Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: 300EXC '05 SM ehostus

20.1.2013 22:22

Päivitellääs vähän nykytilanteella. Pyörässä oli 310h mittarissa ja päätettiin remontoida nyt talvella kun on aikaa. Syksyllä huomasin ettei pyörä tahtonut enää käynnistyä yhtä helposti ja moottorista alkoi kuulua pientä ylimääräistä rahinaa tietyillä kierroksilla. Tuo rahina kuului selkeiten pyörän etupuolelta ja tuli jostakin pakoaukon lähettyviltä. Pakoaukonsäädin on nyt huolella putsattu ja säädetty ja pakoputkeen tulossa uudet jouset, tiivisteet ja kiinnikekumit, niin eiköhän sekin korjaannu. Pakoputken laippa oli kulunut urille ja sen takia o-renkaatkaan ei pitäneet. Sille pitäisi keksiä jotakin.. Uutta saa ostettua vain sylinterin kanssa :x.

Kuva

Käynnistymisen heikentyminen varmaankin johtui magneeton stefasta, joka ilmeisesti tuppaa vuotamaan 300h jälkeen. Stefa oli ainakin päästänyt bensaseosta läpi.

Kuva

Muutoin kone oli hyvässä kunnossa. Vaihteistosta yksi laakeri pyöri nihkeästi ja menee vaihtoon, ja kampuran ympärille tulee uusi kiertokanki laakereineen ja uudet petilaakerit. Mäntä oli 110h ajettu ja näytti vielä hyvältä, mutta jääköön sekin varamännäksi uuden tieltä, niin kaikki on iskussa. Kantta pitää laittaa sitten kasauksen yhteydessä. Squish oli vakiona n. 2,05mm. :eek:

Nykytilanne on siis tämä:
Kuva

Re: 300EXC '05 SM ehostus

21.1.2013 20:28

Joo putkihan näissä alkaa rämistä ku o-renkaat on loppu. Tohon laippaanhan voi kokeilla holkkia prässätä/lämpösovituksella, jos jotenkin saat aikaseks jyrsittyä reikää isommaks. Tai sitten käytät paksumpia o-renkaita, niin ku minä teen.

Mulla hikos toi kampuran stefa jo reilu sadan tunnin jälkee. Ei mitään ihmeempää vaikutusta käymiseen.

Mulla se squissi oli ~1,75mm, paksuimmalla eli 0,8mm (mäntäsatsin mukana tulee 0,2 0,4 0,6 ja 0,8) alatiivisteellä. Kantta sorvasin ja nyt on jotaki 1,2mm. Nakuttamatta toimii ysivitosellaki ja dynotuksien mukaan toi tais olla ihan kannattavakin muutos. Oks tän ikäluokan kolmesatkussa vielä "tasalakimäntä"? Squissi 50% luokkaa?

Re: 300EXC '05 SM ehostus

21.1.2013 22:10

Pitää katsoa jos saisi tuon laipan holkitettua. Kestäisikin sitten paremmin. :)

Joo on näissäkin tasamäntä ja squishin ala n. 50%. 0,5mm alatiivisteellä männänlaki oli ihan sylinterin yläreunan tasalla. Siihen neuvotaankin tähtäämään.

Suunniteltiin squishin laittamista 1,1mm pintaan. Kuulostaa aika matalalta, mutta pitäisi vielä toimia normibensalla. Täytyy myös vähän ottaa tavaraa pois (SX kannen mallin suuntaan), ettei puristukset nouse liikaa. Hyvin luulisi tulevan vääntöä, jos onnistuu. :nörtti:

Re: 300EXC '05 SM ehostus

23.1.2013 20:41

elä ota pois tavaraa enemmän tehoo ja vääntöö isommilla puristuksilla sitten vasta jos nakuttaa ja sittenki voi säätää myöhäsemmäks syttyä vähä

Re: 300EXC '05 SM ehostus

25.1.2013 21:56

Mitä mää mittasin nii ainaki puolikkaassa säxässä on vakionaki enempi ruttuja ku mulla on nyt EXC:ssä.
Et varmaan oo squish velocityä laskeskellu? Oon kuullu viisaiden miehien sanoneen että peak velocityn pitäs olla jossain 20m/s tuntumassa. Tuossa kiva excel laskuri asialle: http://myweb.tiscali.co.uk/teamsparrow/cylinderheadsv2_3.xls

Re: 300EXC '05 SM ehostus

26.1.2013 0:13

Tuo onkin todella kätevä exceli. Joo, tulikin mietittyä tuota squishia vähän turhan aikaisin. Ajateltiin, että 1,1mm voisi olla aika optimi luku mihin tähdätä, mutta sitten huomasin myös, että tuo squish velocity saattaisi nousta turhan korkealle. Esim. Eric Gorrin oppaassa ja jossain muualla luki, että kurapyörässä ihan toimiva väli voisi olla n. 20-30m/s, jolloin alemmalla luvulla kierrosalue on ylhäällä ja suuremmalla ala/keskialueella. Tosin ~30m/s ei välttämättä toimi enää tavallisella bensalla ja 1,1mm squishilla se olisi aika lailla tuota 28-29m/s. Ei olisi linjassa, että pakoputkella, kaasarilla ja läpillä haetaan lisää yläaluetta, ja sitten kannella ala/keskialuetta. :s Vakiona tuo luku oli hieman alle 20m/s.

Alkuperäinen suunnitelma olisi voinut toimia, jos kannesta kaventaisi squishaluetta, mutta sitä ei oikein järkevästi saa tehtyä ilman että puristukset laskevat... Koska tarkoitus oli myös korostaa flat-top mallisuutta, kuten SX kannessa(kuva). Toisaalta pyörä on perusluonteeltaan melko ala-/keskitehoinen, ja on vaikea ennustaa miten tuollainen kova squish velocity oikeasti toimisi. Se todennäköisesti kuitenkin tappaisi venyvyyttä liikaa. Mahdollisimman pieni squish olisi ollut hyvä bensankulutuksen optimoimiseksi. Squishi varmaan sitten asetetaan +1,2mm jos squish velocityn saa jotenkin tuonne ~25m/s paikkeille tai hieman alle. Pitää vielä tutkia ja laskeskella. :D

E: rossipoika laskit siis kantta noin 0,55mm ja siltikin 250sx:ssä oli enemmän puristuksia? Niitä voikin sitten varmaan huoletta nostaa => auttaa myös laskemaan max squish velocityä. 2-tahtien puristussuhteista ei löydy oikein mistään tietoa... mutta todellista puristussuhdetta ei oikein voikaan määrittää. :s

Re: 300EXC '05 SM ehostus

26.1.2013 20:07

Jymä kirjoitti:Tosin ~30m/s ei välttämättä toimi enää tavallisella bensalla ja 1,1mm squishilla se olisi aika lailla tuota 28-29m/s.
Jonkinmoisella varauksella kannattaa kuitenki nuo jutut ottaa. Mopoissa mulla on muutamaanki otteeseen ollu squish käytännössä 0 (männässä ja kannessa merkkejä osumasta). Tällöinhän peak velocityn pitäs kai olla jotain aika taivaallista... Silti se rotisko pärisi ihan normaalisti.
Ei olisi linjassa, että pakoputkella, kaasarilla ja läpillä haetaan lisää yläaluetta
Jaa missä "isossa" monttukoneessa semmoset kilkkeet on 8o Jos niinku oikeesti puhutaan kierrosvehkeistä.
Alkuperäinen suunnitelma olisi voinut toimia, jos kannesta kaventaisi squishaluetta, mutta sitä ei oikein järkevästi saa tehtyä ilman että puristukset laskevat..
Saahan sitä tehtyä kun lastuaa kantta ensin "riittävästi" alaspäin ja sen jälkeen ajaa siihen kokonaan uuden squish alueen. Siitä tuliki mieleen, että kannessa squissi osa on yleensä suoraa pintaa ja männänlaki kaareva (Liekö 3:satkussaki edes vähän?). Aika monesti varsinki mopohommissa näkyy tässä kohtaa semmonen "virhe", että pienivälyksisin kohta ei olekaan sylinterin seinämän vieressä vaan jossain muualla...
Mahdollisimman pieni squish olisi ollut hyvä bensankulutuksen optimoimiseksi.
Ehkä. Kyllähän se paljealueellakin oleva seos palaa, mutta vasta vähän myöhemmin. Huonompi hyötysuhde, mutta tehostaa pakopulssia.
rossipoika laskit siis kantta noin 0,55mm ja siltikin 250sx:ssä oli enemmän puristuksia?
Joo perkele ku en paperille ottanu ylös tilavuutta ku viimeks sen kans touhusin, mutta sen muistan että pienempi se oli.
Mun galleriasta EXC:n kannen kuva: Kuva '
Kyllähän se lähempänä tuota xcv:n kantta on. Jos oot innokas kaveri sorvaamaan niin tekaseppa semmonen donitsi palotila ja jyrsit sinne semmosia uria/viiltoja jotka lisää turbulenssia. En löytäny nopeella googlaamisella hyviä esimerkkikuvia.

Re: 300EXC '05 SM ehostus

27.1.2013 2:54

Joo onhan nuo vain laskelmia, eikä sitä todellista toimintaa pysty oikein ennustamaan noiden + eri moottoria koskevien nettiviestien perusteella. Laskin aluksi peak squish velocityn tällä laskurilla http://www.torqsoft.net/squish-velocity.html , enkä tahdo saada tuolla excelillä samoja lukemia, vaan noin 5m/s pienempiä. Jos noiden laskemiseenkin on eri tapoja, niin eipä kovin tarkkaan pysty määrittämään. Tosin saatoin laittaa väärän arvonkin jonnekin... Tarkoitin tuolla yläalueen hakemisella, että kaasari ja putki toivat vähän lisää venyvyyttä, mutta tuollainen kansi voisi tappaa sen, milloin ne olisi olleet ihan turha sijoitus. Pitää nyt katsoa mitä tuolle kannelle tekee. Tarkoitus oli ottaa lähinnä "löysät pois" ja käyttää laskureita apuna. Menisi vähän hankalaksi tehdä koko palotila uusiksi... tai mikä se todellinen hyöty sitten olisi. Pitääkin tarkistaa tuo kaarevuus.

Re: 300EXC '05 SM ehostus

27.1.2013 20:11

Laskurit tosiaan antaa eri tulokset. Kyllähän sen tuloksen pitäis olla ykselitteinen. Pitääpä perehtyä tohon exceliin..
Emmä uskois, että se kansi mitää yläaluetta tappaa vaikka sen järkevästi vääntäväksi mitottaski (30m/s). Meinaan ehottoman vääntövehkeitä nää on silti vaikka vähä putkee ja kaasaria vaihtaiski.
Mun tapauksessa muiden viritysten ohessa laskin myös kantta. Enkä voi sanoa missään tapauksessa yläalueen kuolleen. Sielähän se teho eniten nousi. En voi kyllä kiistääkään etteikö olisi saattanut nousta vielä enemmän jos en kantta olis sorvannukkaa. Uusimmalla putkella yläaulue tuntuu kyllä hurjistuneen entisestään. Pitää keväämmällä viedä se "stripille" kunhan saa piikit pois renkaista, niin näkee kuinka se oikeesti nauraa vakiolle.
Oli miten oli niin tuo kansi asia on mielettömän monisyinen juttu ja absoluuttisen parasta palotilaa on mahdoton löytää. Kokeilemalla siitä voi tulla parempi tai sitten huonompi. Hyvä juttu olis ku lopputuloksen vois vielä todentaakin jotenkin.

edit: Gordon P Blairin kaavoihin perustuvalla ohjelnmalla sain saman tuloksen kun tuolla sun linkkaamalla laskurilla. Joten excel taulukon voinee ehkä jättää omaan arvoonsa. Häiritsevää kuitenkin on ettei Blairin kaavoihin voi syöttää squish anglea, jota voi tossa toisessa laskurissa säätää ja se näyttää vaikuttavanki aika rajusti. Mielessä kävi, että laskeeko toi kaikki tapaukset kuitenki tasalakimännällä (squish angle olisi pelkästään kannen ominaisuus), muttei se ehkä niinkää voi olla...

Re: 300EXC '05 SM ehostus

17.3.2013 15:12

Noniin, vihdoin on pientä edistystä tapahtunut. Eilen sain kotarin nippuun ja tänään oli vuorossa ensikäynnistys heti formuloiden ( 8) ) jälkeen . Pyöräytin moottoria muutaman kerran ilman sytytystä, että se saisi vähän bensaa ja sitten polkasin napakasti niin lähti samantien käyntiin ja kävikin todella nätisti ja herkästi. :)

Kuva

Moottori nipussa ja puhtaana. Kansi ja pakoaukonsäätimen koppa oli vielä koneistuksessa tässä vaiheessa. Moottoriin vaihdettiin Proxin kiertokanki, kampiakselin runkolaakerit, yksi vetoakselin laakeri, kaikki tiivisteet ja stefat, mäntäsarja ja jäykemmät kytkinjouset. Kaikki muu oli täysin kunnossa ja moottori puhdistettiin vain huolella. Osat kiristettiin oikeaan momenttiin yms. Sylinteri säädettiin alatiivisteillä niin, että mäntä on täysin sylinterin tasalla YKK:ssa (ns. X-dimension=0) ja pakoaukonsäätimen ala-asento tarkistettiin.

Kuva

Pakoputken laippaan asennettiin alumiinipronssiholkki ja nyt se on täysin tiivis, eikä putki kolise. Alkuperäinen squish olikin kannesta tarkemmin mitattuna 1,9mm ja kannen palotila ~26cc. Kansi kävi vielä kerran sorvissa kuvan jälkeen ja tiivistepinnasta lähti tavaraa yhteensä 0,85mm, mutta myös squishalueelta 0,10mm. Uusi squish on 1,15mm ja palotila 22,6cc. Staattinen puristussuhde oli alunperin reilu 12 ja nyt se on 13,9 eli puristuksia tuli reippaasti, vaikkei tuo lukema oikein mitään 2-tahdissa kerro. KTMTalkin keskustelujen mukaan ei pitäisi 98E5:lla olla hätää. Mittailin myös tarkemmin tuota kantta ja sain squishin alaksi 48% ja kulmaksi 1,9 astetta. Eli uusi squishin nopeus on ~27m/s. Luulen, että tuo on ihan kova yhdistelmä, koska vääntömoottori tuo tosiaan on vaikka mitä tekisi.

Kuva

Otin tämän heti ensikäynnistyksen jälkeen. Kiksistä tunsi selvästi, että puristukset on nousseet, mutta helposti tuo silti käynnistyi. Ulkonäöllisesti pyörä pysyi aika samana, mutta paransin vähän runkosuojia ja ostin kaatumatapit 50€ alennuskoodin kanssa. Edessä ei ole vielä kaatumatappeja, mutta muuten pyörä alkaa olemaan valmiina ajokautta varten. Säädän kaasaria tarkemmin, kunhan kelit lämpenee. Olisi ihan kiva saada tarkempaa tietoa virityksistä. Pitää varmaan dynottaa jossain vaiheessa. :)

EDIT: Alkuperäinen puristussuhde ja kannen tilavuus heittivät hieman. Nyt pitäisi olla oikein.
Viimeksi muokannut Jymä päivämäärä 18.3.2013 21:48, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: 300EXC '05 SM ehostus

17.3.2013 20:54

Asianmukaselta vaikuttaa. Kovat on rutut. Mulla puolikkaassa on nyt palotilan kuppi 17cc ja 1,4mm squissi päälle, niin tulee aika lähelle 22cc. Se muuten tuntuu ehkä vähän enemmän crossilta sillä donitsi kannella. Äkkipikasempi.
Katoitko oliko pahasti porrasta pakoaukonsäätimen lisäkanavien rummuissa sillon ku on kokonaan auki? Rossipyörästä mä viilailin tässä talven aikana ne sulavaks.

Re: 300EXC '05 SM ehostus

17.3.2013 21:53

Kyllä mä niitä tutkailin, eikä mielestäni mulla ollut porrasta. Jotenkin vaan pyörivät aika nahkeasti niissä rei'issään verrattuna muuhun pakoaukonsäädin pakettiin. Johtunee o-renkaista. Tutkin vähän myös lohkon huuhtelulähtöjä ja vertasin niitä pytyn kanaviin. Yleisesti ottaen kaikki kanavat vaikuttivat hyvin viimeistellyiltä, eikä ole mitään hajua, miten niitä voisi virtaukseltaan parantaa :D. Mutta lohkon huuhtelulähdöt erosivat pytyn huuhteluista ainoastaan pakoaukkoa vastakkaisen puolen takaseinästä. Porras oli kuitenkin niin päin, että pytyn kanavat olivat isommat, eikä uskallettu lohkoja alkaa avartamaan, kun ei tiedetty ollenkaan vaikuttaisiko se positiivisesti vai negatiivisesti (seos olisi voinut virrata enemmän pakoaukkoa kohti, ennen mäntä oli ainakin karstottunut melko tasaisesti, kampikammion tilavuus ???). :)

Luulen, että nyt kotarista on saatu löysät pois ja tästä eteenpäin vastaavan lisätehon saaminen vaikeutuu sen verran reilusti, että antaa mennä näillä eteenpäin. Moottori ei varmasti uudelle häpeä. Tietty voihan inspiraatio iskeä taas johonkin kokeiluun. Rossipojalla sitä ainakin riittää kunnioitettavasti 8). Yksi, mikä vähän mietityttää on tuo läppärunko. V-Force 3 & 4 kehutaan kovasti, mutta nuo Boyesenit on täysin ehjät, enkä sitten tiedä kuinka paljon todellista eroa tulee V-Forceihin... :|

EDIT: Niin ja en tiedä kannattaisiko sytytystä myöhäistää. Ei varmaan kannata, jos kaikki toimii. Helposti voi vaan jäädä huomaamatta nakutus tms ennen kuin on liian myöhäistä. Tällä hetkellä sytytys on vakioarvossa. Moottori kyllä lämpiää nyt enemmän. Siirryn ainakin BR7EG tulpasta BR8EG tulppaan.

Lisää EDITTIÄ: Ei hemmetti. Vähän kyllä huolestuttaa nuo puristukset ettei ala nakuttamaan. Alunperin ei haettu noin kovia, mutta toisella sorvauskerralla nousi sitten. Puristuspainemittari näytti tuolle kylmänä 180psi ja Husqvarna WR125:lle 165psi (siinäkin laitettu kantta ja uusi mäntä, vain yhdellä renkaalla). Tuon suhteen ei vaikuta vielä liian dramaattiselta. Jos tulee ongelmia, niin pitää myöhäistää sytytystä tai laittaa suoraan 0,1mm paksumpi sylinterin alatiiviste. Mutta täytyy vain ajella ja kuunnella.
Viimeksi muokannut Jymä päivämäärä 18.3.2013 22:04, muokattu yhteensä 4 kertaa

Re: 300EXC '05 SM ehostus

17.3.2013 22:15

Penkkiin ennen ja jälkeen :)
Samalla saisit erittäin tärkeää tietoa josta on varmasti paljon hyötyä muillekin harrastajille.

Läppien tehomerkityksistä riittää meinaan jauhamista todella todella paljon. Jopa tältäkin foorumilta :D

Re: 300EXC '05 SM ehostus

18.3.2013 12:55

Totta ihmeessä penkkiin, käppyrät on aina mukavia katsoa ja sen lisäksi netistä luulis löytyvän vakiokuntoisen kotkan käppyrät joihin vertaamalla sais vähän osviittaa onko kuinka paljon luonne muuttunut. Jälkiviisashan olis käyttäny penkissä ennen noiden muutosten tekemistä, mutta eipä se enää auta.

Ainainen kuuma peruna nuo läpät, niiden mystisyys on ihan omaa luokkaansa :lol:

Re: 300EXC '05 SM ehostus

18.3.2013 17:40

Asiallista touhua, olet toteuttanut samanlaisia juttuja kun mulla suunnitelmissa tuon oman kotkanrotkon kanssa syksyllä koneremontin yhteydessä :)