Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

30.3.2007 14:07

En kyllä muista minkä merkkiset ne on, mutta Stormilta ne tuli tilattua.

1.4.2007 18:08

Kokeile ensin asentaa läpät toisin päin. Jos ongelma korjaantuu niin hyvä. Läppien pitäisi asettua asetelmaa vasten saumattomasti! Vähintään 2mm tiivistepintaa läpän ja läppärungon "välissä", eli läppä menee 2mm rungon päälle kaasun virtausreijän vieressä.

Todella harvoin asetelma voi olla kiero. Harvinainen tapaus on koska itse en ole mokomasta kuullut :)

2.4.2007 9:02

Läppien pitää tiivistyä kunnolla, että pelaa oikein.

Jotkut läpät eivät tiivisty ilman takaisinvirtausta sylintereistä, mutta silloin voi olla kyseessä väsähtäneet tai taipuneet läpät.

Imu/puhallus-testejä voi tehdä. Imaistaessa läppien pitää tiivistää niin hyvin, ettei ilma kulje. Puhaltaessa teräsläppien pitää pitää "sorsaääntä". Kuituläpät eivät ainakaan yleensä äännä puhaltaessa.

3.4.2007 13:24

Joo, olen käännelly noita läppiä ympäri, mutta ei sillä mitään vaikutusta ole. Ne jää aina vaa auki enempi tai vähempi.

3.4.2007 13:59

malmari kirjoitti:Joo, olen käännelly noita läppiä ympäri, mutta ei sillä mitään vaikutusta ole. Ne jää aina vaa auki enempi tai vähempi.

Toiset taivuttelevat läppien rajoittimia kuvitellen saavansa lisää virtausalaa, mutta varsin usein siitä tulee vain ongelmia. Jos niitä on taivutettu, usein käy että rajoittimet painavat läppää juuresta, jolloin se jää päästä aina muutaman millin raolleen oli se kummin päin tahansa. Tämän huomaa helpoiten silloin, kun kiristää rajoittimien ja läppien läpi tulevia pultteja. Jos rajoitin painaa läppää juuresta, läpän kärki nousee ylös kiristysvaiheessa, vaikka läppä muutoin olisikin aivan suora.

Joku voisi varmistaa läpän maksimiavautuman korjauskäsikirjasta, mutta oma muistikuva olisi 10mm. Ainakaan se ei tulisi olla 12mm suurempi. Jos läppien rajoittimia on taivutettu ja avautumaa on liikaa, ovat omien kokemusten mukaan pahimmat ongelmat keskikierrosalueella, jossa tulee helposti epämääräisiä röpöttämisiä ja nykimisiä. Joskus suoranaista pyrkimystä myös sammumiseen joka kuulostaa samalta booaukselta, kuin pääsuuttimen yhtä-äkkinen tukkeentuminen.

Päättelin tosta, että läppä ei liian suurilla avutumilla kerkiä tarpeeksi sulkeutumaan ja kampikammion kohoava paine pyrkii avaamaan läppiä uudestaan. Sikäli on kyllä erikoista, että omissa kokeiluissa pahimmat ongelmat keskittyvät juuri keskikierrosalueelle ja moottorin päästessä tästä yli ongelmat jälleen pienenevät. Tuo 12mm. maksimi avautuma tuntuisi olevan sidoksissa V-muotoisessa asetelmassa läppien väliseen kokonaiskulmaan.

4.4.2007 18:37

korkeammilla kierroksilla läpät kokee paljon nopeampia ja siten "tehokkaampia" painepulsseja mitkä kyllä pitää läpät kiinni. Sitten taas keskikierroksilla kampikammion täytös ja painepulssit ovat heikompia, osaksi varmaan pakoputken huonomman toiminnan ansiosta. Kampikammion puristussuhdehan on yksi läppämoottorin "ongelmista"/ominaisuuksista.
Uudet läpät hankintaan vaan suosiolla, sekä tietty rajoitinläppien vääntely niin että ovat täsmälleen samanlaiset molemmissa pytyissä/asetelmissa.

Välys läpänrajoittimen kärjen ja läpän kärjen välillä 10,3mm +- 0,2mm.
Läpän maksimivälys läppärunkoon 0,5mm. Voi kokeilla esim liuskamitalla(rakotulkki).

5.4.2007 15:16

MänTä kirjoitti:korkeammilla kierroksilla läpät kokee paljon nopeampia ja siten "tehokkaampia" painepulsseja mitkä kyllä pitää läpät kiinni. Sitten taas keskikierroksilla kampikammion täytös ja painepulssit ovat heikompia, osaksi varmaan pakoputken huonomman toiminnan ansiosta...

Tämä tukisi tuota omaa käsitystäni kokeiluista ja samansuuntaista itsekkin mietin. Läpän inertia vain häiritsi tuota käsitystä, että korkeilla kierroksilla ongelmat taas pienenevät. Mutta luultavasti se menee juuri näin, että nopea painevaihtelu ja sen suuruus voittavat taas läpän hitausmomentin, jolloin pahimmat ongelmat ovat tuolla keskialueella kierrosrekisteriä. Hieman Off topica, mutta ei kai näinkin tärkeiden moottorin komponenttien toiminnan pohtiminen ole täällä ihan täysin perustelematonta ?

5.4.2007 20:40

No tässä tapauksessa asia liittyy aika kiinteästi rd 350, sekä ihan yhden omistajan ongelmaan.
Eli läpät vaihtoon.
En ole kauhean tarkasti tutustunut läppien sielunelämään, mutta muuten 2-t hengitykseen jonkun verran.

7.4.2007 17:53

Pieni tarina kun en tässä muuta tekemistä keksi...:)

Opin jälleen uuden asian RD:stä: Laita magneetto paikalleen oikeassa asennossa. Miulla ei ollut magneetossa kiilaa ja aikasemmin kaikki toimi moitteetta, kunnes eräänä kauniina päivänä magneto sitten irtosi ajossa ja pyörä saamui samantien. Kipinä tulee siis suoraan magnetolta akusta huolimatta. No ei siinä muuta kuin magneto takaisin kiinni sen enempiä ihmettelemättä. Mutta kappas, kun kaikki tehot ovat kateissa ja pyörä yskii ja röpöttää...

Olin vähän aikaa ihmeissäni ja ajattelin, että rikkoutui samalla jotain sytytysvehkeitä, mutta kun kävin sitten hakemassa 5e maksavan (kilohinta kohdallaan) magneeton kiilan niin rupesi toimimaan täysillä taas.

Eli ilmeisesti magneeton asennossa on merkitystä suoraan sytyksen ajoitukseen. Kiilan avullahan magneto tietty menee automaattisesti oikeaan asentoon. Tai sitten magneto pääsi luistamaan akselilla tiukasta pultin kiristyksestä huolimatta ilman kiilaa.

Noh...joka tapauksessa taas mennään..tai mentäisiin jos ei olisi satanut paria senttiä lunta..:(

7.4.2007 21:22

tottakai kiila magneettoon. Ilman sitä kun pyörähtää kerrankin vauhtipyörä/magneetti niin kiilaliitos on sökö. Kun kiilaliitos on kunnossa niin pysyy hyvin ilman kiilaakin, kuten kerroit. Sitten kun pyörähtänyt niin ei pysy enään kunnolla. Sen jälkeen magneetto lepääkin kiilan varassa.

1.5.2007 17:42

Huh, pitkästä aikaa jotain tännekin kirjoteltavaa.

Tuli tuossa jo pitkä aika sitten hankittua tuo RGV:n perä, sekin Briteistä ja sattumalta -93-vuosimallia kuten keulakin. Sanotaan nyt vielä että hinta oli kohdallaan ja syy siihen olikin varmaan se, että haarukkaa oli jo soviteltu ilmeisesti johonkin muuhunkin vehkeeseen, etupäätä oli hiottu ja takaratas oli varsin epäilyttävän näköinen offset-viritys.

Sitten tappelemaan kiinnittämisen kanssa. http://www.rd350ypvs.nl tarjoaa varsin kattavat piirustukset tarvittaviin holkkeihin, mutta kun tuo oma haarukkani ei enää ollut alkuperäisissä mitoissaan niin jouduin vähän itsekin pähkäilemään. Noin kolme viikkoa meni holkkien saamiseen, onneksi eräs tuttu tuotti ne erittäin edullisesti. Rungon ja linkun väliset kiinnityslevyt taitelin itse (ja se näkyy jäljessä, d'oh).

Tänä viikonloppuna sain sitten osat kasaan ja kiinni pyörään. Näin kylmätyyppien perusteella voi sanoa että vaikuttaa rakennelma ihan hyvältä, joten hymy on kyllä korvissa asti. Kuvia löytyy: http://www.motot.net/galleria/showgallery.php/cat/700

2.5.2007 14:45

Ihan hyvältä vaikuttaa. Kummasti tuo nuo vanteet uutta eloa tuohon pyörään. Onko nuo iskarit saman mittaiset mitä alkuperäiset? On tullut vaan pohdiskeltua kun omaan pyörään vaihdoin sen keulan, että miten vaikuttaa ajettavuuteen. Ne iskaritolpat mitkä pistin nyt omaan pyörään on lyhyemmät mitä vakiot, ja näinollen keulakulma muuttuu pystymmäksi. Periaatteessa ohjauksen pitäisi muuttua hieman aggressiivisemmaksi, ja saattaa poikia woblaamista jos on liian pystyssä. Siitä syystä ohjausiskunvaimenninkin on hyllyssä odottelemassa. Mutta kertoileppa hieman tarkemmin niitä kokemuksia tuosta keulanvaihdosta.

Tuossa on hieman tarkempaa turinaa asiasta:
http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html#9976

3.5.2007 17:19

Nyt en tarkkoja mittoja muista, mutta muistaakseni ovat nuo RGV:n tolpat hitusen lyhyemmät kuin alkuperäiset, joten todennäköisesti hieman nopeampi ohjaus. Jep, ohjausiskari on itselläkin mielessä jottei sitten tarvitse jälkikäteen todeta että olisiko se ollut tarpeen... tämähän on aika hyvinkin yleinen modaus joten uskon kyllä ettei tuo mitään suurempia ongelmia tuo. Kerrottaneen lisää kun kokemuksia ajettavuudesta on.

edit: Ainiin, tuli sitäkin selvitettyä että ilmeisesti akseliväli tulee kasvamaan 10-20mm, joten ei ihan optimitilanne kun tavoitteena olisi saada ennemminkin ketterä pyörä mutta sille ei hirveämpiä voi. Raakoihin rälläkkä&hitsipilli-hommiin en rupea. Onneksi tuo takahaarukan linkun kiinnitys runkoon mahdollistaa perän korotuksen/laskun joten silläkin voi sitten taas kompensoida.

Kaikki selviää aikanaan kunhan ensin pyörä valmistuu. Nykyisellä budjetilla saattaa käydä niin että ajamisesta voi vain unelmoida ennen kesää -08 (!).

4.5.2007 20:33

Hyvältä näyttää noilla RGV:een hiluilla! :)

26.5.2007 23:15

Mitenkäs on porukalla sujunut RD:illänsä kun ei ole pitkään aikaan mitään keskustelua ollut?

Itsellä on tuo projekti alkanut vihdoin saamaan jotain suuntaa, joskus päästään jopa itse asennusvaiheeseen. Pohja on jo saavutettu joten tästä ei ole kuin ylöspäin! :D