Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

14.4.2004 19:29

Minä en ainakaan ole halunnut kuulostaa siltä, että vittuilisin. Päinvastoin, on hienoa kun olet saanut koneen kasaan. Siksi olen vaan varoitellut,
ettet hajoita konetta kauden tässä vaiheessa. Voi muuten tulla tylsä kesä, kun vartoilee kalliita osia. Mun mielestä on pääasia, että nämäkin Suizat pysyy hengissä. Uskoisin sen toisenkin männänrenkaan poistamisen helpottavan säätöä nyt kun sulla on kuitenkin vastaporattu tiivis kone. Mulla kävi kerran sillai, että toisesta pytystä lähti männäntapin lukko irti ja teki naarmun pyttyyn. Ei ollut iso naarmu ja ajattelin,että vaihdan vaan männän . Ei onnistunut homma! Ei sitten millään saanut konetta käymään nätisti . Aina vaan veti se parempi pytty toista perässään. Tyhjäkäyntiä ei kuitenkaan saa varmaankaan kovin alas. Mulla nyt sellaset vähän reilut 1000 . Sä joudut varmaan sietään vähän korkeemmat tyhjäkäyntikierrokset. :wink:

14.4.2004 20:59

joo werttiä mä sillä vittuilulla tarkotin, sähän olet vaan puolustellu mua kokoajan. Tuo tyhjäkäynti voi tosiaan tasaantua tärinöiden ohella, luulisi pyttyjen käyvän samanlämpöisinäkin sitten. Nyt meinaan oikea pytty aika paljon nopeammin lämmin kuin vasen. Siis rengas vidduun. Harmittaa että tuli nyt sitten ollenkaan kasattua noin kun jo semmoset 400km mittarissa noilla :S On mulla tyhjäkäynti siinä 1300 vaiheilla minne manuaali sen suositteleekin. En epäile etteikö se siinä olisi hyvä, laitan 1500 jos nyt ei meinaa toimia. Syksyllä oli meinaan 1800-2000 että pysyi käynnissä kunnolla aina, sen verran sohlo oli :)

15.4.2004 20:52

Nonniin, tuli taas vähän tehtyä. Sen verran että putsailin turhia pois ketjuista, rasvasin kunnolla taas kun tuota kilometriä tullut ja kevään pölyt. Mittasin kulutusta tänään ja näytti 5l/100km, epäilen että 3piikkiä pienempi takana tiputtaisi tuota aika mukavasti kun tuostakin 5l/100 ajosta oli noin kolmasosa moottoritie ajoa siinä 95-100km/h ja 5,5trpm.
Vaihdoin uutta tavaraa laatikkoonkin kun kummiskin yksi petilaakeri saa sieltä voitelunsa. Huomasin että pohjaproppu oli ilmeisesti vuotanut tipan pari päivässä ja sen näköistä jälki moottorin pohjassa. Vaihdoin 20mm elementin 40mm tilalle ja öljysin castrolin filsuspraylla. Tuo menee oikein mukavasti paikalleen ja kiristysklipsit pääsevät toimintaan, huomasin että tankin kiinnityspultti on tipahtanut matkan varrelle vaikka kiristin sen abaut 5nm :) oudointa tuossa se että pultti tulee ulos YLÖSPÄIN, erikoista sanoisin. Säätelin tyhjäkäyntiä ja nyt se on siinä 1500rpm ja käy siedettävän tasaisesti semmoisen 5min säätelyn jälkeen.
Sainpahan kunnon ventin tyhmyyksissäni ketjuja putsatessa. Tapahtumaketjuhan oli se että pyörä keskitallalla, paperipala kädessä ja liutin ketjuja paperin päällä(siis käsi ja paperi ketjun alapinnalla), rengas haukkaa hieman maata ja jumittaa, lisää voimaa, rengas saa vauhtia ja samaan aikaan paperi haukkaa ketjuun kiinni ja nykäsee pikkurillin rattaan ja ketjun väliin. Tuossa sen näkee taas että kaiken voi tehdä väärin vaikka tietää miten tehdä oikein. Kiristin taas pakoputkien mutterit, kyllä täristää näköjään.
Pitää töissä vääntää kunnon kiinnitysklipsi tuohon putsariin, siis semmoinen joka on yksiosainen ja sen sujauttaa heti paikalleen eikä niinkuin nyt että molemmin puolin omat klipsit jotka varmaan minun tuurilla tippuu matkan varrelle. Nopeusmittari muuten pikkasen pissii, sanoisin että 5% heitto 100km/h kohilla. Eli suht siedettävä heitto vielä kun vertaa kevarin analogiseen mittariin. Liimailin digimittarin anturia lisää kun se perkele oli väärällä etäisyydellä magneetista kun nopeusmittarinpyörittäjä muutti vähän vanteen sijaintia akselilla. Tai jotain semmoista, nyt toimii kummiskin taas normaalisti ja kiinni pysyy.
Laittelin sitä takajarrukatkasijaakin vähän paremmin kiinni ja säädin hieman, nyt jarruvalo ei syty aivan heti vaan kun jarrutehoa alkaa olemaan olemassa, tuo sen takia kun jousi katkasijaan on vasta hankinnassa eikä nuo tämänhetkiset jutut oikein jousta kunnolla(siis nippusiteet :D).
Pitäisi viikonloppuna sitten poistaa se toinen männänrengas ja ottaa mittoja pariin härpättimeen, siis ampeerimittarille ja katkasijoille jokin pieni kotelon tapainen ja tuommoisia pikkujuttuja. Niin ja se ilmanputsarin kiinnitysklipsi. Eipä tässä nyt muuta tule mieleen. Ihan hyvin tuo pyörä nyt asiansa ajaa mutta ei todellakaan täydellinen, jos tässä kesän kuluessa into pysyy yhtään samana niin varmaan loman pitkään reissuun mennessä aika hyvä paketti.

15.4.2004 22:00

MänTä kirjoitti:Ilmeestä päätellen piti hirveänä romuna :)

Hehehe, en vissiin ole yksin mielipiteeni kanssa ;) Nojoo, nyt kun tiedän, että tosta ei edes aijota tehdä uuden näköstä, vaan nipussa pysyvä välttävän näköinen kulkuneuvo, niin ei tarvitse minun enää ihmetellä.

16.4.2004 18:00

no kait sen välttävänäkin voisi sanoa mutta ajattelin lähinnä tyydyttävää kouluasteikolla. kun oli hylätty syksyllä :D Kyllä tuosta kivan näkönen tulee kun sivuposket saa kiinni ja vähän siistittyä sieltä täältä.

16.4.2004 22:46

Heheh. kyllä huomaa että on mäntä asialla, semmonen perkeleen seppä että vääntäisi sukasta henkkarit jos niikseen tulee. mutta joo, aivan helvetin nätti kyllä verrattuna mitä oli, olin silloin paikalla kun ketku tuli männälle. kuuli varmaan 2 kilsan päästä kun entinen omistaja laulatti sitä pornaisten tiellä. ja kun oli toinen putki puoliksi irti, ei filsuja ja jne. ja muutenkin aika sanoisinko ruoska :D

mutta koskas oot meinannu sotkea sivukopat, ootko tulossa tänne vai sotketko himassa?

17.4.2004 21:45

enköhän minä sinne eksy. hioskelen himassa ne posket siihen 600 arvoon asti ja sitten suoraan ruiskukitillä niin pitäisi olla nopea homma siellä päässä.
Tänään siis revin sen toisen männänrenkaan pois, helposti meni sekin homma kun huolella värkkäsi. Siis ensin tietty pesin moottorin taktisista paikoista, revin pakoputket pois, kaasuttimet irti, kannen pois ja sitten nousikin jo sylinterit pois. Tein kunnon viisteet kanaviin viilalla kun tuli mieleen että nyt on jo 2,5mm ylikokoa eikä se tiedä kovin hyvää renkaille. Putsasin puukolla pahimmat karstat pakoaukoista kun en karstanpoistoa tehnyt porauksen yhteydessä. On muuten aika vähän karstannut öljymäärään nähden, kahdella renkaalla käynyt mäntä oli aika hyvin puhdas eikä ohivuotoja ollut, yhdellä renkaalla käyneessä renkaan lukitustapin kohdalta ohivuotoa hieman männässä ja sylinterissä koko matkan huuhtelujen tasolle. Putsasin pakoputkia jarrunesteen, rätin, hammasharjan ja 1200 paperin voimin. Tulihan niistä ihan ok jo mutta aika pirunmoista hommaa teettää tuo karsta ja pakoputkitahna mömmö. Pesin koko pyörän samalla kertaa ja raaputtelin nurkista ja koloistakin mömmöt veks.
Kansi pitää huomenna vetää vielä tarkkaan momenttiin kun olen kahteen kertaan käyttänyt koneen lämpimäksi asti. Veistelin muuten alatiivisteetkin uudet ja tällä kertaa yhdestä kappaleesta kun aijemin oli tuplasti 0,5mm tiivareita niin nyt yhdet milliset. Hyvin onnistui tiivisteen teko kun aseina oli terävät sakset, neljä pulttia ja kuulakärkikynä.
Löysin mopon osia haaliessa ketun tankin kiinnitystapin jossa oli onneksi lukkosokkakin kiinni eli nyt tankin korkki toimii kuten kuuluukin ja ilman kankeuksia joita poppparin varsi eittämättä aiheutti :) Huomenissa sitten se kannen momentti ja vaikka niitä sivuposkia hiomaan, siinä on varmaan tarpeeksi hommaa lämpimäksi sunnuntaipäiväksi jotta ehtii vähän muutakin elämässä.

17.4.2004 23:10

Minkäslaiset ja mistä materiaalista on kannennentiivisteet? Ajattelin vaan tuota ylikokoa.

18.4.2004 19:36

kannen tiivisteet ovat bilteman asbestin korviketta, olikohan 1,5mm tiivistettä(0,5 + 1). Veistelin kannen muotoja hyväksikäytellen eikä ole ilmeisesti nakutellut kun tulpat hyvän näköiset eikä männänpäässä mitään epänormaalia esim männänkeskikohdalla. Kokeilin tänään ajaa nyt tuota kettua ja pirun tasaisesti kävi verrattuna aikaisempaan, siis röpöttelyä ja tärinää poistui aikalailla. Tyhjäkäyntiä saa säädellä kyllä vielä jonkunverran kun ei meinaa helpolla käydä tyhjäkäyntiä ja tyhjäkäynnille palautuminen kestää aikaisempaa pitempään luultavasti kitkan vähentymisen vuoksi. Voi tietenkin olla että joku imuvuoto mutta hyvältä nuo tiivisteet tuntuivat eli kait imeskele ainakaan sylinterin alta enkä imukauloihinkaan koskenut.
Niin ja laitoin momenttiavaimella kannen kireyteen nyt, eli sekin pois päiväjärjestyksestä. En niitä sivuposkia ehtinyt kun kaverilla kävin ja sitten säädeltiin volvon poppeja :) pitihän sitä vähän kattoa että soi puhtaasti ja tasasesti, mitään turhia ja vääriä korostuksia.
Pitänee toisesta koneesta ottaa kiekkavaijerin stefa ja koettaa jos olisi tiiviimpi kun tuo nykyinen vuotaa pientä läikkää pidemmän päälle pyörän alle.

19.4.2004 20:36

perkkeles. Niin siinä vain kävi että ketun vasemmasta sylinteristä katosi puristukset, tuo ei siis tapahtunut edes äkkiväkkiä vaan useamman kilometrin aikana. Hommahan siis kävi niin että lähdin töistä, menin allrightille ja ostin throttle rockerin, asensin sen, kävin tankilla, moottoritielle ja sitten 5km motaria ja plom plom kuuluu motista ja meno on sen mukaista pientareelle. Siinä sitten mietiskelin kolmisen varttia kun tukijoukkoja varroin ja vasemman pytyn puristukset siis olivat totaalisesti poissa mutta ei toisaalta pitänyt erityistä ääntäkään? ilman vasenta syttytulppaa ajaa köröttelin kotia huippujen ollessa 65km/h alamäkeen :) siis EI MITÄÄN eloa löytynyt koneen puolelta, tyhjäkäyntiä tosin kävi pirun siististi kun vain oikea sylkkä sitä hoiti, kierrosmittarin neula värähdellyt ollenkaan. Tunti siinä matkassa vierähti ja kytkin varmaan tykkäsi kun kaasu pohjassa sai luistatella pitkälle kakkosvaihteellakin ja kolmosvaihde oli sitten matkavaihde. Kotona aika meni volvon vakuutuksiin laittamiseen, kesänakkien vaihtoon ja tankkaukseen enkä oikeen enään jaksa raskaan työpäivän jälkeen kattoa kettua. huomenna sitten kun vitutus vähän laantuu. vitutushan johtuu siis vakuutusmaksuista joita joudun pulittamaan pelottavan määrän.

20.4.2004 11:30

Toivottavasti petti vaan kannentiiviste :(

20.4.2004 20:39

Aika hyvä arvaus! bilteman tiivistemateriaalihan se oli löytänyt paremman kodin. Oli lähtenyt semmoinen männän levyinen pala irti tiivareista ja siis sen takia ei tykännyt käydä. Iskin uudet tiivisteet(huolella tehdyt tällä kertaa ettei mitään repeemiä yms) ja nyt pärisee taas kuin uusi. laitoin myös lämpöä kestävää silikonia kanteen ja sylinteriin tilkitsemään reikiä ettei kyseinen tapaus uusi. Pistin myös 0,5mm edestä enemmän tiivistettä että puristukset laskevat hieman, tuo sen takia kun koti matkalla eilen 6trpm kohdalla tärisi pirusti ja sehän meinaa vääntöpiikkiä ja samaa kautta nakuttamisen tapaista tapahtumaa.

Niin?

20.4.2004 21:14

Minkähän helvetin takia tuli edes kyseltyä , niistä sun kannen tiivisteistä.? Kupariset kun teet, niin kestää. :D Ei kestä muut kannessa, paitsi originaalit alumiiniset. Tarvis olla ainakin liekkirenkaat noissa itte tehdyissä. Joku paha aavistus oli mulla :eek: Pääasia kuitenkin , että säikähdyksellä selvittiin :D

21.4.2004 18:02

kun saisikin kunnon metalli tiivisteet. teoriassa pystyisin koulussa tekemään levytyökeskuksella mutta ei siitä käytännössä mitään tulisi kun joutuisin ottamaan töistä vapaata ja menemään koululle päiväksi... kyllä se noilla saa luvan käydä nyt :) jos ei kestä niin hankin jotain tuhdimpaa tavaraa jostain alan liikkeestä, en biltemasta.
Pistin digimittarinkin skulaamaan kunnolla. Ongelmahan siis tuli kun laitoin nopeusmittarin pyörittäjän korjattuna paikalleen(siirsi vannetta millin tai jotain?) niin ensin ei näyttänyt mitään, sitten pienen säädön jälkeen näytti 40km/h-> ylöspäin normaalisti mutta liian paljon siitä pienemmillä nopeuksilla. Tuo hitaiden nopeuksien ongelma hävisi kun siirsin anturia millin pari kauemmas magneetista ja nyt siis toimii. Pitää viikonlopun aikana tai mennessä pistää tuorevoitelupumpun vaijeri kiinni uudestaan kun pomppasi nippa paikoiltaan vaijerin jakajassa(älkää kysykö että miten, en näe muuta mahdollisuutta kuin että muovi pullistelee).
Tyhjäkäyntiä käy nyt ihan ok tasasesti verrattuna aikaisempaan kokoonpanoon, lieneeköhän puristuksien laskulla osuutta asiaan. vähän se resonoi edelleen mutta minkäs sille teet kun ei edes hajua että mikä osa räpättää :)? pieni aavistus olisi lokarin suuntaan äänen tyypistä päätellen.
Tuo throttle rocker on muuten mukava keksintö! Se jakaa todella mukavasti kahvan liikkeen vaatiman voiman koko kämmenelle eikä tarvitse puristaa kahvasta kuin parilla sormella koko käden sijaan.

21.4.2004 19:33

Delegoi tiivisteiden teko jollekin muulle, joka siellä koulussa. Kannattaa kuitenkin pitemmän päälle, jos et aijo niitä massatiivisteitä joka viikko vaihdella. Ja kai noi kuparipellistä tekis ihan käsipelilläkin tuollainen kätevä kaveri, kuin sinä. Hehkutus vaan ja paikoilleen :D