Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

14.8.2007 20:44

Vanteista tuli erittäin hienot! ;)

Aikamoinen hinta porautukselle :/

14.8.2007 20:46

unohtui mainita että jossain vaiheessa työpäivää vanteet päätyivät tuusmotorille rengastusta varten. Kiskontaa se on tuusmotorillakin! 30e kehtaavat pyytää per rengas kun asentavat :S Pitkän tinkaamisen jälkeen sain kypärähupun kaupan päälle. Huomenna haen vanteet pois pyörimästä, pitää siinä vaiheessa siirtää mopotin ulkotiloihin jatkoa varten. Pressua päälle niin pärjää hyvin kosteillakin hetkillä, sähköt on sen verta hyvällä mallilla ettei haittaa ulkomajoitus.

15.8.2007 13:22

MänTä kirjoitti:30e kehtaavat pyytää per rengas kun asentavat :S

Joo aika kova hinta irtovanneasennukselle. Meikälle tarjosivat yhdessä liikkeessä 70e etu+taka, mutta se oli sentään alta alle.

15.8.2007 20:26

No loppujen lopuksi asiassa kävi niin että tuusmotorilta soiteltiin, eturengas on epätasaisesti kulunut. Ehdottivat että pyöräyttävät alle 52e maksavan mezelerin nakin ja taakse tuomani uuden takarenkaan. Sopii totesin. Paikanpäällä kun hain vanteet/renkaat niin totesin ettei ole naarmun naarmua vanteiden maalipinnassa ja että vanha eturengas on todellakin epätasaisesti kulunut! Ei ihan heti uskoisi, mutta kun tarkemmin katsoi niin aivan selvää kuoppaa ja mitälie. 80e maksoi siis uusi eturengas ja takarengas asennettuna. 52e uusi rengas johon kuuluu asennus, vaiko vanha epätasaisesti kulunut michelin alle 30e hintaan? :D??

Oli pakko laittaa poika jaloilleen kun pääsin kotiin. Vähän vaatii puuhaa mutta hyvä tulee! Ensinnäkin etupumppujen yläpäistä täytyy hieman hiomapaperilla pyyhkäistä pintaruostetta pois, hioa t-palojen reijät siivommiksi ja puhallella/lakata etupään osia.

Nyt sitten odotellaan ruuvi.netin palikoita ja laitellaan lakkaa pintaan sinne tänne. Takapää on kyllä jäykkä kun faijankaan alla ei suuremmin niiannut :S Voi olla että joudun vielä takahaarukkaa muuttelemaan niin että jouset ovat pidemmän vääntövarren takana.

18.8.2007 14:47

Käväsin biltemassa, ostin akun, letkukiristimiä ja muuta pikkuroinaa. Ainoa vaan että akkuhan on sitten väärän mallinen, valitsin akun stormin luettelon mukaan. Kotona vilkaisin stormin luetteloa uudestaan niin tämä akku käy gt550 jne. perkl. No ei muuta kuin akkua palauttamaan ensi viikolla :( Ikävää vielä ettei biltemalta saa geeliakkua oikeankokoisena. SMF akkuja kylläkin.

Tilasin stormilta peilit, jarru/kytkinvivut ja pikkuroinaa.

18.8.2007 21:21

Hiekkapuhalsin etupumput, t-palat, muttereita, pikkunippeleitä. Tämän jälkeen lakkasin t-palat, etupumput, pikkunippeleitä sekä upotin fosforihappoon etupyöränakselin, muttereita ja t-palan laakerointinippeleitä. Etupumppujen ja takarattaan lakkaus meni persiilleen, laikukasta jälkeä. Hiekkapuhallan nuo ja maalaan uretaaniakryylillä + lakalla jossain välissä. Samalla ajattelin käsitellä lisää pikkunippeleitä.

19.8.2007 12:11

Ne lakasta tulleet laikut lähtee yleensä kun se kuivuu kunnolla. Itellä käyny muutaman kerran niin että tullu kauheet laikut johonkin osaan ja aattelin että hion sen kuhan kuivuu, mutta laikut oliki sitte kadonnu.

19.8.2007 18:00

Maalasin sitten etupumput, alemman t-palan ja takarattaan vasaralakalla. Näyttävät jo paljon paremmilta, mutta katsotaan parin päivän päästä että meneekö uusiksi koko homma. Virtalukkoa ei löydy ei sitten mistään :( Taitaa olla kadonnut ajan hämäriin, pitää siis jostain kaivella uutta lukkoa ja avaimia. Pitäisi olla parkit jne hienoudet siinä lukossa että kytkentäkaavio menee oikein.

19.8.2007 20:56

Asentelin alemman t-palan paikalleen laakereineen. Pari laakerikuulaa huitelee teillä tietymättömillä, mutta ei 2per puoli edes huomaa puuttuvan. Luikasteeksi laitoin kuparitahnaa ja kireyden sopivaksi. Ylä t-pala pääsee paikalleen kun hommaan uudet mutterit ja pulttilot kyseiseen kapistukseen.

Etupumput ja takarattaan maalaus menevät uusiksi, ihan kauhean näköistä jälkeä. Tällä kertaa maalaus suoritetaaan uretaaniakryylillä eli hiekkapuhallus, puhdistus, primer, pintaväri, lakka. Takarattaaseen riittää pelkkä puhallus + puhdistus + primer.

20.8.2007 20:02

Tilasin gtreinerilta pikkusälää.

Jarrupolkimen(vanhan voi modifoida sopimaan uusille jalkatapeille), takajarrukaapelitsydeemin, käynnistyspolkimen palautusjousen, takajarruvalokatkaisijan jousen, etujarrusatulan korjaussarjan, sekä etujarrun pääsylinterin korjaussarjan.

Tuossa riittää sitten puuhailtavaa vähäksi aikaa entisten juttujen päälle. Löytyisi vaan se virtalukko perkl :) Mistäköhän saisi hyvän UUDEN ja kohtuuhintaisen virtalukon sopivilla ominaisuuksilla?

23.8.2007 19:17

Aiku hienoa. Rainerin paketti kotiutui, ja tulos oli vähintäänkin tyydyttävä. Kaikki osat ovat NOS varastoa, kumit ovat pakattu ilmatiiviisti ja ovat pehmeitä niinkuin pitääkin. Pulttasin stongaa paikalleen ja livautin kytkinkahvan puolta kasaan. Täytyy laitella lisää tilausta ruuveista ruuvinettiin jahka saan mittailtua taas. Pakko kyllä ottaa nuo etupumput työnalle että saan vihdoinkin kasaan etupään. Ostamani peilit vaikuttavat oikein hyviltä! Vaikka säätö onkin kiinteä, niin se ei haittaa. Säätö ei siis muutu kypärästä jne pienestä, luultavasti myös tärinän välittyminen pienempää.

Mistäköhän saisi sopuhintaan sorvautettua umpitangon pätkät stongan sisään? Ajattelin jotain pehmeää terästä sinne sujauttaa. Liimalla sitten lopullinen kiinnittyminen.

25.8.2007 22:55

Virtalukko ongelma on jotakuinkin ratkaistu. Selvittelin asiaa ja stormilta löytyy honda cb 750 -72 malliin sopivaa emgon valmistamaa lukkoa. On kovasti alkuperäisen gt 250 lukon näköinen ja oloinen, omaa vain neljä johtoa mutta kyllä niistä peli taiotaan. Luultavimmin johtoina ovat akku + -> sähköjärjestelmän syöttö, sitten kolmantena johtona akku + -> parkkivaloasento, neljäntenä akku + -> mittarivalaistus ja sitäkautta parkkivalot on asennossa.
Samat siis kuin alkuperäisessäkin lukossa. Mukaan pitäisi tulla kaksi avainta.

Tilasin samalla kaksi kertaa tiviistesarja yläpäähän uudemman mallin koneeseen(jota olen puuhastellut), tankopainot 350grammaa sekä uudet b9es tulpat.

Nyt on siis valinnan varaa tulpissakin. On b9eg, b8eg, sekä b8es ja muita tulppia enemmän tai vähemmän käytettynä.

Tiedustelin gtrainerilta etujarruvalokatkaisijaa ja muita pisteosia, kuten kaasukapulaa jota ei ole löytynyt. Muistelen todella hämärästi että kapula koki kuoleman kun irroittelin kahvakumia aikoinaan? No ei voi mitään.

26.8.2007 16:03

Hienoa. Hiekkapuhalsin ja kastoin tenuun etujarrusatulan ja pääsylinterin. Kaikki pienet teräsosat hiekkapuhalsin ja laitoin muhimaan fosforihappoon, tulikin oikein hieno pinta. Toivon mukaan kestää myös vettä :)
Vähän aikaa sai miettiä että mitenkä nämä tiivisteet tulikaan kun kasailin satulaa ja pääsylinteriä mutta kyllä se sieltä tuli kun vähän järkeili. Kastoin jarrun kumit jarrunesteeseen ennen asennusta ja voitelin paikat muutenkin jarrunesteellä kasauksen edetessä. Laitoin jarrusatulan männän ja pölysuojan väliin mobilin laakerivaseliinia joka on toiminut hyvin volvossakin. Liukutappeihin laitoin alumiinitahnaa.

Asentelin samalla myös peilin kiinni jarrupääsylinteriin, sekä tietekin jarrukahvan. Tulee muuten aika nätti peli jos saanen sanoa.

Samalla kun puhalsin osia niin puhaltelin ison kasan pikkuosaa kuten pyöränakseleiden puslia ja sen semmosia. Tarkoitus olisi vielä käsitellä kyseiset osat joko lakalla tai sitten maalilla.

Koitin hiekkapuhaltaa etupumppuja mutta tuo vasaralakka on todella pehmeää tavaraa, hiekka ei pure ei sitten ollenkaan. Päädyin siis siihen että joko lämmitän maalit pois, tai sitten ohentimella keitän irti.

27.8.2007 19:20

Kävin hakemassa faijan fazeriin moottoriöljyt tuusmotorista. Erehdyin kysymään että lojuuko nurkissa gt:n osia. Noh, ei ollut suoraan hyllyssä mutta tuli puhetta kaasuvaijerista. Saa suoraan orkkiksena saksan maahantuojalta KOKO kaasuvaijeriasetelman 44e hintaan! Pakkohan se oli tilata. Tilasin myös pitkien/lyhyiden valojen namiskan ja pohjalevyn kun maksavat "vain" 6e kpl. Tuleepahan sekin ongelma ratkaistua.

28.8.2007 20:12

Stormin paketti saapui. Paketissa oleskeli uusi virtalukko(hyvältä vaikuttaa!), tankopainot(pitää viilata stongasta purseet pois niin sopii), kaksi yläpääntiivistesarjaa sekä 2kpl B9ES tulppaa. Siis vakiotulppia tähän mopottimeen. Ruuvasinkin jo tulpat kiinni kanteen niin valmista kauraa kiinniruuvattavaksi.

Purin moottorin alakertaa, että saisin käynnistyspolkimen palautusjousen vaihdettua. Sainkin systeemin sen verta paloihin jo että tarvitsee vain ulosvetäjällä täräyttää magneeton vauhtipyörä irti ja jollain tapaa kytkimen mutteri auki. Ajattelin ihmetellä josko magneeton petilaakeri on kunnossa, kun jäi kaksi laakeria neljästä vaihtamatta aikoinaan. Koneistaja sanoi laittaneensa kuluneimman magneeton päähän, pystyisi vaihtamaan siis kotikonsteinkin.
Uusi laakeri maksanee jotain 20-50e väliltä. 50e on orkkisosan hinta suzukilta ja 20e olisi arvio skf:n laakerille.

Ruuvinetin paketti on vihdoinkin saapunut postiin. Ajattelin hakea paketin huomenna tai sitten yhdessä gtreinerin romujen kanssa. ruuvinetin paketissa pitäisi olla uudet moottorin kiinnityspultit ja iso kasa ruuvia/mutteria/prikkaa ympäri mopoa.