Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
9.2.2005 21:34
Mites projekti jaksaa, ei ole vähään aikaan kuulunut mitään.... Putki jo valmiina?
10.2.2005 19:55
aika heikosti jaksaa, tällä hetkellä olen töissä ja sopeudun rytmiin. Kun palkkaa alkaa tulemaan ja intoa jäädä viraabeliparatiisiin tekemään osia niin eiköhän parissa viikossa ole putkea, ilmanputsaria, lärpäkettä ja hilpettä valmiina kesän rientoihin! Samassa paikassa onnistuu lumputtamiset, metallihommat ja suunnittelu.
6.3.2005 20:56
Nyt sitä palkkaa alkaa olemaan, samoin intoakin. Huomenna soitan läheiselle koneistamolle ja kysyn hintaa pakoputken muttereille, kannen laskulle ja sylinterien ylätiivistepinnan koneistukselle. Pidän varmaan tiistaina 'rakentelupäivän' töissä eli hitsaan satulan kuntoon, vedän nauhalla kannesta kiillotusta haittaavat reunat pois ja aloittelen lohkon hitsaamista nyt ainakin. Myöhemmin seuraa tietenkin mittarirungon valmistaminen, äänenvaimentajien valmistus, toisen pakoputken diffuusori ja alkukäyrä, pakoputkien laippojen valmistus yms.... kyllä sitä riittää! neuvottelen pomon kanssa jos pitäisin kerran viikossa rakentelupäivän niin että saisin projektin etenemään kunnolla. Haen myös tiistaina stormilta kaasuttimen korjaussarjat, haarukkaöljyä ja takavanteeseen parit uudet pinnat. Pitäisi käydä myös tilaamassa uudet iskunvaimentajat moposportilta(ei kiva, wert varmaan hihkuu onnesta kun köyhät kyykistyy) ja jotain muuta tilpehööriä vaijereiden viimoistelua varten.
7.3.2005 21:22
Tänään sain otettua mitan takavanteen pinnoista, pitääkin napata 8kpl mukaan stormilta samalla kun käyn. Pitäisi vielä katsoa renkaan tyyppi(joku mt35 kait) yms. Kävin myös tilaamassa moposportilta uudet iskarit taakse. Ovat 360mm pitkät, tiger S vakiot eli monoiskarit x2. Pitää katsella kiinnityksiä niin että joko perä joustaa täysin tai että iskarit tulee sopivasti vinoon.
Lisäilen teknisiä tietoja, valmistajia ja malleja ensimmäisen sivun ensimmäiseen viestiin. Sieltä selviää kaikki käyttämäni tarvikkeet yms jotka vaivaudun ilmoittamaan erikseen.
8.3.2005 21:10
Tulipahan touhuttua tänään. Hitsasin satulaa kuntoon eli ruosteet pois, kiinnityslärpäkkeen(oli ruostunu kokonaan pois), hioin vähän yms. Pitää vielä vähän viimeistellä amiksen maikan näkemyksiä vastaavaks ja maalata jollain, varmaankin vasaralakkaa pitää hakea jostain. Ostin myös kaasuttimenkorjaussarjat, kolme pääsuutinta, etolasta vähän tavaraa penkkiä varten. Sahasin toisesta pakoputkesta(valmistumassa olevista) diffuusorit pois kun pitää tehdä uudestaan. Hivasin kannesta ikävät kiillotusta haittaavat reunukset pois nauhahiomakoneella. Himassa törkkäsin nitromorssia ruiskulla reikiin, purin kaasarit atomeiksi ja pesin myöskin nitromorssin ja hammasharjan voimin. Uudet osat kävisivät muuten kokonaan kiinni mutta toisen kaasuttimen luistinkannen kierteiden ollessa heikot ei paksu o-rengas suostu toimimaan. Pitänee laittaa vanhat o-renkaat, on ne tähänkin asti toimineet. Pääsuuttimet jotka sarjan mukana tulivat ovat kokoa 113 kun vakiot ovat 95/97,5
Nyt on siis suutinta jokalähtöön! Nin ja renkaan malli oli 3,25"/18" M45 michelin, hintaa 42e/kpl.
Niin ja siis maalinpoistoaine on samaa tököttiä kuin 'kaasuttimenpuhdistus'aineet, nitromors käy, tai sitten jotain sprayta/nestemäistä.
9.3.2005 20:07
ruikkasin toisen käsittelyn nitromorssia kaasareihin ja huomenna sitten puhaltelen puhtaiksi kanavat paineilmalla ja pesasen liuottimella(joka pitää vielä ostaa, samalla putsaa sitten kaasuttimien ulkopinnatkin ja tommoset). Laskin tarvittavat muutokset sylintereihin ja kansiin että puristussuhde pysyy ennallaan, muutokset ovat :
-Kannen lasku 0,5mm, tiivisteen vaihto 1mm kuparitiivisteeseen, sylinterien höylääminen 1mm päältä -> 5,5:1 -> 7,8:1 jossa vakio on 7,5:1. 5,5:1 on siis sylinterin korotuksen ja kannen avarruksen jälkeen ilman muita muutoksia, 7,8:1 höyläilyn tuloksena.
10.3.2005 21:15
Tänään tuli semmoinen päätös että viikonlopun aikana rakennan kellaritiloista toimivat rakentelutilat. Ovat hoitaneet tätä roolia jo jonkun aikaa mutta todella alkeellisesti, nyt olisi tarkoitus siis kasata ympäri tonttia olevat 'toimipisteet' samaan paikkaan jossa on lämmintä, helppo siivota eikä tarvitse metelistä välittää. Tämä tarkoittaa jonkunnäköistä rahallista panostusta mutta pakko se on joskus tehdä. Puhalsin tuossa ohimennen nitromorssit pois kaasuttimien kanavista, pitää huomenna laittaa tinneriin lojumaan kaasuttimet ja sitten vielä puhaltaa puhtaaksi. Haen huomenna myös vasaralakkaa tai jotain ruostesuojaukseen soveltuvaa tököttiä satulaa varten, sen lisäksi myös laikkoja rälläkkään, sitä ohenninta, paperirullan ja jotain muuta pientä.
13.3.2005 20:38
Nyt on kellaria rakennelut ja hyvältä näyttää. On hitsivehkeet, hiomalaitteet ja kemikaalit paineilmavehkeineen. Kävin hakemassa iskunvaimentimet mokomaan, merkki paioli ja alkuperä tunturi tiger monoiskari typpiavustuksella. Kuvia galleriassa kaasareista ja iskareista.
13.3.2005 21:44
Mutta eikös tuommosesta stereojousituksesta tule melko jäykkä kun sinne tukkii kaks monojousta? Iskareille ei ole minkäänlaista vipuvartta kun ne pistää tuonne taakse.
Entä mihin meinaat pistää ne purnukat niistä jousista?
13.3.2005 22:00
Tigerissa tuo iskari on melkein vaakatasossa kun vertaa stereoperää, siis stereolla on letkumpi verrattuna tigeriin. Lisäksi tiger painaa n.60kg ja gt 144kg, tästä saa semmoista että ketun ja tigerin väliin jää 20kg jo noin karkealla matematiikalla. Painepurkit menee kyllä jonnekkin piiloon, ei siitä pelkoa
Kiinnikkeet joudun hitsailemaan noille mutta ei se menoa hidasta, samalla otan sitten nuo pakoputken kiinnikkeet pois rungosta jousitusta haittaamasta. Koetan saada iskarit mahdollisimman 'vinoon' että jousitus jäykistyy mutta mahdollisuudet ovat hieman rajalliset. Koeajollahan se selviää että miten toimii...
by the way hunter, komeata jälkeä konehuoneessa!
14.3.2005 20:09
Sain aikalailla nyt rakentelutilojen remppaamisen valmiiksi ja jotain tehtyäkkin. Pistin kaasuttimet nyt likoamaan liuottimeen pariksi päivää jonka jälkeen puhallan puhtaaksi vielä kertaalleen ennen uusien osien kanssa kasaamista. Satulaa sain sen verran touhuttua että hioin lamellilaikalla särmiä pois, hieman smirgelillä purseita pois reunoista ja katkasulaikalla 'lipareet' pois johtuen nahan kiinnitysmenetelmän muuttumisesta verrattuna alkuperäiseen. Huomenna olisi tarkoitus purkaa gt:tä ja raahat pajaan sisään, asennella iskunvaimentajaa paikalleen yms muutosta tehdä satulalle sovitusta.
15.3.2005 20:46
Sain kuin sainkin napattua pyörästä etupään irti ja raahattua 'pajalle'. Loppu pyörästä sai vielä jäädä talliin tältä erää, keräilin kyllä jo tavaroita puuhalaatikkoon helppoa pajalle siirtoa varten. Toin töistä jämämetallia pienen kasan joilla olisi sitten tarkoitus korjailla satula loppuun ja muuta valikoitua. Huomenissa käyn ostamassa sopivia pultteja iskunvaimentimien kiinnityksiä varten ja raahaan lopun prätkää pajalle käsittelyyn ja lämpeämään.
16.3.2005 21:21
Yksinpuheluksi menee mutta menköön. Raahasin lopun mopotinta kellariin, purin vahingoittuneet pinnat pois takavanteesta ja pesin koko rungon ja kaverit. Sovitin myös satulan runkoa paikalleen ja havaitsin että etupään lukituslipare on liian pitkä(ei mitään mitä rälläkkä ei korjaisi!). Samalla vähän mietiskelin että mitä sitä tuolle tekisi ylipäänsä. Hurjia ideoita tuli mieleen mutta tuskin kovin toteutuskelpoisia paitsi että tekisin takalokarista huggerin, kulutuspala ketjuille haarukan suojaksi ja perä taivaaseen.
17.3.2005 23:45
hyvä mäntä! oot ilmeisesti keränny itses ja saanu taas kipinää rojektiin? vai onko kevään lähestyessä alkanu järki lähtee
18.3.2005 21:44
No, tuota rahaa tulee nyt uhrattavaksi asti. Sain myös kellariin asiallisemmat tilat touhuumista varten. Tänään sainkin sovitettua satulan kohilleen, rälläköityä vanhat iskunvaimentimen kiinnikkeet pois ja hitsailtua kevyesti kiinni toisen iskarin pultit. Homma tyssäsi siihen että töistä 'lainaamani' pultit olivat m8 kun pitäisi olla m10
Huomenna rautakauppaan ja toinen puoli kuntoon myös. Sitten vain jämäkät saumat ja kovaa ajoa