Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

2.9.2007 14:37

Gtreinerin rojut ja ruuvinetin paketti haettu postista. Ruuvinetin paketista puuttui taas normaaliin tapaan osa tilauksesta, gtreinerin paketti taas juuri sitä mitä tilasin(kuten aina).

Laitoin biltemaan tilauksen ledimerkkivaloista ja kierroslukumittarista, tuossa kun on jengat 11trpm asti niin ei tarvitse kuin tasasuunnata kärkien signaalit mittarille. Värkkäsin mittaristokoteloakin. Löytyi juuri passeli peltipurkki mihin porasin ensin reijän virtalukolle, sitten alkureijän jenkamittarille jonka sitten suurensin vingulla ja kovametalliterällä. Vierelle poraan paikat pitkien valojen ja neutraalivaihteen merkkiledeille. Jätän vilkkujen valon pois niin ei tarvitse laittaa enempää johtoja kuin tarpeen. Nyt menen kuitenkin jatkamaan mopon kimpussa kun osat on tilattu ->

3.9.2007 20:01

Asentelin vähän pulikoita paikalleen. Kaasukahvan kanssa sai itkeä kyllä suuria kyyneleitä. Kaasukapula ja orkkis kahvakumi kun on ovat speciaali kamaa, ihan ihmeellisiä muotoja jne. Tuppi oli vielä liimattu kiinni kahvakapulaan! Tuo kapulahan on siis kumeineen NOS osaa. Uudet ostamani pehmeät kahvatupet eivät siis sopineet kaasupuolelle, kun tupesta puuttuu sopiva loveus kahvarungon päästä. Vähän aikaa ihmeteltyäni, kokeilin tunturista sen uusia tuppeja tähän ja perkules, nehän passaa. Itkun kyyneleet tulivat siitä kun tunturin tupet ovat liian lyhyet kaasukapulaan, enkä meinannut osata päättää, että tilaanko uuden NOS tupen kytkinpuolelle vai muutanko setä suzukin tekemää kaasukapulaa(NOS osa siis). Tirautin kyynelen ja pätkäsin pari milliä pois kaasukapulan päästä ja tuppi alkoi sopimaan. Itkun kyyneleet kuivattuani aloin sovittelemaan tankopainoja paikalleen(350grammaa per potikka), eikä tietenkään painot sopineet heittämällä paikalleen. Ensinnäkin tuppien päihin piti tehdä reijät, sekä suurentaa tangon sisäreikää sekä poistaa hitsisauma tangon sisäpuolelta. Suurin ahistus johtui tietekin hitsisaumoista. Otin vingun ja kovametalliterät esiin ja aloin touhuun. Hetken touhuttua hitsisaumat olivat tiessään, alumiinitahnat tangon sisällä ja kahvapainot paikallaan, voila! Jos ei tärinät vaimenneet noilla niin täytyy laittaa umpitankoa ohjaustangon sisään.

Kävin tänään hakemassa kaasuvaijeriasetelman tuusmotorista ja samalla reissulla pitkät/lyhyet nupin valokatkaisijarunkoa varten. NOS osia tietenkin molemmat ostokset. Olin tilannut myös kuparisen aluslevyn valonupille, mutta olivatkin tilanneet vahingossa on/off nupin, eikä aluslevyä. Pistivät uudestaan tilaukseen aluslevyn, jos tälläkertaa tulisi oikea osa. Hintaa kaasuvaijeriasetelmalla oli hurjat 35e. Vaijerijakajakin on alkuperäinen metallinen versio eikä uudenmallinen muovinen kökkö joka on hankala purkaa(rikki oli ollut omasta moposta jo iät ja ajat). Valonupille tuli hintaa 5e. Naurettavan halpaa.

Vaijerien asennus alkoi ruiskuttamalla luikasteet vaijerin ja kuoren väliin joka vaijeriosaan, sekä ruuvailemalla kaasuvaijeri kahvan päähän. Helppoa ja hauskaa kun osat sopii. Huomasin samalla, että rungossa taitaa olla hyvä paikka vaijerille suoraan keskellä edessä, emäputken alla. Sujautin vaijerijakan apuvaijereineen siitä sisään odottelemaan moottoria ja kaasuttimia.

Valonupin asennus oli myös helppoa, itse tekemässä katkaisijassa(pitkät/lyhyet) on käyttövipuna neulasokka jonka neulansilmä on tietenkin valokatkaisijarungon ulkopuolella. Ruuvasin siis uuden nupin kiinni peltiruuvilla ja avot, nyt sitten odotellaan vain sitä aluslaattaa jonka jälkeen voi olla jo ylpeä. Vähän tuo on/off katkaisija kyllä tuntuu lötköltä, voi olla että joutuu rakentelmaan uusiksi vielä jossain vaiheessa :( Kyllä se nyt toimii mutta miten pitkään?

Ruiskin sprayluikastetta myös kaikkiin avonaisiin kierteisiin ja voitelua vaativiin paikkoihin joissa ei ole vaseliinia tai alumiini/kuparitahnaa. Eipähän ruostu tai jämähdä paikat.

Käynnistyskammen jousen vaihdoin uuteen NOS osaan. Pällistelin kampiakselia ja ihmettelin petilaakereita pyöritellessä ääntä ensivedon puolelta, luulin jo että laakeri sökö. Putsasin laakerin ja kokeilin uudestaan niin äänetöntä menoa(kuin honda). Sen sijaan lueskelin topikkiani läpi ja huomasin että ensiövedon laakeri on uusi, kuten myös toinen keskimmäisistä. Sen sijaan magneeton puolen petilaakeri on vanha. Kokeilin klappia laakereista, mutta ylös/alasvälystä ei tunnu vaikka kuinka yrittää. Sivuttain "heijaamalla" taas uusien ja vanhojen laakerien välillä on pieni ero. Nyt on siis mietintämyssy päässä sen suhteen että uusinko magneeton pään laakerin, sen kun voi vaihtaa helposti kotioloissakin kunhan vaan muistaa tukea kampiakselin limput hyvin laakeria asentaessa.
Uusi laakeri maksaa n.45e, stefat 11e kpl. NOS osia kun ei muualta saa.

Jos tuon laakerin vaihtaisi, niin alakerrassa ei olisi enään kuin yksi alkuperäinen laakeri, joka sijaitsee kampiakselin keskellä ja vaatii koneistamon työtä joka ei ole sekään halpaa. Kaikki laakerit pyörivät äänettä, kevyesti, eikä pystyklappia esiinny. Se pieni sivuttaisheijaus vain petilaakereiden kesken.

Kytkimen peltilevyt hiekkapuhallan vielä ennen asennusta. Saa kiillon pois jolloin luulisi kytkimen pitävän entistä paremmin kovassa menossa.

3.9.2007 20:41

Parit kuvat tuli näpsittyä ja upsittua.

4.9.2007 18:57

Jep, mun piti soitellakki sulle ettei sitä lukkoa tosiaan löytynyt. se mittaripaneelin aihio löytyi, mutta ei kyllä lukkoa :E

4.9.2007 20:06

ei varmaan sigmaakaan sen puoleen? Sekin on teillä tietymättömillä. Noh, ei se ole ongelma, niitä saa kaupasta.

7.9.2007 20:33

Bilibaliteemasta tuli merrkivaloledit mittaristoon, sekä rundimittari. Mittarissa on ennestään näyttö 11trpm asti joka riittää sussulleni erittäin hyvin. Vaikuttaa laadukkaalta mittarilta, voisin vaikka vannoa olevan autogaugen mittari. Samanoloinen ja samalla tavalla mittarinäyttö piilossa kun mittarivalot eivät loista. Porailen nuo kiinni mittaristonaihioon. Sen jälkeen käytän tuota sapluunana ja merkkaan paikat 1mm sähkösinkittyyn peltiin ja väkerrän siitä mittariston. Ajattelin tehdä vähän ovaalin mittaristonkotelon ja sijoittaa pohjaan pari moninapaliitintä liimalla kiinni ja mittariston sisälle mittareiden liitokset vaikkapa apicoina tms niin että mittarin, merkkivalot ja virtalukon voi tarvittaessa vaihtaa. Koko komeus olisi hieno verhoiltuna keinonahalla. Hieman siis jalostuu ideat.

8.9.2007 19:32

Hiekkapuhalsin kasan pikkuosia, sekä isompina takarattaan, etuvalonkiinnikkeet, kaikki käsillä olevat akselien puslat, syttypuolat, syttypuolien kiinnikkeen yms. Maalasin pensselillä uretaaniakryylipohjamaalin, sekä vähän ajan päästä mustan pintamaalin etuvalonkiinnikkeisiin, takarattaaseen sekä etujarruletkun kiinnikerautaan. Huomenna lienevät sen verta kuivat että voi viedä sisään kuivamaan loppuun ja jatkaa hiekkapuhalluksia. Pitäisi nyt puhaltaa etupamput loppuun, kuten myös sivuposkia puhallella. Etupamppuja joutui vielä käsittelemään ohentimella että maalit lähtevät. Kunhan pamput on puhallettu niin vetäsen pensselillä/ruiskulla uretaaniakryylit pintaan. Lakkaa mietitään vielä.

13.9.2007 21:22

Nyt on alumiinilevyä korokepaloja varten, ajattelin veistellä samalla kannentiivisteitäkin kun kerran alotettiin. 1mm paksua tavaraa. Pitää ostaa eri paksuisia tiivistemateriaaleja, että saa säädettyä sylinterien korkeutta.

19.9.2007 20:58

Sanoista tekoihin. Hain koneistamolta pulikoita, niiden seassa itse tekemä imusarja, sekä jarrulevy. Jarrulevyä joutui koneistaja jyrsimään ensin kiinnitystasosta ja sen jälkeen sorvaamaan itse jarrupinnan. Kuulemma kolhaistu joskus, hyvin mahdollista. Imusarjan oikaisivat nauhahiomakoneella. Olisin itsekin voinut tehdä, mutta tyhmänä ei tullut ilmeinen mieleen!

Korokepalaa aloin myös vääntämään. Tein ensin pari harjoituskappaletta ja nyt menossa itse käyttökappale. On jo hyvin lähelle muodossaan, vain sisempiä reikiä joihin sylinterin helma ja ylösvirtausaukot osuvat.

Viikonloppuna aijon sinkitä moottorin pultit. Se mitä pitää hankkia on sinkkipalikka(pitää katsoa jos nurkista löytyisi), sitruunahappoa, ruokasuolaa ja ämpäri. Ämpäri löytyy, kuten myös ruokasuola, akkulaturi ja ehkä sinkki. Sitruunahappoa joutunen ostamaan apteekista. On sitten mukava asentaa pultit paikalleen kun ovat sinkittyjä, eikä vain lakattuja. Myöhemmin kokeilen isomman panostuksen myötä kuparointi + niklausta. Tuon niklauksen kun pystyy kiillottamaan ja jälki muistuttaa kromausta. Olisi siis tavoitteena niklata pakoputket.

22.9.2007 23:50

Sinkitystä on kokeiltu ja jotain tuloksia on saatu aikaan!

Kuva

Sinkitsin tuon jalkatapin kiinnitysraudan ja kiillotin teräsvillalla. Pinnan kuoppaisuuden takia kunnollista kiiltoa ei tullut. Nyt on palikka pihalla veteen kasteltuna (pöydällä kuitenkin), että selviää korroosionkesto.

Itse menetelmästä sen verran, että sitruunahappoa hain apteekista, biltemasta veneanodin(yli 99% sinkkiä), k-kaupasta kilon merisuolaa ja nurkissa olikin jo pyörimässä teräslankaa ja moottoripyörän akkulaturi 6v/12v. Sekoitin liemen niin että suhteet on about 5% sitruunahappo, 10% suola ja loput kraanavettä. Jalkatapinrauta on aikanaan hiekkapuhallettu ja ennen sinkitystä putsattu maaliohentimella ja rätillä. Sinkitysaika laturin 12v asennolla n. 2½tuntia.

Sain myös korokepalan valmiiksi sylinterien alle.

Kuva

Lättyhän on siis 1mm alumiinilevyä(seostuksesta ei hajuakaan). Työstö menetelminä peltisakset mallia suora, vasenkätinen sekä oikeakätinen, porakone + poranteriä, kartioporanterä, kovametallihiomapää sekä iso nippu erilaisia käsiviiloja.

Vaihdoin uuden petilaakerin magneeton päähän kampiakseliin. Tuli vanha laakeri helposti ulos laakerinulosvetäjällä, hieman kikkailua vaativa toimenpide kun ulosvetäjä ei sopinut aivan näin isolle laakerille. Uuden laakerin naputtelin hylsyn ja prikkojen avustuksella paikalleen. Kampiakselin limppujen raon tueksi asettelin mutterin limppujen väliin. Kuin tehty tarkoitukseen :) Kampiakseli on siis valmis kovaan ajoon!

Nyt tarvitsee enään putsailla moottorin paikkoja, hitsata lenkit pakoputken jousia varten sylintereihin, asennella pinnapultteja ja kiilloitella osia. Niin ja tietenkin hiekkapuhaltaa ja sinkitä pultteja/muttereita. Tietenkin täytyy ostaa motonetistä momenttiavain. Onhan sitä tekemistä sittenkin, perkule...

Availin kaasuttimia ja tarkistelin kanavia oikeen perusteellisesti. Löytyi ryönää! Täytyy putsata kaasuttimet uudestaan, hiekkapuhaltaa ja vaihtaa pari osaa. Ajattelin ostaa brake cleaneria tällä kertaa. Tai sitten maalinpoistospayta. Tai molempia.

*Edit*

Pyöräytin vielä kierteet tyhjäkäyntipiirien ilmakanaviin. Gt750 malleissa on ylimääräisten ilmasuuttimien lisääminen auttanut "länkyttämiseen"/"rynkyttämiseen", kokeilun arvoista jos apua gt 250 malleissa.

23.9.2007 1:24

Millistä alumiinia peltisaksilla? :o Tais peltisakset tykätä hyvää? :P

Tää on kiva projekti, aina pitää käydä lukemassa, kun on jotain uutta tapahtunut. Ikinä vaan ei ole keksinyt mitään asiallista kommentoitavaa, niinkuin en nytkään. :D

23.9.2007 10:25

kiitoksia vain tuesta. Onkin ollut itsekseen höpöttelyä.

Millinen alumiini menee oikein hyvin peltisaksilla. Ainakin näillä pykälletyillä bilteman saksilla. Itse alumiinipelti ei kyllä tykkää peltisaksista, vaan jää ilkeä sahalaitakuvio. Tämän takia saksilla leikatun reijän joutuu viilailemaan lopulliseen muotoonsa, että sahalaitakuvio lähtee pois.

Pihalla ollut jalkatapinkiinnike oli ruosteessa. Ei siis sinkki tarttunut. Jatketaan harjoituksia.

23.9.2007 18:45

Laittelin 20% sitruunahappoisen peittausaltaan. Siinä huljuttelin pultteja/muttereita jne tunnin pari ennen sinkitystä. Johan alkoi sinkki tarttumaan. Virtalähteeksi vaihdoin 6amp 6v laturin. Pikkuosat sinkitsin edelleen 6v 800mAh laturilla. Teräsvillalla kun kiillotti niin tuli mukavan kiiltävää jälkeä, nyt sitten odotellaan taas korroosionkestotestin tuloksia. Täytyy jatkaa palikoiden sinkitsemistä taas jossain vaiheessa.

25.9.2007 20:19

Taas on sinkitty osia pieni kasa. Esim kaasuttimen luistin palautusjousi x2, kaasuttimen pikkuset peltiosat, takajarrupolkimen palautusjousi jne...

Kuvia gt albumissa galleriassa.

4.10.2007 18:25

Lisää pulikoita sinkitty ja hapotettu menneinä päivinä. Hankin vielä kaverin tuolle 3hp kompuralle, se kaveri on myös 3hp. Kyllä kelpaa puhaltaa :P Viikonlopun aikana olisi siis tarkoitus puhaltaa iso kasa osia ja sinkitä niitä minkä kerkeän. Tämän vaiheen jälkeen kun pääsee jo kasaamisen kimppuun. Asensin takajarrupolkimen, sen palautusjousen, takajarruvaijerin jne paikalleen. On se kaunista kun kaikki osat uusia tai sitä vastaavia.