Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
9.7.2007 22:53
Nonniin. Nyt se taas alkanee. Uhkasin miitissä että ensi kesänä tulen ketulla kalajoelle... Alkaa hieman masentamaan jo työn määrä
Ei tämä suma tästä ihmettelemällä purkaudu, täytyy siis alkaa tekoihin! Jos sitä huomenna keräilisi osat yhteen läjään niin voi alkaa tonkimaan tomppaden nurkista sinne jääneet romut. Täytyy järkätä jostain vanteille pinnaus kun pinnatkin löytyy jo hyllystä. Rungolle täytyy tehdä muutoksia. En oikein luota noihin muutama vuos sitten tehtyihin touhuihin, nyt kun tiedän millaisia luokkasaumat ovat.
Sähköjohdotukset tehdään vähän laadukkaammin kuin ennen. Erinomaiset kokemukset tunturin sähköjen vetämisestä antaa hyvät raamit sussukin sähköille.
Moottorille pitää tehdä tarkistukset, porauttaa sylinterit vielä yksi koko isommaksi
Alkaa olemaan "pikkasen" rajussa ylikoossa. Noh, onneksi on tuossa tuo varamylly mikä lykätään kiinni jos ongelmia esiintyy. Varamyllyssä ei ole järkyttävästi klappia, mutta stefat on entiset ja tietenkin sylintereiden poraukset järkyttävässä kunnossa.
Tosiaan lähdetään perusasioista eli runko, vanteet, sähköt. Sitten voi alkaa tosissaan "sovittelemaan" konetta ja muuta teknologiaa kiinni.
Vielä on vähän auki että käytetäänkö tuorevoitelua vai ei, kilometrejä pumpulla on aika reilusti mutta veteraanimoottoripyöräkerhon(vmpk) veteraanit on uhanneet pumppujen kestävän maailman loppuun asti, ainakin yhtä pitkään kuin moottori heh heh.
10.7.2007 14:28
Nyt on mietitty asiaa ja luettu projektitopikkia läpi.
Tilasinkin moposportilta uuden takaiskunvaimentimen, kun toinen aikaisemmin tilatuista on tunturissa kiinni. Onneksi iskareita saa vielä.
Tilasin samalla fiksummat tupet ohjaustankoon, sekä haitarikumit keulaan.
Seuraavaksi romut kasaan ja käytännöntoteutus käyntiin.
10.7.2007 18:54
MänTä kirjoitti:Vielä on vähän auki että käytetäänkö tuorevoitelua vai ei, kilometrejä pumpulla on aika reilusti mutta veteraanimoottoripyöräkerhon(vmpk) veteraanit on uhanneet pumppujen kestävän maailman loppuun asti, ainakin yhtä pitkään kuin moottori heh heh.
Onkos tässä mallissa jo se Suizan oma CCI-voitelusysteemi. Eli öljykanavat suoraan kampuran laakereille ja sylinterin seinämiin? Ainakin GT500 mallista semmonen löytyy. Hitecciä jo 70-luvulla...
10.7.2007 20:55
Kyllä on pumppu mallia cci. Tuo sama asia on myös suuri este pelkän seosvoitelun käytölle. Eli vaikka seosvoiteluun siirryttäisiinkin niin puolet voitelusta tapahtuu aina tuorevoitelulla.
Löytyi aika hyvin romut nurkista pyörimästä. Uusimis listalle meen aikalailla tavaraa, mutta rahaahan se vain on
Löytyy toinenkin cci pumppu jos tämä aikaisemmin kiinni ollut ei jostain syystä pelaa.
10.7.2007 22:15
aijai ku alkaa polttelemaan sussuki projekti! Stormilta tilasin jotain pientä kuten peilit ja ilmansuodatinelementin mallia vakio.
Tuon elementin ympärille on hyvä kyhätä putsarinkotelo kaikkineen. Ennestäänhän siitä protomallista löytyy oikean kokoiset letkut ja lähdöt rosterista.
Peilit on kyllä halvan malliset vaikka vannoinkin etten koske alle 40e kpl hintaisiin, mutta nämä ei ole FAR merkkiset. Noista EGM vai mikä lie olikaan merkki(taiwan) on jäänyt hyvä maku suuhun, ei uskoisi että taiwanista tulee ok tavaraa.
Samaan syssyyn tuli tilattua metrikaupalla kaasuvaijeria ja vaijerinkuorta, sekä pari nippaa.
Saa tehtyä vaijereita sen verran kuin tarvetta. Pitäisi väsätä uusi vaijerijakajan runko, ajattelin että tekee sopivankokoisesta putkesta ihan vaan porailemalla ja hitsailemalla sopivan, käyttää tuon sisänippelin uudestaan.
Pakoputkille pitää kehittää jostain ne loppupillit ja alkukäyrän laipat. Laipat saisi periaatteessa itsekin tehtyä. Kävi jopa semmoinen hullu idea mielessä josko tekisi yhteisen kiinnityksen molemmille putkille, siinä olisikin ongelmana putkien asennus ja irroitus. Taitaa siis jäädä tekemättä. On se muuten harmi ettei kotona tigiä! Tigillä saisi tehtyä niin paljon mukavaa. Ei tuota rosteria oikeen kehtaa hitsailla millään kaasuttomalla prosessi 114 lankakoneella.
Huomenna oli ajatus hiekkapuhaltaa osia niin että ne voi kärrätä koneistamolle. Siellä saavat porailla sylinterit isommiksi, sorvata jarrulaikan pykälää ohkasemmaksi, tarkistaa ja hioa lohkojen tiivistepinnat suoriksi kun tuli silloin hitsattua reikä umpeen.
Rungosta voisi heti kättelyssä laikattaa takajalkatappien kiinnitysputket irti. Ne oli kyllä virhe jälkeenpäin ajatellen. Joko jätän koko takajalkatapit pois tai sitten hitsaan tilalle pyöreät kiinnitykset.
11.7.2007 20:07
Kun tunnut olevan aika tietonen näistä vanhoista gteistä ni mistähän päin sitä sais tilattua männät omaan geeteeseen ja kiertokangen? kävi semmonen pikku vahinko pari vuotta sitte että leipo kiinni ja nyt tuli innostus sit pistää se kasaan. eli mulla olis Suzuki GT 125, vuosimallia en muista ihan tarkkaan mut joku 77-79. ja muitakin osia tietenkin tarviais? kiitoos.
11.7.2007 20:30
siinä on suuri ero että onko "x" sarjaa vai vanhaa. Muutamat sivut kyllä tiedän, eli GTreiner kun laitat kuukeliin niin pitäisi jotenkin löytyä. veteraanimoottoripyöräkerhon foorumilta viimeistään saat apua!
Mutta kokeile ihmeessä stormin luetteloa, duellin luetteloa, nakkilan pyörä&mopo luetteloa ja moposportin mp luetteloa. Soitto tuusmotoriin poikii luultavasti osia myös.
Kaikki nuo löytyy googlen haulla. Luettelot saa tilattua ilmaiseksi ainakin duellilta, stormilta, moposportilta ja npm. Tuusmotorilla EI ole omaa luetteloa mutta siellä on töissä semmonen jermu kuin Jone joka on saanut ostettua minulle vaikka mitä roinaa.
Samalla voisin kertoa että imukaulat on aika hyvässä vaiheessa. Hitsailin imukaulat uusiksi, kun kurkku oli väärän kokoinen. Tein vanhojen kurkkujen päälle 1mm sähkösinkitystä "putken" taivuttelemalla ja sitten hitsiä perään -> viimeistely muotoilu. Vanhat vääränkokoiset putkenpätkät(kurkut) lähti rälläkällä ja imureijän suurennus tapahtui joulukuusiterällä ja vinku + kovametalliterä. Hitsaus prosessi 114 lankakoneella. Hitsaus ei ole mitään helppoa tuolla muuntajalla kun ottaa huomioon seinämävahvuudet. Putki 1mm seinämällä ja latta 5-6mm. Koneen säädöt kun rajoittuvat kahteen ampeeriasentoon ja langansyötön nopeuteen.
Tiivistepinnat oikaisin epäkeskohiomakoneella. Tulikin viivoittimen perusteella oikein hyvä. Parempi ei tarvitse ollakaan kun tarkoitus on käyttää paksuja tiivisteitä.
Nyt on menossa "blueprinttaus" eli imukaulojen hienosäätö sovittaminen imukanaviin. Tämä tapahtuu epoksilla ja hiomalla. Kun kaikki on valmista blueprinttauksen suhteen niin otan tuon varamoottorin jigiksi ja hitsaan imukaulat yhteen keskeltä jolloin systeemistä tulee imusarja ison maailman tapaan. Tämä takaa sen että sovitus imukanaviin on aina viimeisen päälle ja että paketti lähtee helpolla irti. Tarkoitus olisi mennä niinkin pitkälle että tarpeen tullessa ilmanputsarin irroittamalla irti lähtee yhtenä pakettina kaasuttimet ja imusarja.
12.7.2007 18:57
Vein rojut koneistamolle. Aaltosen moottorikoneistamo on kesälomilla, joten vein r-koneistukselle. Tulee enemmän hintaa mutta sainpa tyrkättyä johonkin.
Lohkojen tiivistepinnoille eivät suostuneet tekemään mitään, pitää vähän katella onko suorat.
Vein siis sylinterit poraukseen, jarrulaikan sorvattavaksi ja imusarjan oikaistavaksi.
12.7.2007 21:56
Onkos GT:ssä kampiakseli sellainen, että toinen mäntä alhaalla ja toinen ylhäällä?? Niin ja onkos läppiä ollenkaan??
12.7.2007 22:43
toinen ylhäällä, toinen alhaalla, kyllä. Eli ei ole kuten jytäjammussa(kuulemma).
Läppiä ei ole ollenkaan, eikö ne jammuun tullut aikoinaan hipo osana?
12.7.2007 22:51
Jos noita kurkkuja rakentelet kannattaa niihin tehdä SIPC systeemi. Ainakin kokeeksi. Yhdistetään letkulla molemmat sylinterit. Ainakun toisessa sylinterissä kaasunmeno katkeaa ja tulee ns. takasin lyöntiä niin toisen imutahti korjaa tilanteen. Anna s-postiosoitteesi niin voin laittaa vaikka Suzukin tehtaan selityksen asialle kuvineen niin voit laittaa sen tänne. Järjestelmä käytössä mm. RG250 ja RG500.
Parantaa kaasuunvastaavuutta ja vääntöä. Tai niin ne ainakin mainostaa. Ei vaikea tehdä.
13.7.2007 14:34
manta@motot.net
Tuonne voi lähettää!
Niin juu, olen jostain lukenut tuosta ideasta, tarkoituksena oli tosiaan laittaa nipat imukauloihin juuri tuota tarkoitusta varten. Ajattelin valmistaa ilmausnipoista tai vastaavista.
Noista nipoista kun on helppo synkata kaasuttimetkin.
Mietin vain, että onkohan yeis järjestelmästä mitään hyötyä mäntäohjatulla imulla? Vähän heikosti kun kampikammio ei ota seosta vastaan enään imuaukon sulkeuduttua.
13.7.2007 16:55
MänTä kirjoitti:manta@motot.net
Tuonne voi lähettää!
Niin juu, olen jostain lukenut tuosta ideasta, tarkoituksena oli tosiaan laittaa nipat imukauloihin juuri tuota tarkoitusta varten. Ajattelin valmistaa ilmausnipoista tai vastaavista.
Noista nipoista kun on helppo synkata kaasuttimetkin.
Mietin vain, että onkohan yeis järjestelmästä mitään hyötyä mäntäohjatulla imulla? Vähän heikosti kun kampikammio ei ota seosta vastaan enään imuaukon sulkeuduttua.
Niin luulisi, että juuri mäntäohjatussa moottorissa on eniten hyötyä tällaisesta systeemistä. Nimittäin toinen sylinteri imee juuri kun toisesta alkaa tulla "blow-backkiä".
Yamahan systeemistä ei mitään tietoa, mutta Suikassa kaasarit yhdistetään luistin jälkeen noin 8millin letkulla toisiinsa. Voin mittaa RG500:en letkun koon jos haluat??
13.7.2007 19:21
Kyllä kiitos!
Totta muuten puhut, eli nimenomaan imukaulojen yhdistäminen mäntäohjatussa on kova sana. Tasoittaa hieman seoksen muodostumista ja ehkä hieman kaasuun vastaamista.
Yeis on siis se purtilo joka resonoi imukanavan kanssa. Moottori imee ensin imukanavan ja purtilon tyhjäksi, läppäventtiili sulkeutuu, purtilo imee itsensä täyteen kaasuttimen läpi virtaavasta seoksesta ja sykli alkaa taas. Tuo purtilo pitää siis seoksen kokoajan tasaisemmassa liikkeessä. Oikeinmitoitettuna purtilo antaa hyvän lisäpotkun kun kaasuttimen läpi virtaavan seoksen inertia saadaan hyödynnettyä.
Pitää meinaan ottaa huomioon ettei läppäventtiili toimi niin, että se sulkeutuu kun kaasuttimen läpi virtaava seos lakkaa liikkumasta. Läpäthän sulkeutuvat kun kampikammion paine ylittää imukanavan paineen yhdistettynä seoksen inertiaan. Yeis nappaa tuon "ylijäämän" talteen ja palauttaa kiertoon juuri sopivalla hetkellä(sama kuin pakoputken toiminta 2-t moottorissa) kun läpät taas aukeavat imutahdin alkaessa.
Täytyy kokeilla tuota yhdistävää letkua!
13.7.2007 19:58
Niin toi YEIS on siis se boost-bottle systeemi?? Jos joku haluaa katsella niin tossa näkyy vähän kaavio kuvaa systeemistä:
http://www.suzukicycles.org/photos/RG/R ... es9_XL.jpg
Kannattaa muutenkin katsella ton SIPC systeemin tekiessä kuvia tosta RG250 mosasta sillä siittä näkee SIPC toteutuksen hyvin.
http://www.suzukicycles.org/All-Suzuki/ ... odels.html
Olen pyöritellyt joskus mielessäni GT250:en uudemmasta mallista eli X7:sta villiä versiota. Kun on vissiin sillä samalla läppäventtiili toteutuksella kuin RM125. Pari RM:än sylinteriä vierekkäin, kunnon putket, pari isoa Mikunia ym... Niin ja sylinterit kaiveltuna jonnekkin 57milliin ym. Mielenkiintoinen lentokone olisi...