Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
3.8.2008 19:08
Tuli sitten heitettyä viikonloppuna Veteraaniralli-reissu Ähtäriin. Kilometrejä napsahti mukavat 827 koko reissussa mukaanlukien paikanpäällä ajot. Jawa pelasi koko viikonlopun täysin moitteetta, lukuunottamatta yhden koneen kiinnityspultin löystymistä. Tosin olin sitä itse aiemmin löysännyt neljäsosavarvin tärinänvähennys mielessäni.
Sen kyseisen moottorin kiinnityspultin löystyminen muuten poisti tärinät koko pyörästä lähes kokonaan. Siinä siis ratkaisu ongelmaan! Kyseinen pultti kumivaimennetuksi niin tärinäongelmat ovat taaksejäänyttä elämää....
Sekin tuli todettua jälleen kerran, että Jawa on kokoisekseen loistava matkapyörä. Suuntavakavuus on erinomainen. Omimmillaan se on 80-100km/h vauhdissa loivahkosti mutkittelevalla asfalttitiellä. Esimerkiksi tie 24 Lahdesta pohjoiseen on Jawalle mitä parhain. Tottakai se siis toimii millä tienpinnalla hyvänsä. Lisäksi raskas vauhtipyörä&kampura aiheuttavat sen, että tasaisen matkavauhdin pitäminen on helppoa kaasun asentoa juuri muuttelematta. Vaatii aika pitkän ylämäen, että kaasun joutuu likimainkaan pohjaan vääntämään. Yleenä itsellä on ollut tapana olla vääntämättä kaasua pahemmin lisää ylämäissä, sillä silloin käy pyörre tankissa.
Antaa vaan vauhdin suosiolla hiukan pudota...
3.8.2008 20:28
No kerros nyt siitä etupään vipattamisesta, että pysytään totuudessa
Ei se toki mikään ongelma ole, vaan ominaisuus. Olisi hauska tietää, mistä johtuu, että sinulla tärisee ylemmillä kierroksilla ja minulla niillä keskikierroksilla?
3.8.2008 21:14
Ei se mitään vipata, kun malttaa pitää edes toisen käden stongassa.
Jos alle 50km/h vauhdissa ottaa molemmat kädet irti stongasta, alkaa etupää vatkata hulluna.
Ei tuo sinun suzuki ollut yhtään sen kummempi ajaa, mitä tämä jawa alle 90km/h. Voi tietty olla(ja varmasti onkin), että suiza on roppakaupalla vakaampi yli 120km/h, mutta sillä ei ole kyllä käytännössä mitään merkitystä.
Joo ja kyllähän mullakin muuttuu tärinät todella tiheätaajuuksiseksi yli 110km/h vauhdissa, jolloin se ei ole lainkaan häiritsevää. Jalkatappien tärinä on siis häiritsevää 95-110km/h vaihdeissa. Silti se tärinä on eri kierroksilla, mitä sinun jawassa...
3.8.2008 21:22
Voisiko se jotenkin johtua pakoputkista? Nuo kun saa eri pituudelle alkukäyrän päälle jne? Tarkoitin sitä yli 80km/h tapahtuvaa etupään epävakaisuutta. Oli muuten aika karmea tuo suzuki ajaa rouhitulla asfaltilla(uusi asfaltti tulossa myöhemmin, nyt vanha poistettu) kun se etupää on vinossa jonka takia rengaslinjat ihan metsässä. Sai tosissaan pitää pyörää linjassa
Tuohon tulee kyllä parannus, jahka saan etupään korjattua ja takapäähän sen puuttuvan puslan jota ei edes maahantuojalta enään saa.
Missä kierroksissa sinulla tasoittuu ne tärinät? minulla ne tasoittuu siinä 4tprm kohdilla kun kone alkaa vetämään. Voihan se tietenkin olla, että nuo kaasuttimet on niin erilaiset kun toleranssit tuntuu olevan vähän mitä on. Nuo moottorit taidetaan kasata venäläiseen tapaan eli tehdään iso kasa osia ja katsotaan mitkä sopii yhteen.
3.8.2008 21:44
Epävakautta??? Minä en ole havainnut Jawassa vielä tähän mennessä epävakautta, kun siinä huippujen 130-135km/h vauhdissa, missä etupää jo "hieman" vaeltelee. Alle 120km/h se menee kun juna. Paljon vakaampi ajaa, mitä oli tuo ex KMX:äni.
On myös todella huomattavasti vakaampi, kuin ex Suzuki GS450:ni. Siis miten ihmeessä tuo on muka epävakaa?
En jaksa uskoa pakoputkien vaikutuksen tärinöihin olevan kovinkaan suuren. Vähiten varmaan tärisisi niillä 638:san kromiputkilla. Nyt on vaan niin mukava käytös noilla läpiveto pöntöillä, että taidan antaa nuo olla toistaiseksi. Mulla ne tärinät tosiaan tasoittuu vasta 4500rpm jälkeen. Täytyy tosiaan ehdä siihen kiinnityspulttiin ne kumityynyt.
Ei Jawaa saa missään tapauksessa ikinä verrata velivenäjän tuotteisiin! On nämä paljon kestävimpiä ja luotettavampia ainakin. Ukrainalainen kaveri sanoi siellä ainakin Jawan olevan tosi kovassa ja luotettavassa maineessa Izheihin ja Uraleihin nähden.
Tosin Jikovin tehtaan suunnittelijoita voisi moittia, siirtymäpiirin puutteesta. Tilaisivat vaan kaasarit suoraan Mikunilta.
3.8.2008 21:59
Siinä olisikin jawalle erinomainen idea, mikunin kaasuttimet heti uutena kiinni.
Muistatko silloin kun kävin sportilla haminassa? Ei se stylen etupää vaeltele, mutta sitä pientä pyörteilyä mikä nykii vasemmalta oikealle jatkuvasti. Se ei siis vaikuta kulkusuuntaan, mutta tulee vähän semmoinen olo, että etupää vähän kevyesti kiinni tienpinnassa tms.
Johtuu varmaan siitä etumaskista tms se pyörteily.
On tuo jawan runko hyvä kapistus, Tomppaden faijakin kehui "kokoistaan isommaksi" eli ei ole tehty täyttämään minimivaatimuksia. Sportissa on kyllä turhan nopea ohjaus, stonga kun on kapeampi ja matalampi kuin stylessä ilmeisesti.
3.8.2008 22:11
Jep ja olihan uusissa Uraleissakin kaasarit tilattu Keihiniltä. Jawassa on vaan todella korkea kotimaisuusprosentti. Melkein joka nippelissä lukee made in czech republic. Mulla on vissiin vaan aika vanha tuo kaasari, kun siinä lukee czechoslovakia.
Katoppas omasta jawastasi mitä lukee Jikovin kupeessa.
Tosiaan se Jawan runko on aika ylimitoitettu. Osaltaan johtuu siitä, että se on suunniteltu sivuvaunun+perävaunun veturiksi. Sehän onkin työkalu eikä mikään haitekki lelu. Siinä on toteutettu perus sosialistista valmistusideologiaa.
Se on siis tehty palvelemaan, ei miellyttämään.
Ei se minusta vaan tunnu epävakaalle. Sinulla voi olla jopa vielä vakaampi sen katteen ansiosta. Olen kyllä ajanut lukuisia epävakaampia pyöriä, kun tuo jawa.
30.8.2008 17:31
Nyt löytyi ratkaisu jalkatappi-tärinäongelmiin, eikä tarvinnut tehdä edes mitään muutoksia pyörään.
Nimittäin ostin biltemasta kunnon kova ja paksupohjaiset ajosaappaat. Ne jalassa ei tärinät juuri välity jalkapohjaan asti. Motarilla ajokaan ei ole enää milläänlailla epämukavaa. Kyllä nuo Bilteman saappaat hakkaa Lidlin saappaat 6-0.
30.8.2008 17:37
Huh, vaikea kuvitella miltä se jawan tärinä on tuntunut niillä lidlin saappailla, noilla alpinestarseillakin oli välillä niin vittumaista se tärinä ettei veri kiertänyt tai pystynyt pitämään kenkää tapilla. Pitäisiköhän käydä tarkastamassa bilteman saapastarjonta jos se vaikka hakkaisi nuo alpinestarsit
?
30.8.2008 17:44
No sulla tärisikin huomattavasti enemmän koko pyörä, mitä minulla. Pystyin jotenkuten ajelemaan niillä Lidlin löysäpohja-saappaillakin, mutta noilla Bilteman popoilla ei ole mitään ongelmaa. Nyt se on tavallaan niin hienojakoista värinää, että se ei väsytä jalkoja. Pyörä tärisi aikalailla ensialkuun, kun isäukko oli ehtinyt karstoittaa sitä.
Annoin vähän happea niin alkoi taas "hondamaistua".
31.8.2008 16:35
Muistaakseni minulla tärisee nimenomaan siellä 3,5trpm ja sinulla oli se ihmeellinen tärinä siellä korkeammilla kierroksilla. Sain tuossa juuri suihkussa idean, että tuon paskan vakioimusarjan voisi korvata läppäimusarjalla. Voisi tärinät "vähän" tasoittua.
31.8.2008 17:24
Ei se mullakaan tärise enää niin pahasti millään kierroksilla muutamien pikkumuutosten jälkeen. Ohjaustanko tai satula ei tärise missään vaiheessa häiritsevästi. Nyt voi ajella vaikka 100km putkeen motarilla ettei mitään. Älyttömän mukava ajaa matkaa!
Täytyy tosissaan alkaa suunnitellla ensi kesälle sitä Tsekin reissua.
31.8.2008 17:54
no hyvvä, on vähän päässyt unohtumaan se suuttimen osto. Voisi samalla ostaa enemmänkin suuttimia jos sen läppäimusarjan toteutan.
31.8.2008 18:18
Miten meinasit läpät toteuttaa? Varmaan jotkin mopon tai pikkukrossin läppärungot kannattaa laittaa, sillä aika pienet on imukanavat. Tuossa on vaan pituussuunnassa tila aika rajoitettu, koska vakiokaasari on melko pitkä. Tosiaan voisi alkaa vetämään ja vastaamaan kaasuun myös paremmin pienillä kierroksilla(alle 3500rpm). Tuskin yläkierroksille niinkään auttanee...
31.8.2008 18:48
Epäilen myös ettei yläkierroksilla auta. Tuo täysi hengettömyys alhaalla voisi kyllä parantua kovastikin. Ajattelin toteuttaa läppärungon ihan teräksestä. Terästä saan koululta ja myös välineet löytyy. Sitten vaan lasikuituläpät kiinni. Se jää nähtäväksi, että kuinka läpät mahtuvat paikalleen, voi olla että tulee vähän jyrkempään kulmaan kuin yleensä, se voi syödä ylätehoja, mutta ne olen valmis uhraamaan bensankulutuksen ja alakierrosten tieltä.