Olipahan päivä. Kello yhdeltätoista alkoi ja ysiltä loppui väkerrys. Työvoitto tuli kuitenkin, tein vain juurta jaksaen mahdollisimman huolellisesti. Vaihteiston ensiöakselin liikkuminen korjaantui sopivalla c-renkaalla joka löytyi toisesta koneesta, laitoin vielä liimaa tähän samaan laakeriin ja vielä toisioakselinkin isoon tarvikelaakeriin. Eivätpähän liiku omiaan. Käänsin työntötangot toisinpäin(ovat nyt mielestäni järkevämmin kuin viimeksi, noissa kun on koveria, kuperia ja suoria päitä). Putsasin koneen oikeen kunnolla ja purin atomeiksi, tarkastin räjäytyskuvista, että täsmäävät. Putsasin tiivistepinnat asetonilla, rätillä ja kaapimella. Pesu liuottimella ja paineilmalla kaikki puhtaaksi. Kasasin samalla tavalla osan kerrallaan, eli bensassa pesu, paineilmaa -> paikalleen. Vaihdoin varakoneesta ehjän kicksin palautusjousen ja viilailin vaihdepoljinakselin booreja siistimmiksi. Neutraalivalonkatkaisijan ruuvi oli kupin sisällä pyörinyt lähes auki, nyt laitoin liiman kanssa kiinni. Kasasin muutenkin kaikki vähänkään arveluttavassa paikassa olevat ruuvit liiman kanssa. Lopuksi koko paketti kasaan ja kaasuttimien imusarjaan tuplatiivisteet, ettei laipan mahdollinen kierous haittaa. Maalasin samalla sylinterinpultit ja tuorevoitelun pultit mustalla. Tässä vaiheessa kun kansi oli vielä irti, mittailin ykk kohdat(1,45mm deck clearance) ja sitten ennakon kohta eli 1,45mm + 2,05mm -> 3,5mm. Ruuvailin uuden sytkän paikalleen ja pienen ähellyksen ja laskuvirheen korjauksen jälkeen saimmekin Pertin kanssa ennakon prikulleen. No ehkä ei ihan prikulleen, mutta 2,10mm varmaan tarpeeksi tarkka? Ohjeissa kuitenkin annetaan kahden asteen heitto toleranssina ja tämä heitto tulee molempiin sylintereihin yhtälailla. Lisäksi kone on yläkierroksisempi ja matalapuristeisempi kuin vakio. Eli aika lähellä tuota T250 konetta. Sähköjen puuhailu on jo melkein valmista eli pitäisi viritellä sytytys relettä käyttäen, jolloin kun syt.puolille ennen tuli virta, avautuisi rele sillä virralla ja siten mahdollistaisi sytkän toiminnan nykyään. Nyt sytty on päällä kun sytvirta katkaisin on off asennossa ja pois päältä kun katkaisin on on asennossa...
En vielä kytkenyt latauksen merkkivalon johtoja kun pitää tuota mittaristoa muutenkin miettiä. Mistä sinne saa signaalin rpm jne. Periaatteessa nyt tuosta puolasta saisi normaaliin automittariin signaalin. Siihen kaveriksi joku sigma tms. Tai sitten koson digitaalinen mittaristo jolla saisi paljon muutakin kivaa kuten moottorin lämpötilan.
Asiasta toiseen, löimme pertin kanssa mopon tulille. Pärähti ryypyllä jo ekalla polkaisulla. Jokusen kerran joutui päyräyttämään ennen kuin suostui ottamaan kaasua vastaan ja sitten armotonta menoa. Paikallaan havaitsimme, että valot eivät ole koskaan olleet näin kirkkaat (akku siis ei ollenkaan kiinni), vilkut toimivat kierroksilla ja sytkä aivan mahtava. Ei mitään röpellyksiä tai muuta paskaa kuten kärjillä. Voi siis tässä vaiheessa suositella lämpimästi kaikille gt omistajille. Sitten tärkein, eli koeajo. Vaihteet ja kytkin toimivat täydellisesti, uskomattoman kevyt kytkin käyttää, irroittaa täydellisesti, pitää täydellisesti hiekkatiellä jne. Tehoista : löi vielä kolmosellakin tyhjää iloisesti koko matkan kuin uskalsi kaasua pitää, tie loppui armottomasti kesken. Siis aivan julmettu teho irtoaa tuohon kuutiomäärään/moottorityyppiin nähden. Niin ja vakioputkilla. Eikä kytkin luistanut. Koko hiekkatien pituiset sutimisjäljet todistavat tämän(vaihteenvaihdot pystyi laskemaan niistä jälkien tauoista). Nyt vaan äkkiä loppumopo kasaan ja kesän loppua viettämään
Toivottavasti ei kone laukea tms. Olisi liian urpoa laittaa taas paloiksi talvena.