisaalta ainakin 1WT-mallissa PV:n ohjainboksi on verrattain kaukana sytytystulpista, joten mahdolliset häiriöt jäänevät olemattomiksi.

Kuten jo kirjoitin, niin minulla ei ole koskaan ollut ongelmia, vaikka käytössä on ollut non-resistorivermeet. Joskus jopa sytytystulpat ovat olleet B9ES ja silti on rokannut mopo moitteetta. Sitä en tiedä, onko naapurin mummon gramofoni rätissyt ohiajaessa. :)

Täytynee siis suorittaa erinäisiä kokeiluja erilaisilla kombinaatioilla. Itseäni kiinnostaa resistanssin määrän vaikutus kipinän vahvuuteen, koska omassa ritsassa tuntuu vähän olevan puhti syttypuolelta kateissa.

Toisaalta tilanne saattaa korjaantua pelkästään uudella akulla..

29.5.2008 15:32

Voi olla ettei uusi akku auta paljoa,mulla kun meni rd:ssä akku tyhjäksi latausongelman takia,toimi muuten ok,paitsi ypvs jymähti auki asentoon..(ja tietysti valot pimeni)Tosin mun vanhemmassa rd125:ssä kun oli akku loppu,lakkas toinen pytty kokonaan toimimasta..no kokeilemalla selviää.

29.5.2008 20:17

itse huomasin jawaa laitellessa, että siinä ei voi pitää edes tangon päällä digitaalista lämpömittaria, vaan se alkaa heti heittämään häränpyllyä. Tuossa mittarissa siis ulkoinen ulkolämpötilasensori johtoineen.

30.5.2008 7:10

leppape1 kirjoitti:Voi olla ettei uusi akku auta paljoa,mulla kun meni rd:ssä akku tyhjäksi latausongelman takia,toimi muuten ok,paitsi ypvs jymähti auki asentoon..(ja tietysti valot pimeni)Tosin mun vanhemmassa rd125:ssä kun oli akku loppu,lakkas toinen pytty kokonaan toimimasta..no kokeilemalla selviää.


Auttoi paljonkin. Samoilla linjoilla olen erään toisen foorumin virivelhon kanssa. Alla hänen suora lainaus.
-----------------------
"Kyllä se RD vaatii hyvän akun käynnistymiseen. Ja tarvii akun myös käydäkseen. Huonolla akulla rötää aivan mahdottomasti, ja paskalla ei toimi ollenkaan. Sitä en osaa sanoa mikä siellä sitä virtaa tarvii mutta mun mielestä ei anna kipinää huonolla akulla."
------------------------

Eli akun, tulppien ja tulpanhattujen vaihdon jälkeen RD heräsi taas henkiin.

Ehdin hätäpäissäni putsailemaan vielä tappokatkaisijankin, kun ei ekalla työntörundilla lähtenyt käymään. Lopulta kun sain pyörän työnnettyä käyntiin, niin vasemmasta pakoputkesta lensi kaaressa todennäköisesti useampi litra bensaa kankaalle. Olin sitten jättänyt bensahanan PRI-asentoon ja näköjään neulaventiilit tai neulaventiilin runkokappaleen O-rengas valskaavat ja kampikammio/paisari täyttyy hiljalleen gasolla. (Tekee hyvää kampiakselin laakereille..)

Joka tapauksessa muutamien käynnistyskokeilujen perusteella vika paikallistui huonoon akkuun ja tulpanhattuihin. Näin luulen toistaiseksi.

Kokeilut/tutkinta jatkuu siihen asti, että saan varmuuden mikä mopoa vaivasi/vaivaa.

30.5.2008 7:15

tyhjä akku imee kaikki laturin virrat -> ei riitä sytkälle. Kohtuullisen klassinen oire. Mitä kautta rd:n sytytysvirta tulee puolille?

30.5.2008 8:47

MänTä kirjoitti:tyhjä akku imee kaikki laturin virrat -> ei riitä sytkälle. Kohtuullisen klassinen oire. Mitä kautta rd:n sytytysvirta tulee puolille?


Maalaisjärjellä kun rupeaa ajattelemaan, niin yhteys akun ja käynnistyvyyden välillä on juuri tuo. Hölmönä ja sähköhommista liian vähän ymmärtävänä ei tullut edes mieleen..

Täytyy myöntää, että en osaa vastata tuohon varmasti, mitä kautta syttyvirta kulkee.

Magneetossa on kyllä syttypuolen ensiöpuola, pick up coil ja kolmevaiheinen latauskäämistö eri kierrosluvuille. Järkeilemällä tuosta voisi päätellä, että RD:ssä on kaksi eri virtapiiriä eli syttypuoli olisi sitten ihan omansa.

Huonolla akulla virta ei sitten riittäisi CDI-boksille, joka mielestäni on akun kautta kulkevan virtapiirin osa.

Viisaammat voivat sitten kertoa asian oikean laidan. Mulla on tosiaankin sähköhommat vähän hakusessa..

30.5.2008 13:16

Itse kyllä käyttelin joskus RD:tä paikallaan kokonaan ilman akkuakin ja kävi kyllä mielestäni ihan normaalisti. Tietysti tämän ikäiset alkaa olemaan jo yksilöitä, joita pitää ymmärtää ja hoivata jokaista eri tavalla. :)

30.5.2008 21:37

Georg kirjoitti:...Magneetossa on kyllä syttypuolen ensiöpuola, pick up coil ja kolmevaiheinen latauskäämistö eri kierrosluvuille. Järkeilemällä tuosta voisi päätellä, että RD:ssä on kaksi eri virtapiiriä eli syttypuoli olisi sitten ihan omansa...

125 mallissa nuo ovat periaatteessa erilliset. Sytytyskäämi(t) ovat melkein täysin irrallisia latauskäämistä.

Melkein sikäli, että jos lataus ei toimi kunnolla, niin CDI-boksin pitäisi pudota pois pelistä. Näyttäisi että se saa käyttöjännitteensä latauspuoleta (tasasuuntaajan ja regulaattorin jälkeen), aivan kuten YPVS servokin. Huono akku voisi siten saada aikaan sen, että CDI ei saa riittävää jännitettä toimiakseen. Näin olen tuon järkeillyt.

Olisko mahdollista, että kolmepuokissa on samanlainen toiminta ? Mulla ei ole enää sen kytkentäkaaviota, joten en osaa sen kummemmin tuosta sanoa.
Samzon kirjoitti:Itse kyllä käyttelin joskus RD:tä paikallaan kokonaan ilman akkuakin ja kävi kyllä mielestäni ihan normaalisti...

Sikäli ihan ymmärrettävää, että toimii, mikäli laturi vain toimii. Mutta jos laittaa esim oikosulku- / todella huonossa hapessa olevan akun kiinni, on asia toinen. Siis mikäli nyt 350 toimii samoin mitä piikki.

30.5.2008 22:39

Mun rd kävi ihan ok vaikka ei ladannut yhtään ja akku loppu.nopea vilkaisu kytkikseen kerto että cdi boxille ei mene ollenkaan akun/laturin +12volttia,ainoastaan sytytyskäämien syötöt sekä akun maa ja cdi:tä lähtee ohjaus ypvs:lle ja sammutus maihin sekä tietysti ohjaus puolalle.

31.5.2008 11:43

no se teoria meni sitten siinä.

1.6.2008 21:38

Mjaah. Hyvä, etten noista mp:n sähköhommista mitään ymmärrä, kun menee vaikeaksi. :)

Apropoo. Sain paikallistettua vian toiseen tulpanhattuun, joka oli aikain saatossa mennyt särki. Ei siis mitään ihmeellistä loppupeleissä.

Nyt RD lähtee käyntiin muutaman päivän testaamisien jälkeen ensimmäisellä tai toisella polkaisulla ilman ryypyn käyttöä. Olen siis saavutettuun käynnistettävyystasoon lievästikin sanottuna tyytyväinen.

koskaan ei ole vanha ritsa näin herkästi herännyt tulille.

Kulkupuolta tuli testattua sen verran, että kulkee melko herkästi nopeusmittarin asteikon tappiin asti.

1.6.2008 23:51

Georg kirjoitti:Sitä en tiedä, onko naapurin mummon gramofoni rätissyt ohiajaessa. :)

Joo siis nimenomaan tuosta pitikin kirjoittaa, että prkl kun takavuosina oli sellaista ongelmaa, että tv:n kuva pätki kun naapuritalon pihalla joku autoaan käytteli... Tulpan ja PV:n ohjainboksin välimatka on kuitenkin aika paljon lyhyempi... :) Miten herkkä sitten tosiaan lie boksi, mutta eipä kannattane tuota testailla.