Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

21.7.2006 13:34

Toissapäivänä purkasin rd:n koneen ja pistin kampuran stefat ja laakerit tilaukseen, että josko toi stefojen vaihto auttaisi tuohon käynnistys ongelmaan, toivotaan parasta. Ihmetytti vaan se ettei tuossa lohkojen välissä ollut minkäännäköistä tiivistettä. En tiedä kuuluko siellä alunperinkään mitään paperitiivistettä olla, mutta ajattelin kyllä jotain tiivisteliimaa sinne hölvätä.

21.7.2006 18:13

lohkojen väliin kuuluu ohut kerros tiivistesilikonia. Eli ei mitään liimaa.
Lohkojen pinnat on sovitettu niin tarkkaan ettei erillisiä paperitiivisteitä tarvita, lisäksi laakereiden sopivuus on niin tarkkaa ettei tiivisteiden mittaheittoihin ole varaa!

21.7.2006 18:52

Tasotiivisteliimat noihin kohteisiin omiaan.

24.7.2006 22:15

Kuten edellä mainittu.

Yamabond on oikea myrkky lohkojen väliin. Hylomarilta löytyy myös varsin oivia tököttejä, mikäli ei halua maksaa tuosta yamahan omasta tasotiivisteliimasta turhaan..

Yamaha RD

30.7.2006 23:28

On se mukava nähdä, että suomessa on näinkin monia RD omistajia.

Luulin tätä pyörää harvinaisemmaksikin. Törmäsin tähän foorumiin yllättäen ja ilahduin suuresti. Oma RD:ni on kokenut talven ja kesän mittaan suuren remontin. Pistin yhden projektikuvankin... Pitää lisäillä kuvia omasta RD:stä jahka saan kuvat otettua.

On muuten ihan hiano toi R:n katteilla oleva RD!!

Joo ja totesin, että tasotiivisteliima on ainakin toimivaa lohkojen välissä.

31.7.2006 20:42

jopa bilteman moottoritiivistesilikoni kesti ja piti suzukissani.
Ainoa ero tehtaan tiivisteliimaan oli että nyt ei tarvinnut vasaraa lohkojen erottamiseen.

1.8.2006 12:55

patsix kirjoitti:Tasotiivisteliimat noihin kohteisiin omiaan.

Ihmetytti vaan, että mitäköhän eroa on tuommosella tasotiivisteliimalla ja ihan perinteisellä tiivisteliimalla.

1.8.2006 19:06

Tasotiiviste nestemäistä ja kuivuu vasta kasattuna joten kun smörjet on levittäny ja huomaa jonkun virheen kasauksessa ei liima kuitenkaan kuivu vikaa korjatessa. Silikooni pursuaa väleistä ja saattaa tunkea esim öljykanaviin. Yhden hajonneen turbon ja yhden pettäneen moottorin sivuakselin laakeroinnin nähneenä suosittelen silikoonin tilalle muita liimoja käyttökohteen mukaan. Silikooni on yleis"pätevä" liima jolle löytyy aina parempi vaihtoehto.
Tasotiivisteliimoja on sitten eripaksuisten rakojen täyttämiseen mikä on hyvä huomioida jos hirveesti tiivistepinnoissa puukon jälkiä niin kuin mulla oli syytsäsPRKLLLSTNVTTU

1.8.2006 21:23

no ehkä se liima olis idioottivarmempi. Itse olen tunturinlohkoja kasaillut silikonin kanssa iät ja ajat niin ei tule liikaa laitettua.

RD matka-ajossa

3.8.2006 11:42

Onko kukaan ikinä uskaltanut lähteä RD:llä matkaa tekemään?? Itsellä on kokemuksia vähän alle sadan kilometrin yhtämittaisesta matkasta ja meinasin olla niin uhkarohkea, että lähtisin pitemmällekki matkalle RD:llä. Mitä luulette onko tuhoon tuomittu ajatus? Pikkuteitähän tällä pyörällä laskee vaikka huvikseen, mutta kun nopeudet kasvavat yli 80km/h niin pitkän aikaa ajaminen alkaa tuntua aika epämiellyttävältä lähinnä tärinän ja metelin takia. Jälkimmäiseen tietysti auttavat korvatulpat..=)

Re: RD matka-ajossa

3.8.2006 12:45

Samzon kirjoitti:Onko kukaan ikinä uskaltanut lähteä RD:llä matkaa tekemään?? Itsellä on kokemuksia vähän alle sadan kilometrin yhtämittaisesta matkasta ja meinasin olla niin uhkarohkea, että lähtisin pitemmällekki matkalle RD:llä. Mitä luulette onko tuhoon tuomittu ajatus? Pikkuteitähän tällä pyörällä laskee vaikka huvikseen, mutta kun nopeudet kasvavat yli 80km/h niin pitkän aikaa ajaminen alkaa tuntua aika epämiellyttävältä lähinnä tärinän ja metelin takia. Jälkimmäiseen tietysti auttavat korvatulpat..=)


Nykyisen moponi ostin siten että menin junalla paikanpäälle ja testiajossa pyörä sammui kahdesti kilometrin matkalla :). Akku oli paskana, puuttui jopa kaksi korkkia. Noh tinkasin uuden akun mutten kuitenkaan vaihtanut siellä. Ajoin sillä paskalla akulla 325 km kotiin, osittain vesisateessa yhdellä tankkauspysähdyksellä. Ei mitään ongelmaa ollut. Kotona sitten vaihdoin uuden akun ja sittenhän se vasta hyvä peli on ollutkin :)

Re: RD matka-ajossa

3.8.2006 19:08

Samzon kirjoitti:Onko kukaan ikinä uskaltanut lähteä RD:llä matkaa tekemään??


Toistaiseksi pisin matka RD:llä on ollut karvan alle 300 km, vieläpä ilman kunnon taukoja (yksi 5 min. tauko tuli pidettyä). Jos pyörä on kunnossa, mikä ettei voisi lähteä vaikka kuinka pitkälle matkalle.

Normaalisti ajelen 30 - 150 kilometrin huvilenkkejä. Hyötyajoa ei ole kertynyt yhtään, siinä käytössä auto hoitelee minulla homman.

Vaikka RD lienee "yleisen mielipiteen" mukaan auttamattoman pieni mitoiltaan minulle, ei tämä ole vaivannut. Ei ole tärinäkään haitannut, lienee tottumuskysymys. Ääni käy kyllä kieltämättä korviin, en aja koskaan ilman tulppia mutta silti on lähes joka ajoreissun jälkeen kuulo "omituinen" puoli tuntia ajon jälkeen. Kypäräkään ei ole meluisimmasta päästä, on tullut muilla pyörillä todettua. Kannattaisi hommata ajoissa kunnon tulpat mutta on vain jäänyt...

3.8.2006 20:59

Kyllä pyörä kunnossa on, että ei sen puoleen matka ongelma olisi. Juuri tuon galleriasta kuvina löytyvän remontin jälkeen ajettu 1000km sisäänajoa. Suurin ongelma omalla kohdalla on tärinä. Noin tunnin yhtämittaisen ajon jälkeen rupee olemaan nivusten seudulla melko tunnotonta...:(

Tänään pääsi kokeilemaan kunnolla onko potku vielä tallella remontin ja sisäänajon jälkeen ja olihan se...hyvin liikahti...:) Lisäilin tuossa samalla vielä muutaman kuvan pyörästäni galleriaan.

Kävi mielessä, että matka-ajoon sopivaksi saamiseksi pitäisi pidentää välityksiä, jotta sopivan matkanopeuden saavuttaisi pienemmällä kierrosluvulla. Kiihtyvyyden kustannuksella tietysti... Eikä ole kyllä tietoa onko RD:hen saatavilla kuinka paljon eri rataskokoja.

4.8.2006 1:22

Hmm... Ei minulla tosiaan hirveästi ole vertailukohtia, mutta ne mitä on, niin niinhin verrattuna RD ei kyllä tärise yhtään enempää. Siltä varalta, jos kyse ei olisikaan pelkästä moottorin tärinästä: Onko renkaiden tasapainotus varmasti kunnossa? Entäpä iskarien kunto. Tangon päätypainoillakin voi olla vaikutusta - tosin nyt kun mainitsit nivusten seudusta niin en ymmärrä... Ainoa paikka mikä itsellä koskaan on kokenut tunnottomuutta on kaasukäsi.

Meikäläisen koiville kyllä saisivat jalkatapit olla taaempana. Nykyisellään luonnollisin ajoasento tuntuu löytyvän siten, että vain varpaat ovat tapeilla.

En myöskään tiedä, onko kierrosten laskulle tarvetta, ei ainakaan itselle ole tullut moinen mieleen. 100 km/h vauhdissa 6. vaihteella kierrokset ovat 5000. Muistaakseni vastaavasti 5. vaihteella 80 vauhdissa samoin 5000.

4.8.2006 16:17

Kyllä se tärinä koneesta tulee, koska se esiintyy häiritsevästi noin 4500 kierroksesta ylöspäin...ja se kulkeutuu satulaan pahiten. Tyly tunne, kun noin tunnin ajon jälkeen nousee satulasta ja koko nivusten seutu täysin tunnoton..:)

Onkohan omassani vaihdetut välit, sillä miulla on kierrokset noin 500 korkeammalla. 6. vaihde 100km/h vauhdissa 5500 kierrosta ja samalla vaihteella 80km/h 4500 kierrosta. Pitääkin tarkistaa minkä kokoiset rattaat pyörästä löytyy, kun ei ulkoa muista... Tosin mittarilukematkin voivat jonkin verran heitellä noissa nopeuksissa. En ole kyllä mitannut, mutta tuntuu siltä, että oma mittarini pitäisi aika lähelle paikkaansa, kun ajellessa vertaa muuhun liikenteeseen.