Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Jawa 350/640 '01 (46 000km 2.7.2014)

17.8.2014 20:35

Yufenau kirjoitti:JAWA Traktor 250cc; pakko laitaa linkki tästä mielettömästä virityksestä:

https://www.youtube.com/watch?v=-eiCXhmcTu8


Kommunismin aikana kaikesta ollut puutetta, joten traktorikin piti tehdä itse. :) Vaikka sitten 250 jawan koneella. :lol:

Omassa Jawassa 50 000km rajapyykki lähestyy kovaa vauhtia. Saapa nähdä meneekö rikki ennen lumien tuloa.

Re: Jawa 350/640 '01 (46 000km 2.7.2014)

21.8.2014 9:43

Moi.
Nyt olis ehjätty kampura paikalla, pientä laittoo vielä ni voi nostaa
paikalleen ja lähtee ajaan. ;)
Oli kampiakselin stefan kautta imeny öljyä kampikammioon ni siitä johtui tämä
vika. Joko stefa rikki tai sitte liian ohkasta öljyä joku laittanu sisään.
Mitä öljyä sinne muuten kannattaa laittaa?

Re: Jawa 350/640 '01 (46 000km 2.7.2014)

21.8.2014 14:47

.sakari. kirjoitti:Mitä öljyä sinne muuten kannattaa laittaa?


Jawan huoltomanuaali suosittelee 80w90 vaihteistoöljyä. Itsellä ihan mineraaliöljy ko.viskositeetilla pelannut mainiosti.

Re: Jawa 350/640 '01 (46 000km 2.7.2014)

21.8.2014 17:06

Ok, kiitos tiedosta.
Tarviiko siinä olla mitään kytkimen lisäainetta?

Re: Jawa 350/640 '01 (46 000km 2.7.2014)

21.8.2014 21:54

.sakari. kirjoitti:Ok, kiitos tiedosta.
Tarviiko siinä olla mitään kytkimen lisäainetta?


Ei ole tarpeen, Ei tosin ole haittaa vaikka lisäaineellista olisikin. Itsellä nyt lootassa Motox 80w90 gear oil ja hienosti pelaa. Hinta taisi olla alle 5€/L. :D Kilometrejä kohta 48 000km eikä kytkin luista tippaakaan.

Re: Jawa 350/640 '01 (46 000km 2.7.2014)

1.9.2014 22:31

Nyt on ollu öljyt lämpösenä moneen kertaan.
Muuten menee ihan hyvin mutta matkavauhti pitää ottaa kolmosella ja
sitte pistää nelonen jolla ei enää juurikaan kiihdy, jos tulee ylämäki ni pakko laittaa
pienempää. Onko normaalia? Kokeiltu 90 ja 100 pääsuuttimella.

Re: Jawa 350/640 '01 (46 000km 2.7.2014)

5.9.2014 12:29

.sakari. kirjoitti:Nyt on ollu öljyt lämpösenä moneen kertaan.
Muuten menee ihan hyvin mutta matkavauhti pitää ottaa kolmosella ja
sitte pistää nelonen jolla ei enää juurikaan kiihdy, jos tulee ylämäki ni pakko laittaa
pienempää. Onko normaalia? Kokeiltu 90 ja 100 pääsuuttimella.


Ei ole normaalia tuo. Pitäisi mennä nelosella jyrkätkin ylämäet mukisematta(80km/h+ vauhdissa). 90 pääsuutin on juuri oikea koko. Satanen on liian iso ja vääntö sekä bensankulutus huonoa. Kokeile laittaa pykälää pienempi eturatas. Itsellä vakiota 1pk pienempi edessä ja menee oikein mukavasti.

Hieman hintavampi mutta kaikkein paras muutos lisävääntöä hakevalle on kromattujen ns. vanhanmallin pakoputkien hankinta. Niiden kanssa vääntö ala ja keskikierroksilla kasvaa huomattavasti. Itsellä menee ko. putkilla kaikki etelä-kymenlaakson "ylämäet" nelosella ylös hyytymättä vaikka 2-päällä ja laukut täynnä rompetta. Kromiputkistakin on sitten otettava huiluista kaksi keskimäistä välilevyä pois jos parasta vääntöä hakee. Siitä seuraa myös aikas jawamaiset pärinät :D . Tuossa videota omasta jawastani kromiputkilla: https://www.youtube.com/watch?v=bkIKBoJ ... Fv81rfBSJA

Noita putkia kannattaa tiedustella suoraan maahantuojalta: http://www.jawatalli.fi/

Re: Jawa 350/640 '01 (50 000km 12.10.2014)

13.10.2014 20:48

Noniin nyt se sitten tapahtui. 6,5 vuoden päristelyn jälkeen pyörähti 50 000km mittariin joista itse ajamiani n.42 000km. :) Pyörä pelaa edelleen ilman minkäänlaisia selviä väsymisen oireita, joten tallissa kököttävä 9tkm rullailtu sininen 640 sport odottakoon vielä vuoroaan. ;)

Kaikille jotka pitävät kaikkia 2t-pyöriä epäluotettavina/heikkona voin sanoa suoraan, että ovat pahasti väärässä.

Tuohon kilometrimäärään ei ole koskaan jättänyt tien päälle. Yhtään koneen laakeria ei ole vaihdettu, sylinterin kannetkaan ei ole koskaan olleet auki, kytkin on täysin alkuperäinen levyineen eikä luista tippaakaan. Puristuksetkin on koneessa yhä kohdallaan ja vääntö hyvä. Kulutus noilla nykyisillä pakoputkilla pääsääntöisesti alle 5l/100km.

Varmasti suuri osatekijä koneen hyvään kestävyyteen on ollut laadukkaan 2t-öljyn käytöllä(Mobil 2t Racing) ja säännöllisellä vaihteistoöljyn vaihdolla. Kovilla helteillä olen joskus käyttänyt tankissa pientä öljytilkkaa varmuuden vuoksi. Muutoin olen luottanut ainoastaan alkuperäsieen Mikuni-öljypumppuun.

Kaikenkaikkiaan Jawa on tullut järjettömän halvaksi ylläpitää ja ajaa. Mihinkään muuhun ajoneuvoon ei ole syntynyt yhtä suurta luottamusta. Jos pitäisi lähteä mp:llä maailman ympärysmatkalle, lähtisin ehdottomasti tällaisella Jawalla. :D

Tuossa videontynkä "suurelta hetkeltä" :D : http://youtu.be/ormi96rrAkg

Re: Jawa 350/640 '01 (50 000km 12.10.2014)

14.10.2014 12:41

specialisti kirjoitti:Kaikille jotka pitävät kaikkia 2t-pyöriä epäluotettavina/heikkona voin sanoa suoraan, että ovat pahasti väärässä.

Totta. Jawat on olleet aina suhteellisen matalaviritteisiä kuutiotilavuuteen nähden ja jostain kumman syystä tämäkin mielletään usein tekniikan heikkouden merkiksi vaikka asia on juuri päinvastoin.

Re: Jawa 350/640 '01 (50 000km 12.10.2014)

14.10.2014 21:58

-Zone- kirjoitti:Totta. Jawat on olleet aina suhteellisen matalaviritteisiä kuutiotilavuuteen nähden ja jostain kumman syystä tämäkin mielletään usein tekniikan heikkouden merkiksi vaikka asia on juuri päinvastoin.


Näinhän se useimmiten menee. Jawahan on lähtökohtaisesti suunniteltu siten, että sillä on mukava ja jouheva ajaa normaaleissa liikennetilanteissa. Sitä ei ole suunniteltu antamaan kovia teho/kiihtyvyys lukemia paperilla kuten valtamerkeillä on suuntaus joka taas yleensä tarkoittaa, että tehot on yläkierroksilla.

Vaikka kiihtyvys ja huippunopeus lienee Jawassa samaa luokkaa täystehon 2t kevarin kanssa, niin Jawalla ajaminen on paljon leppoisampaa. Ei ole kokoajan vaihtamisen tarvetta ja rekastakin pääsee ohi pudottamatta edes pienemmälle. Satasen vauhdissa koneessa on karvan yli 4000rpm, joka on 350cc:lle mielestäni vähän.

Jawan 350 typ 640:llä on edelleen todella vahvat markkinat mm. etelä-amerikassa sekä aasiassa. Siellä arvostetaan pyörää joka on halpa ostaa/ylläpitää ja pystyy korjaamaan tien poskessa alkuperäisillä työkaluilla muutamassa minuutissa. EU-maissahan 2t Jawaa ei ole saanut rekisteriin vuoden 2003 jälkeen lukuunottamatta Irlantia ja Iso-Britanniaa. He on ilmeisesti saaneet neuvoteltua löyhemmät päästörajoitukset? Tuossa brittien maahantuojan sivut: http://jawamotorcycles.co.uk/ No edellisellä Suomen maahantuojalla (simpanen) on edelleen näitä 640:siä toistakymmentä myymättä(kuulemma). Jos jotakuta kiinnostaa niin kannattaa kysellä. Hinnatkin luultavasti alennetut...

Re: Jawa 350/640 '01 (50 000km 12.10.2014)

17.10.2014 2:11

Hoola!
Specialistin kanssa tehtiin temppu kun minun Chopperin takakumin vaihdon yhteydessä keksittiin kokeilla miten alkuperäisen 16" rattaan tilalle käy 18" joka on jäänyt Specialistilta "yli".
Kävihän se sinne eikä aihistanut.
Olikos Heinäkuun alkua kun tämä piruuttamme tehtiin ja kokemukset ovat:

1) kaikki vaihteet ovat jännästi ainakin yksi päällä pitemmät juurikin sopivasti niin että kolmonen on kepeä vaihdettava pikku ylämäkeen On The Road ja muutkin, erityisesti kakkonen on mukavasti pitempi kaupungissa.

2) pyörä jää enemmän nojolleen sivustatuen kanssa joten pitää katsella enenmän ja eri tavalla mihin laittaa.

3) jotenkin nelonen on sopiva "ylivaihde" tasailella ja mutkaisella tiellä luontevasti kolmosella laulattaa 3000...4000 RPM siinä 80 km/h nurkilla todellista nopeutta -ihan niinkuin tehtynä suomailaisille teille!

4) nopeusmittari heittää niin että vähän päälle 90 km/h = 100 km/h ja 45 km/h on karvan päälle 50 km/h jne

5) ajogeometria ei ei juuri poikkea alkuperäisestä, ehkä eikä lähde niin ajatuksen voimalla mutkaan kuin ennen

6) Specialisti väänsi koeajon ja allekirjoittanee ylläolevan. JAWAn hyvä alavääntö sallii tämmöisenkin vempuilun

Ostin Jawatallista jo kesällä ranskalaista ELF "Offroad" 2-stroke öljyä. Ikäänkuin kulkisi liukkaamin, heh. Viimeksi oli Bilteman Synthetic... eipä hätää senkään kanssa.

Tämä kesänä tuli väänettyä 4000 km ja mittarissa 31 000 km ja samat sanat kuin Specialistilla että meno senkuin paranee.
Toisioketju vaidettu kerran (venäytin ketjut liian kireällä) yhdet etujarrupalat, etujarruvalokytkin vaihdettu... joo ja jarrunesteet ja vaihteistoöljyt (GULF 80/90W laatu josta mainitsin aiemmin) joka toinen vuosi.

Chopperin/Stylen ajettavuus on mielyttävää ja kun oppii ettei huudata eikä vedätä ja ymmärtää että vääntää jo >2000 RPM ja kun on siro käsitellä kaupan parkkiksella ja ladata tankki- ja sivulaukut niin eipä ole Volvo juuri pihasta liikkunut.

Ai niin, meinasi unohtua: Etuiskarin öljyt vaihettu EKA kertaa kun Specialsitilla oli ATF öljyä sopivasti. Toimii muuten hyvin.

Nyt laitoin seisontaan, itku meinaa tulla

Re: Jawa 350/640 '01 (50 000km 12.10.2014)

19.10.2014 2:23

Yufenau kirjoitti:Hoola!
Specialistin kanssa tehtiin temppu kun minun Chopperin takakumin vaihdon yhteydessä keksittiin kokeilla miten alkuperäisen 16" rattaan tilalle käy 18" joka on jäänyt Specialistilta "yli".
Kävihän se sinne eikä aihistanut.
Olikos Heinäkuun alkua kun tämä piruuttamme tehtiin ja kokemukset ovat:

1) kaikki vaihteet ovat jännästi ainakin yksi päällä pitemmät juurikin sopivasti niin että kolmonen on kepeä vaihdettava pikku ylämäkeen On The Road ja muutkin, erityisesti kakkonen on mukavasti pitempi kaupungissa.

2) pyörä jää enemmän nojolleen sivustatuen kanssa joten pitää katsella enenmän ja eri tavalla mihin laittaa.

3) jotenkin nelonen on sopiva "ylivaihde" tasaisella ja vähän jyrkempään ylämäkeen luontevasti laulattaa kplmosella 4000 RPM pintaan siinä 80 km/h nurkilla todellista nopeutta -ihan niinkuin tehtynä suomailaisille teille!

4) nopeusmittari heittää niin että vähän päälle 90 km/h = 100 km/h ja 45 km/h on karvan päälle 50 km/h jne

5) ajogeometria ei ei juuri poikkea alkuperäisestä, ehkä eikä lähde niin ajatuksen voimalla mutkaan kuin ennen

6) Specialisti väänsi koeajon ja allekirjoittanee ylläolevan. JAWAn hyvä alavääntö sallii tämmöisenkin vempuilun. Mikä ihme käsitys on että 2T on aina kierroskone? Esimerkillisesti väänsi alhaalta myös muinainen Wartburg Tourist Personkraftwagen aus WEB IFA Kombinat in Eisenach

Ostin Jawatallista jo kesällä ranskalaista ELF "Offroad" 2-stroke öljyä. Ikäänkuin kulkisi liukkaamin, heh. Viimeksi oli Bilteman Synthetic... eipä hätää senkään kanssa.

Tämä kesänä tuli väänettyä 4000 km ja mittarissa 31 000 km ja samat sanat kuin Specialistilla että meno senkuin paranee.
Toisioketju vaidettu kerran (venäytin ketjut liian kireällä) yhdet etujarrupalat, etujarruvalokytkin vaihdettu... joo ja jarrunesteet ja vaihteistoöljyt (GULF 80/90W laatu josta mainitsin aiemmin) joka toinen vuosi.

Chopperin/Stylen ajettavuus on mielyttävää ja kun oppii ettei huudata eikä vedätä ja ymmärtää että vääntää jo >2000 RPM ja kun on siro käsitellä kaupan parkkiksella ja ladata tankki- ja sivulaukut niin eipä ole Volvo juuri pihasta liikkunut.

Ai niin, meinasi unohtua: Etuiskarin öljyt vaihettu EKA kertaa minun aikanani koska Specialsitilla oli ATF öljyä sopivasti. Toimii muuten hyvin.
Olisi pitänyt laittaa vanhaa öljyä talteen ja kuumentaa vanhassa kattilassa ja katsoa kuinka kondensoitunut vesi kiehuu.
Olen tehnyt niin että jos on purkiin jäänyt jarrunestettä pariksi vuodeksi niin olen em tavalla kuumentanut > 100 C ihan varmuuden vuoksi.

Nyt laitoin seisontaan, itku meinaa tulla

Re: Jawa 350/640 '01 (50 000km 12.10.2014)

19.10.2014 10:22

Yufenau kirjoitti:Hoola!


Kiva kun 18'' takanakki pelaa! ;) Kyllä se minunkin mielestä tuntui mukavammalta ajaa jo ihan välityksienkin puolesta. Jawassa riittää noilla pakoputkilla vääntöä välityksien maltilliseen pidentämiseen. Ja onhan siinä nyt maavaraakin enemmän (sieni/marjastureissut huom! ;) ).

Kyllähän ne keulaöljyt pitäisi vaihtaa ainakin joka toinen vuosi, ihan vaan jo kondenssiveden vuoksi. Ohjekirja suositteli keulaan muistaakseni SAE30 öljyä. Sillä saa ainakin keulasta kivikovan pompottajan, ATF pelaa aivan hyvin eikä lyö töyssyt läpi huonommallakaan tiellä. Hyvin ovat sisällä pysyneet itselläkin. Tosin itselläni taitaa tällä hetkellä olla Castrol 5w fork oilit sisällä, mutta aika samanlaista luirua kun se ATF. :)

Re: Jawa 350/640 '01 (50 000km 12.10.2014)

1.5.2015 20:42

Terve vaan pitkästä aikaa. Typ 640 vakioputkilla on kyllä kamalan huonot alaväännöt ja kulkua oikeastaan vain yli 3,5trpm.

Joskus jos oikein innostun niin mitoitan kunnolliset pakoputket ja blueprinttaan oman sportin, sitten nähdään mihin tuo kikotin pystyy.

Vielä on alle 23tkm mittarissa joten isompaa huoltoa odotellessa, siinä meneekin vaihtoon sitten etujarrupalat ja eturengaskin ensimmäistä kertaa :lol:

Re: Jawa 350/640 '01 (50 000km 12.10.2014)

14.5.2015 15:12

Morjensta vuan!
Mitä öljyä olette laittaneet Jawan etutunkkeihin? Tai onko sillä mahdottomasti merkitystä?