Joo tosiaan 450 moottoria on alettu nyt vasta kasaamaan. Kiertokankisarjan tilaaminen olisi ollut melko kallista huvia niin päädyttiin sitten ghettovirityksiin. Tässä alkuperäisen sarjan hinta. Muissa liikkeissä (esim. ktm-shop24) samaa 450-500€ luokkaa:
Ja tietysti meidän kampiakseli on harvinaisempaa erää, jossa öljyreikä on eri kohdassa. Tuon liikkeen kautta olisi saanut kipinätyöstön hintaan £60. Päädyin kuitenkin tilaamaan Proxilta KTM 450 kiertokankisarjan alle 150€ hintaan. Ongelmaksi tuli että tappi on 4mm alkuperäistä pidempi, kiertokanki 1mm lyhyempi ja öljyreikä taas eri kohdassa. Husaberg.org foorumilla tuo sarja oli toiminut monilla hyvin vaikka puristukset laskee ja squish-välys kasvaa (nakutusriskiä?), siis tehot putoaa. Tämä ratkaistiin laittamalla vielä alkuperäinen kiertokanki, kun ei siinä näkynyt mitään kulumaa laakeripesässä. Tappi sorvautettiin muutama milliä lyhyemmäksi ja siihen kaiverrettiiin dremelillä pitkittäinen ura öljykanavaa varten.
Lopulta prässättiin ja hakattiin kampura nippuun suoraksi (0,02mm sisään). Oli sellainen 4-5h urakka että ensikerralla varmaan menee suosiolla moottorikoneistamolle.
Muutoin koneen kasaus on tällä hetkellä loppusuoralla ja menee pääasiassa vanhoilla osilla, mutta on uudet runkolaakerit reilu 0,5mm päittäisvälyksellä ja uusia tiivisteitä. Sähköstarttiin liittyvät rattaat poistettiin. Toivottavasti kestää...
Sitten varsinaiseen asiaan eli 650. En ole kirjoitellut, mutta alkukesän ongelmien jälkeen pelitti kyllä ja on nyt talviteloilla. Tuo edellinen viestini liittyi kierrosten leijutusongelmaan ja se ratkesi pian viestin jälkeen. Seosruuvin alla oli ihan vääränlainen jousi, joka ei puristanut o-rengasta joten sieltä tuli imuvuotoa. Tuon tajuamisessa olisi voinut mennä pitkään, mutta onneksi selvisi kun joidenkin tiivisteiden mukana tuli alkuperäinen jousi, jonka huomasin erilaiseksi... Muistaakseni luistista irroitettava levykin oli aluksi väärinpäin eli joku kaasutinvelho ollut asialla. Imuvuodon takia pakoputki hehkui herkästi tyhjäkäynnillä.
Muita ongelmia oli, ettei akut tahtoneet kestää. En tiedä johtuiko siitä, että käytettiin halpoja tarvikeakkuja eikä diy-akkutelineessä ollut alkuperäisen veroista tärinänvaimennusta vai jostain sähköviasta. Siinä tottui sen verran polkemaan, että poistettiin sähköstartti kokonaan. Kesän aikana tuli kuitenkin nilkoille pari semmoista tälliä ettei ole asiaa pyörän päälle ilman tukevia kenkiä... Myös yksi alumiininen moottorikiinnike antautui (tärinä?) ja tilalle teettettiin uudet teräksestä.
Meinasi tulla vakavampi paukku pian kasaamisen jälkeen kun toinen nokkarattaan pulteista katkesi ja meni nokkaketjun väliin -> kone jumiin kilinöiden saattelemana. Onneksi silloin oli matalat kierrokset ja vedin heti kytkimen. Minkään metallisen sijaan ketjuohjurit otti iskun vastaan ja selvittiin pelkästään uusilla pulteilla, ketjuohjureilla ja nokkaketjulla. Huonolla tuurilla olisi voinut venttiilit kolahtaa mäntään tai joku ratas hajota. Syyllistä tähän on vaikea sanoa. Omasta mielestä ei ikinä koskettu nokkarattaan pultteihin, koska niitä ei tarvinnut avata missään vaiheessa (ei edes automaattipuolipuristajaa varten), eikä niiden luulisi itsestään löystyvän kun ovat lukitteella kiinni. Mutta on toki mahdollista että ne oli löysällä ja tästä oppineena tulee kaikkien pulttien kireys tarkistettua vaikkei niitä avattaisikaan. Nyt 450 konettakin varten vain löystettiin nuo pultit, laitettiin uusi lukite väliin ja kiristettiin takaisin momenttiin.
Mainitut episodit tapahtui alkukesään mennessä ja loppukesän toimikin ongelmitta. Ainut kun veli viime keväänä korotti A1 kortin A2 kortiksi, ajokortin loppukäsittely unohtui Ajovarmalla. Ihmetteli ettei ole saanut uutta ajokorttia ja kun soitti asiasta niin paperit oli löytyneet jostain konttorin vetolaatikosta. No, nyt sai joulukuulle päivätyn ajokortin eli ajeli tietämättään puoli vuotta ilman korttia... Ei sentään pysäytetty tuona aikana.
Viimeisimmät 650 kuvat ovat viime kesältä, mutta eipä ole miksikään muuttunut. Numerokilpi on nyt pysynyt kiinni. Ensi kesäksi laitetaan uudet renkaat vanhojen tilalle, varmaan ContiAttack SM. Olisi pieni haave tehdä joskus SR-Racing tyylinen tuplaputkisto, jos löytäisi sopivaan hintaan toisen Akrapovicin pöntön.