Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

19.1.2009 19:51

Tänään se sitten viimein tapahtui. Motti halkesi ja kone näytti viimeisetkin salaisuutensa. Pahoittelut kuvien laadusta, jäi kamera kotiin eli kännyllä kuvattuja...
Kuva
Kuva

Heti öljypohjan irrotuksen jälkeen katse kohdistui öljysihtiin joka olikin poiminut öljyn seasta melkosen määrän metallia ja muuta roskaa:
Kuva

Sitten kun tarkastelin vähän aikaa vaihteistoa ilmeni sieltä juuri mitä odotinkin. 2. vaihteen rattaat olivat kuluneet ja varsinkin suuremmassa rattaassa (joka on eturattaan akselilla) oli melkoisesti klappia sivuttaissuunnassa. Tästä siis johtui se melkoinen ulina joka lähti kakkosvaihteesta.

2. vaihteen vetävä ja vedetty ratas:
Kuva Kuva

Seuraavaksi sitten suunnitelmissa vaihdeakseleista rattaat veks, öljypumppu osiin ja jos samalla kertaa sais kiertokanget irti. Sen jälkeen täydellinen ostoslista kasaan mitä tarttee ja sitten jälkeen tilaus vetämään Jenkkilään.
Maksu osoittautui kuitenkin erittäin hankalaksi. Ainoa mitä hyväksyvät firmassa, mistä meinasin tilata, on luottokortti ja tietenkään minulla ei sellaista ole. Jotkut firmat hyväksyvät myös PayPalin, mutta ne ovat sitten jo selkeästi tätä yritystä hinnakkaampia.

Eli jos joku luottokortillinen on halukas tilaamaan osia Täältä niin ottakaa yhteyttä, tilataan kimpassa!!!

20.1.2009 14:48

pöh, eipä näyttänyt löytyvän mun mopoon mitään osia, muuten olis voinutkin tilailla. :(

27.1.2009 15:40

Nyt on purettu sitten pyörän moottori lähes niin pieniksi kuin ilman rälläkkää sen saa. :) Kattelin tuossa osalistaa kasaan ja sain kertymään noin 700 euron edestä osaa. Se tosin sisältää toisen vaihteiston akselinkin ja painin nyt itseni kanssa tilaanko sen vai en. Akselissa on nimittäin integroituna ykkösvaihteen ratas ja se on ottanut melko pahasti siipeensä, jolloin ainoa keino vaihtaa se ratas on vaihtaa koko akseli. :(

Lisäksi sieltä lähtee tulemaan vaihteistoakseleihin uudet laakerit, ykkös- ja kakkosvaihteen rattaat ja holkit, kammen ja veivien laakerit, kytkimen laakerit ja männänrenkaat. Suurin jännitysmomentti on siinä, että ovatko ne männänrenkaat nyt sitten sopivat vai eivät. Aika näyttää. Osat tilaan tulevana viikonloppuna.

Tein pienen laiminlyönnin, kun aloin mopoa purkamaan. Olisi pitänyt mitata öljypumpun tuottama paine, jotta olisi saanut määriteltyä sen kuntoa. Nyt se ei enää luonnollisestikkaan kone purettuna onnistu. Uutta öljypumppua en sokkona lähde tilaamaan, kun hintaa on kuitenkin n.180e. Nyt en satu muistamaan tuliko pumppu ulos koneesta öljypohjan kautta vai yläkautta. Jos se lähtee irti alakautta, niin sen vaihtaminen ei aivan älytön urakka olisi myöhemminkään.

Torstaina hakemaan MP-messuilta kipinää lisää ja osia odotellessa tarkoitus on vielä kaasarit purkaa ja uusia neulaventtiilit ja tiivisteet. Kansikin olisi vielä kasaamatta ja etuiskareiden tiivisteet vaihtamatta.

Voi voi....Kyllä kevät on pitkällä ennenkuin tämä vehje savut laskee ulos... :|

20.2.2009 17:43

Projekti on ollu melko jäissä useamman viikon. Onglemia ollut osien tilauksessa eikä oikeen intoa muutenkaan ollu hirveesti. Nyt on kuitenkin valoa tunnelin päässä. Sain vihdoin osatilauksen vetämään. Sitten jää nähtäväksi tuleeko kaikki tilatut osat ja milloin ne tulee.

Kävin myös hakemassa kunnollisen venttiilijousen puristimen, jotta pääsee kannen kasailemaan. Jospa tämä tästä... :)

24.2.2009 21:39

Tänään alkoi projekti kulkemaan takaisin päin kohti kasattua pyörää. Sain kannen kasattua lukuun ottamatta nokkia, koska niitähän ei voi jakoketjun asennuksen takia laittaa paikalleen vasta kun kansi on koneessa kiinni. Venttiilivarren kumit voi olla näköjään joskus melko vekkuleita saada paikalleen. Jotkin menivät heittämällä ja jotakin sai pyöritellä useamman minuutin ennekuin suostuivat luiskahtamaan paikoilleen.

Eturattaankin sain vihdoin irtonaisen vaihdeakselin päästä irti. Aikaisemmin ei lähtenyt vääntämällä millään, mutta nyt kun pulttipyssyä tarjos niin irtos. Oli taas momentit olleet kiristyksessä kohdallaan. :paha:

Unohdin kotonta viedä tallille pienen muovisen kylpyammeen, jossa olisi hyvä aloittaa lohkojen peseminen. Pitää varata se tänää oven eteen, kun ajatus oli huomenna lähteä jatkamaan. Ohjelmassa on etupään purku ja stefojen vaihto sekä noitten lohkojen heittäminen liuotukseen.

25.2.2009 22:49

Talkoot taas jatkuivat tänään, tilanne ennen aloitusta:

Kuva

Melkonen romuvarasto, tiedetään... :nolo: Aloitin etupään purkamisella. Eli loksu ja jarrusaulat irti. Jarrusatulat on aika tarkasti suunniteltu paikalleen eivätkä meinanneet millään mahtua tulemaan vanteen ja jarrulevyn välistä pois. Vaati melko paljon kikkailua että mahtuivat tulemaan, mutta irtosivat lopulta. Sen jälkeen rengaskin tuli vaivatta ulos paikoiltaan.

Iskareiden yläpään korkit otin löysemmälle iskareiden ollessa paikallaan, koska irrotettuna iskareista on vaikea saada pidettyä kiinni riittävän tiukasti pulttia väännettäessä. Pultit olikin taas vedetty kunnon niinpaljonkuinhauiksestairtoo momentilla ja joutui turvautumaan jälleen pulttipyssyyn. Sitten iskarit irti T-paloista, korkki irti ja öljyt pihalle. Samalla putkesta tuli ulos holkki ja jousi. Entiset öljyt olivat mustaa ja notkeaa juoksevaa nestettä joka ei kovin paljon enää öljyä muistuttanut.

Sitten tein mokan josta lähti sattumien summa joista johtuen työ meni perseelleen sitten kokoamisvaiheessa. Otin nimittäin vielä tyhjennysruuvin auki, mutta kerron tästä lisää tuonnempana...

Iskarin alapäästä kun oli irrotettu vielä yksi pultti, joka piti sisuskaluja iskarissa paikallaan ja tiivisteen lukkorengas irroitettu, pääsi nykäisemään sisäputken irti. Helposti irtosi, ei tarvinnut paljon voimaa käyttää. Sitten vaan vanha tiiviste putken päästä pois ja uusi tilalle. Uutta saiki sitten naputella paikalleen ajan kanssa ja varovasti ettei mene rikki. Varovasti ja tasaisesti joka puolelta kun naputteli niin meni paikalleen, vaikka olikin melko tiukkasovitteinen. Tähän olisi kannattanut varautua hankkimalla sopivalla halkaisijalla varustettua putkea, jolla olisi saanut naputeltua suoraan tiivisteen paikalleen. Nyt joutui käyttämään 6mm kuusiokoloavainta, vasaraa ja aikaa.

Sitten putkea takaisin kasaan. Ensin se tyhjennysruuvi paikalleen ja...mutta eihän se mene paikalleen mitä hel...sehän pyörii tyhjää. Kyllä vain, arvasit oikein. Kierteet meni. :eek:
En nyt tiedä osan nimeä, mutta yhdessä sisuskalussa olikin lovi juuri tuota tyhjennysruuvia varten johon se tiukatessa menee. Tätä en siis tiennyt ja ajattelin että se on vaan pelkkä ruuvi, senkun ruuvaa kiinni vaan. Lovi ei siis ollut kohdallaan ja ruuvi ei mennyt pohjaan vaan lopetti uppoamisen kun se törmäsi iskarin sisuskaluihin ja minä senkun käännän räikällä lisää kierroksia. Täytyy kyllä sanoa että melko pehmeää on tuo iskareiden valmistus materiaali, koska en heti edes huomannut että kierteet lähtivät liikkeelle. Tosin oli käytössä kyllä vähän liian järeä räikkä M6 kierteellä olevalle pultille.

Iskariin oli erittäin vaikea tehdä kunnollista uutta ja isompaa kierrettä koska seinämä on melko ohut. Sain kuitenkin jotain siihen räävittyä ja laitoin uuden pultin kiinni ja tiivisteeksi O-renkaan Biltemasta ostamastani O-rengas lajitelmasta. Saa nyt nähdä pitääkö se vai ei. Ainakaan heti se ei alkanut vuotamaan...

Kuva

Sitten vaan uutta öljyä iskariin. Mittailin öljyn pinnan putken ylälaidasta työntömitalla ilmoitettuun arvoon, joka oli jotain 9,323cm, eli aika tarkka. ;) En tiedä tulikohan vähän liioiteltua ostettaessa tuota iskariyöljyä, kun uusi öljy oli erittäin jäykkää (W20). Ajamalla se sitten keväällä selviää joutuuko vaihtamaan notkeampaan. Jousi ja holkki sisään, korkki päälle ja iskari takaisin kiinni pyörään. Siihen jätin hommat tällä kertaa eli pesuhommat jäävät tuonnemmaksi.

Löytyi taas uuttakin tekemistä: Jarrusatulat ovat puhdistuksen ja notkistelun tarpeessa. Ne sitten seuraavana käsittelyyn, jotta saisi tuon eturenkaan takaisin paikalleen.

Kuviin pääsivät vielä kampiakseli sekä vaihdeakseli, joka joutuu väistymään kokonaan uuden tieltä. On sen verran pahasti kulunut toi integroitu ykkösvaihteen ratas.

Kuva
Kuva

Tuommonen jarrusatulan pölysuoja pitää jostain purkaamolta etsiä, kun näyttää toinen kadonneen mystisesti...

Kuva


Tulipa ptkä stoori...Tuskin kukaan edes tuollasta jaksaa lukea... :lol:

.

1.3.2009 21:58

kyllä vaan jaksaa ! loistavasti kirjootettu rojekti hyvillä kuvilla höystettynä. Lisää näitä, että voi vitutuksissaan kieriskellä täälä kun ei pääse ite rojektoimaan :D menee aikakin yllättävän nopeesti näitä lueskellessa.

14.3.2009 12:23

Taas pikapäivitystä projektiin. Eilen putsailin etujarrusatuloiden osat ja totesin palojen olevan vain vähän kuluneet. Uudet palat saavat siis vielä odottaa vuoroaan hyllyssä jonkin aikaa. Putsauksen jälkeen kasasin etupään kokonaisuudessaan ja putsailin vielä paikkoja. Kuva jäi ottamatta... :|

Sitten innostuin joitain pieniä osia ja pultteja pesemään diiselissä ja puhaltelemaan kuivaksi paineilmalla. Puhtaita tuli, vaikka onkin todella aikaa vievää ja rasittavaa hommaa. Samalla pesin ja puhaltelin vähän öljynjäähdytintä. On erittäin vaikea osa puhdistaa kunnolla, joten saa luvan kelvata vähän likaisenakin.

Sitten aloitin seuraavan ulkonäköprojektin eli hapettuneiden ja ilmaa väliin imeneiden tarrojen poiston. Ovat mielestäni todella rivon näköisiä nuo tarrat kun on ilmaa välissä. Näytin tarralle hieman hiustenkuivaajaa, niin rupesi irtoamaan kivasti. Aikaa ja hermoja vievää hommaa tuokin on enkä saanutkaan poistettua kuin sivukatteiden isot tarrat tällä kertaa ja varoitustarran toisesta sivukatteesta. Katteet vein tallilta kotiin ja pesin ne huolellisesti suihkussa (emäntä tykkäsi :lol: ) ja kuivailin huolella. Nyt onkin menossa tässä olohuoneen lattialla vahausoperaatio (ja emäntä tykkää taas). Hyvin saa häivytettyä tarrojen rajat kevyesti hiovalla vahalla ja samalla tulee vielä vanhaankin vähän kiiltoa, vaikka kyllähän noissa katteissa jo ikä näkyy.

Kuvia seuraavalla kerralla. Tälltä tähän.

24.3.2009 16:39

Edistystä ei juurikaan itse mopon kanssa tapahtunut. Kaikki tarrat irroteltu, joissa ilmenikin tankin tarrojen kanssa ongelmia. Olivat joskus olleen lakan alla, mutta lakka oli tarrojen reunoista rapissut pois ja siitä tarrat lähteneet hapettumaan. Nyt vaan kävi niin että kun tarrat otti pois niin tilalle jäi kuoppa. Siihen oli pakko tilata tarrat peitoksi ja päädyin värin/koon/peittävyyden/hinnan yhteislaskennassa dragrace.fi:n sivuilta löytyvään sinisiin liekehtiviin pääkallotarroihin. Ei kehdannut ruveta panostamaan uusiin alkuperäsiin tarroihin, kun eihän tästä pyörästä kaunista saa.

Kyselin myös jenkkilästä e-maililla, että onko niitä osia tulossa vai ei, niin vastauksena sain että osat lähetetään näillä näkymin perjantaina tai ensi viikon alussa. Toivottavasti tämä pitää paikkaansa. Näpit syyhyää saada osat kiinni ja savut ulos. Kevätaurinkokin kun alkaa jo lämmittelemään. 8)

6.4.2009 12:31

Lueskelin tuon sinun kaasuttimien synkronointi vehkeen valmistuksen. Testasitko sitä viime vuonna? Itsekkin aattelin kokeilla sen tekoa. Onkohan tuo letkun sisähalkaisija välttämätön olla 5mm. Ei varmaankaan. En ole kylläkään vielä mitannut nippoja mutta luulisin, että 3mm sisähalkaisijaltaan oleva letku ois helpompi laittaa nippoihin. Jää nähtäväksi kokeilenko kahden kaasarin mallia vai neljän.

Ensin kuitenkin täytyy käydä ajelemassa nykyisillä säädöillä, että saa testattua oliko viime syksyn kohojen säädöillä merkitystä. Kunhan vaan vakuutukset astuu voimaan. Nyt onkin hyvää aikaa pestä ja vahata osia. Vaikkakin totesit tuossa aiemmin, että ei tästä kaunista saa millään :)

6.4.2009 21:21

Sain sen synkkarin toimimaan ihan okei. Tosin en tiedä miten tarkkaan ne tasot pitäisi saada samaan kohtaan. Itsellä vaelteli pinnat melko rajusti edestakaisin. Huomasin heilunnasta huolimatta pientä säätötarvetta ja säädön jälkeen pyörän toimivuus paranikin jonkin verran. Eli kyllä tuo on ihan toimiva rakennelma ja säästäähän siinä euroja, kun ei tartte käytellä liikkeissä säädettävänä. Lisäetuna tietysti, että itse tekeminen on älyttömän hauskaa! ;)

Vielä lyhyt päivitys projektiin:

Osia oltiin tänään jo yritetty toimittaa kotiovelle, mutta tultiin kotiin vasta äsken. UPS jätti lapun, jossa maininta. että tuovat huomenna. Huomenna selviää onko paketissa kaikki tilatut nippelit ja nappelit. Jos on niin sitten vaihdeakselit ja laakerit koneistamolle, jossa saavat prässätä laakerit kiinni akseleihin. Sen jälkeen alkaa ähellys kasaamisessa.

7.4.2009 16:54

Tänään se lähettityttö sitten toi paketin ovelle. Ei valittamisen sijaa jäänyt tilauksessa. Osat olivat kaikki paketissa. Toimitusaika tosin venyi noin 7 viikkoon, mutta ei tietysti voi olettaa, että liikkeessä on Suzukin vaihdelaatikon osat suoraan hyllystä saatavilla. Purin paketin heti ja tarkasti kaikki osat:

Kuva

Sitten oli tietysti pakko lähteä samantien tallille. Ensin kasailin kiertokanget kiinni kampiakseliin uusilla kiiltävillä laakereilla tietty :) Huolellinen puhdistus, vähän öljyä laakereihin ja kiinni. Vaikein osuus oli vääntää kiertokankien pultit riittävään momenttiin pöydällä, kun piti toisella kädellä pitää akselia paikallaan ja toisella vääntää.

Kuva

Vaihdoin uudet männänrenkaat ja nekin olivat kuin olivatkin sopivat, vaikka tosiaan liikkeen nettisivuilta osa piti käydä hakemassa GSX-R:n osastolta.

Lähtiessä tallilta nappasin vielä vaihteiston akselit mukaan ja kiikutin ne koneistamolle, jossa saavat prässäillä kiinni uudet laakerit. Kuvassa ylin on vanha akselin joka jää pyörään ja siihen tuleva uusi laakeri. Keskimmäinen on uusi akseli ja siihen tuleva uusi laakeri ja alin on käytöstä poistettava kulunut akseli.

Kuva

Tilasin samaan syssyyn koneistamolta uuden öljypropun, johon tekevät keskelle reijän ja kierteen öljylämpömittarin anturille. Se onkin viimeinen osa siitä kokonaisuudesta. Johdotuksetkin on jo vedetty pyörään joten ei muuta kuin kasauksen yhteydessä liittää johdot sitten kiinni, niin mittari alkaa (toivottavasti) näyttämään tietoa öljyn lämmöstä.

14.4.2009 22:24

Taas on muutama päivä tallilla puuhattu. Lähinnä pyörän puhdistuksen merkeissä ja siinä sitä urakkaa olikin taas kerrakseen. Kaikkea likaa ei saa pois purkamatta pyörää aivan osiksi. Esimerkiksi takaiskarin alue on mahdoton puhdistaa kunnolla ilman purkua. Noh, purkuun en kuitenkaan ryhtynyt vaan puhdistin sen minkä sain. Kunnon liuotinaineet purivat onneksi melko hyvin ketjurasvaan, josta suurin osa öljyisestä hiekkamoskasta oli muodostunut. Paineilmalla sai hyvin kaivettua mömmön myös vähän ahtaimmista koloista. Lopputulos nyt ei aivan vastaa täydellistä puhdistusta, mutta semmonen peruspesu tuli tehtyä kuitenkin.

Kuva pyörästä päivän päätteeksi juuri ennen talliin työntämistä. (Tai nostamista :) )

Kuva

On siinä vähän vielä tekemistä ennenkuin ajamaan pääsee... :lol:

Kävin tänään hakemassa koneistamolta akselit ja uuden öljypropun. Ensi kerran sitten kun talliin ehtii alkaa siis vaihdelaatikon kasaus. Kiroan kyllä itseni nyt alimpaan helvettiin kun unohdin siitä Jenkki-tilauksesta kaksi stefaa. :paha: Kävin tilaamassa ne sitten jo kolmisen viikkoa sitten paikalliseta mopofirmalta ja ei mitään tietoa vieläkään milloin mahtaa saapua. Sitten odotellaan niitä enneku kone saadaan kokonaisuudessaan kasaan. Ette arvaa miten v*******aa!!! :x Saan nyt kuitenkin vaihderattaat laitettua akseleille ja jotain pientä muuta vielä kasailtua ennen kuin tartten niitä stefoja. Ja jos muuta puuhaa ei löydy niin pakoputkistokin pitäisi vielä hioa ja maalata.

Lopuksi kuva vielä uudesta öljypropusta:
Kuva

22.4.2009 19:21

Pari päivää vietetty tiuhaan tallissa. Sain ne tiivisteet toisesta liikkeestä tilaamalla kahdessa päivässä. En tiedä mikä mätti paikassa, josta ekana ne tilasin. Eli osat pitäisi olla nyt sitten kaikki kasassa. Tänään sitten liimasinkin jo lohkot takaisin yhteen. Jäi vähän arveluttamaan tuo kampiakselin asennus, kun on huomattavasti jäykempi kääntää kuin ennen purkua. Liekkö sitten uudet laakeerit niin tiukat että ei oikeen käänny. Tai sitten pitää vähän löysätä noita lohkojen pultteja, vaikka ne ihan oikeaan momenttiin vedin. Tai sitten asennus on vaan yksinkertaisesti susi. :roll:

Takarengasta tutkaillessa löysin yllättäen naulan kannan renkaan pinnasta. Vedin naulan ulos ja rengas tietty tyhjeni. Naula on tullut renkaaseen jo viime ajokaudella, sillä pyörä on seissyt tallissa lähes liikkumatta eikä siellä paljon nauloja pystyssä ole. Nappasin renkaan takakonttiin ja heitä sen huomenna johonkin mopo liikkeeseen, jossa saavat renkaan vaihtaa ja asentaa samalla uudet laakerit takapyörään.

23.4.2009 13:05

Eilen tuli itsekkin kokeiltua synkkausvehjettä. Yritin ensin tehdä sen kaikille kaasareille mutta letkun mitoista johtuen meni perseelleen koko homma. Imaisi samantien yhdestä letkusta soppaa pyttyyn. Joutunee taas tulpat puhdistamaan. Päädyin kahden kaasarin systeemiin niin sain reilusti pituutta lisää. Letkun sisähalkaisija 5,5mm ja kuristimet 1mm.

Tosiaan säätö on vaikeaa, kun pinta heiluu kummassakin noin 5-7cm. Säätöruuvia ei tarvi kyllä paljoa kääntää niin muuttuu pinnat jo paljon. Myöhemmin voisi kokeilla niitä mig-hitsin suuttimia tai mitä ne nyt oli.

Päivä loppui kesken niin ajoa ei tullut kuin muutama kilometri. Kunhan tässä aikaa liikenee niin pääsee mittaamaan tuota kulutustakin. Ei vaan malta ajella rauhallisesti.

Joko sulla kohta savuttaa ;)