Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

26.5.2012 16:52

Uskottava se on, turha Jawaan on mitään tarvikeosia vaihtaa...

Vapaammin hönkivää putsaria päätin kokeilla, siitä seurasi kaasarin purku vähintään kerran päivässä. :itku:
Käyntiin ei meinannut saada, vaikka polki verenmaku suussa.

Viimeinen tikki oli, kun tänään koeajon jälkeen kokeilin käynnistää, ei mihinkään, kaasu pohjassa jaksoi pyöriä 2000rpm, kunnes kiskaisin putsarin irti, jonka seurauksena alkoi taas kiljumaan, kuten pitää.

Ei muuta kuin kaasari irti, hiukan kohon säätöä ja vakioputsari kiinni.
Pari polkaisua ja iloisesti taas pyörii, koeajolla se kateissa ollut alavääntökin löytyi.

Jos sitä loppukesän saisi ajella ilman isompia säätöjä... :)

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

26.5.2012 17:20

nuo vapaavirtaussuodattimet on täyttä huijausta vakiopyöriin. Jotkut kalliimmat elementit voivat jopa virrata paremmin ja suodattaakin jotain, mutta kaikki keskikastista alaspäin lähinnä vain sotkevat seossuhteet ja menevät nopeasti tukkoon / päästävät kaiken sonnan läpi.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

10.6.2012 12:04

Nyt alkaa siihen malliin potuttamaan, että ensi viikolla haen uuden pyörän alle, kai käytettynä jonkun toimivan saa, jolla käy töissä...

Kaasari on putsattu, imuvuodot testattu, ei löydy vikaa.
Silti joutuu joka kerta tukkimaan imukurkun, jotta lähtee käyntiin, ei vaan saa ainetta alakierroksilla.

Jawasta kilvet konttorille, pytty koneistukseen ja uudet männät, kampuran stefa uusitaan myös kytkinpuolelle, uudet tulpanhatut ja johdot.
Jos ei tuon jälkeen toimi, käyn upottamassa Päijänteeseen...:x

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

10.6.2012 17:54

Ja huomenna käyn noutamassa Yamaha XT 350 -93, ainakin tuttu peli, kun Jawaa edeltävä oli juuri tuollainen, tosin vanhempi malli.

Jawa jää nyt siis toistaiseksi harrastepyöräksi, mahdollisesti puretaan osiksi ja mm. rungon maalaus yms pientä, kun ei ole kiire saada ajoon.

Yammusta sitten tehdään oma juttu, tuskin ihan vakiokuntoiseksi sekään tulee jäämään...

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

10.6.2012 20:32

Kaasutinvika varmaankin. Jos joudut kädellä tukkimaan ilmanoton, on mielestäni syy selvästikin seossuhteessa. Olitko jo kokeillut toisella kaasuttimella? Jostain syystä ei ilmeisesti ryyppy toimi oikein.

Re: Re: Jawa 638 Twin Sport -90

10.6.2012 21:43

MänTä kirjoitti:Kaasutinvika varmaankin. Jos joudut kädellä tukkimaan ilmanoton, on mielestäni syy selvästikin seossuhteessa. Olitko jo kokeillut toisella kaasuttimella? Jostain syystä ei ilmeisesti ryyppy toimi oikein.

Ei ole kuin kiinalainen varakaasari, sillä ei toimi sitäkään vähää...

Kyllä ryyppy tuntuu toimivan, kun saa käyntiin, huomaa eron ryypyttäessä.

Itse epäilen kytkinpuolen kampuran stefan olevan rikki, tai sitten pytyssä vikaa, männänrenkaita poikki tms, alakierroksilla ei tarpeeksi alipainetta eli ei saa soppaa.

Mutta huomenna saa XT:n alle, joten voi rauhassa tutkia Jawaa, kun ei ole ainoa kulkupeli..

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

12.6.2012 20:29

Männänrenkaat näkee pakoaukosta melko helposti, sieltä kannattaa katsoa ennen kuin räjäytät koko koneen. Stefan suuremmat vuodot selviävät kun vilkaiset mahdolliset nokeamiset joita ilmestyy vuodon jäljiltä. Koneen luulisi kuitenkin käynnistyvän yhdelläkin sylinterillä, epäilen edelleen kaasutinta.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

12.6.2012 22:15

Olisikohan edellinen omistaja mokannut sylinterien tiivistämisessä. Jospa vaikka sylinterien alatiivisteet vuotaa. Sehän ilmenee juuri samalla tavalla, kuin kampuran stefojen vuodot, eli käynti on häilyvää alakierroksilla ja käynnistyvyys huono. Ei kannata heittää kirvestä kaivoon(tai upottaa jawaa päijänteeseen :) ), koska noi on senverran simppeleitä vehkeitä, että kyllä se vika sieltä löytyy.

Yksi juttu mikä tulee mieleen on, että edellinen omistaja mäntiä vaihtaessaan ei ole huolehtinut ristikiristyksestä imusarjaa asentaessa. Eli jos isket vaan mukit paikalleen ja tiukkaa kannen pultit, niin imusarjan tiivistepinta ei välttämättä mene tasaiseksi. Sylinterit kun on erilliset mutta imusarja yhtä puuta. Tuosta Simpanen ainakin varoitteli. Kannattaa tarkistaa!

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

13.6.2012 16:56

No täytyy tuo tutkia, kun on aikaa ja toinen vehje alla.

Kaasari on niin moneen kertaan tutkittu, että ei siellä voi oikein mitään olla.

Hiukan tuntuu vuotavan pytyn ja koneen välistä öljyä, eli voisi olla paikallaan tiivisteiden vaihto. Vuoto on kyllä juuri imusarjan kohdalla, eli olisiko aukaistava pultteja ja kokeiltava kiristää ohjeiden mukaisesti?

Kytkinkoppa on ensimmäiseksi kuitenkin aukaistava ja stefa tuolta vaihtoon.

Jospa Xt:n huomenna vihdoin ja viimein saisi noudettua.
Kylläö Jawallakin töissä käy, ei vaan oikein ole alakierroksilla vääntöä ja käynnistykseen joutuu temppuilemaan hiukan...

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

16.6.2012 4:19

Haa!
Porukkaa täälläkin.
Mielenkiintoista on Jawan kanssa vempuilu vaikka itse olen Chopperini kanssa päässyt todella helpolla.

Nyt kun 20 000 km on täynnä niin täytyy ihmetellä menohaluja: eikun paranee.
Chopperissa en kyllä juuri yli 4300 RMP käytä kun ei se tunnu auttavan -alavääntöon kyllä mahtavaa.

On se tullut mieleen sekin että onkohan tuossa ikinä vaihdettu sitä kasuttimen ja imukanavan/"lokin" välistä tiivistettä ja se ikäänkuin ahdistaisi yläkierroksilla?
Ketjua ja eturatasta vaihtaessani ja vaseliinitöhkää kytkinkopasta poistaessani mietin ohjekirjassa mainittua todella pitkää voiteluväliä (tulkinnasta riipuuen 5 000 tai 20 00km !) eli tuleekohan sitä itse kullakin lapettua ihan liikaa... jos katsoisi kerran kesässä että ketjut kuitenkin vaseliinista kiiltelevät.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

1.7.2012 20:01

Ensi viikolla alkaa loma, joten Jawan käyntihäiriö täytyy tutkia.

Ensimmäiseksi se kytkinpuolen kampuran stefa, jos ei auta niin kone irti ja auki, tarvittaessa poraus, uudet männät jne.
Tiivisteetkin kannattaa kai vaihtaa joka tapauksessa, saa mahdolliset imuvuodot poissuljettua.

Eipä tuota raaski myydäkään, jos Yamaha vaatii isompaa remppaa, niin on ainakin kulkupeli varalla.
Jawalla ehkä lähtisin muutenkin pidemmille reissuille, jotenkin se tuntuu luotettavammalle kuitenkin...

Jawaismi on vakava tauti, ei näköjään poistu edes pyörää vaihtamalla...:mrgreen:

Pitäisiköhän myydä Jammu pois ja hankkia Typ 640 tuon 638:n rinnalle???:eek:

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

2.7.2012 13:35

uploadfromtaptalk1341224956564.jpg


Kone irti.
Taitaa olla aika aukaista, kampuran päästä pyöritettäessä on melko veltto, ei kunnon puristuksia löydy.
Samalla vaihtuu stefat ja tiivisteet, eiköhän sieltä vika löydy ja pääsee taas nauttimaan 2-t savusta.:grin:

Osat on niin halpoja, ei tule konkurssia, vaikka joutuisi poraamaan tms.
Muutenkin on yksinkertainen ja jämäkkä rakenne, ruuvit saa laittaa kiinni, toisin kuin eräässä nimeltä mainitsemattomassa japsiendurossa.:mrgreen:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

2.7.2012 17:07

uploadfromtaptalk1341237934115.jpg


Männänrenkaita mennyt poikki, mäntä entinen, pytyssä jälkeä...
Toivottavasti saa porattua.

Ei ihme, jos ei ole toiminut.

Onkohan edellinen omistaja möhlinyt kasausvaiheessa, miksi muuten tekisi tuollaisen vaurion?

Kuntoonhan se on saatava ja kovaa ajoa taas...8-)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

2.7.2012 18:24

En ihmettelesi vaikka olisi männät väärinpäin tai runnottu väkisin sylinteri männän päälle. Voi tommoisissa männissä mennä hermot renkaiden kanssa kun ei meinaa millään sopia sylinteri päälle.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

2.7.2012 21:53

MänTä on oikeassa. Ei tuollaista jälkeä tule Jawassa jos männät asennettu oikein. Mielestäni aina on helpoin tapa asentaa ensin mäntä sylinteriin ja vasta sen jälkeen sujauttaa männäntappi kiertarin yläpäähän. Jos mäntä ensin kiertarissa kiinni, niin männänrenkaita todella pirullista saada paikalleen. Ja Jawassa niitäkin on kolme kappaletta per mäntä. Onnea vaan rempan kanssa ja toivottavasti saat pelaamaan! Ja muista se huolellinen ristikiristys sylinterien ja imusarjan kanssa!