Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

11.3.2008 8:11

Micce kirjoitti:Herra nyt ei varmaan tajua että 2t pyörällä ei hirveemmin moottorijarruteta? Mutta oletkos ikinä ajanut matalaviritteistä 4T pyörää joka on juuri siihen hommaan tarkoitettu yli matkan tekoon?


Esmes mutkapätkällä minä ainakin annan moottorin jarrutella omaa menoaan sen, minkä haluaa samalla, kun lykkää raakana pienempää biisiä pesään mutkaan tullessa jne. Ei ole tähän mennessä tykännyt siitä huonoa.

Nelitahtisessa on omat etunsa, mutta tässä topicissa ei puhuta siitä, minkälainen pyörä on paras ajaa Suomesta taka-Tadzikistaniin.

Kaksitahtiset viehättävät joitain motoristeja enemmän, kuin nelarit. Ja usein nelarimiehillä ei ole juurikaan muuta kokemusta kaksitahtisista kuin piikkiajat.
Viimeksi muokannut Georg päivämäärä 11.3.2008 8:17, muokattu yhteensä 4 kertaa

11.3.2008 8:12

specialisti kirjoitti:Tarkoitit varmaan ETZ Mitsiä? Todellakin jos minulta kysytään, niin itselle MZ ETZ 251 on maailman paras moottoripyörä. Ollut haaveissa niin kauan kun olen 2-pyöräilyä harrastanut. Siinä on kaikki ominaisuudet kunnossa mitä arvostan. MZ:hän on verraton matkapyörä. Niin on mikä tahansa hieman matalavireisempi 2t.

Itse lähtisin eurooppaan hyvinkin vaikka tuolla nykyisellä KMX:llä. Missä asiassa 2t on nelaria huonompi matka-ajossa? Kun pystyy pitämään 100km/h matkavauhtia niin hyvin pärjää. Kukaan ei pakota motarille. Onhan mopoillakin kierretty maapallo ympäri. :) Mun mielestä ajonautinto loppuu siihen 100km/h. Mulle pärräilyssä nopeus ei tuo kiksejä, ne on ihan muut jutut.


Nyt hävettää. Piti editoida tuo oma viesti. Mitsistä kyse nimenomaan. Silmät kierossa ilman ajatusta taas kirjoittelin. :)

11.3.2008 8:15

Micce kirjoitti:
Georg kirjoitti:
Micce kirjoitti:En nää mitään syytä ajaa isolla 2t pyörällä, ellei vastaan tule jotain todella herkkua..


Minä en näe mitään syytä ajaa millään 4t-pyörällä olkoon kuinka herkku tahansa. Tämä on se ikuinen makuasia. :)
Tottakai makuasia, mutta yleensä se käytännöllisyys nyt tulee vaan edellä ellei ajot nyt keskity pelkästään kylällä räppäilyyn.


Mjoo. Itse en aja juurikaan kylällä ympyrää. Enemmän ajan sellaisia 100-200 km pikkutielenkkejä. Kaupungissa en jaksa pyöriä, se ei ole mun juttu.

Ei se nelitahti sen käytännöllisempi ole, vai mihin perustat näkemyksesi?

11.3.2008 8:20

Micce kirjoitti:No mutta ajetaan me nelarimiehet pyörillä miten tykätään ja jätetään kaupan kulmalla huutelevat 2t käryltä haisevat amikset omaan varjoon :)

/nbye


Itse en tunnusta olevani amis millään muotoa, enkä laske enää itseäni edes nuoreksi keski-iän alkaessa kolkutella ovelle.

Ajelkaa te nelarimiehet pyörillänne miten tykkäätte. Me 2tahtarimiehet ajellaan pyörillämme myös miten haluamme. Ja ainakin minä jarruttelen moottorilla sen, mitä se jarruttaa.

Kaupan kulmalla huutelut ainakin minä jätän DerbiSenda yms nykymopopojille. :)

11.3.2008 16:37

Georg kirjoitti:
Micce kirjoitti:No mutta ajetaan me nelarimiehet pyörillä miten tykätään ja jätetään kaupan kulmalla huutelevat 2t käryltä haisevat amikset omaan varjoon :)

/nbye


Itse en tunnusta olevani amis millään muotoa, enkä laske enää itseäni edes nuoreksi keski-iän alkaessa kolkutella ovelle.

Ajelkaa te nelarimiehet pyörillänne miten tykkäätte. Me 2tahtarimiehet ajellaan pyörillämme myös miten haluamme. Ja ainakin minä jarruttelen moottorilla sen, mitä se jarruttaa.

Kaupan kulmalla huutelut ainakin minä jätän DerbiSenda yms nykymopopojille. :)
En nyt kirjaimellisesti tarkottanu amiksia, mutta yleensäkin.

Ja tämän 4t>2t näkemyksen perustan siihen että ei ole 2t sarjavalmisteista mikä olisi oikeesti kilpailukykynen tuoreitten 4t rinnalla.

Mutta en ymmärrä mikä on ongelma? kuten sanoin niin makuasia..

11.3.2008 17:02

siis millä tavalla kilpailukykyinen, 2-tahdin kehittäminen loppui sinne 80-luvun loppu puolelle, millaisia 4-t kikottimia silloin oli? 2-tahdilla on vain niin päästökäs pakokaasu, ettei valmistajat viitsi kehittää kahta moottorikonseptia rinnakkain. Lisäksi ihmiset haluavat juurikin semmoisen pyörän, joka näyttää hyvältä, omaa pirusti kuutioita, kulkee pirun kovaa eikä haise. 2-tahti on oma juttunsa ja sillä siisti. 2-tahti soveltuu monilta kanteilta paremmin pieniin sylinteritilavuuksiin, 4-t taas monimutkaisuutensa vuoksi paremmin isompiin. 2-tahdit on myös valmistettu(ja myyty) halvemmin(halvemmalla) kuin vastaava 4-t kikotin. 600cc trendikin mukailee aika tarkkaan kilpasarjoja, joissa 2-tahti on savustettu ulos törkeillä säännöillä. Esim eräässä kilpasarjassa 1000cc nelitahti ja 500cc 2-tahti laitettiin samalle viivalle -> reiluako?

11.3.2008 17:24

MänTä kirjoitti:Sitä varten on keksitty tuotevoitelu, joka voitelee myös kaasu kiinni. Voit siis rullailla ihan huoletta moottorijarrulla ja silti voitelee täysin luotettavasti myös yläkierroksilla. Ainoa tapaus jossa ei ehkä kannata antaumuksella moottorijarruttaa, on kireällä kevarilla kovan moottoritiepätkän jälkeen jolloin kone on rajun lämpökuorman alla.
Hmm täytyy myöntää etten ole tälläistä tuorevoitelua vielä nähnyt..

Miten voitelu on turvattu kun sylinteriin tulee pelkästään pieni määrä seosta kerrallaan (kaasu kiinni) koneen kiertäessä kovilla kierroksilla?

11.3.2008 18:15

Micce kirjoitti:Miten voitelu on turvattu kun sylinteriin tulee pelkästään pieni määrä seosta kerrallaan (kaasu kiinni) koneen kiertäessä kovilla kierroksilla?


Esimerkiksi Suzukilla on CCI-pumppu. Öljy suihkutetaan suoraan erillisiä kavavia pitkin runkolaakereille ja sylinterin seinämiin. MänTä tietää varmaan siitä enemmän, kun omaa sellaisella varustetun pyörän.

11.3.2008 19:50

specialisti kirjoitti:
Micce kirjoitti:Miten voitelu on turvattu kun sylinteriin tulee pelkästään pieni määrä seosta kerrallaan (kaasu kiinni) koneen kiertäessä kovilla kierroksilla?


Esimerkiksi Suzukilla on CCI-pumppu. Öljy suihkutetaan suoraan erillisiä kavavia pitkin runkolaakereille ja sylinterin seinämiin. MänTä tietää varmaan siitä enemmän, kun omaa sellaisella varustetun pyörän.
No mutta niinkun kaikki tietää, tai ainakin pitäisi tietää niin tuore seos on tärkeä asia männän jäähdytyksen kannalta? Itsellänikin on t125, mutta mielestäni ky. järjestelmä voitelee vaan pelkästään runkolaakerit? Aivan varmaksi en kyllä muista.

Ei tästä sen enempää, ajakaa millä lystäätte.

11.3.2008 20:21

Pitää nyt omakin lusikka tähän offtopic-soppaan työntää...

Itse kyllä pidän kaksitahdista. On se vaan niin erilainen ja pientä pyöritystä on kyllä miun mielestä kivempi ajaa RD:llä kuin esim. tonnisella tellulla sen ihan kauhean moottorijarrun takia.

En kyllä lähtisi suomeakaan kiertämään RD:llä, mutta se johtuu kyllä suurimmaksi osaksi ajoasennosta ja siksipä juuri olis joku matalaviritteinen pysty-nelari haussa ensi kesäksi, lepposaksi matkamopoksi.

Saa sitten nähä mitä sitä tulee taas ostettua...:D

11.3.2008 20:53

Tuoreöljyvoiteluhan toimii kertoimilla. Pumppu pumppaa ratasvälityksellä tietyn määrän iskuja, kun kampiakseli pyörii tietyn määrän kierroksia eli voitelupumpun kierrosluku on suoraan verrannollinen kampiakselin kierroslukuun. Oikea määrä öljyä rasitukseen nähden saadaan kerrointa lisäämällä, eli kuinka suuren määrän pumppu pumppaa jokaisella pumpun kierroksella. Esim 0,01cc joka pumppauksella kaasu kiinni tai 0,05cc joka kierroksella kaasu täysin auki. 0,05cc x 8 000rpm kampiakselilla -> 0,05cc x 4000rpm pumpulla = 200cc per minuutti. Kaasu kiinni 8000rpm syöttäisi siis 40cc per minuutti. Tuohan on tietenkin tarkoilta arvoiltaan aivan tuulesta temmattua, mutta periaate selvä. Ennen muinoin kun kaasun läväytti kiinni seosvoitelulla, ei kone saanut mitään voitelua, eikä ainakaan oikeisiin paikkoihin. Tuorevoitelulla öljy ohjautuu jo kanavistonsa ansiosta hieman oikeampaan suuntaan, puhumattakaan suzukin CCI voitelusta jossa öljyä suuntautuu suoraan männälle, sekä petilaakereille joilta se tunkeutuu keskipakopumpun avulla kiertokankien alalaakereille ja siitä kiertoon huuhtelukanaviin.

Männän jäähdytyksestä ei tarvitse niin huolehtia, se pärjää kyllä kohtuu hyvin tyhjäkäyntiseoksellakin. Kuten huomautinkin jo aikaisemmin, kovan ajosession jälkeen ei kannata höllätä kaasua kokonaan pois moottorin raskaan lämpökuorman vuoksi. Pieni himmailu ennen moottorijarrua kuitenkin riittää männän jäähtymisen takaamiseksi. Moottorin läpihän kulkee lähes tulkoon yhtä paljon ilmaa kuin kaasu auki, siitähän se jarrutus tuleekin, kun moottori pumppaa pelkkää ilmaa. Toki sama ilma pyörii moottorissa enemmän moottorijarrulla, mutta kyllä sitä ilmaa siellä liikkuu tuoreenakin ihan riittämiin.

11.3.2008 21:20

Samzon kirjoitti:En kyllä lähtisi suomeakaan kiertämään RD:llä, mutta se johtuu kyllä suurimmaksi osaksi ajoasennosta ja siksipä juuri olis joku matalaviritteinen pysty-nelari haussa ensi kesäksi, lepposaksi matkamopoksi.


Osta uudempi 350 Jawa! Ite tuli tosiaan ajettua ex-Jawalla 2 ajokauden aikana 22tkm. Pisimmät matkat oli 700km suunta. Ei mitään ongelmia ikinä. Piikki RD:lläkin tuli viime kesänä ajettua melko pitkiäkin reissuja. Esim. Mikkelissä ja Orimattilassa tuli päiväreissut heitettyä. Kymenlaakso tuli kierretyä ympäri kolmisen kertaa. Pieni 2t soveltuu matkantekoon oikein mallikkaasti. Btw RD kuluttaa sekalaisessa ajossa 4,3l/100km(ei paha?). ;)

13.3.2008 12:18

Perskeles.

Pukkasi pientä ärsyttävää vikaa, mikä ei ajamista haittaa tms. mutta on ikävä. Minittäin öljypumppu vuotaa hieman 2t öljyä pumpun rungon ja sen liikkuvan akselin (pumppuakseli?) välistä. Vuorokaudessa tippuu muutama tippa, eli vuoto ei ole paha, eikä vaikuttane pumpun toimintaan millään lailla, mutta öljy valuu paisarin päälle ja sotkeentuu putki ikävästi.

Onko kukaan purkanut RD:n ö-pumppua koskaan? Onko siellä vaihdettava tiiviste?

Uusi pumppu kustantaa pari saturaista, joten ei kiinnosta heti uutta ostaa. Mulla on kaksi käytettyä pumppua ja molemmissa sama vika.

Valaiskaa minua, oi tietäjät.

13.3.2008 15:06

Yamaha 2T öljypumppujen rakennekuvat:
http://www.dansmc.com/oil_pump2stroke1.JPG
http://www.dansmc.com/exploded_autolube_pump.JPG
http://www.dansmc.com/yam_pump_set_shim.JPG

13.3.2008 16:13

Tänks Zone.

Toka linkin kuvasta kun killisteli, niin osa nro 12 "plunger oil seal" ilmeisestikin on juuri se tiiviste, mikä valskaa.

Näyttäisi olevan vielä mallia "näitä-et-saa-mistään-osta-uusi-pumppu-meiltä-isolla-rahalla"

Eli korjaus taitaa olla tekemätön paikka.