Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

13.7.2007 21:18

varmasti :D tällä gt:n koneella ei kyllä kuuhun mennä! parhaat viritykset mitä voi tehdä on etsiä jostain 315cc sylinterit ja porata viimeiseen ylikokoon, laittaa isommat kaasuttimet, tehokkaammat pakoputket ja vähän kairata kanavia.

14.7.2007 0:47

RM kirjoitti:Niin toi YEIS on siis se boost-bottle systeemi?? Jos joku haluaa katsella niin tossa näkyy vähän kaavio kuvaa systeemist



Eikös vaan että rgv:ssä noi letkut toimii boost-bottlena eikä yhdistettynä imukurkut keskenään? joskus noin päättelin ja tais vastauskin jostain netin ihmeellisestä maailmasta löytyä.

14.7.2007 9:16

patsix kirjoitti:
RM kirjoitti:Niin toi YEIS on siis se boost-bottle systeemi?? Jos joku haluaa katsella niin tossa näkyy vähän kaavio kuvaa systeemist



Eikös vaan että rgv:ssä noi letkut toimii boost-bottlena eikä yhdistettynä imukurkut keskenään? joskus noin päättelin ja tais vastauskin jostain netin ihmeellisestä maailmasta löytyä.


Oikeassa olet. Joskus ekaa kertaa konetta purkaessani kanssa ihmettelin, että samaan vai eri sylintereihin. Eli toimii boost-bottlena.

14.7.2007 13:25

siis millainen tuo sipc on käytännössä? Onko se letku kaasuttimien välillä vai kuuluuko siihen vielä jotain muutakin?

14.7.2007 14:43

MänTä kirjoitti:siis millainen tuo sipc on käytännössä? Onko se letku kaasuttimien välillä vai kuuluuko siihen vielä jotain muutakin?


RG:issä se yhdistää kaasuttimet kurkun jälkeen ja RGV:ssä kiertää pitkän kehän yhtenä letkuna per sylinteri. Eli RGV:ssä se toimii samanlailla kuin boost-bottle, mutta luulen, että jonkun patenttisysteemin takia se ei ole pullo vaan pitkä letku ajaa saman asian. Tuliko kuvat perille??

14.7.2007 15:46

Ei tulleet :(!?
Jos kokeilet uudestaan, pedu69@hotmail.com?

Aivan aivan, täytyy kokeilla molempia konfiguraatioita, niin selviää. Tuohan on tavallaan hyvä idea käyttää pitkää letkua näin harrastelijan näkökulmasta.

14.7.2007 16:35

MänTä kirjoitti:Ei tulleet :(!?
Jos kokeilet uudestaan, pedu69@hotmail.com?

Aivan aivan, täytyy kokeilla molempia konfiguraatioita, niin selviää. Tuohan on tavallaan hyvä idea käyttää pitkää letkua näin harrastelijan näkökulmasta.


Niin luulen, ettei toi pitkä letku systeemi toi mäntäohjatussa moottorissa.

14.7.2007 18:24

Joop, taidan laittaa ihan vaan letkun sylintereiden väliin. Nipan voisi mitoittaa niin että letkun sisähalkaisija on 8mm?

Ruiskin vähän väriä pintaan takahaarukkaan, keskiseisontatukeen ja runkoon. Takahaarukan ja keskiseisontatuen maalasin jo mustalla sekä laitoin lakat päälle. Runkoon vetäisin ensimmäisen kerroksen mustaa. Kokemuksesta tiedetään että aina jää "kaljuja" kohtia. Täytyy siis lampun kanssa tarkastella maalausjälki ja vetästä toinen kerros maalia pintaan.
Lopuksi vielä lakka päälle runkoonkin.

14.7.2007 19:46

Sainpas maalattua rungon, takahaarukan ja keskiseisontatuen. On se kyllä pirulainen kun maalaa tuolla pimeässä! Perkl vieläkin jäi kaksi paikkaa mistä pohjamaali paistaa läpi :( Rungon aivan takaosassa ja keskiseisontatuen "vivussa".
Muuten tuli siedettävää jälkeä, pimeässä tehdyksi.
Huomenna pääsee ihmettelemään noita päivän valossa kun ovat kuivuneet.

15.7.2007 21:19

Täytyy varmaan itekkin koittaa seuraavaksi maalata pimeässä niin saattais tuurilla olla vähemmän noita "kaljuja" kohtia :) Aina niitä tulee prrr...

15.7.2007 21:57

Tämä projekti on tainnut löytää sen kuuluisan viitosvaihteen, kovaa mennään prkl! ei vaan hieno homma että sain potkittua sua vähän perciille kalajoella :P

16.7.2007 0:21

Huhhuijakkaa. Kylläpä ramairasee! eikun siis ramasee.
Maalailin pikkunippeleitä pohjamaalilla hiekkapuhalluksen jälkeen, ja suurimman osan kyseisistä nippeleistä punaisella topcoatilla ja paksu lakkakerros päälle. Kerkesivät sen verran kuivamaan että aloin virittelemään paraatikuntoon. Eli ketjurataskilven mualailin ja lykkäsin laakerin, sekä "ohjuritapin" paikalleen kyseiseen osaan. Se on siis nipussa, vielä pitää maalata takaratas ja lyödä kiinni. En laita ollenkaan suzukin jostain syystä käyttämää stefaa ja sen väliholkkia tuohon ketjurataskilpeen. Suojattu laakeri on ihan tarpeeksi kaunis minulle.

Tilailin ruuvinetistä vähän roinaa, kuten moottorin kiinnityspultit, sekä takahaarukan kiinnityspultin. Takahaarukkaan ruuvailin helat sisälle ja uudet rasvanipat. Tilasin myös joitain pultteja, muttereita ja prikkoja. Etu ja takavanteen akselit on niin ufokokoa etten edes yrittänyt etsiä(okei, etsin mutta en löytänyt) ruuvinetistä. Nuo akselit kokevat perinteikkään entrauksen, eli köyhän miehen pinnoituksen. Hiekkapuhallus ja lakkakerros pintaan.

Saa muuten kaapia jonnin verran maalia pois sieltä täältä osista että sopii palikat paikalleen. Kantapään kautta sekin piti oppia taas(kerran) :(.
Noh, kuitenkin sain vaihdettua myös etu ja takavanteiden napoihin uudet laakerit. Laakerit joita olen käytellyt pyörän joka paikkaan ovat mallia skf, koyo sekä jotain sing song laakereita kuten tmp ja mitälie. Moottorissahan on vain suzukin org laakereita kampiaksulalla.

Pulttasin myöskin maalaamani akkutelineen ja tuorevoitelusäiliön/sivuposken kiinnitystelineen. Menivät suht vaivatta paikalleen, paitsi että kaljapäissäni vuosia sitten hyvänä ideana runkoon hitsanneeni mutterit saivat lähteä. Porasin niiden läpi ja vääntelin pihdeillä jämät pois. Ei vittu mitä touhua tullut tehtyä joskus, jos wert vielä lukee motot.nettiä niin varmasti nauttii tästä :) Kokemusta, ikää ja ennen kaikkea RAHAA. Sitä se hyvän pyörän tekeminen vaatii.

Pulttasin toisen takaiskunvaimentimen kiinni ja sovittelin holkkeja joilla siirtää iskaria harmin tieltä. Neljä prikkaa joutui laittamaan iskarin ja takahaarukan väliin! Pitää ajella alkuun varovaisesti ja tarkkailla pulttien kestoa... aika turvallista eikö! Painesäiliöllekin löytyi ainakin alustavasti paikka. Meinaan bensatankin alle pitäisi mahtua, letku on juurikin sopivan pituinen tankin alle asennettavaksi.

Asensin käytännössä uudet(uusin jossain vaiheessa) jarrukengät ja jarrukenkien levittäjän takajarrukilpeen.

Semmoista tuli tänään tehtyä. Varmaan jotain pientä unohtui mutta ei auta. Huomenna lisää maalailua!

Jos sitä saisi jo ensi viikolla vietyä vanteet pinnattaviksi :P

16.7.2007 22:13

Vähän päiväjärjestys muuttui.

Maalasin seisontatuen, jarrukilven rajoitinraudan, takajarrun käyttövivun sekä moottorin lohkot topcoat mustalla ja lakka päälle.

Selvittelin hieman sähköjohtojen kohtaloa. Se selvisikin vaasan elektroniikkakeskuksesta. Tilasin ison kasan moninapaliittimiä, niihin apicoja, kytkentäkaapelia 10 eri värinä, kutistesukkaa useata erikokoa, sekä jälleen uuden tasasuuntaussillan. Se mitä unohtui oli prkl jännitteensäädin! Erikseen en enään ala tilaamaan, eikä ilmeisesti tuohon nyt menossa olevaan tilaukseen enään saa ympättyä helpolla lisää. Täytyy siis jossain vaiheessa poiketa esim bebekillä tms.

Värkkäsin gt:n alkuperäiset sytytyspuolat jälleen käyttökuntoon. Ongelmanahan oli pilalle menneet tulpanhatun päät tulpanjohdoista ja sitä kautta tulpanjohtojen liian lyhyt taistelupituus.

Sahailin ensin varovammin tulpan johtoa esille syttypuolien uumenista rautasahanterällä. Sen jälkeen kun pohja löytyi niin otin kolvin käteen ja kaivelin liittimet esiin, joihin tulpanjohdot oli juotettuna. Kun olin lämmitellyt vanhat johdot irti, niin oli puolien siistimisen aika. Rälläkällä hieroin puolat hieman siistimmiksi. Lopuksi pätkin sopivat pätkät tulpanjohtoa varastosta ja juottelin kiinni. Vielä olisi tarkoitus suojata liitokset jotenkin siististi, yksi vaihtoehto olisi laittaa pätkä kutistesukkaa tai sitten vaikkapa epoksia.

Aika vähän tuli siis tänään tehtyä. Suuri aika meni netin selailuun kun setvin niitä sähköjohtoja.

17.7.2007 14:48

Laittelin taas vähän pulttien kokoja muistiin. Kun tulee taas tarpeeksi iso satsi niin laitan ruuvinettiin tilauksen vetämään.

Käväsin vähän asioilla. Biltemasta tarttui mukaan pikaepoksia uusi satsi, alumiinitahna tuubi(vanha koki ennenaikaisen kuoleman kun astuin sen päälle autorempan aikana :(), kaksi litraa perus ohenninta ja kaksi litraa topcoat ohenninta. Sitten parit säästöpolttimot talliin ja kämppään. Ehkä nyt näkee vähän paremmin maalailla.

Tuontilaakeri oy:stä ostin vetoakselille suojatun laakerin. Skf ostin ja vaihdoinkin hyvän laakerin aikanaan vetoakselille, mutta varmuuden vuoksi vuotojen välttämiseksi vaihdoin tänään samantien suojatun laakerin tilalle. Poistin toisen puolen suojauksen tietenkin laakerista että saa voitelua. Ostin biltemasta ulosvetimen tätä varten ja hyvin toimi. Tuontilaakeri oy:ltä löytyi myös vaihdepolkimen stefoja, pölyhuulella. Kestävät luultavasti paremmin siis hiekkakökköä jne.

Toivon mukaan muut stefat ovat säilyneet freesinä vaseliinin suojaamina.

Tänään ei maalailla kun menen ammuskelemaan maalitauluja mutta moottorin lohkot ajattelin putsata paineilmalla ja ohentimella tiivistepinnat niin pääsee kasailemaan hieman. Saa osia pois jaloista pyörimästä.

17.7.2007 23:24

Muutama kuva lisää albumissa. Putsailin lohkot jne ja löin vaihteiston osia alalohkoon kiinni. Oli vähän etsimistä että löysin muutaman pultin ja neulalaakeri"kehtojen" keskitystapit.
Hienostihan tämä edistyy. Sunnuntaiksi sovin vieväni vanteet pinnattaviksi Iikalle, saas nähä milloin ovat hakukunnossa! Mietin vähän että mitä teen itse kumien asennuksen kanssa? viedäkkö liikkeeseen jossa laittavat kumin hellävaraisesti vanteelle ja tasapainottavat?