Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

27.3.2004 22:50

Nonniin. Nyt on ekat savut otettu koneesta. Laitoin tankin, hanat ja himmelit kiinni. Sitten pistelin konetta käyntiin ja pari kertaa tulpanreijän kautta suoritetun käynnistyksen jälkeen sain koneen käymään ilman ylimääräisiä bensalähteitä. Huomasin että litku jota tankkiin kaadoin oli varmaan puoliksi öljyä, siispä asemalta tuoretta tavaraa ja tankkiin. Sitten kävikin jo paljon paremmin ja tyhjäkäynti toimii jotenkuten, en päässyt vielä ajamaan kun kytkinvaijeri on vaiheessa.
Vastailee kaasuun ihan kivasti ja kipuna on mieltä järkyttävä, bensafiltteritkin taipuivat ihan kivasti sinne tankin alle vaikka vähän pelottikin että vetävät homman jotenkin kurpalle ja bensaletkut kiinni.

Pakoputki se hieman vuotaa mutta sen saa kyllä korjattua :) pitänee vähän tasotella kyseistä juttua ja jotain muuta pientä, ehkä uusi tiiviste olisi poikaa. Aluksi koneesta kuului hirveä sirinä ja luulin että nytkö ne renkaat jo menee :) huomasinpa sitten että kicksi se vaan oli alhaalla ja korjaus olikin helponlainen...

Huomenissa sitten sivuposket 'valmiiksi' jatkotoimenpiteitä varten ja jotain muuta pientä.

28.3.2004 15:03

Nyt on sitten huulirasva purtilo paklattu kiinni poskeen, pitänee vielä kehittää jokin holkki sinne kun tuo korvaava purtilo ei ole aivan yhtä pitkä kuin maailmalle matkannut alkuperäinen osa. Lasikuitua käyttelin ja ihan ok tuntuu pitävän, jos vaikka vähän lisää iskisi mömmöä sinne purtilon tueksi vielä.
Sain hiottua myös toista sivuposkea aika hyvin, siitä ei taida olla jäljellä enää kuin pikkuisen. Tämän jälkeen pääsee pakkeloimaan posket ja sitten tietty maalia ja teksti :) Otan vielä tänään lopullisia raja-arvoja ilmanputsarinkotelolle, huomenna olisi tarkoitus kävästä paikallisella mopo/auto/polkupyörä osakaupalla josta voisi tarttua mukaan uusi kytkimenvaijerin kuori.
Odotan innolla että saan mittarikotelon ihmeteltäväksi, siihen kun saa kaikki kiinni ja pitää varmaan maalata se. Kiillottaminen olisi niin tajuton urakka kun tuossa on vähän ikäviä paikkoja. Samalla mustalla kuin lopun haarukankin varmaan maalaan eli spiltema öljypohjainen kiiltomusta.

Pitänee ostaa jotain kunnon ketjusprayta että saisivat ketjutkin kunnon lähdön kevääseen. Ketjulinjakin pitää säätää. Sähköjä joutuu vielä pikkasen sörkkimään mutta mitään suurempaa ei taida tulla.
Kaasukahvan kiinnitys pitäisi parannella, ei tahdo oikein kaasukahvan runko pysyä paikallaan.

28.3.2004 20:44

Nonniin. Nyt tuli vaihdettua se kärähtänyt sulake. Sitten laitoin laturin kiinni järjestelmään, juotin parit maadoituspiuhat ja sörkin muutenkin paria johtoa. Käynnistelin koneen ja laturin kanssa kone kävi suht nätisti 1500rpm tyhjäkäyntiä :) Tästä siis hyvä lähteä tyhjäkäyntiä säätämään kun saan ilmanputsarin kiinni(johon muuten otin mitat tänään).
Pitänee tarkastaa tulppien värit että paljonko eroavat toisistaan. Tuntuu ettei toinen pytty kävisi melkein ollenkaan? tai sitten tuo toinen pytty vain suoltaa jostain syystä pirusti enemmän savua :) pitänee ottaa vielä kaasuttimet irti jossain vaiheessa ja purskea useampi baari öljykanavista läpi. Kiristin myös molempia pakoputkia juuresta ettei vuotaisi mömmöjä ulos. Ajattelin että kicksiä kun ottaa vähän ulospäin booreilla niin kicksi ei osuisi putkeen millään tavalla, voisi täysin huoletta antaumuksella päästellä polkiessa sitten. Huomenna kytkinvaijeria, lainaa hankkimaan, ilmanputsaria.

30.3.2004 15:29

No nyt on kytkinvaijeri kiinni ja ensimmäiset piha tyypit otettu. kyllä sitä vääntöä tuntuu olevan ja stonga tuntuu ihan älyttömältä :) Kävin siellä jäykkiksellä ja polkupyörän jarruvaijerista tuo on tehty vanhoja hiluja hyväksi käyttäen. Pitää vielä kolvata tuo ruuvinippa jos ei pidä, hyvin tuntui toimivan tuolla ruuvillakin kun annoin vähän momenttia. Kaasuvaijerin liitos petti eli se liima patentti :) pakko tuohon joku nippa on loihtia tai sitten vain hakea samasta paikasta uudet kaasuvaijerit saman tien. Jonkun pienen pienen nipan tuohon tarvitsee, tai sitten joku möykky tinaa vaijerin päähän kenties? Jakajan puolella ongelma meinaan.
Autoon tottuneena tuo kytkin tuntuu aika härskiltä, saman tien irrottaa ja saa olla aika tarkka kytkin käsi tästä eteenpäin... Tai sitten 250cc 2-t syndrooma iskee alavääntöjen osalta.
Tänään olisi tarkoitus vetää vähän lonkkaa ja huomenna värkätä kahta kauheammin kun san rahoitusta, tänään siis vain sivuposkien hiomista.

1.4.2004 19:51

Pelit seis ! Laita ensin ne männän renkaat kuntoon! Aivain turha kuvitella, että toimis se toinen pytty yhdellä renkaalla. Koko kone ei edes ole kovin innokas kiertään yli 8 tonnin, ei riitä yksi rengas. Kuvan mootori palvelu vois mahdollisesti auttaa siinä männänrengas ongelmassa ( Jyväskylässä ). Joka tapauksessa ei twiniä saa noilla systeemeillä toimiin kunnolla. Silti tsemppiä projektiin :D

1.4.2004 19:55

Juups. huomasin että etujarru ja takajarru hieman laahaavat, etujarru koska mäntä ei mene aivan tarpeeksi takasin kolossaan ja sen takia hieman laahaa, takajarru taas koska säädin vähän tiukemmaksi. Tuon takia siis jouduin luistattamaan niin paljon lähdössä.
Sitä kaasuvaijeria laittelin niin että polkupyörän vaijeriin tarkoitettu päätysuojanippa siihen kaasuvaijerin päähän pihdeillä, sitten kolvilla lämmittelin ja tinaa vähän. Nyt toimii siis kaasu ihan oikein, kaasukahvan runko on jämptisti stongassa kiinni. Piuhat laitoin 'nippuun' edestä keinonahalla ja kahdella nipparilla, siis eräänlaiseen pussiin apicomeren. Putsasin toisen umpion lampun liittimiä ja liitoksia noin muutenkin, hiukan kirkkaammaksi tuli mutta perusongelma lienee umpion seinämien heikko kunto. Ruoste sun muu tuskin heijastaa kaikista parhainten :)
Säätelin tyhjäkäyntiä ja huomasin että siinä tuleekin olemaan hommaa kun ei tuntunut saavan millään siistiä tyhjäkäyntiä aikaiseksi, synkkasin kaasuttimet uudestaan tuon kaasutinvaijerihomman takia. Pitänee huomenna lumputtaa uusi ilmanputsari ja parannella kiinnitysklipsejä.
Laitoin motorexin ketjusprayt ketjuihin, tuntuu että rullaisi hieman paremmin ja rutinatkin hävisivät(kireyden ja linjan tarkistus unohtui).
Pitää ottaa pitkät/lyhyet katkasijan korjaaminen käsittelyyn, tikku onneksi vain poikki eikä joudu mitään kolvailemaan. Mittarikotelo pitää myös viilailla sopivaksi ja pähkäillä kiinnitystä, milläköhän ruuveilla sekin onnistuu? Maalasin lampun kiinnikkeet sen jälkeen kun olin rälläköinyt ylimääräiset metallit pois, sovittanut kumit etupumpun ja kiinnikkeiden väliin ja taittanut sopivan kulman kiinnitys rautoihin. Nuo ovat varmaan huomenna käsittelykuivat kun ovat nyt 25 asteessa yön yli.
Ilmanputsari sopii aika hyvin paikalleen kyllä :) kävin etolasta hakemassa vaahtomuovia(1,2euroa, tarpeet kahteen elementtiin), 300mm letkua, iso rulla jeesusteippiä, neljä klemmaria(12,80euroa).
Tuli aika hyvin potkua lisää kun tuon filsun laitoin, selkeästi kävi ikävästi laihalla ilman vastusta.

1.4.2004 20:06

Mites ne männänrenkaat.? Synkkaan et konetta saa , ennen kuin se puoli on kunnossa!

2.4.2004 20:20

joo ei onnistu tuo männänrengas juttu, pakko ajaa tolla. Ei se mitään mutta ennen porautusta toinen pytty oli aivan sohlo kun toinen vain vähän kulunut. Lisäksi männät olivat vielä erilaisetkin(ja sain siis silloin käymään suht hyvää tyhjäkäyntiä 1700rpm).

Epäilen että kaasuvaijerit tökkii eikä senkään takia tykkää toimia tyhjäkäynnit, selkeästi tuntuu siltä ettei palauta kaasua kunnolla ensinnäkään itse kahvan puolelta ja sen lisäksi taitaa tökkiä vaijerit muutenkin :S huomenna haen uudet vaijerit paikallisen avustuksella ja toivotaan että vörkkii sen jälkeen vähän paremmin.
Tänään sain mittarikotelon kaverilta joka siis sai päättötyönsä valmiiksi, sai kolmosen kappaleestaan kun arvosteluperusteina oli se että miten hyvin kappale vastaa piirustuksia. Eihän siinä mitään, piirustuksiin natsaa mutta piirustukset ilmeisesti päin hevonvittua. Siis joudun melkein joka reijän ja kolon rälläköimään ja hiomaan että sopii edes paikalleen. Lumputan ja maalaan tuon möhkäleen niin että kestää katsoa.
Sain käymään tyhjäkäyntiä nyt siinä 1750rpm kohdilla mutta ei tuo hyvin vieläkään käy tyhjäkäyntiä. Puhalsin paineilmalla lohkojen öljykanavat 8baarin paineella ja samalla kaasuttimien reijät. Öljysin myös ilmanputsarin elementin ja kasasin moottoripuolen. Kasasin myös kuivaharjoituksena sähköpuolen täydellisesti että kaikki sopiaa ja hyötyähän siitä oli samantien kun yksi liitos liitinmötiköissä ei johtanut virtaa kunnolla. Putsasin liitoksen ja toimii nyt hyvin, vian huomasin kun laturista ei oikein tullut potkua kuin alle 2 ampeeria, kun korjasin liitoksen niin ampeereja tulikin jo semmoset 4-5 siinä 4trpm kohdalla. Valot ja muut yhdessä vievät abaut 4-6ampeeria miinuksen puolelle eli aikalailla.

Nuo lampunkiinnikkeet eivät kyllä ole helmet maalauksiltaan. On hiukkasia pinnassa, kaksi palikkaa tippui lattialle kertaalleen maalatessa, alueita joilla ei ole maalia kunnolla. Onneksi sentään kuivat :)
Nyt viikonlopun aikana siis kaasuvaijerit kuntoon, mittarikotelo paikalleen, ketjujen säätö, lamppujen kiinnitys ja siistimistä yleensä. Tuon pyörän voisi myös pestä ja vahata kokonaisuudessaan nyt kun se on jo vähän paskainen kokeiluista. Pitänee myös käydä ostamassa pultteja sekä muuta tilbehööriä että saan lamput ja tankinkorkin kiinni. Tankinkorkin liitoksesta puuttuu toinen tappi johon ajattelin laittaa jonkun pienen pienen ruuvin tai vastaavan. Jos ei sopivaa löydy niin naula ajaa kyllä saman asian.

3.4.2004 20:38

nonniin, nyt on ekat ajot ajettu. Yhteensä 45km, ensimmäisellä reissulla etujarru laahasi sen verran että luulin koneen leipovan :) siis jarru lämpeni -> laajeni ja alkoi kanittamaan lisää. Ongelma häipyi satulan ruuveja hieman löysäämällä. Savu vain nousi kun pysähdyin jäähdyttelemään levyä kotimatkalla :) Toinen reissu olikin sitten jo lähes puhdasta nautintoa ja pyörä pelasi, vääntää hyvin ja vastaa kaasuun napakasti. Hieman röpötteli kun kaasua hölläsi alle matka-asetuksen.
Tuo mittarikotelo on kyllä aikamoinen molo nyt kun sain sen jotenkuten kiinni, pakko maalata mustaksi ettei erotu niin hirveästi :S voi olla että joutuu heittämään tuolla vesilintua kun on niin kauhean näköinen hökötys :)
Huomenna lisää ajoa ja muuta pientä.

3.4.2004 22:35

Laitahan kuvia niin näkee minkälaisesta suizasta on kyse.

6.4.2004 8:10

Kaikessa hiljaisuudessa oot siellä toisella puolella Sipoota väsäilly getukkaas etkä tullu messengeriin tai irkkiin höpisee :paha:

Mutta niitä kuvia...

6.4.2004 21:32

joku saa nyt auttaa niiden kuvien kanssa, isoveli se meni ja muutti kameransa kanssa myllypuroon. Olisko mitään jos curmi vois näpäyttää pari kuvaa ketusta? Projektikuntonenhan tuo vielä on.

Niin siis nyt on semmoset 250km mittarissa tälle keväälle, kone käy aika mukavasti, ilmanputsari toimii ja muuta mukavaa.
Huomenna on ohjelmassa kaikkien pulttien läpikäyminen, siis tarkistus ettei ole löysällä tai mitään ennenkuin alan ihan tosissani ajelemaan. Ketjut pitänee putsata ja rasvata kunnolla + tietenkin säätää. Voipi olla että perjantaina tai viimeistään ensi tiistainan saan uudet takaiskarit. Tosin ovat mopottimeen tarkoitetut jos yleensäkään ostan ne. Siis jäykkikselle tulee sitten. Ostin myös mahalta purtilon mobilin 2-t racingiä ja motulin ketju spayta. Vähän kettu vihoittelee kun jouduin laittamaan kuraa tankkiin että huoltoasemalle pääsin. Siis se kura jota bensaksi joku voisi sanoa sisälsi noin 50% 2-t öljyä :) Pitää varmaan käydä etolassa uudemman kerran hakemassa bensankestävää vaahtomuovia kun tuosta ei nyt tiedä että meneekö möykyksi vai ei. Käytin vinyl cleaneria kaikkiin käsillä oleviin mustiin muoviosiin ja penkkiin, näyttävät nyt huomattavasti paremmalta. Nostin lamppuja ylemmäs niin nyt ei ole hölmöä rakoa mittareiden ja lamppujen välillä. Vaihdoin vasempaan umpioon 25/25w polttimon jolloin siis 'päivä'asetus on 25w x1 ja yöllä vaativaan käyttöön 25w + 35w.
Mahtavat äänet tuosta kyllä lähtee ajossa :) se yhdistelmä imuääniä ja murskaavia pakoääniä :D ei mikään ihme että kaikki ihmiset kattelee tienvierestä... mahtanee olla aika kaamea ilmestys tämä.
Korjasin trippimittarin tikun ja kietaisin jeesusteipit naulan ympärille pidon parantamiseksi. Pesin pyörän tehopesun ja hammasharjan avulla, sain aika hyvin pahimmatkin mömmöt pois joka paikasta. Esim takahaarukan päällä oli varmaan sentin kerros hiekkamömmöä :S Vahasin tankin ja tommoset, sitä pirun vinyl cleaneria pääsi pikkasen tankin päälle ja arvaahan sen että miltä näyttää valkosen maalin päällä! eikä sitä pirun töhnää saa millään pois. Peileihin pitänee myös keksiä jotain millä ne saa jäykistettyä, tuppaavat ilmavirrasta muuttamaan asentoaan tuon tuostakin.

7.4.2004 18:44

Nonniin. Nyt on melkein joka pultti ja mutteri käyty läpi ja kyllä sieltä muutama löysä löytyikin kuten arvelin. Putsasin myös ketjut siitä hirveästä vaha/kyönä kerroksesta uskaliaasti bensan, 2-t öljyn ja jarrunesteen seoksella :D lähti oikein komeasti mömmöt kun hammasharjalla hinkkasi ja paperilla kuivasi aina pari lenkkiä kerrallaan eteenpäin. Laitoin motulin ketjuöljyt ja rullaa aika mukavasti nyt ketjut vaikka pelkäsin että tuo bensakylpy ei hirveän hyvää tekisi.
Pesin myös muuta mopoa vähän sillä bensaseoksella(siis tietenkin vain pahimpia mömmöjä) ja lähtihän nuo loputkin mitä ei tehopesulla saanut pois. Käy myös kone vähän paremmin jo niiden paska bensojen jäljiltä. Veikkaan että kaikki mömmöistä johtuvat ongelmat häviävät viimeistään kahden tankillisen jälkeen tätä vauhtia. Sitten onkin enään bensaakestävän vaahtomuovielementin hankinta ajankohtaista.

7.4.2004 21:47

tulipa sitten kokeiltua ilmanputsarin kiillottamista santapaperilla. Otin aluksi 60 paperilla pahimpia nauhahiomakoneen jälkiä, sitten 120, sitten 400 ja lopuksi 800. Tuolla reseptillä kyllä peilasi ihan kivasti jo mutta nurkissa kauheita naarmuja sun muita kun ei käsipelillä rosteriin tunnu purevan sitten millään.
Huomenna katson jos saan käsiini jonkun pienen hiomakoneen, lisää hiomapaperia ja kiillotustahnaa.

8.4.2004 17:54

Nyt on 'hiiri'hiomakone, siihen 240 asti papereita, käsihiomapapereita 1200 asti, kiillotustahnaa ja pesuainetta pyörälle. Kävin paikallisessa motowestissä taas vaijereiden vuoksi. Ensinnäkin hain kunnollisen kytkimenvaijerin kun vanha inahti ja kuoli. Toiseksi hain tarpeet tee-se-itse kaasuvaijereihin. Nyt siis tallissa on uusi kytkinvaijeri kiinni pyörässä, uusi tuoreöljyvoitelun vaijeri kiinni ja loput kaasuvaijerit puoliksi valmiina. Noista kaasuvaijereista joutuu vain viilailemaan ja vähän juottamaan möykkyä mutta muuten valmiit. Poistin pääsuuttimien alta prikat ja vaihdoin isomman vaahtomuovielementin joka helpottaa putsarin kasaamista. Ero on aikamoinen tuon prikan kanssa ja ilman, prikan kanssa ei päässyt suoralla 85km/h kovempaa kun röpötteli isommilla kaasuilla. Ilman prikkoja meinasi lähteä lapasesta kun hyväuskoisena kokeilin(siis kakkos vaihteella :) ). Siis pääsiäinen menee pärrän parissa kiillotellessa, tunettaessa ja ulkonäköä parantelemalla muutenvain.
Väheni pakoäänetkin kun otin prikat pois, veikkaisin ettei enää polttele turhia pakoputkissa vaan suurin osa seoksesta palaa siellä missä pitääkin.