Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

20.7.2007 20:29

Georg kirjoitti:Se "tappokireys" johtuu kylläkin ihan teräs-alumiini/silumiini/kevytvalu/tms. välisestä kombinaatiosta,

Toisinaan näinkin (ehkä juuri esim. tässä YPVS-tapauksessa), mutta näin yleisesti koen että muutakin syytä on. Esim. kun öljypropun joutuu hakkaamaan vasaralla auki tai pikkuriikkiseen 8 mm mutteriin tarvitaan melko suuri osa 100-kiloisen vääntäjän rannevoimista 3/8" vääntimelläkin.

Kuparitahnaa olen itsekin toisinaan käyttänyt, miettimättä sen kummemmin mitä materiaaleja pinnoilla sattuu olemaan.

5.8.2007 9:59

Mikä on puoliksi eturattaan takana olevan valkoisen vähän kolmion mallisen muoviosan tarkoitus?? Se on se osa, joka on kiinnetetty lohkoon kolmella ruuvilla ja siihen tulee yksi johto. Jos ette tiedä mitä tarkoitan, niin voin ottaa kuvan.

Osa on kuitenkin mopossani halkeillut ruuvien kohdalta melko pahasti ja siitä vuotaa vähän öljyäkin ulos, jos se edes on mahdollista. (Tai sitten öljy tulee eturattaan akselilta.) En löytänyt kyseistä osaa ollenkaan, vaikka yritin kuinka tarkasti tutkia räjäytyskuvia...

5.8.2007 12:36

vapaavalo"kytkin",mun pyörässä vuoti myös vähän vaikka sisällä oleva o-rengas oli ehjä,tiivistin öljyn kestävällä ruuvilukitteella reunat,jos pistää jotain paksumpaa kuula ei tahdo osua enään kytkimeen ja vapaa valo ei toimi..mutta nyt tuntuis toimivan.

5.8.2007 14:13

Varaosia saa luultavasti halvalla käytettynä, O-rengas vaihtoon, jotain kunnolla kovettuvaa epoksia ja esim peilin päällä tasohionta.

8.8.2007 1:24

Kypsähtipä mopo vihdoin ja viimein. Ei jättänyt tien päälle vieläkään, joskin tallille päristeltiin noin 20 km siivu parhaillaan 50km/h.

Huoh. Vaihteeksi menee purkuhommiksi. Taisi leipaista jompi kumpi syliteri hiukan kiinni tai sitten on kampiakseli heivannut limput sen verran sekaisin, että sytty menee persiilleen.

Ääh. Pitäisi vissiin hommata ajopyöräksi joku diiseli..

8.8.2007 13:05

Tossa männä viikonloppuna kävin Kouvolassa (noin 50 km siivu) ja tossa menomatkalla oli seuraavanlainen ongelma, noin 15-20 km välein meno hyytyy niin että täydellä kaasulla kulkee noin 80 km/h. Kytkin pohjassa kierroksia ottaa ihan normaalisti, joskin putkista tulee helvetillistä pauketta. Jos vähäksi aikaa heittää parkkiin tien viereen,tai jonkin matkaa ajaa hiljempaa, niin sen jälkeen taas toimii 15-20 km. Sen reissun jälkeen on kylmällä koneella ruvennu toisesta putkesta savuttamaan etten sanois runsaasti. Ja vielä sellanen matkamuisto tuli, että tuolta kytkimen puolelta kuuluu tyhjäkäynnillä aikamoista kolinaa, en tiedä onko kytkin vai öljypumppu äänen syynä. En tiedä onkohan tämä sitä lopun alkua.

8.8.2007 17:45

öljystefa vuotaa kampikammioon?

9.8.2007 9:20

MänTä kirjoitti:öljystefa vuotaa kampikammioon?


Nuo stefat on vaihdettu, ja pytyt porattu, ja männät luonnollisesti vaihdettu noin tuhat kilometriä sitten.

9.8.2007 20:01

onko tuorevoitelussa jotain takaiskuventtiileitä? suzukin cci voitelussa on ja ovat joskus alkaneet vuotaa takaisinpäin jolloin meno vähintäänkin häiriintyy.

9.8.2007 20:19

MänTä kirjoitti:onko tuorevoitelussa jotain takaiskuventtiileitä?


Viisaammat vastatkoot, itse epäilisin että on.

9.8.2007 23:30

malmari kirjoitti:Tossa männä viikonloppuna kävin Kouvolassa (noin 50 km siivu) ja tossa menomatkalla oli seuraavanlainen ongelma, noin 15-20 km välein meno hyytyy niin että täydellä kaasulla kulkee noin 80 km/h. Kytkin pohjassa kierroksia ottaa ihan normaalisti, joskin putkista tulee helvetillistä pauketta. Jos vähäksi aikaa heittää parkkiin tien viereen,tai jonkin matkaa ajaa hiljempaa, niin sen jälkeen taas toimii 15-20 km. Sen reissun jälkeen on kylmällä koneella ruvennu toisesta putkesta savuttamaan etten sanois runsaasti. Ja vielä sellanen matkamuisto tuli, että tuolta kytkimen puolelta kuuluu tyhjäkäynnillä aikamoista kolinaa, en tiedä onko kytkin vai öljypumppu äänen syynä. En tiedä onkohan tämä sitä lopun alkua.


Mitkä putket sulla tässä koneessa on?? Ja mitäs 2-T öljyä käytät??

Toi ensimmäinen ongelma voi johtua likaisista/ roska sisällä kaasareista tai tukkonen bensahana tai sytytystulpat karstoittuva. Eli vois kaydä liian rikkaalla tai saada liikaa öljyä. Myös tankin huohotin on hyvä chekata.

Kumman puolen sylinteri savuttaa enemmän?? Kytkimen vai vauhtipyörän?? Esim. RGV tuntuu savuttavan toisesta putkesta kylmänä enemmän kuin toisesta. Asialla voi olla jotain tekoa kyllä putkien eripituuden takia tai jsp.

Toi kolina voi kuulua hyvinkin kytkimestä. Noi tämän ikäiset valut eivät ole kaikista vahvinta tavaraa ja tietäisitpä minkälainen kolina kuuluu melkein aina RG500:sen koneesta. Sen kytkin on oikea suunnittelun kukkanen kuten vähän puolet muistakin osista siinnä moottorissa...

Kytkinkruunu väljenee ja levyt hölskyy siellä. Tai kytkinmen sisempi "kori" kuluu väljäksi tai niitä erottavat prikat tai mikälienee systeemi Yamahassa niitä erottaakaan. Myös kytkimen neulalaakeri voi väljentyä. Pitäis nähdä. Ihmettelin kolinaa omasta koneestani ja vedätettäessä nykäystä niin syyksi löytyi sama kuin tässä:

http://www.suzuki-rg500.com/images/MOV01742.MPG


Lopunko alkua?? Tuskimpa. Osta RG niin rahan menolle ei näy loppua...

10.8.2007 11:22

RM kirjoitti:
Mitkä putket sulla tässä koneessa on?? Ja mitäs 2-T öljyä käytät??

Teharithan tuossa on en kyllä tiedä minkämerkkiset.
Öljynä olen käyttänyt tota shellin 2-T öljyä, en tarkemmin muista mitä se on.

RM kirjoitti:Toi ensimmäinen ongelma voi johtua likaisista/ roska sisällä kaasareista tai tukkonen bensahana tai sytytystulpat karstoittuva. Eli vois kaydä liian rikkaalla tai saada liikaa öljyä. Myös tankin huohotin on hyvä chekata.

Noita samoja juttuja mullakin oli mielessä, mutta ihmetyttää toi että se kytkin pohjassa otta kierroksia.

RM kirjoitti:Kumman puolen sylinteri savuttaa enemmän?? Kytkimen vai vauhtipyörän?? Esim. RGV tuntuu savuttavan toisesta putkesta kylmänä enemmän kuin toisesta. Asialla voi olla jotain tekoa kyllä putkien eripituuden takia tai jsp.


Kytkimen puolesta tulee kylmänä savua ihan ..tusti

RM kirjoitti:Toi kolina voi kuulua hyvinkin kytkimestä. Noi tämän ikäiset valut eivät ole kaikista vahvinta tavaraa ja tietäisitpä minkälainen kolina kuuluu melkein aina RG500:sen koneesta. Sen kytkin on oikea suunnittelun kukkanen kuten vähän puolet muistakin osista siinnä moottorissa...


Tässäkin on ihmeellistä se, että kolina hiljenee kun kierroksia lisää, ja jossain vaiheessa häviää kokonaan.

10.8.2007 16:58

malmari kirjoitti:
RM kirjoitti:
Mitkä putket sulla tässä koneessa on?? Ja mitäs 2-T öljyä käytät??

Teharithan tuossa on en kyllä tiedä minkämerkkiset.
Öljynä olen käyttänyt tota shellin 2-T öljyä, en tarkemmin muista mitä se on.

RM kirjoitti:Toi ensimmäinen ongelma voi johtua likaisista/ roska sisällä kaasareista tai tukkonen bensahana tai sytytystulpat karstoittuva. Eli vois kaydä liian rikkaalla tai saada liikaa öljyä. Myös tankin huohotin on hyvä chekata.

Noita samoja juttuja mullakin oli mielessä, mutta ihmetyttää toi että se kytkin pohjassa otta kierroksia.

RM kirjoitti:Kumman puolen sylinteri savuttaa enemmän?? Kytkimen vai vauhtipyörän?? Esim. RGV tuntuu savuttavan toisesta putkesta kylmänä enemmän kuin toisesta. Asialla voi olla jotain tekoa kyllä putkien eripituuden takia tai jsp.


Kytkimen puolesta tulee kylmänä savua ihan ..tusti

RM kirjoitti:Toi kolina voi kuulua hyvinkin kytkimestä. Noi tämän ikäiset valut eivät ole kaikista vahvinta tavaraa ja tietäisitpä minkälainen kolina kuuluu melkein aina RG500:sen koneesta. Sen kytkin on oikea suunnittelun kukkanen kuten vähän puolet muistakin osista siinnä moottorissa...


Tässäkin on ihmeellistä se, että kolina hiljenee kun kierroksia lisää, ja jossain vaiheessa häviää kokonaan.


Onkos täyssynteettistä öljyä??? Kato vaikka siittä purkista. Savuttaako moottori lämpimänä?? Lähteekö kylmänä hyvin käyntiin??

Siinnä on sellainen salaisuus että kun moottorissa ei ole vetoa (esim. kytkin pohjassa) se ei tuota kuin murto-osan siittä tehosta kuin vastusta vastaan (esim. ajamalla). Jos se ei tuota tehoakaan niin ei se sílloin käytä kuin sen murto-osan bensasta mitä normaalisti. Eli vaikka se ei saa kunnolla bensaa niin silti voi kiertää paikallaan vaikka kiertokanget lohkosta läpi...

Eli aloita putsaamalla tankki ja kaasuttimet. Ja vaihda sytytystulpat. Ja ne pitää purkaa ihan kunnolla ja pestä puhaltaa. Kaikki suuttimet ym irti. Samalla voi tarkistaa bensanpinnan. Jos pahasti pielessä voi käydä erittäin laihalla ja aihettaa hyytymistä. Onko tuttua?

Sama tön äänihomman kanssa RG:een kytkimessä. Välillä ääntä kuuluu ja välillä ei. Ja kun antaa koneelle kierroksia niin ääni voi hävitä meteliin tai osat voi painautua keskipakoisvoiman ansiosta lujempaa toisiin tai jotain sinne päin. Ääni voi kyllä tulla viallisesta laakerista jostain muualtakin.

10.8.2007 19:00

Löytyykö jostain räjäytyskuvaa kytkimestä??

10.8.2007 21:13

RM kirjoitti:

Onkos täyssynteettistä öljyä??? Kato vaikka siittä purkista. Savuttaako moottori lämpimänä?? Lähteekö kylmänä hyvin käyntiin??

Siinnä on sellainen salaisuus että kun moottorissa ei ole vetoa (esim. kytkin pohjassa) se ei tuota kuin murto-osan siittä tehosta kuin vastusta vastaan (esim. ajamalla). Jos se ei tuota tehoakaan niin ei se sílloin käytä kuin sen murto-osan bensasta mitä normaalisti. Eli vaikka se ei saa kunnolla bensaa niin silti voi kiertää paikallaan vaikka kiertokanget lohkosta läpi...

Eli aloita putsaamalla tankki ja kaasuttimet. Ja vaihda sytytystulpat. Ja ne pitää purkaa ihan kunnolla ja pestä puhaltaa. Kaikki suuttimet ym irti. Samalla voi tarkistaa bensanpinnan. Jos pahasti pielessä voi käydä erittäin laihalla ja aihettaa hyytymistä. Onko tuttua?


No nuo kaasarit on puhdistettu ja bensapinnat säädetty ja tulpatkin on uudet vaikkakin NGK:t, että en tiedä onko ne kömönä. Tuli tässä mieleen ja nyt pitää nolona myöntää, että vaihdoin ton kaasuvaijerin enkä ole senjälkeen kaasareita säätänyt. Lämpimänä toi ei savuta ja käyntiin lähtee yleensä tokalla tai kolmannella sekä kylmänä että lämpösenä.