Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

13.4.2005 21:52

Lohkojen kierous saa kuulema oikaistua hiomalla jos vuotaa. Ei haittaa edes laakeripesiä, muutos on niin pieni. Jos ne on irti muutenkin niin kannattaa ehkä pyöräyttää edes ventiilihiomatahnan kanssa lasin päällä.

14.4.2005 16:28

tuota voisi harkita. kävin todella hienolla hiomapaperilla läpi naarmukohtia ja sen semmosia, putsasin siis tiivistepinnat. Täytyy kokeilla vaikkapa kiillotustahnalla kun tuota venttiilihiomatahnaa ei ole. huomenna pitäisi hakea sylinterit ja kansi koneistamolta.

18.4.2005 17:14

Eilen hiekkapuhalsin takahaarukan, jarrukilven tangon, jalkatapit, t-palat, takarattaan(mikä lie syy :)), seisontatuet ja jotain pikkusälää. pelotti hieman tuon alumiinin hiekkapuhallus mutta ei tuo niin nokkiinsa ottanut. Tasoittuu varmaan oikein näppärästi kun vähän hierasee hiomakoneella. Huomenissa olisi tarkoitus hitsailla paria alumiiniosaa ja hioskella siinä samalla, leikkaa ainakin levyaihiot pakoputken diffuusori/alkukäyräyhdistelmälle. Sitten pitäisi samantien tehdä piirustukset äänenvaimentimelle ja sen semmosta. ehkäpä myös pääsen tiivisteenteon ihmeellisen maailman pariin.

20.4.2005 17:54

Pientä päivitystä. Töissä hitsailin ja tasoittelin lohkon röpelöitä, ovat nyt valmiit hinkuttelua varten, täyttöhitsasin hieman takanavan jarrukilven viereistä reunusta joka on joskus väkivälloin rikottu, jarrukilvessä ollutta reikää paikkasin. Tuo jarrukilven reikä tuli kun rälläköin ikäviä muotoja pois ja seinämä olikin ohutta juuri sillä kohtaa Tekasin myös toisen tarkastusluukun aihion jos siitä saisi paremmin kupin muotoisen kuin edellisestä tekeleestä. valmistin uusien imukaulojen teräsosat 5mm latasta laippa ja 26,5mm sisähalkaisijalla olevasta putkesta imukaulaa. Harmitti kyllä ettei 28mm putkea löytynyt kissojen eikä koirien kanssa, nyt joudun siis hieman viilailemaan teräketjuviilalla isommaksi. Tein kolme tiivistettä kannelle kuparista, 1,25mm paksusta. Prässillä paukuttelin reikiä ja sitten dremelkopiolla keskireikä pyöreäksi. Täytyy mittailla tarkemmin korokepalojen vaadittu paksuus ja valmistaa. Pakoputket edistyivät sillä tapaa että leikkelin kartionaihiot, tällä kertaa en edes yritä tehdä täydellisiä kartion aihioita ennen mankelointia, vaan hion nauhakoneella kartiot suoriksi hitsattuani kartiot kasaan. päädyin 0,8mm rosteriin, on pehmeämpää muotoilla kuin 1mm. Sahasin vedetystä teräsakselista kaksi kytkintankoa. Karkaisen tankojen päät kun saan vähän muotoiltua päitä kitkaa vieroksuviksi.

6.5.2005 22:18

sain penkin verhoomolta tuossa viime viikon perjantaina, pitänyt flunssaa ja muuta kiirusta eli ei ole tullut tehtyä paljoakaan. koetan lisäillä kuvia penkistä vielä tänään.

15.5.2005 18:46

sain sen kuvan laitettua albumiin.

Tänään ja eilen väsäsin vähän vanhaa sotanorsua vaihteeksi. Sainkin aikaan sen verran että kannentiivisteet ovat nyt valmiit ja kaipaavaat vaan päästämisen toholla.
Hioin urakalla takanavan osia ja sovitin kärkien tarkastusluukun paikoilleen, on nyt aika hyvä sovitus. Takanavasta joutuu vielä sen verran tekemään että pitää hioa kaikki epätasaisuudet pois, hiekkapuhaltaa 'keskiosa' joka jää pinnojen kiinnitysseinämien väliin sekä hakea uudet laakerit napaan(polttomaalaus edessä enkä ala vanhoja laakereita laittamaan takas vaikka kuinka hyvät). Jarrukilpeä joutuu vielä vähän hitsaamaan, josko saisi jotenkin täytettyä tuon huokoisen osan puhtaalla alumiini lisäaineella.
Tekasin kyytiläisen tapeille kiinnikkeet neliöputkesta, porasin putkiin reijät 7mm ja pyöräytän kierteet M8, kiinnikkeet eroavat sen verran vakiosta että reijät ovat ylös/alas suunnassa eli vertikaalisti, eikä horisontaalisesti kuten vakiona. Tästä seuraa että tapit jäävät piiloon rungon taakse menosuunnasta katsottuna ja tulevat kumin verran ulos rungosta kuljetus asennossa. Tapit ovat alkuperäistä korkeammalla koska ei ole tarkoituskaan kuskailla paljoa porukkaa tällä mopottimella pitkiä matkoja.

Nyt kun(jos) saan ne katteet hunterilta niin pääsen tekemään katteen kiinnikkeitä jonka jälkeen runko menee hiekkapuhallukseen ja maalaukseen muiden osien kera.

Imukauloille annoin 'porttausta' eli hioin epätasaisuuksia pois hiomakivillä, hiomapaperirullilla yms välineillä joita vain porakoneeseen kiinni saa. Hierasin myös rälläkän ja nauhahiomakoneen avustuksella ylimääräistä materiaalia pois imukauloista, kaikki paino on ylimääräistä jos sillä ei ole tehtävää.

Tein leikkaamistani terästangon pätkistä mittapituisia kytkintankoja, sen verran hi-techiä kokeilin toiseen että hioin smirgelillä voiteluuran kulkemaan spiraalimaisesti tankoa pitkin lohkon stefan tienoille(mutta ei ulkoilmaan tietenkään....). Toinen on ihan perinteinen, kytkimen päässä kovera osuus kuulaa varten ja kahvan mekanismin päässä kupera kuulan uupuessa tästä päästä.

Väsäsin myös jotakin muuta mutta ei nyt tule mieleen.

16.5.2005 17:25

Kyllä sinä ne katteet saat ;) Paketti on aikalailla valmis. Kato YV.

21.5.2005 18:13

jo'o. Harjoittelin takanavan kasaamista ja kyllähän se onnistuu kun vähän pulaa. Osat siis eivät ole valmiit mutta hyvä harjoitella kun osat ovat vielä työnalla(ei mee pilalle viimeistely).
Kävin stormilla ja mukaan tarttui vannenauhat, pussi pinnoja(vääriä), takanavan laakerit ja ärtyisä olo. Ärtyisä olo tuli ensinnäkin siitä että pinnat olivat väärät, kaikessa häslingissä jäi edellisten pinnojen pussi kotia eli en tiennyt itse että mikä pinna on kyseessä. Faija sitten 'mittaili' vanhaa pinnaa kun ei löytänyt yhtään uusista pinnoista ja mittasi lahjakkaasti päin *****. Onneksi pinnat voi vaihtaa. Toinen riemastuksen syy oli TAAS nakkilan pyörän ja mopon asiakaspalvelun mahtava taso. En osaa eritellä asiaa hyvin mutta koko lafkan yleislinja lähentelee kommunistisen varustevaraston virkailijan tasoa.

24.5.2005 20:03

tänään ei paljoa tapahtunut. Käväsin paikallisella Jäykkiksellä tilailemassa kaasuvaijerin säätöruuveja kaasareihin, toivon mukaan sopivat kun eivät ole juuri tähän vekottimeen. Samalla tilasin kumit vaijerin päihin. Ostaa päräytin kierteytysvälineet ja väänsin niillä kierteet takajalkatapeille ja hyväthän niistä tuli. Pitää samalla ostaa sitten irtovaijerinkuorta ja päätynippoja kun käväsen noutamassa nuo tilaamani osaset. Huomenna kuitenkin jään todennäköisesti töihin vääntämään toisen pakoputken diffuusoria ja toivon saavani ainakin kartiot pyöreiksi ja kenties vähän hitsattua kartioita yhteen.

28.5.2005 21:40

Hain stormilta pinnat takavanteeseen, kävin siis vaihtamassa väärän malliset oikeisiin. Kasailin vanteen ihan harjoituksen vuoksi ja onnistuuhan se. Pitää vielä tuo keskittäminen saada sujumaan jossain vaiheessa ettei aivan takapää pompi ja vaella.

Otin myös hiomakoneen kauniiseen käteen ja hieroin kannen kyljet ja päällyksen koneen karkeuksien läpi, huomenissa toivon mukaan käsin hinkuttelut valmiit ja lumputusta vaille.

29.5.2005 20:30

Irroitin ketjukilvestä kolmannen takanavan laakerin ja hieroin koneella palikan valmiiksi.
Hioskelin kannen kiillotettavat pinnat karkeuksien läpi ja lumputusta vaille valmis siitä. Palotilojen pienet painaumat(koneistaja sedän kiinnityksien jäljiltä) tasoittelin 600 paperilla, en siis hinkannut ihan kokonaan koloja pois ettei tilavuus muutu liikoja. Teippasin hierotut pinnat ja nyt siis lumputus töissä ensi viikon aikana ja hiekkapuhalluksella rivoitus puhtaaksi ja eikun maalia päälle.
Kokeilen samalla puhallella muutkin osat ja takavannetta jos saisi kromit pois huonoilla vehkeillä.

12.8.2005 21:02

ihan mielenkiinnosta kyselen, että mitenkäs projekti on edistynyt?

19.8.2005 8:24

sakemanni kirjoitti:ihan mielenkiinnosta kyselen, että mitenkäs projekti on edistynyt?
Voin vastata pedun puolesta ettei ole pahemmin edennyt, kun asianomainen on armeijan leivissä tällä hetkellä.

28.8.2005 19:39

suuret kiitokset tomppadelle, tosiaan olen intissä. juuri nyt viikonloppulomalla.

20.11.2005 18:19

Pientä edistystä on tapahtunut. Olen nimittäin saanut väkerrettyä kierroslukumittarin taustan photoshopilla.

Kyseinen kuvatus on saatavilla albumistani jahka saan sen pystyyn! toteutus tulee olemaan sellainen että näppään kierroslukumittarin vastus asetuksen 6-sylinterisen asetukselle jolloin yhdellä kierroksella pitäisi esiintyä 3 kipinää, ja kun diodeilla gt:stä saadaan kaksi kipinää per kierros niin looginen tapahtuma on että bilteman 8trpm mittari näyttää 12trpm aivan kuten alkuperäinenkin. Itse diodit aijoin kähveltää ihan normaalista tasasuuntaussillasta jossa ei ole vastuksia.

EDIT:
Niin joo ja kuhan veronpalautukset kilahtaa tilille niin tilaan tutusta tuusmotorista semmosia mäntiä jotka ovat A: hyvä laatuisia B: sopivat mopoon.

On sen verran tullut mietittyä asiaa että en ala riskeeraamaan mitään nyt kun kerran moottoriin on panostettu niin paljon rahaa. Se että menee 200e pahimmassa tapauksessa uusiin mäntiin ei paljoa paina jos kampiakseli kulahtaa(erittäin kaukana halvasta osasta).
Samoiten etsin miestä tekemään mittariston rungon pyörään sillä aikaa kun huhkin intissä.