Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

1.1.2008 22:52

Sain vihdoinkin aikaiseksi jotain. Pesin ja niputin alakertaa, nyt siitä onkin kasassa jo suurin osa. Seuraavaksi ohjelmassa yläkerran kasailua ja tiivisteiden ihmettelyä.

Kuva

2.1.2008 22:00

Kuva

Edistyy. Tulee raisut ajoitukset tuolla 1mm korotuspalalla, voi olla, että joutuu miettimään asiaa lisää. Kenties ohuempaa tiivistemateriaalia niin pytyt laskee hieman.

5.1.2008 22:21

Kuva

Kuva

Edistyy. Hiekkapuhalsin ja sinkitsin kasan osia, kiillotin toisenkin etupumpun ja tenutin molemmat, pintakäsittelin imusarjan sinkillä ja maalilla, sekä liimasin siihen kumiletkunpätkät. Puuhastelin vanhemman mallin ilmanputsarin kiinnikkeet sopimaan kaasuttimiin. Uudemmassa mallissahan on isommat ilmanotot kaasuttimissa.

6.1.2008 18:59

Puuhastelin sinkitsemisen parissa. Puhalsin ja sinkitsin noita jarrulevyn ja takarattaan lukitusprikkoja, etuvalon kiinnikkeet, edellisen pikkuhiluja, sekä pari pulttia. Kiillottelin mokomat samaa vauhtia kuin niitä valmistui ja vetäsin kirkaslakkaa joidenkin päälle. Hain etuvanteen sisälle ja höyläsin siitä jarrulevyn keskiön puhtaaksi maalista, kävin kierretapilla kierteet läpi ja asentelin uudet lukitusruuvit. Tarkistin samalla, että kupumutterit pelaavat kokonaisuuteen, hyvin sopii kierteen pituus. Etupäästä tarvitsee puhaltaa ja sinkitä lähinnä enään jarrulevy, sekä joitain jarrujärjestelmän kiinnityksiä.

Kuva

8.1.2008 21:54

Jarrulevy puuhasteltu. Hiekkapuhallus, sinkitys, mattamustaa, kiiltävää lakkaa.

Kuva

Kuva

13.1.2008 17:33

Hiekkapuhalsin, sinkitsin ja lakkasin taas muutaman osan. Niillä pääsinkin sitten kasailemaan etupäätä ja ongelmia tuli heti kättelyssä. Etuvalon kiinnikerautojen tärinänvaimennuskumit ovat päreinä. Keksin kuitekin kaivella laatikoita ja löysin lopulta tunturin vanhat haitarikumit. Ne sopivatkin tärinäkumeiksi kuin luonnostaan sopivasti pätkittynä ja muotoiltuina.

Seuraava ongelma tuli kun kiinnittelin eturengasta paikalleen. Perkule pyörii vinossa! Sitten huomasin laittaneeni toisen holkin väärinpäin akselille ja sen käännettyäni näyttää hyvältä. Ei ne ongelmat tietenkään siihen loppuneet, vaan ikivanha jenga korkkasi akselin holkin kiristyspulikan kiinnityksestä. Tilasinkin jo pitempiä pidätysruuveja ja kiinnitän pidätinruuvit sitten 2-k liimalla jolloin huonokin kierre vahvistuu kummasti etupumpusta. Se on sitten toinen juttu, että milloin pidätinruuvit saapuvat ruuvi.netistä.

Kiinnitin samalla sitten myös etujarrusatulan kun tänään sain kiinnityspultit sinkittyä ja lakattua. Täytynee jostain hankkia ilmausruuvi tuohon jarrusatulaan.

17.1.2008 21:58

Koulussa pyöräytin vaimentimien takakuoret(eli ne irtonaiset kuoret) levytyöstökeskuksella, pyörittelin pellinkäikäleitä rullalle ja hitsailin niitä myös kasaan. Ihan kivalta alkaa näyttämään, kun vaimentimen toimintakin alkaa hahmottumaan.

19.1.2008 23:08

Väsäilin mittariston sähköjohdotuksia ja korjasin etupumpusta korkanneen kierteen. Porasin kaikki neljä akselin kiinnityskierrettä hieman syvemmäksi, kävin tapilla kiinni ja laitoin 2k liiman kera pidätinruuvit paikalleen. Kunhan GTReinerin paketti saapuu niin ruuvailen taas etupäätä kasaan, toivottavasti paremmalla menestyksellä.

Kuva

Puuhasin myös lineaaripiiri jänniteregulaattoreista TO-220 3A 15v 4kpl rinnakkaiskytkentänä jänniteregulaattorin. Juottelin navat yhteen ja laitoin 408 sarjan moninapaliittimen paikalleen, sitten kutistesukkaa päälle.

Kuva

20.1.2008 20:35

Touhusin nopeusmittarin johdotukset tuohon mittariston johtosarjaan. Teen nopeusmittarin tuon bilteman vanhanmallin rpm mittarin pohjalle. Hommahan luonnistui hienosti kun purin mittarista lasin pois, irroitin neulan jne varovasti ja muokkasin taustan uuteen uskoon photoshopilla. Mittarin asteikko riittää 190km/h asti ja on hieman pieni nopeusmittarille, mutta kyllä siitä vauhdin erottaa.

Käyn teettämässä uuden mittarintaustan järvenpäässä sijaitsevassa tarrafirmassa joku päivä. Täytyy myös jostain ostaa magneetteja ja etsiä jostain nurkista anturi vauhdille.

22.1.2008 22:37

Oli tarrafirma muuttanut. Nyt on selvityksessä, että minkä niminen se olikaan ja minne katosi.

Kuva

Kuva


Siinä vaimentimia ja niiden sisuksia.

23.1.2008 22:42

Puuhasin toisellekin puolelle saman tilanteen vaimentimien suhteen. Seuraavaksi levytyöstökeskuksella parit pikku palikat ja alkaa olemaan putket taivutusta vaille.

24.1.2008 22:17

Reinerin paketti saapui kotiin asti. Kasailin samantien etupäätä paikalleen ja sujautin moottorin paikalleen. Totesin samalla, että aika varmasti menee iskareiden kiinnitykset uusiksi. Joutuu varmaankin tekemään iskarin alakiinnikkeet uusiksi taemmaksi ja alemmaksi.

Kuva

24.1.2008 22:39

Oletko muuten huomannu että motot.net:in mp-puoli on Todella kuollut nykyään? Ei tähänkään projektiin ole kukaan muu kuin sinä kirjoittanut pitkään aikaan.

Itse olen seurannut projektiasi ja ei voi muuta kuin arvostaa paneutumistasi pyörään ja rakentamis taitoa myös. Ei aina jaksa lukea jonkun uuden pyörän tarranirrotuksesta ja minivilkkujen asentamisesta.

Omasta mielestäni olisi mukava projekteissa lukea muitten mielipiteitä ja ehdotuksia rakentamiseen. Ei näitä muut lue kuin mopopojat ohimennen ennen kuin menevät jauhamaan pv:n läppäpytyn tehokkuudesta 16piikkisellä eturattaalla...

25.1.2008 21:11

Kiitoksia vaan rohkaisusta, onhan tämä vähän monologia ollut. Ei siinä mitään, tiedän kyllä, että topikkia luetaan. En vain ole tehnyt mitään mielenkiintoista tai kyseenalaista, eli ei myöskään keskustelua ole havaittavissa :)

25.1.2008 21:55

MänTä kirjoitti:En vain ole tehnyt mitään mielenkiintoista tai kyseenalaista, eli ei myöskään keskustelua ole havaittavissa :)


Toisaalta voi ajatella rakentamisen menevän oikeaan suuntaan jos viestejä ei ihmeemmin tule. Pointti sekin...