Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

23.7.2010 12:58

Niin, se oli ironisesti minulta lauottukin, että mitä järkeä ylipäänsä mitään osia on pyörään vaihtaa.

Tuossa vain SMRacing ihmetteli mitä h*lvetin järkeä on laittaa RapidBike vakiopyörään.
Yzä kertoo tutun laittaneensa Kawasakiin PC:n ja putken, jonka jälkeen teho jakautui järkevämmin.

Alan ammattilaisen kanssa olen keskustellut juuri näistä PC:n hyödyistä, myös ilman putken vaihtoa. Kun säädöt on kohdallaan ja järkevämmät, mm. kulutus voi pienentyä. Ajettavuuteen tulevia hyötyjä on, eikä tässä puhuta siis lisähepoista.

En hae PC:llä tai millään muullakaan tehoja lisää, ellei se nyt vielä käynyt selväksi. Miulla ei oo tarvetta lisätä pyörän suorituskykyä myöskään pyörää keventämällä ja omassa massassa ei ole kevennettävää.

Ei markketo projekteissa ole mitään vikaa :D. Mie vaihdoin Hondaan putken pelkästään äänien takia, ja vilkut siksi että alkuperäiset oli rumat. Kilventeline vaihtui kerran, mutta vaihtui takaisin alkuperäiseen (siro murtui kesken ajon ja putken takia alkuperäisteline ei oikeastaan kovin pahalta lopulta näyttänytkään). Suzukeihin ei ole tullut vaihdettua muuta kuin kilventeline - vilkut on katteissa ja peileissä ja putket sopii mielestäni niin esteettisesti kuin äänellisestikin. Eihän siis mopoilussa ylipäänsä ole mitään järkeä, mutta kukin laittaa pyöräänsä sen mukaan ku siitä ite tykkää. En minä missään nimessä perustele moottoripyöräilyä järjellä, vaan se on vaan se juttu mitä haluan tehdä. Sen verran kukkaro on kuitenkin pihi, että minulle kokoputkiston vaihdosta, boksista ja säädättämisestä saatu hyöty ei kompensoi sitä rahamäärää mikä siihen uppoaa. (Kun nykyselläkin pärjää.)

Onhan se höntti vertaus pyörän vs. kuskin kevennys, mutta jos pienikokoinen kuski pääsee kiihdytysajoissa lujempaa kuin muut, menestyksen syytä haetaan juuri siitä, että kuski on niin kevyt. Samoin vaikka joku ZXR400, mikä miulla oli ensimmäisenä pyöränä, varmasti kuljettaa yli 100-kiloista kuskia vähän nihkeämmin kuin 50-kiloista. Ainakin reilusti isommankokoista kyytiläistä kuljetettaessa moposta meinasi loppua puhti (sillä normiajotyylillä millä mopo minua jaksoi viedä eteenpäin). Eli pakostihan myös kuljettajan paino vaikuttaa pyörän suorituskykyyn?

23.7.2010 13:35

Joo siis kyllä varmasti PC:llä on mahdollisuus parantaa keskialueen "kuoppaa" mikä uusissa pyörissä on melkein järjestään päästöjen takia. Polttoaineenkulutukseen en usko sillä olevan hirveästi merkitystä. Varsinkin kun osakaasulla tuppaa olemaan vakiopyörät melko laihalle säädettyjä, ja siitä em. kuoppa johtuukin. Samaten saa sitä omalla boksillakin rikastettua osakaasulla. Nuo puheet polttoaineenkulutuksen pienentymisestä ym. voi olla myös vähän mainoskikka, saahan se ammattilainen jokusen euron kassaansa, kun viet mopon säädettäväksi. Harvemmin taitaa rikkaalla käydä vakiopelit millään aluuella.

Itse en tiedä vielä yhtään henkilöä, joka tosissaan olisi esim. putkiston vaihtanut pyöräänsä pelkän tehonlisäyksen takia. Itsellä on putkisto+k&n+PC -> 7hp lisää vakioon vrt. Se ei tunnu ajossa mitenkään, pyörä ei mene yhtään paremmin muutakuin paperilla on muutama kaakki enemmän. Sikäli varmasti, jos kokonaismassa vähenee esim. 30kg, vaikka kuljettajan painosta, on sillä jo enemmän vaikutusta kuin millään putki/pc virityksillä.

23.7.2010 14:30

Itsellä myös oli pyörässä kokoränni ja pc. Ennen kuin ne vaihdoin, oli pyörässä slipari. Ero vaihdon jälkeen ei ollut järin suuri, tosin eroja kyllä huomasi. Pyörää en koskaan ehtinyt säädättää, mutta kokoputken ja pc:n ansiosta keski-, ja yläkierroksille tuli kyllä potkua lisää. Pc:llä kyllä voi korjaa kuoppia mistä oli jo yllä puhetta. Jos halvalla haluaa pyörästä hauskan tehdä, juurikin esim. kilosesta gikseristä (750 välityksistä en tiedä,
mut luulis vakiona olevan vähän pitkät) niin pistää -1 ja +2 kiinni. Ero varmasti suurempi kuin putkenvaihdolla. Omassa oli, ja mikäli seuraava pyörä on kiksu, niin ensimmäinen asia mitä teen, on lyhkäsemmät välit. Hipheihurraa.

23.7.2010 14:39

yenny kirjoitti:
Poko kirjoitti:Kannattaa ainaki se katti repiä helvettii sielt vaikka et putkee vaihtaskaa, saisit pyörästä paljon paremman ajettavan ;)


Mie nyt oletan et siulla on tästä projektista kokemusta, joten kerro millä tavalla se ajettavuuteen on vaikuttanut! Miun ei tarvi pyörän painon takia kattia ottaa pois, vaikka kevenis sillä minkä kymmenen kiloa. Syy tarvitsee olla jokin fiksumpi.


Noh, käyppä testaamassa jotai pyörää mist toi katti on otettu pois ja set valve kytketty pois käytöstä ja vielä säädetty. Ihan eri pyörä se on kun vakio. Nykivää toi ajo on silti mutta kyllä vakio nykii tasakaasulla paljon enemän. Mutta jokainen tekee niiku tykkää. Ja tosta uudemmasta on vaikeempi toi katti poistaa kun näistä mun vanhoista romuista.

Mut eipä näistä voi kiistellä, mutta kyllä sen käyrästä jo näkee miten se tasottuu :)

23.7.2010 16:53

jessoR1 kirjoitti:Itsellä myös oli pyörässä kokoränni ja pc. Ennen kuin ne vaihdoin, oli pyörässä slipari. Ero vaihdon jälkeen ei ollut järin suuri, tosin eroja kyllä huomasi. Pyörää en koskaan ehtinyt säädättää, mutta kokoputken ja pc:n ansiosta keski-, ja yläkierroksille tuli kyllä potkua lisää. Pc:llä kyllä voi korjaa kuoppia mistä oli jo yllä puhetta. Jos halvalla haluaa pyörästä hauskan tehdä, juurikin esim. kilosesta gikseristä (750 välityksistä en tiedä,
mut luulis vakiona olevan vähän pitkät) niin pistää -1 ja +2 kiinni. Ero varmasti suurempi kuin putkenvaihdolla. Omassa oli, ja mikäli seuraava pyörä on kiksu, niin ensimmäinen asia mitä teen, on lyhkäsemmät välit. Hipheihurraa.



-1p eteen jo muuttaa 750gsxr:n käytöstä ihan eri svääreihin mitä vakiovälityksillä. Teoreettinen huippunopeus vakiovälityksien osalta olisi sama kuin 1000cc gsx-r:llä(vuosimalleissa 00-10), joten on todella aavikkovälitettyjä vehkeitä. Kolmosta isompaa ei oikein mutkapätkällä voi käyttää kun vasta yli 200km/h vauhdeissa. Huipputeho kun sattuu ainakin noissa olemaan n.100-200rpm ennen rajotinta, että laulatella saa kunnolla. Täältä +1 lyhkäsemmille välityksille.

23.7.2010 19:59

Lyhkäset välit ftw! Oma k5 otti n.205km/h kolmosel ja huippuja 261..eipä kovempaa kulkea tarviikkaan.. Speedohealeria vaan kannattaa kytkeä kiinni, jos enemmän muuttelee..

28.7.2010 20:42

Mie en ihan oikeesti tiiä mistä nykimisestä työ pojat nyt puhutte tossa vakiomopossa.

Mutta, PC:n hyödyt pitäis tulla esiin lähinnä pienessä kaasutuksessa, tasakaasulla ja alakierroksilla. PC:llä saa säädettyä tarkemmin kuin pyörän omaa boksia säätämällä, mikä on huomattavasti suurpiirteisempää ja lopputulos voi olla epätasainen. Rapid Bikessä on joskus aiemmin ollut toimintavaikeuksia, suoranaisesti muuta eroa sillä ja PC:llä ei taida olla, siis voi olla ettei enää olekaan.

Miun mielestä noissa tehdasvälityksissäkään ei oo mitään vikaa, nykysilläkin pääsee halutessaan kortista eroon ja autoista ohi. Niin paljoa pitkä ykkönen ei haittaa, että sen takia pitäis välityksiä vaihtaa, kun miulla on kaikissa pyörissä ollu aina vakiovälitykset. Ei oo haitannu koskaan parkkiksella kytkimen luistattaminen, en osaa ajatella sitä vikana - niinkuin en monia muitakaan tehtaan ratkaisuja, paitsi kilpitelinettä.

31.7.2010 23:19

Itekki pakko kyl sanoo +1 välitysten muutokselle. Ei noi montaa kymppii maksa et ostappa ja testaa, en usko et takas enää aavikko välejä vaihdat. omasta mielestä toi -1+2 välit sopii tohon täydellisesti kun ei toi mikää tourinki laite ole.

1.8.2010 20:31

yenny kirjoitti:Mie en ihan oikeesti tiiä mistä nykimisestä työ pojat nyt puhutte tossa vakiomopossa.

Mutta, PC:n hyödyt pitäis tulla esiin lähinnä pienessä kaasutuksessa, tasakaasulla ja alakierroksilla. PC:llä saa säädettyä tarkemmin kuin pyörän omaa boksia säätämällä, mikä on huomattavasti suurpiirteisempää ja lopputulos voi olla epätasainen. Rapid Bikessä on joskus aiemmin ollut toimintavaikeuksia, suoranaisesti muuta eroa sillä ja PC:llä ei taida olla, siis voi olla ettei enää olekaan.

Miun mielestä noissa tehdasvälityksissäkään ei oo mitään vikaa, nykysilläkin pääsee halutessaan kortista eroon ja autoista ohi. Niin paljoa pitkä ykkönen ei haittaa, että sen takia pitäis välityksiä vaihtaa, kun miulla on kaikissa pyörissä ollu aina vakiovälitykset. Ei oo haitannu koskaan parkkiksella kytkimen luistattaminen, en osaa ajatella sitä vikana - niinkuin en monia muitakaan tehtaan ratkaisuja, paitsi kilpitelinettä.


Sä et todellakaan huomaa eroa PC:n säädättämisen ja vakioboksin säädättämisen välillä. Vakioboksin saa MILTEI yhtähyvin säädätettyä, kuin PC:n. Käy vaikka huvikses lukemassa Gixxer.fi foorumeilta, jos nyt haluat isorillisten gixerinörttien mielipiteitä ja toteamuksia. Edelleenkin, rapid bikella voi säätää sytytyksiä, pc:llä ei. Lisäks paremmat säätömahdollisuudet. HA, siinä se tulikin, " Niin paljoa pitkä ykkönen ei haittaa, että sen takia pitäis välityksiä vaihtaa, kun miulla on kaikissa pyörissä ollu aina vakiovälitykset. " Tuo tarkottaa juurikin sitä, ettet tiedä vakion eroa -1 +2 välitettyyn gikseriin, eli et tiedä/ymmärrä minkätakia täällä monet niitä hehkuttavat. Eihän se vakioväleilläkään ylämäkeen hyydy, joku sen verran raaputtanu päälakea kun pyörää on suunniteltu, mutta ero on vakiovälitetyllä ja yllämainitulla -1+2 on kuin yöllä ja päivällä.

1.8.2010 22:43

Niin kaikissa omissa pyörissä on ollu vakiovälitykset (tietääkseni), mut oon ajanu suhteellisen paljon kaikenlaisia pyöriä noin ammattini puolesta, tai varjopuolina, miten sen nyt haluaa ottaa, enkä oikeestaan tiiä millasia välityksiä missäkin pyörässä on ollut. Tars kokeilla, joku sama pyörä missä on pelkät välitykset vaihdettu, en mie huvikseni jaksa vaihtaa vaan kokeillakseni mitä se sit on. Eli pelkkä -1 eteen ei riitä, vaan myös +2 taakse?

Miulla oli autossakin aavikkoloota, vaik ei sillä nyt oo tän kaa mitää tekemistä. Kunhan länkytän omassa triidissäni.

Mitä muuta -1+2 tekee ku että keulii sit hienosti? En aatellu vieläkään opetella sitä jaloa taitoa. Parkkispyörittelyssä ja ylämäessä ei ole ollut ongelmia. Tässä kyseissä pyörässä siis. Ei ole touring-laite ei, mutta se on pitkälti itseasiassa touringkäytössä, muuta ei paljon ehdi.

Mut edelleenkään miulle ei kertonu kukaan siitä nykimisestä mitään.
Ei, minuu ei oo haitannu, jos en kerran paremmasta tiedä - mutta kun vikaakaan en ole havainnut, niin sitä ei osaa lähteä korjaamaan.

Olenkin yrittänyt kysellä mitä eroa näillä eri boksien säädöillä on, yleinen vastaus on vaan että X on parempi ku Y ja Z nyt on ihan turha tohon pyörään. Eri ihmiset on asioista eri mieltä, olen suodattanut tähän vain kaikenlaista mitä kuulen, en väittänyt tietäväni asiasta tuon taivaallista.

Ei tartte rähjätä.

1.8.2010 23:37

Riittää -1p eteen hyvin. -1+2 menee jo niin lyhkäseks että melkosesti huutaa maantie-/moottoritienopeuksissa. -1p jo muuttaa luonnetta "terävämmäksi" ja pahimmat kytkimen luistatukset parkkiksella voi unohtaa. Itsellä oli edellisessä suzukissa -1p, sitä muistellen koko ajan oli nykysellä pyörällä vakiovälityksillä ajaessa semmonen tunne että jotain vikaa tässä on. -1p eteen ja muuttui luonne paljon. Ja eihän nämä nyt mihinkään ylämäkiin hyydy oli välitys mikä hyvänsä, sen verran virkeitä vehkeitä kuitenkin. -1p edessä kiihtyy ripeästi pienemmällä huudatuksella kuin vakiovälityksillä, eikä tapahdu semmosta "miettimistä" jos vaikka ykkösellä vetää kaasun pohjaan 50km/h vauhdista. Ohituskiihtyvyys isoimmalla vaihteella maantienopeudesta on myös hiukan ripeämpää. Vaikkakin kiihtyy se vakiovälityksilläkin kutosella, ilman että tarviis pienempää välttämättä arpoo.
Viimeksi muokannut SMRacing päivämäärä 1.8.2010 23:43, muokattu yhteensä 2 kertaa

1.8.2010 23:41

Pyörästä tulee aivan erilainen käsitellä noilla väleillä. Kaipa siinä kytkintäkin säästää, ei tarvi luistattaa niin paljon. Eipä sitä voi sanoin oikeen kertoa, miten pyörästä tulee erilainen noilla väleillä, koska mopo tosiaan tuntuu aivan eri pyörältä vaihdon jälkeen. Lykäsesti sanottuna rivakkaammalta. Kokeile ihmeessä jonkun mopoa, missä nää välitykset on vaihdettu ja jos miellyttää, niin vaihda sitten vasta rattaita ;) .

Omassa entisessä R1:ssä oli -1 edessä, pc ja sliparit. Pyörä oli vm 05. Viikonlopuks sain toisen R1:n, 06 mallisen SP:n. Pyörä oli täysin vakio, ja tuntu aivan erilaiselta pyörältä omaa verrattuna. Enkä usko, että putkisto ja commanderi vaikutti siihen läheskään yhtä paljon, ku piikin pienempi eturatas.

2.8.2010 20:16

SMRacing kirjoitti:Riittää -1p eteen hyvin. -1+2 menee jo niin lyhkäseks että melkosesti huutaa maantie-/moottoritienopeuksissa. -1p jo muuttaa luonnetta "terävämmäksi" ja pahimmat kytkimen luistatukset parkkiksella voi unohtaa. Itsellä oli edellisessä suzukissa -1p, sitä muistellen koko ajan oli nykysellä pyörällä vakiovälityksillä ajaessa semmonen tunne että jotain vikaa tässä on. -1p eteen ja muuttui luonne paljon. Ja eihän nämä nyt mihinkään ylämäkiin hyydy oli välitys mikä hyvänsä, sen verran virkeitä vehkeitä kuitenkin. -1p edessä kiihtyy ripeästi pienemmällä huudatuksella kuin vakiovälityksillä, eikä tapahdu semmosta "miettimistä" jos vaikka ykkösellä vetää kaasun pohjaan 50km/h vauhdista. Ohituskiihtyvyys isoimmalla vaihteella maantienopeudesta on myös hiukan ripeämpää. Vaikkakin kiihtyy se vakiovälityksilläkin kutosella, ilman että tarviis pienempää välttämättä arpoo.



Mut nämähän nyt ei muutenkaan kiihdy oikeestaan vasta kun 8-10k rpm jälkee joten tota laatikkoo saa aika viuhaa polkee. Ja muutenkin nää on sellasia kieroskoneita et kyl ne luonollisestikkin huutaa. Ei tietenkää kannata liikaa lyhentää jos tosiaa tourinkia ajaa, mut jos suurin osa on mutkapätkää nii sit ehottomasti -1+2 nii alkaa jo kiihtymäänki.

2.8.2010 21:22

Kiitos jo huomattavasti rakentavammasta keskustelusta aiheen tiimoilta. Tuota -1 eteen saatan nyt jopa harkitakin. Mitä kiihtyvyyteen tulee, niin kyllä toi laite nyt hyvänen aika kiihtyy hienosti vakiovälityksilläkin. Hei voitteko te ihan oikeasti väittää, ettei nää laitteet kulje tehdasasetuksilla?

En aja tuppi nurin liikennesääntöjä uhmaten pitkin maakuntia. Kunnioitan kuitenkin jossain määrin nopeusrajoituksia. Mihin sitä kiihtyvyyttä tarvii vielä enemmän (mutkapätkillä)? Tää ei oo nyt mitään kukkahattuilua, ihmettelen vaan että missä todellisuudessa motoristi elää, jos väittää ettei nää mopot kiihdy mihinkään eikä kulje tarpeeks.

Miulla on kiva ja kaunis mopo. <3

2.8.2010 22:20

Tuskin sitä voi kukaan väittääkään etteikö suorituskyky olisi vähintäänkin riittävä tehdasasetuksissa. Jos pyörä kiihtyy 0-200km/h n.8sekuntiin, ei sitä voi laiskaksi moittia. Moni haluaa kuitenkin muuttaa pyöräänsä hiukan itselleen sopivammaksi, ja -1p eteen-> 95% mielestä on mukavampi ajaa mitä vakiovälityksellä. Poko: Ohituksissa ei kyllä vakiovälityksilläkään tarvitse hakea pienempää, jos ei kortistaan halua päästä helposti. Muistelen vakiovälityksillä kutosella ohittaneeni rekkaa, ja jotakin 150km/h oli vauhtia rekan keulan kohdilla niinkin. Eli niilläkin pystyy jo "laittomiin" ohituksiin.

Jokainen tietysti ajakoon/tehköön pyörällään mitä haluaa, mutta -1p eteen voin suositella, eikä silloin vielä matka-ajossa kierrokset nouse mahdottomasti. Kannattaa ainakin kokeilla, hauskasta pyörästä voi tulla vieläkin hauskempi. Mittarivirhe kasvaa sen n.6% em. toimenpiteellä, senkin saa halutessaan korjattua speedohealerilla mikäli tarpeelliseksi näkee. En välttämättä allekirjoita että edes kiihtyvyys hirveästi paranee, mutta rivakkaan kiihdytykseen tarvitsee vähemmän vingutusta kuin vakiovälityksillä.