Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

4.8.2011 0:18

Täytyy tutkiskella ja testailla...
Tosiaan putkien liitoskohtiin pistin hiukan alumiinitölkistä suikaletta ehkäisemään pakopuolen vuotoa, tuskin tuo vaikuttaa...

Pitää aamupäivällä rassata, tahtoo vaan iltavuoro häiritä pahasti harrastustoimintaa...

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

4.8.2011 12:51

Tutkimuksia tehty, tankki oli melko tyhjä, mutta vielä siellä pohja peittyi, joten luulisi ainakin varatankilla toimivan, jos vain hanassa sellainen asento on?

Neula nyt ylimpänä, eli alimmassa urassa.
Putsari, kaasari ja imukurkku kaikki varmasti paikallaan. Kaasarin ja putsarin välikumi on kyllä melko kova, voisiko vuotaa?
Kiilasin putsarikotelon kiinni, ei tunnu millään olevan kiinni, ainakaan ei reikiä mistään tule tms kiinnityskohtaa.

Potkin taas käyntiin, ei edes lupaa, vaikka varatankin puolellekin käänsin.

Kotilolla hain kympin bensaa kanisterilla ja öljyt sekaan, muutama polkaisu ja taas pyörii... :eek:

Eli onko siis niin, että ei varatankkiasento toimi?

Seosruuville ei vaan löydy tolkkua, se on se puoli kierrosta, jolloin tyhjäkäynniltä jotenkin lähtee kiertämään, enemmän auki ja booaa, kunnes saa kierroksia.
Täysin kiinni kyllä nostaa kiekat nopeasti, mutta jää myös huutamaan, eli ei laske kierroksia alas.

Täytynee kai kuitenkin jossain välissä kokeilla vapaammin hönkivää putsaria paikalleen, edellisen omistajan mukaan alavääntö toimi paremmin silloin.

Voisiko suuttimet olla vääränkokoisia? Simpaselta kai löytyisi eri kokoja?

Mites noita ilmavuotoja voi tutkia, vettä suihkuna joka puolelle kaasaria moottorin käydessä, nouseeko kierrokset tms, jos reikiä on ja vesi tukkii?

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

4.8.2011 18:56

Varatankki-asento on bensahanan vipu ylöspäin(olettaen että 638 on sama hana kun 640).

Kysy Simpaselta mitä suuttimia hän suosittelee seosvoideltuun vehkeeseen. Tuossa mallissa lienee syytä käyttää hieman isompia suuttimia, kun tuorevoidellussa. Voisi kuvitella, että jostain 95 läheltä löytyisi sopiva koko pääsuuttimelle ja 70 läheltä boosterjetille.

Imuvuodot saa selville helpoiten ruikkimalla esim. starttipilottia/jarrukliineriä kaasarin/imusarjan tiivistepinnoille moottorin käydessä tyhjää. Jos suihkiminen nostaa kierroksia, niin siinä kohdassa lienee ilmavuoto.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

4.8.2011 20:46

Ei olisi mitenkään uutta, että bensahanasta on res asento tukossa. Se tukos lähtee sillä kun irroitat hanan ja sörkit kanavat auki esim hitsauslangalla ja puhaltamalla bensaletkuun käsipumpulla kevyesti tai ihan vaan keuhkoilla. Paineilmaa ei varmaan kannata käyttää ettei hanan tiiveys häviä.

Kyllä se kone parhaiten pitäisi toimia ihan orkkisosilla, nuo tarvikeputsarit jne saa kyllä kaiken sekaisin.

Pakoputkien tiiveys, orkkiskunto ja karstattomuus olisi hyvä tarkistaa. Kaasuttimesta voi koittaa laittaa säätöruuveihin pari kierrosta teflon putkikierretiivisteteippiä josko sieltä falskaisi vähän. Mitä enemmän ilmaruuvia joutuu sulkemaan, sitä vähemmän tyhjäkäyntisuuttimesta tulee bensaa sekaan.

Se että pienellä ruuvin avaumalla kone jää huutamaan johtuu juurikin siitä että moottori käy tyhjäkäyntiä pääsuutinpiirin kautta eikä tyhjäkäyntipiirin kautta. Luistia joutuu siis avaamaan niin paljon että kone käy seosneulan kautta ja silloin säätö on mahdoton saada hyväksi.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

4.8.2011 23:51

Täytynee hakea starttipilottia ja tutkia vuotaako jostain.

Kummasti vaan tuo alakierroksilla kylmänä on todella tukkoinen, tänäänkin töistä lähtiessä sai hetken polkea, että käynnistyi.
Kuin ei saisi tarpeeksi ainetta, kaasulla joutuu härnäämään käyntiin kylmänä.

Kuitenkin kierroksilla kulkee hyvin, kun sen 3000 päälle saa, niin ei mieti lainkaan.

Täytynee vielä putsailla kaasari ja jatkaa tutkiskelua...


Lisäys: Vaikuttaako seosruuvi (siis ei tyhjäkäyntiruuvi) isommillakin kierroksilla? Eli onko säädöllä merkitystä myös ajoon?

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

5.8.2011 1:04

Kyllä tyhjäkäynnin seosruuvilla on pieni vaikutus muuhunkin seoksenmuodostukseen. Tuo seosruuvin seos vaan tuppaa menemään rankasti laihan puolelle kaasuttimen virtauksen kasvaessa kun tyhjäkäyntisuuttimen virtaus ei kasva samassa suhteessa kuin ilman virtaus tyhjäkäyntikanavissa. Eli jos avaat tyhjäkäyntiseoksen ilmaruuvia, menee seos laihemmalle myös osakaasulla ja päin vastoin.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

6.8.2011 21:50

Edellinen omistaja olikin vaihtanut luistin&neulan ja jousen kiinalaisesta kaasarista.
Pikaisella vertailulla luistissa ei juurikaan eroa, neula orkkiksessa tasaisempi kärjestä ja orkkisjousi huomattavasti jäykempi.
Eli melko alkuperäisessä kunnossa nyt kaasarin osalta. Koeajot jäi vielä väliin sateen vuoksi.

Putken liitokseen hain motonetistä paikkausnauhaa, kokeillaan kauanko kestää... :roll:

Mitä mönjää ketjuihin kannattaa laittaa? Vaihdelaatikkoon taidan Delvacit työntää, hyvin ainakin ilmajäähynelareissa toiminut, ei kai Jawa sen kalliimpia öljyjä kaipaa..

Kenelläkään kokemuksia Nesteen 2t super synteettisestä öljystä, motonetissä sopuhintaan 4l pönttöjä näyttäisi olevan.

Täyssynteettisiä racing öljyjäkin löytyy, mutta hintakin 20€/l on hiukan liikaa. :eek:

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

6.8.2011 22:38

Ketjuihin jotain paineen/lämmönkestävää vaseliinia. Yksi temppu on asentaa rasvanippa ketjun suojakumiin josta painella välillä rasvaa ketjulle.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

7.8.2011 17:02

Pikkuhannu kirjoitti:Kenelläkään kokemuksia Nesteen 2t super synteettisestä öljystä, motonetissä sopuhintaan 4l pönttöjä näyttäisi olevan.

Täyssynteettisiä racing öljyjäkin löytyy, mutta hintakin 20€/l on hiukan liikaa. :eek:


Nesteen öljyn käyttö Simpasen mukaan Jawoissa ehdottomasti kielletty! On kuulemma aiheuttanut useissa pyörissä runkolaakerivaurioita jo sisäänajon aikana. Kuulemma liian "pesevää" öljyä. Teboilin Bike taas suolesta karstaamisen takia. Osta Mobil 2T extraa. Se on halvempaa, kun racing ja aivan riittävän hyvää Jawalle.

Re: Re: Jawa 638 Twin Sport -90

7.8.2011 17:10

specialisti kirjoitti:
Pikkuhannu kirjoitti:Kenelläkään kokemuksia Nesteen 2t super synteettisestä öljystä, motonetissä sopuhintaan 4l pönttöjä näyttäisi olevan.

Täyssynteettisiä racing öljyjäkin löytyy, mutta hintakin 20€/l on hiukan liikaa. :eek:


Nesteen öljyn käyttö Simpasen mukaan Jawoissa ehdottomasti kielletty! On kuulemma aiheuttanut useissa pyörissä runkolaakerivaurioita jo sisäänajon aikana. Kuulemma liian "pesevää" öljyä. Teboilin Bike taas suolesta karstaamisen takia. Osta Mobil 2T extraa. Se on halvempaa, kun racing ja aivan riittävän hyvää Jawalle.


No onneksi en Nestettä ottanut...
Teboilin purkissa lukee että low-smoke, mutta eu kai tuota uskalla laittaa.. Mobilia siis hankintalistalle...

Kohta pari tankillista Bilteman öljyllä ajettu, toimivaa se on ainakin hätävarana ja synteettistä.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

7.8.2011 19:30

Ei tuossa nesteen öljyssä mitään vikaa ole... liian pesevää? kaikki täyssynteettiset pitävät yleensä koneen puhtaana, se on yksi niiden hyviä puolia. Paremmin nuo täyssynteettiset painetta kestävät kuin mineraaliöljyt jne.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

8.8.2011 19:53

Vaihdoinpa tuossa joutessani laatikon öljyt, delvaccia tottakai.
Hiukan pehmeämmin tuntuu vaihteet vaihtuvan, tosin neutraalia ei edelleenkään koneen käydessä löydy.
Kakkoselta kun vauhdissa näpäyttää, saa vapaalle.

Bensaletku vaihtui myös, aiemmin myös alkuperäinen luisti ja neula.
Kylmänä edelleen saa hiukan potkia, mutta tuntuu paremmin alakierroksilla tottelevan.
Lämpöisenä hiukan näyttää kiksille jalkaa niin pyörähtää tulille.

Putken tiivistystä kokeilin, mutta ei tuo oikein toiminut. Putken korjausnauhaa, todella tarttuvaa ainesta, mutta puhalsi ilmeisesti hiukan läpi ja kovettui sitten vähemmän tiiviiksi... Täytyy ottaa uusiksi ja sorvata jonkinlainen holkki pitämään massat paikallaan...

Koeajolla ihmettelin melkoista rahinaa, ketjutko kuivat? Kotona takarengasta pyörittäessä syy löytyi: takalokasuoja irti alapäästä ja osuu renkaaseen. Uusi ruuvi ja taas mennään.

638 mallissa ei erillistä trippimittaria ole, mutta ratkaisin ongelman Sigman mittarilla, mp-malli, joka oli polkupyörässä meni heittämällä paikalleen, toivottavasti magneetti pysyy kiinni, on teipillä. Tosin samanlainen kiinnitys oli jo ZX-10:ssä ja melkoisissa nopeuksissa pysyi...
Nyt ainakin voi ajetun matkan tarkistaa ilman laskutoimitusta.

Simpaselta löytyi kaatumarauta ja kiinnikkeet, onkohan vaan unohtanut jo, kun ei ole miehestä kuulunut... Täytynee soitella jossain vaiheessa uudelleen, jos ei tavaraa ilmesty tällä viikolla.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

9.8.2011 17:09

Tuo kytkinongelma. Jos kytkinvaijerin kuori ei mene kasaan / vaijeri töki niin 95% todennäköisyydellä kytkinkruunussa on urat tai levyissä jotain vikaa booriin nähden.

Re: Re: Jawa 638 Twin Sport -90

9.8.2011 20:37

MänTä kirjoitti:Tuo kytkinongelma. Jos kytkinvaijerin kuori ei mene kasaan / vaijeri töki niin 95% todennäköisyydellä kytkinkruunussa on urat tai levyissä jotain vikaa booriin nähden.


Eli uudet levyt sisään?
Ei tuo niin häiritse, kun muistaa vauhdissa tyrkätä vapaalle.
Tosin edelleenkin jumittaa, kun vaihdepolkimella pitää kytkintä, jää hetkeksi pohjaan, käsikahvalla ei tuota tee. Risteyksessä huono, kun ei ensin lähde liikkeelle, ja sitten pomppaa, kun poljin nouseekin. Käsikahvalla siis normaalisti.
Täytynee koittaa säätää automaattikytkintä...

Kaatumarauta tulossa...

Motonetistä tarttui rasvaprässi ja putkilo voiteluvaseliinia, isäukolta rasvanippa.
Kannattaako nippa siis ruuvata takarattaan peltisuojaan, ei kai se kumissa pysy? Pari pumppausta takarenkaan pyöriessä kai riittää joksikin aikaa?

Samaa tököttiä voisi kai renkaiden laakereihin tökkiä joskus, syksyllä, kun vaihtaa nastat ja keväällä kun kesäkumit, renkaat kun joutuu irroittamaan?

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

9.8.2011 20:48

Totta tosiaan suoraan ketjukumiin se nippa. Sitä voi koittaa viritellä miten taitaa, minulla ollut ihan vaan tiukassa reiässä se nippa ja käsittely varovaista. Yksi vaihtoehto on laittaa nippa prässiin kiinni ja nippa kuminreikään kiinni -> pumppausta. Pyörää kannattaa tosiaan pyöritellä samalla kulkusuuntaan jolloin yläsuojakumiin ruikittu vaseliini levittyy eturattaan kautta taakse asti.

Jos kytkinkruunussa on urat, on kruunu uusittava tai sitten tarkasti viilattava sama määrä jokaisesta kytkinlevynsakaran vastinpinnasta(eli kruunun sakaroista). Onnistui suitsassa ihan hienosti viilalla kun vertailin kytkinlevyllä onko sama määrä jokaisesta sakarasta pois. Suosittelen myös ritsaamaan jollain tarkalla merkkaimella poistettava metalli ennen viilausta jolloin viimeinen sovittaminen on vähemmän työlästä. Uusi kytkinkruunu voi maksaa jonnin verran ja sen sovittaminen on sitten oma juttunsa. Luultavasti sovittaminen ei ole mitään verrattuna esim japseihin joissa ensiöveto on ratastuksella ja välykset ovat tarkat.