Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
22.6.2023 0:16
Puuhapäivä takana ja tulosta tuli.
Putsasin tankista irtoruosteet pois ihan vaan vesiletkulla. Sen jälkeen veistelin puusta tulpan hanan tilalle (joka irtosi öljykylvyn jälkeen kohtuudella) ja laitoin fosforihapot tankkiin. Annoin fosforihapon muhia tunnin verran vähän väliä huljutellen ja huuhdoin hapot pois vedellä. Tämän jälkeen paineilmalla tankin kuivatus ja epoksit perään. Epoksia ei tarvinnut kuin pari desiä jotka levitin tankin sisälle pyörittelemällä tankkia noin 20 minuuttia.
Kaasuttimet purin ja putsasin ensin bensalla, sitten paineilmalla ja lopuksi tunniksi ultraäänipesuriin.
Kaikki takaisin läjään ja perhana, meinasi käynnistyä jo ensimmäisellä polkaisulla, käsittämätöntä.
Vähän kaasua ryypyn kanssa ja komean savupilven saattelemana wanha Jammu heräsi henkiin.
Nopealla koeajolla tuli todettua että teho puhuu, ypvs taitaa takerrella tms, akku on kuollut ja vaihdevivusto irtosi kotipihaan kaartaessa. Laitettavaa on vielä, mutta onpa makea peli.
22.6.2023 22:52
Tämän päivän pikkupuuhastelut :
Uusi akku Biltemasta, eipä ollut täsmälleen oikean kokoista niin laitoin 10mm kapeamman. Mukavasti tuokin kiristyi paikalleen alkuperäistyyppisillä kumiosilla.
Tutkin YPVS:n toimimattomuutta, kun kaivoin ärdeen tallista niin ypvs toimi, mutta lopetti toimimasta hetken päästä. Ei tehnyt toimintatestiä virtojen laittamisen yhteydessä. Kun venttiiliä käänsi toiseen suuntaan niin kelasi kyllä yhteen ääriasentoon mutta toiseen suuntaan ei.
Moottori ja asentotunnistin olivat ok mitatessa ja jännitettäkin tuli. Lopulta kun rassasin kaikki liittimet läpi kontaktipuhdistusaineella ei vielä inahtanut, mutta ohjausyksikön aukaisemalla ja kontaktispraylla yksikön puhdistamalla alkoi ypvs toimimaan... jännä homma kun tuo ohjausyksikkö on valettu johonkin hartsiin tehtaalta eli ei pitäisi päästä vettä mihinkään.
Ruikin samalla läpi suurimman osan liittimistä samalla puhdistusaineella joka lienee IPA:a tai jotain vastaavaa.
Bensahana oli yön aikana päättänyt lopettaa läpi liruttelut, mutta remppasin nyt kuitenkin. Vaihdoin huoltosarjan jossa on kaikki tiivisteet ja uuden oikean (mustan) värisen vivun hanaan. Hyvin pelitti.
Eturengas oli tyhjentynyt yön aikana eli lienee vuotaa sekin. Etuvalon ympäryskumi oli kypsynyt vanhuuttaan ja nykäisin pois pärisemästä. Harmillisesti noita ei tunnu saavan mistään uutena tai käytettynä.
Tyhjäkäynnin säädin noin 1200 rpm kuten manuaalikin ohjeistaa. Ei käy ihan priimasti vaan pätkii välillä. Kunhan saan tuoreet bensat ilman 2-t öljyjä tankkiin säädän ilmaruuvit ja muut hienostelut.
Kyllä tämä tästä.
23.6.2023 23:41
Tänään soviteltiin katteita paikalleen. Tein Frankensteinin hirviön orkkis valokatteesta ja bellypanista sekä Yambitsin kopio sivupaloista. Noita Yambitsin katteita pitää modata useammalla tavalla että sopivat alkuperäisiin kiinnityksiin ja niin ettei osia tarvitse keräillä matkan varrelta. Tälläsin myös Norbolta ostamani kylkien kolmiomuovit paikalleen. Ovat todella hyvälaatuisen oloiset ja hyvä että tuli ostettua silloin kun niitä vielä sai.
Katselin tarjontaa netissä niin todella paljon on kutistunut nämä "arkikäytön" varaosien tarjonta. Kaikenlaista kilpapalikkaa on pilvin pimein edelleen, mutta entisöintiin ei niinkään. CMSNL:stä hamstratut katteiden kumiosat, väliholkit, ruuvit ja prikat yms pääsivät käyttöön. Kiva kun katteet on kiinni orkkisosilla eikä bilteman kiloruuveilla.
Innostuinpa myös rasvaamaan ketjut (olisi ehkä ollut ensimmäisen päivän listalla, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan...)
Koneen käynti on melko länkyttävää vaikka nyt on 98E:tä suurin osa tankista. Onko vika sitten kaasuttimien synkkauksessa, seoksissa, toisioketjussa, kieroissa vanteissa vai missä on vaikea sanoa. Taidan aloittaa tekemällä jollain ilveellä synkkausnipat imukaulojen balancepipen tilalle ja faijalta lainaan synkkaustyökalu.
Hyvin pysyivät tämän päivän 55km testiajot kiinni ja pyörä pelasi melko makoisasti. Vain kaksi kertaa tarvitsi kiinnittää vaihdevivusto uudestaan kiinni kun irtosi liian innokkaassa vaihdossa. Kytkimen säätöä pitää varmaan tarkistella kun meinaa hieman tahmata lämpöisenä.
Löysin vielä yhden pussukan jammun osia jotka tilasin CMSNL:stä, sinänsä kiva juttu, mutta ikävää kun kerkesin jo tilaamaan jotain niistä uudestaan Yambitistä... onpahan varaosia.
24.6.2023 22:37
Tänään oli listalla huonokuntoisten poljinkumien vaihto käynnistyspolkimeen ja takajarrupolkimeen. Samalla asentui korjaussarja käynnistyspolkimeen joka sisälsi uuden lukitussokan, prikan, jousen ja kuulan joilla poljin lukittuu nyt asianmukaisesti paikalleen kun ei ole käytössä.
Etu- ja takajalkatappeihin vaihtui uudet kumit.
Joku edellinen omistaja oli laskenut keulaa päästämällä etupumppuja t-palojen läpi noin 20mm. Tämä teki ajoasennosta epämukavan etunojaisen. Laitoin hieman öljyä sinne ja tänne, irrotin kaikki lukituspultit ja hieman nykäisemällä pumput valahtivatkin oikealle tasolle ja nyt on selvästi mukavampi ajoasento eikä ranteet huuda hoosiannaa.
Etupumppuihin laitoin 0,5 psi:n tilalle 10 psi joka onkin maksimipäästä paineasteikkoa.
Tutkailin netin varaosatarjontaa ja tuli taas tilattua CMSNL:stä roinaa vielä kun sitä saa. Toisen takajalkatapin jousi on kadonnut jonnekin niin samantien tilasin roippeet kummallekin puolelle. Kaikenlaista ruuvia ja mutteria meni myös listalle ja vaihdevivuston etuosa, muttereita ja prikkoja jne. Harmillisesti toista päätä ei ole saatavilla saati välitankoa. Välitanko on sinkitty raudanpätkä niin ei sitä oikeen kehtaa maalatakkaan. Pitääkö tässä harjoitella sinkitsemistä, ei varmaan jaksa.
Eturenkaan jatkuva ilmanvuotaminenkin taisi löytää syynsä. Mopo oli seissyt vuosikausia tyhjän renkaan päällä ja nyt ajelujen aikana kylkeen on ilmestynyt halkeama. Pakko uusia renkaat, muuten voi käydä terveyden päälle. 10 psi:tä katoaa vuorokaudessa eli hälyttävää on.
27.6.2023 20:09
Nyt kun on tullut ajeltua jokusen sata kilometri tällä vekottimella alan kiinnittämään huomiota kaikenlaisiin hälyääniin.
Tyhjäkäynnillä paikallaan alakerta "rattles" = rutisee tms miten sen nyt kuvailisi. Kun kytkinkahvan painaa pohjaan, loppuu meteli.
En nyt muista mikä osa siellä on loppu jos pitää tuota ääntä, onko kytkinkruunun laakerointi väljä vai mistä lie kyse?
Kävin ostamassa B8EG tulpat testiin josko auttaisi länkytykseen. Käynnistyvyys on ainakin todella hyvää kunhan ryyppy pysyy päällä, lähtee jopa laakista käyntiin.
Hain porukoilta kaasuttimien synkkausvekottimen joka tuli pesaistua vedellä kun oli seissyt vuosia hiekkapohjaisessa autokatoksessa ja oli hyvinkin irstaan näköinen.
Kunhan saan balancepipen mitattua niin teen sovitusnipat kauloihin. Synkkaus ja ilmaruuvin säädöt lienee helppoja sen kanssa.
Kummallista kyllä eturengas pitää nyt paremmin ilmat sisällä eikä vaihteistoöljytkään tunnu katoavan... liekö paikat vertyneet.
Yambitiltä tuli laatikko tavaraa ja siitä meni heti ilmausnippojen suojahatut jarrusatuloihin edellisten hapantuneiden tilalle. Lienevät nopeasti entiset kun ovat silkkaa muovia, halpaa roskaa.
2.7.2023 13:48
Vaihteeksi mopojuttuja.
Yambitin paketista meni paikalleen uusi orkkistyyppinen jäähdyttimen korkki ja paisuntasäiliön korkin tiiviste.
Testiajolla kuului omituinen ujellus n. 60km/h vauhdissa ja nopeusmittari vähän hyppi. Luulisin että nopeusmittarin vaijeri tai pyörittäjä tökkii ja laitoinkin moottoriöljyä nopeusmittarivaijerin kuppiin valumaan. Vartissa öljy ei tuntunut häviävän vaijerin uumeniin mutta kait se siitä häviää kun odottaa aikansa, ruuvasin siis vaijerin kiinni.
Mittaripyörittäjän rasvaan kunhan uudet renkaat tulee perille. Samallahan sen hoitaa kun vie pyörät irtorenkaineen pajalle joka sitten asentaa uudet kumit ja venttiilit.
Heiluttelin pakoputkien alkukäyriä ja vasen tuntuu löysältä, se selittänee supsuttavan pakoäänen jonka arvelinkin johtuvan pakoputkien liitoksesta. On tässä työmaata.
7.7.2023 21:21
Tulipa taas puuhattua.
Irrotin pakoputken ja laitoin uuden tiivisteen, vanhan tiivisteen ja ympärystiivisteen. Johan kiristyi ja tiivistyi. Purin vasemman jalkatappitelineen irti, vaihdoin kulahtaneen pakoputken kannakepuslan, takajalkatapin jousen, vaihdekepin vivuston etuosan NOS osaan, uudet suojakumit nivelille ja Georgilta saamani käytetyn vaihdepolkimen. Vaihdepolkimen vaihtaessa toki vaihtui myös polkimen akselipultti uuteen kuten myös jousiprikka, prikka ja lukitusrengas.
Ryypyn vaihdoin myös uuteen ja nyt pysyy hyvin päällä ja on ehjä kumikin. Kone käy ihan eri tavalla nyt kun pakoputki ja ryyppy on ehjiä, tyhjäkäynnillä huomaa hyvin eron.
Vetää vähän paremmin myös tyhjäkäynniltä liikkeelle lähtiessä.
YPVS vissiin vähän pätkii kun veto vaihtelee aika paljon kierrosalueesta riippumatta. Ehkä on johto poikki tms, täytyy mittailla jossain välissä.
Etupään omituinen ujellus se vaan jatkuu. Irrotin nyt kuitenkin vanteelta pyörittimen ja rasvasin, ei näkynyt mitään ongelmaa siinä. Vaihdoin uuden nopeusvaijerin ja ujellus on nyt taas kovemmalla vauhdilla. Irrotin vaijerin mittarin päästä ja ujellus lakkasi kokonaan. Kait vian pitää sitten olla nopeusmittarissa joka on kyllä aika mälsä juttu.
Koeajolla pysyi vaihdekeppi hyvin paikallaan eli se ongelma on nyt hoidettu. Vielä kun saisi tuon nopeusmittarin hiljaiseksi niin kyllähän tuolla kurvailisi.
3.9.2023 16:50
Tätä on tullut askarreltua taustalla ja osia hankittu maailmalta.
Enemmän raportointia rdlccrazy foorumilla.
Lyhykäisyydessään YPVS aivolaatikko hyytyi, uusi tilattu. Nopeusmittarin pusla oli kuivahtanut ja ääni herkesi kun sen uitti aseöljyssä.
Takavanne on korjauskelvoton, halkeamia keskiosassa.
Muuten pelittää aika mukavasti ja entisöinti jatkuu palikka kerrallaan.