Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
3.4.2008 21:07
Itellä se kulutti sen 5,8-7l/100km ajotyylistä riippuen. Jos kierrätti konetta reilusti, niin sillon soppa maistui. Ei se Jawan koneen luonne oikein houkutellut repimään. Normaalisti en yli 4000rpm kierrätellyt ja äärimmäisen hatvoin yli 4500rpm. Kuulosti jo se 5000rpm niin saakelin pahalta ja tuntui, että kiertarit haluaa tulla ulkoilmaa katselemaan.
Ei noi koneet ole tehty kierrätettäviksi. Tuntui ainakin ex-Stylessäni se tehokäyrä kaantyvän laskuun 5000rpm jälkeen. Outoa sillä paperilla huipputeho tulee 5750rpm. Jokatapauksessa Jawan kanssa pitää unohtaa täysin se ajotyyli minkä on oppinut japsi 2-tahtien kanssa....
3.4.2008 21:34
Joo kyllä se meno ainakin kuristettuna puutuu aika äkkiä sen 5000rpm jälkeen. Olen lähetellyt, niin ei kyllä mitään jakoa suzukin kiihtyvyydelle. Huvittavaa sinänsä, kun suzuki on vuosimallia -77 ja jawa 2001... Niin ja suzukissa vielä 100cc pienempi kone
Ihan hyvin tällä rutkulla kerkee silti. Vaikka kulkeekin pari kymppiä hitaampaa verrattuna suzukiin.
3.4.2008 22:14
Niinno 33nm/5250rpm on aika hyvä vääntö 350cc:lle. Oikeestaan Jawaa ajetaan vähän niinkun jotain yksmukista nelaria. Tosin 5-pykäläisenä tiheämmillä 1-2-3 vaihteilla olis vieläkin letkeempi ajaa.
Tosiaan ex-Jawan kiihtyvyys oli 0-80km/h suht samoissa RD125 YPVS kanssa. KMX kiihtyy taas selvästi herkemmin. Se Jawan rajupi kiihdyttminen kuulostaa suunnilleen yhtä pahalta, kun 240 Volvon. Eli siis helvetin pahalta.
4.4.2008 14:16
Simpasen tietojen mukaan olisi 26hv/5250rpm ja 33nm/4750rpm. Tulipa katsottua.
4.4.2008 16:56
Niinhän se olikin. Meni tehon ja väännön varvit sekasin.
Tosiaan voidaan puhua erittäin matalavireisestä koneesta. Se taas meinaa että kestävyyttä löytyy. Näin simpasen pajalla 640 koneen kampuran. Oli muuten aika raskaan oloinen ja limput todella paksut. Toisaalta lisää pyörivää massaa ja sitäkautta sitkeyttä, mutta heikentää kiihtyvyyttä...
4.4.2008 20:04
Tuon koneen luonne on kyllä mielenkiintoinen. Kone vetää pienilläkin kierroksilla rajatusti, mutta todella pienellä kaasulla. Näin siis kuristettuna.
4.4.2008 21:44
Se on kato just se koneen suuri pyörivä massa. Tekee myös tasaisesta matka-ajosta miellyttävämpää ja taloudellisempaa. Ylämäkiinkään ei juuri tarvi kaasua lisätä. Siksi Jawa on taloudellisimmillaan siinä 80-100km/h tasaisessa matka-ajossa. Kone on siis pienestä koostaan huolmatta saman luonteinen matka-ajoon, kun joku 500cc 1-mukinen nelari.
Ite huomasin 06 kesällä Viitasaaren reissulla, että juuri 80-100km/h matkavaudilla ajaminen on taloudellisinta. Ainoa kerta kun kulutus kävi niinkin alhaalla, kun 5,4l/100km. Nimittäin Jawa menee sitä vauhtia kaasua pahemmin kääntelemättä. Japsi 2-tahdilla taas pitää kaasua ja vaihteita käyttää hyvinkin aktiivisesti.
4.4.2008 21:54
Se vähän riippuu, ainakin tuo kettu oli aika veturi jäämeren reissulla
Kutosella pystyi pöristelemään ihan surutta joka paikassa, jopa taajamissa ihan hyvin.
4.4.2008 22:06
Kettu nyt onkin taas kuitenkin suht matalavireinen, eikä varmaankaan niin piikikäs luonteeltaan, kuin uudemmat. Kyllähän tuolla miun Kawallakin pystyy ajelemaan kotosella semmosta 65km/h+ tasaisella. Ilmajäähy RD taas vaatii vasemman jalan nilkalta kestävyytä.
Kyllä se Jawa vaikkapa 5-vaihteisena hipoisi lähes täydellisyyttä ajomukavuudessa.
9.4.2008 20:25
Tulipa harjoiteltua tuon automaattikytkimen käyttöä. Ihan passelisti vaihtuu vaihteet ylös ja alaspäin ilman käsikytkimen käyttöä.
Vaihdoin myös palaneen takavalonpolttimon. Selvisi samalla, että jawassa on kaksi erillistä polttimoa persiissä, takavalo ja jarruvalo
Nyt on kaikki nähty...
9.4.2008 22:23
Joo ihan hyvin niitä vaihteita voi käsitellä ilman käsikytkintä. Ite käytin käsikytkintä lähinnä isommalle vaihtaessa ja liikkeellelähdöissä. Pienemmälle vaihtaessa ei tarvi kytkintä, kun tietää mitä tekee.
Eikös olekkin nyt parempi se kiksi, kun on hitusen alempana? Voi hoitaa vaihdot jalkaa nostamatta tapilta...
Se yhden takapolttimon systeemi on japsien juttu. Monissa europyörissä on eriliset polttimot...
10.4.2008 5:57
Mikä tuon automaattikytkimen toimintaperiaate Jawassa on?
10.4.2008 9:10
Vaihdepolkimen liike jompaan kumpaan suuntaan aiheuttaa kytkimen irrottamisen. Kun polkimen vaihdon jälkeen keskittää, ottaa kytkin kiinni. Jopa liikkeelle voi kokenut Jawamies lähteä ilman käsikytkintä, painamalla polkimen alas(ykkönen päälle)ja keskittämällä rauhallisesti polkimen(kytkin ottaa kiinni). Tästä systeemistä on apua varsinkin, jos kytkin vaijeri pääsee katkeamaan taipaleella.
Tuo automaattikytkin on ollut Jawoissa tietääkseni lähestulkoon 40-luvulta asti.
Ennen vaihdot onistuivat jopa "urheulullisesti" koska vanhoissa "munamoottoreissa" on vaihteet alaspäin.
10.4.2008 9:14
specialisti kirjoitti:Vaihdepolkimen liike jompaan kumpaan suuntaan aiheuttaa kytkimen irrottamisen. Kun polkimen vaihdon jälkeen keskittää, ottaa kytkin kiinni. Jopa liikkeelle voi kokenut Jawamies lähteä ilman käsikytkintä, painamalla polkimen alas(ykkönen päälle)ja keskittämällä rauhallisesti polkimen(kytkin ottaa kiinni). Tästä systeemistä on apua varsinkin, jos kytkin vaijeri pääsee katkeamaan taipaleella.
Tuo automaattikytkin on ollut Jawoissa tietääkseni lähestulkoon 40-luvulta asti.
Ennen vaihdot onistuivat jopa "urheulullisesti" koska vanhoissa "munamoottoreissa" on vaihteet alaspäin.
Periaate on kyllä selvä, mutta minkälainen mekaaninen toteutus noissa kytkimissä on?
Paljon olen vanhoja Jawoja veteraaniporukoissa nähnyt, mutta tuo automaattikytkin oli uusi tieto mulle silti.
10.4.2008 21:01
Tuo automaattikytkin on liitetty suoraan vaihdepolkimen päähän. Epäkeskosti näyttää työntävän kytkimen käyttömekanismia. Käsikytkin on täysin erillinen juttu siinä mielessä, että vaijeri ei voi pompata paikoiltaan automaattikytkimen takia. Eikä päin vastoin.
Specialisti kaivaa varmaan jostain jonkun possauskuvan mistä voisi selvitä toiminta noin tarkemmin?
Kävin ajelemassa jawasakilla taasen. Nyt onkin jo 2310km mittarissa ja sisäänajoa enään se 1000km + reissu Iittalaan. Soitin Simpaselle ja lupasi hoitaa epäkohdat kuntoon ja tuoda tsekeistä sivulaukkusarjan oikeaa euromäärä vastaan. Hyrrää hienosti tuo moottori kun on kunnolla lämmennyt. Kaameaa röpinää pienemmillä kaasun avaumilla kun neula on sisäänajosäädöissään. Vähän pidempään kun ajelee 80-90km/h niin muuttuu meno todella tasaiseksi. Kuin Hondalla ajelisi
Peileissä mitään värinää ja todella mukava peli pöristellä. Persekin kerkeää tottumaan menoon aika äkkiä, eikä pitäisi olla mikään ongelma nykäistä kuristuksienkaan kanssa rovaniemen reissua yhdeltä istumalta.