Talkoot taas jatkuivat tänään, tilanne ennen aloitusta:
Melkonen romuvarasto, tiedetään...
Aloitin etupään purkamisella. Eli loksu ja jarrusaulat irti. Jarrusatulat on aika tarkasti suunniteltu paikalleen eivätkä meinanneet millään mahtua tulemaan vanteen ja jarrulevyn välistä pois. Vaati melko paljon kikkailua että mahtuivat tulemaan, mutta irtosivat lopulta. Sen jälkeen rengaskin tuli vaivatta ulos paikoiltaan.
Iskareiden yläpään korkit otin löysemmälle iskareiden ollessa paikallaan, koska irrotettuna iskareista on vaikea saada pidettyä kiinni riittävän tiukasti pulttia väännettäessä. Pultit olikin taas vedetty kunnon niinpaljonkuinhauiksestairtoo momentilla ja joutui turvautumaan jälleen pulttipyssyyn. Sitten iskarit irti T-paloista, korkki irti ja öljyt pihalle. Samalla putkesta tuli ulos holkki ja jousi. Entiset öljyt olivat mustaa ja notkeaa juoksevaa nestettä joka ei kovin paljon enää öljyä muistuttanut.
Sitten tein mokan josta lähti sattumien summa joista johtuen työ meni perseelleen sitten kokoamisvaiheessa. Otin nimittäin vielä tyhjennysruuvin auki, mutta kerron tästä lisää tuonnempana...
Iskarin alapäästä kun oli irrotettu vielä yksi pultti, joka piti sisuskaluja iskarissa paikallaan ja tiivisteen lukkorengas irroitettu, pääsi nykäisemään sisäputken irti. Helposti irtosi, ei tarvinnut paljon voimaa käyttää. Sitten vaan vanha tiiviste putken päästä pois ja uusi tilalle. Uutta saiki sitten naputella paikalleen ajan kanssa ja varovasti ettei mene rikki. Varovasti ja tasaisesti joka puolelta kun naputteli niin meni paikalleen, vaikka olikin melko tiukkasovitteinen. Tähän olisi kannattanut varautua hankkimalla sopivalla halkaisijalla varustettua putkea, jolla olisi saanut naputeltua suoraan tiivisteen paikalleen. Nyt joutui käyttämään 6mm kuusiokoloavainta, vasaraa ja aikaa.
Sitten putkea takaisin kasaan. Ensin se tyhjennysruuvi paikalleen ja...mutta eihän se mene paikalleen mitä hel...sehän pyörii tyhjää. Kyllä vain, arvasit oikein. Kierteet meni.
En nyt tiedä osan nimeä, mutta yhdessä sisuskalussa olikin lovi juuri tuota tyhjennysruuvia varten johon se tiukatessa menee. Tätä en siis tiennyt ja ajattelin että se on vaan pelkkä ruuvi, senkun ruuvaa kiinni vaan. Lovi ei siis ollut kohdallaan ja ruuvi ei mennyt pohjaan vaan lopetti uppoamisen kun se törmäsi iskarin sisuskaluihin ja minä senkun käännän räikällä lisää kierroksia. Täytyy kyllä sanoa että melko pehmeää on tuo iskareiden valmistus materiaali, koska en heti edes huomannut että kierteet lähtivät liikkeelle. Tosin oli käytössä kyllä vähän liian järeä räikkä M6 kierteellä olevalle pultille.
Iskariin oli erittäin vaikea tehdä kunnollista uutta ja isompaa kierrettä koska seinämä on melko ohut. Sain kuitenkin jotain siihen räävittyä ja laitoin uuden pultin kiinni ja tiivisteeksi O-renkaan Biltemasta ostamastani O-rengas lajitelmasta. Saa nyt nähdä pitääkö se vai ei. Ainakaan heti se ei alkanut vuotamaan...
Sitten vaan uutta öljyä iskariin. Mittailin öljyn pinnan putken ylälaidasta työntömitalla ilmoitettuun arvoon, joka oli jotain 9,323cm, eli aika tarkka.
En tiedä tulikohan vähän liioiteltua ostettaessa tuota iskariyöljyä, kun uusi öljy oli erittäin jäykkää (W20). Ajamalla se sitten keväällä selviää joutuuko vaihtamaan notkeampaan. Jousi ja holkki sisään, korkki päälle ja iskari takaisin kiinni pyörään. Siihen jätin hommat tällä kertaa eli pesuhommat jäävät tuonnemmaksi.
Löytyi taas uuttakin tekemistä: Jarrusatulat ovat puhdistuksen ja notkistelun tarpeessa. Ne sitten seuraavana käsittelyyn, jotta saisi tuon eturenkaan takaisin paikalleen.
Kuviin pääsivät vielä kampiakseli sekä vaihdeakseli, joka joutuu väistymään kokonaan uuden tieltä. On sen verran pahasti kulunut toi integroitu ykkösvaihteen ratas.
Tuommonen jarrusatulan pölysuoja pitää jostain purkaamolta etsiä, kun näyttää toinen kadonneen mystisesti...
Tulipa ptkä stoori...Tuskin kukaan edes tuollasta jaksaa lukea...