Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

20.9.2007 22:11

Risord kirjoitti:Saako kysyä mikä poikia 2-t:ssä erityisesti kiehtoo? =)

Saa, vaikka pojaksi minua ei ole kutsuttu vuosiin. -Vitsi-vitsi...
Se on se kokonaisuus: pakokaasun tuoksu (etenkin vaatteisiin tartuttuaan, nuuh nuuh!! ;) ), savu visuaalisesti, aivan erilainen repäisevä voima kuin nelareissa (vaikkakaan teholla itsessään ei minulle merkitystä), kisamainen ääni korkeilla kierroksilla (joskin kyllä tämä 4t V2:n ääni puolestaan matalilla kierroksilla on niin mahtava, että vähintään tasoihin menee), tekniikan yksinkertaisuus (ei mitään venttiileitä huollettavana, joskin mahdolliset pakonaukonsäädin- ym. systeemit pienentävät tätä etua), keveyden tuoma etu käsiteltävyyteen, erilaisuus, ja olikos muuta...

edit: Oho, mitäs kerkesikään tulemaan viestiä kirjoittaessani:
Juha S kirjoitti:se tiheä huoltoväli, kova bensa kulutus, kauhealta haisevat vaatteet, yleinen rahan meno jne.

Heh! Yksikään ei pidä paikkaansa, ehkä hymiö sen kertoikin. Ei venojen säätöjä ja öljynvaihtoja joka siunaaman 6 tai 12 tkm välein niin kuin nyt nelarilla, bensankulutus täsmälleen sama kuin nyt pienempitehoisella nelarilla (ja öljykään ei mahdottomia maksa, eikä tarvitse sitten erikseen moottoriöljyä suodattimineen vaihtaa joka tekee 40-50 e kerta), maailman parhaita tuoksuja, rahan menoa on aina olipa harrastus mikä tahansa eikä ole ainakaan vähentynyt 2-tahdista luovuttuani.
Tunneasioita loppujen lopuksi. 8)

21.9.2007 3:18

Johnnie kirjoitti:
Juha S kirjoitti:se tiheä huoltoväli, kova bensa kulutus, kauhealta haisevat vaatteet, yleinen rahan meno jne.

Heh! Yksikään ei pidä paikkaansa, ehkä hymiö sen kertoikin. Ei venojen säätöjä ja öljynvaihtoja joka siunaaman 6 tai 12 tkm välein niin kuin nyt nelarilla, bensankulutus täsmälleen sama kuin nyt pienempitehoisella nelarilla (ja öljykään ei mahdottomia maksa, eikä tarvitse sitten erikseen moottoriöljyä suodattimineen vaihtaa joka tekee 40-50 e kerta), maailman parhaita tuoksuja, rahan menoa on aina olipa harrastus mikä tahansa eikä ole ainakaan vähentynyt 2-tahdista luovuttuani.
Tunneasioita loppujen lopuksi. 8)


silloin kun 4t:hen pitää venat säätää, niin tehdään jo 2t:hen koneremppaa (omassa mopossa 24tkm tarkastusväli) ;). ja mikä öljynvaihto? syksyisin vaihdan nykyiseenkin nelariin öljyt, kerran vuodessa, ihan niinkuin kaksitahtiseenkin vaihtaisin. nelarissa on kyllä parempi hyötysuhde ;)... 2t vie sinne koneeseen sitä tuorevoitelyöljyä. hyvä litran törppö sellaista maksaakin jo pitkälle toista kymppiä. se haju on melko tulkinnanvarainen, en ole yhtään naista tavannut, jos siitä pitää :D.

joitakin tämä kiehtoo. minuakin jollain tavalla, ei vain ole rahaa tällaiseen leikkiin.

noh, tällaista tällä kertaa. jatkakaa vain topikin aiheessa :)

21.9.2007 10:54

Kyllä itseä ainakin syljettää, että "joutui" laittamaan pois. Kuitenkin arkipäivän ajoneuvona tuollainen leppoisa nelari menee paremmin kuin se kisamainen sportti-Yamaha. Siinä oli vaan jotain, kun tosiaankin kierrokset nousee yli 8000 tonnin ja se ulvonta kajahtelee männikön laidasta. Pikkupojan suu vääntyy hymyyn... :)

Jos olisi tarpeeksi paksu lompsa, olisin jättänyt jo valmiiksi raiskatun yamahani ja alkanut pykäillä siitä jonkunlaista caferaceria. Huom! Ei streetfigteria vaan cafe raceria. Ehkä jonain päivänä...

21.9.2007 12:44

Tämähän menee nyt jo melkosen offtopickiksi, mutta kyllähän se on totta, että keskimäärin 2-tahtia joutuu varmastikkin enemmän huoltamaan, mutta tosiaan Johnnien mainitsema tekniikan yksinkertaisuus helpottaa tätä seikkaa.

En rupeisi kyllä mitään uutta pyörää purkamaan osiin tai tekemään koneremonttia, mutta tämmöseen RD:hen sehän onnistuu lähen jokaiselta, jolla jakoavain kädessä kestää.

Vielä kun olis ilmajäähytteinen tää RD, niin sitten olis huolto kuin tanssia vaan ... :)

21.9.2007 13:26

Juha S kirjoitti:en ole yhtään naista tavannut, jos siitä pitää :D.

Naisilla nyt ei ole tähän asiaan mitään sanomista. Olipa sitten sinkku tai naimisissa.

Samzon kirjoitti:Vielä kun olis ilmajäähytteinen tää RD, niin sitten olis huolto kuin tanssia vaan ... :)

Tosiaan ilmajäähy-RD on käynyt itselläkin mielessä, tai oikeastaan olipa mikä pyörä tahansa, niin ilman nesteitä olevan seuraavan kerran mielelläni ottaisin.

21.9.2007 14:00

Johnnie kirjoitti:
Juha S kirjoitti:en ole yhtään naista tavannut, jos siitä pitää :D.

Naisilla nyt ei ole tähän asiaan mitään sanomista. Olipa sitten sinkku tai naimisissa.


ei se kuitenkaan ensitreffeillä hyvää kuvaa luo, kun elokuviin mennään 2t:n käryisenä ;). silloinen emäntäni kyllä vaati, että ostaisin auton pyörän sijaan, ilmoitin kyllä tyynesti, että se ei ole edes vaihtoehto ;). että eipä niillä toisaan ole asiaan mitään sanomista.

nyt topikin aiheeseen :D

21.9.2007 14:37

Johnnie kirjoitti:Tosiaan ilmajäähy-RD on käynyt itselläkin mielessä, tai oikeastaan olipa mikä pyörä tahansa, niin ilman nesteitä olevan seuraavan kerran mielelläni ottaisin.


Ilmajäähyssä vaan tapahtuu pitkään kovempaa ajaessa ns. "väsymistä", eli koneesta hukkuu vääntöä. Ei sinänsä vaarallista mutta vituttavaa, kun yrittää pitkän 100km/h marssin jälkeen lähteä ohittamaan niin se ei ehkä ihan mene toivotulla tavalla. Itse pidän näissä kovin kiertävissä koneissa vesijäähyä parempana, kun taas matavireisissä ilmajäähy pelaa loistavasti.

22.9.2007 6:37

Minulla oli aiempi roudi ilmajäähynä. Vertailuna voin todeta, että vaikka tehoa oli puolet vähemmän ilmajäähyssä kuin lc-mallissa, ilmakone tuntui "pirteämmältä". Oikeastaan se oli juurikin koneen kulmikkuudesta kiinni. Tehopiikki on vanhoissa '70-luvun roudeissa aivan järkyttävä.

23.9.2007 13:53

Kertokaapas että avautuuko räden lohkot ilman että ottaa mangeettoa irti (tai tämän vastakappale ratasta mikä on myöskin ihan kiitettävän hyvin kiinni) kun ei ole ulos vetäjää. Edelliset lohkot mitkä oon avannu oli rm 125:sen :D

23.9.2007 15:19

Risord kirjoitti:Kertokaapas että avautuuko räden lohkot ilman että ottaa mangeettoa irti (tai tämän vastakappale ratasta mikä on myöskin ihan kiitettävän hyvin kiinni) kun ei ole ulos vetäjää. Edelliset lohkot mitkä oon avannu oli rm 125:sen :D

Periaatteessahan tuon pitäisi mukisemitta aueta, koska kone halkeaa vaakatasossa, eikä pystytasossa, kuten useimmissa 1 syl. Mutta parasta olisi, ottaa myös ne magneetto ja ensiövedon ratas irti, jotta stefat saa vaihdettua. = kun kerran avaa, niin miksi kasata vanhoilla stefoilla?. ei ne kalliitakaan ole, niin en näe järkeä käyttää vanhoja osia.

23.9.2007 16:12

Risord kirjoitti:Kertokaapas että avautuuko räden lohkot ilman että ottaa mangeettoa irti (tai tämän vastakappale ratasta mikä on myöskin ihan kiitettävän hyvin kiinni) kun ei ole ulos vetäjää. Edelliset lohkot mitkä oon avannu oli rm 125:sen :D


Todennäkösesti tohon käy sama ulosvetäjä kun moneen muuhunki japsipyörään, saa varmaan lähes jokasesta alan liikkeestä ja maksaa siihen 8e paikkeille.

23.9.2007 17:51

Itse sain RD:n magneton irti, kun koputtelin vasaralla akselin päähän ja toisellä kädellä vedin magnetoa ulos päin. Muutaman lyönnin jälkeen oli magneto kädessä. Tietty ulosvetäjä aina parempi vaihtoehto, jos semmonen vaan löytyy...

23.9.2007 18:11

Samzon kirjoitti:Itse sain RD:n magneton irti, kun koputtelin vasaralla akselin päähän ja toisellä kädellä vedin magnetoa ulos päin. Muutaman lyönnin jälkeen oli magneto kädessä. Tietty ulosvetäjä aina parempi vaihtoehto, jos semmonen vaan löytyy...


Joo tota joskus testattiin ja vaikkei kovaa lyöty niin meni akselin päänkierteet lyttyyn ja sitten olikin parin tunnin projekti korjata ne kun oli jotkut saamerin suzuki tm lisenssi kierteet...

23.9.2007 18:42

ideana on laittaa ensin pultti kierteisiin ja mieluiten myös prikka väliin.

24.9.2007 15:19

Risord kirjoitti:Kertokaapas että avautuuko räden lohkot ilman että ottaa mangeettoa irti (tai tämän vastakappale ratasta mikä on myöskin ihan kiitettävän hyvin kiinni) kun ei ole ulos vetäjää. Edelliset lohkot mitkä oon avannu oli rm 125:sen :D


Eikös toi ns. "virtapohja" ole kiinni kolmesta pisteestä, ylä ja alalohkosta, kyllä siinä ehkä aavistus sorminäppäryyttä tarvitaan jos meinaa koneen purkaa magneetto paikallaan. Tosiaan toi ulosvetäjä maksaa about kympin ja varmasti löytyy jokaisesta liikkeestä joka myy japsihärpättimiä ja/tai varaosia.