Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
19.3.2005 20:30
Huomasin ettei satula sopinutkaan hyvin paikalleen, johtuen rungossa olevasta edellisen satulan kiinnikkeen jämästä
ole edes huomannut mokomaa, olettanut rungon osaksi
No jokatapauksessa nyt satula on ryhdikkäästi paikallaan eikä varmana pompi irti edestä missään rytäkässä. Käväsin rautakaupassa ostamassa m10, m6 pultteja ja muttereita, aluslevyjä ja lamellilaikan kun olivat alennuksessa. Pultit ovat sinkittyjä eli jouduin ottamaan sinkit pois ennen hitsausta, rälläköin myös kannat pois jolloin jäljelle jäi vain kierrettä ja kierteetöntä tankoa. Hitsailin oikean puolen kiinnikkeet vanhojen kiinnikkeiden tienoille ja testasin kestoa, kestihän ne. Vasemmalle puolelle sain vain toisen pultin paikelleen kun lanka loppui kesken(pettu virkele stana) leikin. Kiinnikkeiden paikat kompensoivat hieman vaimentajien pituutta jolloin tulee hieman vakiompi korkeus pyörälle. On kuitenkin useamman kymmentä milliä korkeampi lepoasennossa. Rälläköin vanhat kiinnikkeet siis irti, pakoputken takakiinnikkeet huitsan helvettiin takahaarukan joustoa häiritsemästä ja vanhojen kiinnikkeiden kohdilta myös takahaarukkaa hieman pois, vaikea selittää mutta estää iskunvaimentimien liikkeen tehokkaasti, tämän korjasin.
Vaihtelin myös hieman seisontajalkojen pultteja muttereita ja katselin rungosta korjailtavaa mutta ei löytynyt. Akkukotelon kyllä olen ajatellut muuttaa niin että mahtuu iso ilmanputsarikotelo mukavasti paikoilleen. Kuvia touhuista tulee jossain vaiheessa. Niin ja puhalsin kaasarit puhtaaksi, lähti paskaa ulkopuoleltakin paineilmalla.
20.3.2005 18:47
viikatemies vieraili GT projektin albumissa, lisäilin kolme kuvaa iskariprojektista. Pääsi lanka loppumaan kesken niin en ole tänään edistynyt asiassa enempää.
21.3.2005 0:09
Juu, sitku puhallat rungon ja maalaat pulverilla niin komia tulloo
21.3.2005 19:51
tulee kyllä, olen vähän ajatellut että voisi muutakin osaa maalailla jollain kestävällä maalilla. Soittelin koneistamoon niin 60e kannen lasku ja sylinterien höyläys. Ei mielestäni järkyttävä hinta kun ottaa huomioon kannen jossa kaksi palotilaa, sekä että sylinterit on putkitetut versiot. Toisaalta saa kyllä sitten olla tarkkaa työtä ettei kuparit vuoda.
Sain samalla puhelinnumeron mäntsälän kovimmalle jannulle, eli erkille. Kuten fraasi menee "Tota ei Erkkikään tekis" niin Erkki on se viimenen linnake jonne sorvausprojektit syydetään. Pakoputken mutterihäsmäkät siltä jepeltä.
23.3.2005 20:46
Eilen putsailin ja kasailin kaasarit. Säädin samalla bensapinnat 0,3mm vakiota korkeammalle(josko kävisi tarpeeksi paksulla sitten) ja asensin paikalleen korjaussarjojen osat. Vielä pitää hankkia vaijerin säätöruuvit, letkua, kiristimiä kaasuttimia varten. Tänään hitsasin yhden paikan lisää satulanrunkoon, putsasin teräsharjapäällä ja maalasin ruosteenestomaalilla pariin kertaan(powered by biltema ruisku) ja luulisi kelpaavan. Täytynee huomenna ruokatauolla raahata amikseen? pitää soitella maikalle josko onnistuisi mokoma. Huomenissa olisi tarkoitus joko ryypätä tai sitten hitsailla iskarin kiinnikkeet ja siistiä rungosta turhia juttuja pois. Tietenkin muutakin tiedossa. Mietiskelen että miten saisin etupään stefat ehjänä ulos niin että pystyy pojat maalaamaan pumput.
24.3.2005 21:45
satulasta lisätty kuvaa, en saanut verhoomon opettajaa kiinni ja siis satulan verhoomoon raahaaminen siirtyy ensi viikkoon.
25.3.2005 22:01
Hitsasin viimeisen jousen kiinnikkeen runkoon, tulipa muuten hyvä! meni ilmeisesti millilleen oikein mitta kun iskarit solahtavat paikalleen molemmin puolin
no minkäs sitä voi itselleen.
Tein jonnin verran muutoksia runkoon, nimittäin hitsasin tasasuuntaajan ruuvin kiinni runkoon joka vähentää ruuvailuja pitemmän päälle(toivottavasti), hitsasin mutterit pariin liitokseen jolloin esim tuorevoitelun öljysäiliön saa ruuvattua paikalleen ulkopuolelta eikä rungon sisäpuolelta. Tein myös yleismallisille sytkäpuolille kiristäjän ja maalasin sen. Samalla tietty kiinnikkeet runkoon hitsillä. Hitsasin myöskin tuleville katteille mutterit runkoon kehtoon.
Valmistin jousen esijännityksen säätöön tarkoitetun työkalun ja maalasin sinkillä. Irroitin takahaarukan ja putsailin/pällistelin mopoa.
30.3.2005 19:25
kärräsin eilen satulan ja romppeet verhoomoon. Saas nähä milloin näkyy takaisin päin, pitäisi varmaan nyt säästellä pari viikkoa ja kuluttaa vain viemällä kansi ja sylinterit plaanaukseen.
1.4.2005 19:34
sylinterit ja kansi ovat nyt aaltosen moottorikoneistamolla, 1mm molemmista pois ja tiivisteellä pelivaraa.
7.4.2005 21:11
Poistelin maaleja t-paloista ja stongan kiinnityspaloista. Purin samalla etupäätä hieman lisää ja mietiskelin vaihtoehtoja, jarruletku menee kyllä vaihtoon. Huomenna olisi tarkoitus korjata ylemmästä moottorilohkosta ketjujen tekemä reikä ja yhden kierteen reunat kun on ratkennut. Samalla keikalla sitten lumputellen sivukopat, takajarrukilpi ja rattaan kilpi, hitsailla männistä voitelureijät umpeen ja käydä stormilta ostamassa vanteeseen muutama pinna. Jos yhtään lykästää niin leikkailen tiivisteitäkin.
8.4.2005 22:13
Hitsasin lohkosta ketjujen rikkoman aukon umpeen paikkapalalla, onnistuin sulattamaan korjaukseen takoitetun kierteen lattialle. Onneksin hoksasin vääntää tigistä virrat vaihtovirralle ja katastrofilta vältyttiin. Täytehitsasin siis kierteen möykkynä paikalleen ja olisi lohko hiomista vaille valmista kauraa. Mäntien voiteluaukot hitsasin umpeen myös, nämä reijäthän näkyivät imuaukosta männän ollessa alhaalla. Tein 1mm alumiinista uuden magneetonkopan tirkistysluukun, ensin sopiva pala leikkurilla, sitten ritsaukset reijille, täydellinen reijitys ja reunojen poistaminen pyöreän muodon aikaansaamiseksi. Viimeistely eli kiilloitus uupuu vielä.
Lumputin messinkivahalla kopat ja kyllä kiiltää! Vaativat tottakai käsillä käsittelyn autoglymin voimin.
Kävin laakeriliikkeessä kysymässä suojattua laakeria vetoakselille mutta ei ollut kyseistä mallia saatavilla, täytynee tilata uudet stefat suosiolla vetoakselille.
Stormilta tarttui mukaan 20kpl pinnoja takavanteeseen jotka jo törkkäsin kiinni. Mietin että ovatpa kauniita, en maalaakkaan vannetta vaan ostan 20kpl lisää jolloin vain keskiön tarvitsee maalata. Jarrukilpi ja rattaankilpi vaativat hiomista ennen lumputtamista.
Semmosta, tiivisteitä en kerinnyt/jaksanut tehdä tänään.
9.4.2005 1:55
aika monologiksi mennyt, mutta eihän se haittaa, mukava näitä on lukea. puran sydäntäni näin perjantai illan päätteeksi
....
9.4.2005 18:42
Kävin läpi kicksin kopan autoglymilla pariin kertaan käsin ja nyt kelpaa peilailla. hienoista hiomajälkeä näkyy vielä oikein pällistelemällä mutta haitanneeko tuo. Kävin rälläkän ja pienoishiomakoneen voimin lohkon viimeistelyn kimppuun. Huomasin samalla että jossain vaiheessa on lohko ottanut vähän kipeää muualtakin(missä lie perkl) ja pitänee tuo hitsata kuntoon. Havaitsin myös isohkon halkeaman lohkon kyljessä joka on varmaan saanut aikaan öljyn vuotamisen sivutallalla seistessä. Nuo vielä hitsaan ja sulattelen paikan reunaröpelöt siistin pyöreiksi. Meinasin että voisi vähän muutakin hitsailla täyteen jolloin tulisi siistimpää jälkeä mutta se olisi jo järkyttävää hifistelyä.
Käväsin tänään stormillakin mutta olivat jo sulkeneet. Ketutti hieman kun 100km yhteensä matkaa edestakaisin, onneksi olin faijan dieselpihillä pököllä liikenteessä enkä volvolla.
10.4.2005 21:47
Kunhan vaan ei menis kopat kieroksi tosta hitsaamisesta. Joku on joskus onnistunut aiheuttamaan vuotoa saumojen välistä, kun on korjannut öljypropun jengat täytehitsaamalla ja vetämällä uudet kierteet. Saa nähdä.
11.4.2005 18:26
samaa se minäkin ajattelin tuota suunnitellessa. Menee puoliksi tuurilla tuon vetelyn kanssa mutta vältin liikaa suojakaasua ja muutenkin liikaa lämpöä. Pitää laittaa laadukkaat tiivistemössöt lohkojen väliin että pitää, onhan tuossa sitten se että pultteja on aika tiheään kiristämässä.
Sama huoli oli mäntienkin kanssa mutta eiköhän tuo tuosta.... viimeistään kun uudet ostaa