Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

18.7.2007 16:31

Ja selvennykseksi vielä kuva johon olen punaisella merkinnyt vaijjerit kuten ne minulla ovat. Eli onko sillä väliä/ pitääkö niiden noin ollakkin?

http://img455.imageshack.us/my.php?imag ... isowo5.jpg

Toimisko toi kuvaki jopa :D

18.7.2007 17:38

Joo eli tarkempien tutkimuksien myötä taitaa olla niin että toi kuuluu olla noin ja servo pelaa normaalisti.

Mutta nyt se vika löytyi! Toisen sylinterin suljin on aivan alhaalla eikä liiku.

18.7.2007 21:08

Risord kirjoitti:Joo eli tarkempien tutkimuksien myötä taitaa olla niin että toi kuuluu olla noin ja servo pelaa normaalisti.

Jep, kyllä se uppoaa sinne syvälle tuolleen. Kannattaa tarkistaa myös vaijerien yläpään kiinnikkeet, itsellä oli ilmeisesti hangannut jossain vaiheessa ja sen takia katkesi säie ja se oli sitten entinen vaijeri. Myös rasvaus kannattaa muistaa kuten aina vaijerien kanssa.

Mutta nyt se vika löytyi! Toisen sylinterin suljin on aivan alhaalla eikä liiku.

Kyllä. Tyypillinen vika, tässäkin viestiketjussa on siitä ollut puhetta jossain vaiheessa. Karstaakin voi olla ja varmasti onkin (pitäisi puhdistaa aika ajoin), mutta syy voi olla myös väljäksi kuluneessa liitoskappaleessa, joka yhdistää osat toisiinsa.

Tosin itse ajelin vähän aikaa kokonaan ilman YPVS:ää (kun tuo vaijeri oli poikki ja odottelin uutta), enkä silti kokenut mitään merkittävää hyytymistä - ehkä en vain "tunne" näitä tehojuttuja ja sen takia pienempitehoinen pyörä välttää... :)

18.7.2007 21:50

Johnnie kirjoitti:Tosin itse ajelin vähän aikaa kokonaan ilman YPVS:ää (kun tuo vaijeri oli poikki ja odottelin uutta), enkä silti kokenut mitään merkittävää hyytymistä - ehkä en vain "tunne" näitä tehojuttuja ja sen takia pienempitehoinen pyörä välttää... :)


No siis jo YPVS on auki asennossa niin eihän se mitään haittaa eikä mikään hyydy mutta ala väännöthän ne siitä vain kärsivät. Mutta itselläni taisi olla kiinni asennossa ja sehän on yläkierroksilla kuristin. Kokemustahan näistä ei ole mutta näin sanoo maalaisjärki =)

18.7.2007 22:21

Joo no itsellä oli vaijeri "1" poikki, piti vähän aikaa pähkäillä kumminkas se olikaan... Eli aukihan se silloin taisi olla, ellen sitten irroittanut myös "2":sta, en nyt muista... Mutta joo, ihan totta mitä kirjoitit.

Laittamassasi kuvassa näkyvät muuten myös ne vaijerinsäädössä käytettävät merkit, eli tuo ympyrä ja hahlo klo 13 kohdalla.

Katsoitko oikeanpuoleisen pytyn valven liikkumattomuutta sieltä pyttyjen välistä (välikappaleesta) vai pyörän oikealta puolelta akselin päästä, luukun alta (tätä en itse koskaan aukaissut, mutta kai sen sielätkin näkee)?

18.7.2007 22:51

Itse asiassa pyttyjen välissä oleva kiristin pyöri kyllä joten kuten ja sitten vilkaisin yksinkertaisesti sylinteriin koska pakoputket ovat irti karstan irrottamista varten mutta empä taida viitsiä sitä nyt tehdä kun vika löytyi ja on siinä oma hommansa varsinkin kun jos joutuu villoittamaan uusiksi umpi änkät.

Edit: se luukku oli muuten kiva aukaista (joo senkin tein) ruuvvit nimittäin olivat tehtaan jäljiltä tappo kireydellä.

19.7.2007 0:19

Joo sen takia jäi itselläkin aukaisematta, oli vissiin kierre mennyt toisesta reiästä. Yleensä se "tappokireys" on kyllä edellisen omistajan jäljiltä näissä. Samaa tuossa taas viime aikoina olen noitunut, kuten oman pyörän threadissäkin. Suurin osa pulteista liian kireällä...

19.7.2007 6:50

Johnnie kirjoitti:Joo sen takia jäi itselläkin aukaisematta, oli vissiin kierre mennyt toisesta reiästä. Yleensä se "tappokireys" on kyllä edellisen omistajan jäljiltä näissä. Samaa tuossa taas viime aikoina olen noitunut, kuten oman pyörän threadissäkin. Suurin osa pulteista liian kireällä...


Se "tappokireys" johtuu kylläkin ihan teräs-alumiini/silumiini/kevytvalu/tms. välisestä kombinaatiosta, jos ja kun ruuveja ei auota riittävän usein. Hapettumaa tulee sinne väliin ja lopputulemana ruuvi on vastakappaleen kanssa lähes yhtä puuta.

Itse olen sipaissut kierteisiin himpun verran kiinnileikkaantumisen estävää tahnaa, eikä enää ole hapettumisesta johtuvia ongelmia ollut. Voideltuun kierteeseen ei sitten päde enää tehtaan määrittämät kiristysmomentit, mikä kannattaa ottaa huomioon.

19.7.2007 7:22

Kappas, huomenta. Totta tosiaan, mikäköhän olisi hyvä tahna alumiinille? Kuparitahna on varmaan heti kättelyssä pois valikoimasta, mutta kehtaako alumiinitahnaa laittaa?

19.7.2007 9:43

MänTä kirjoitti:Kappas, huomenta. Totta tosiaan, mikäköhän olisi hyvä tahna alumiinille? Kuparitahna on varmaan heti kättelyssä pois valikoimasta, mutta kehtaako alumiinitahnaa laittaa?


Periaatteessa vaseliinikin lienee kelvollista, mutta itse olen käyttänyt Molykote HSC PLUS-tahnaa (lisäaineistettu kuparitahna) tai metallivapaata vaseliinia (jarruvaseliini) vähän tapauksesta riippuen.

En näe estettä kuparitahnan käytössä. Kemiallinen syöpymisreaktiohan tuosta teräs-kupari-alumiini-kontaktista syntyy teoriassa, mutta käytännössä tuskin ongelmia tulee.

19.7.2007 12:56

Tos ex vekottimes oli kyl "EntinenOmistaja TM" Liioittelematta voin sanoa että lohkojen kierteistä 1/3 oli ns kairattu pilalle. Mukaan lukien puolien kiristys pulttien kierteet. No poralla vaan läpi ja m8 kierteet m6:den tilalle.

19.7.2007 17:44

Joo eli siitä kiristys palasta joka on kasassa kahdella pikku pultilla oli toisesta reijjästä menny ylimmät kierteet paskaksi. Koetan korjata sitä poraamalla ylemmän palikan reikää syvemmäks jotta pultti ylttäis sinne syvemmälle...

19.7.2007 19:18

ja itse asiassa taitaa olla niin että toi alempi pala on menettänyt muotonsa ja uusi taitaa olla ostettava :D
Vai onko tossa alemmassa jutussa oleva lovi symmetrinen molemmilla puolilla? Itsellä ei ainakaan enää ollut ja akselit päsivät liikkumaan toisiinsa nähden hienosti sanottuna liikaa ;D
Viimeksi muokannut Risord päivämäärä 19.7.2007 21:59, muokattu yhteensä 1 kerran

19.7.2007 21:28

Alkaa viimein olemaan meikäläiselläkin siinä kunnossa, että pian pääsisi moottorista savuja ottamaan ja muutaman viikon päästä toivon mukaan testilenkille.

RGV:n syylärin pitäisi tulla postissa joku päivä tässä, ja YPVS:n servon samoiten. Tehdessäni hieman sähköosien testausta kuten Haynesin manuaali ohjeistaa, niin tosiaan tuo servo osoittautui vialliseksi, tarkemmin sanottuna potentiometri näytti vääriä resistansseja ja tämä todettiin myös tutun sähköasentajan toimesta. Ihmettelen kyllä sikäli että YPVS toimi muistaakseni ihan kelvosti, mutta pakostihan se ehjä on parempi, oli vaikutuksia tai ei.
Oli muuten Yamaha Centerillä mainio hinta kapistukselle, rapiat 310e! :D Onneksi on rd-foorumi ja ebay.

20.7.2007 6:22

Risord kirjoitti:ja itse asiassa taitaa olla niin että toi alempi pala on menettänyt muotonsa ja uusi taitaa olla ostettava :D
Vai onko tossa alemmassa jutussa oleva lovi symmetrinen molemmilla puolilla? Itsellä ei ainakaan enää ollut ja akselit päsivät liikkumaan toisiinsa nähden hienosti sanottuna liikaa ;D


Uusiksi menee, jos on pahasti kulunut. Pienen porrastuksen saa korjattua viilaamalla ja shimmaamalla, mutta jos pakoluistit liikkuvat kovin paljon epäsynkassa, niin se välikappale vaan vaihtoon.

Välikappaöeen kuluminen yleensä syö PV:n luistin päät myöskin, joten kannattaa tarkistaa niidenkin kunto ennen uuden välikappaleen vaihtoa.