Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Jawa 350/640 '01

6.4.2014 23:16

Jep, katsellaan myös se kokoontumisjuttu mistä oli puhetta.
Kävin tänään Jawatallilla ja katseltiin tilaukseen uudet kumiosat kaasariin. Varsinkin ilmanputsarin ja kaasuttimen kurkun välinen on niin kovettunut 15 vuodessa että sen ja kaasuttinen asennus käy vaikeaksi kun kumi ei enää helposti suostu muljahtamaan tupelle kaasuttimen paikalleenasettamisen ajaksi.

Re: Jawa 350/640 '01

7.4.2014 16:14

Isäukolla oli jokseenkin tämmöinen viritys mutta ilman etusuksea ja takakettinkiä!

https://mail.google.com/mail/?hl=fi&shv ... c53be40ce3

Re: Jawa 350/640 '01

12.4.2014 21:42

Nyt olisi 640 Jawa tarjolla.:o
Kawan kanssa tappelu alkaa vaihteeksi ottamaan päähän ja osat on kalliita, tulpanhattua ei suostunut paikallinen firma edes tilaamaan, orkkikset maksaa mansikoita.
Kyseinen yksilö alle 10000 ajettu sporttimalli kokokatteella.

Mitään järkeä tuossa ei kai ole, mutta tarvitseeko sitä aina ollakaan?

Saa nähdä miten käy...:smile:

Re: Jawa 350/640 '01

14.4.2014 2:26

A palaa "Pikkuhannu" hyvään ja pärisevään JAWA kauteen.
Minulla kun on tuo Chopper niin sitä suosittelen, leppoisa ajettava.
Niin ja 2 stroke on aina luotettava, heh

Re: Jawa 350/640 '01

16.4.2014 21:25

No ei näköjään ainakaan vielä...:x

Mutta katsellaan, kyllähän Jawa on oikea moottoripyörä.:grin:

Re: Jawa 350/640 '01

26.4.2014 22:39

Tänään käytiin Specialistin kanssa Myllykoskella Jawatallin avajaisissa -Jawoja ja sinistä savua oli runsaasti.
Samalla sain Artolta tilaamani kaasuttimen kumit ilmanpuhdistimeen ja imusarjaan päin jotka olivatkin ihmeellisen notkeat. Nämä kun kovettuvat kivikoviksi kymmenessä vuodessa. Specialisti osti samat kumit sitä varten kun kaasutin tarvitsee hänenkin oikeasti irroittaa.
Ideahan on se että ainakin ilmanputsarin puolelta kumi käännetään nurinniskoin jolloin se mahtuu pois ja takaisin.
Vanhan kumin kanssa kannattaa tehdä niin että sahaa tai leikkaa sen kylmästi poikki.
Eikä tässä vielä kaikki: Imusarjan puolella on myös kartiomainen kumi joka sallii pienen sivuttaispoikkeman kun kaasaria vängetään paikalleen ja jos tämäkin on kovettunut ja halkeillut niin homma on vaikeaa.

Käytiiin sitten Susikoskella jonne mennessa vaihdettiin pyöriä vertailun vuoksi Style/Chopper

Tulokset:

1) Style on paljon klassisen JAWAN oloinen satulan korkeuden ja ohjaustangon suhteen. Ajotuntuma on hyvä ja erikoiset modatut joustavat jalkatapit eivät juuri värinöitä välitä

2) Pakoputkisto ja paisarit antavat laiskan tuntuman alle 3000 RMP jossa taas Chopperilla on tyypillinen toinen alempi vääntömomenttimaksimi mutta kun taas Stylellä meno alkoi 4000 RPM tietämissä ja meno & vääntö jatkuu iloisesti ja vaivattomasti yli 5500 RPM.
Niinpä mielelläni pyöritin yli 3000 kierrosta

3) Vaihteet tuntuivat menevän säpäkämmin kuin chopperissa, poistettuun automaatikytkimeen kun tottui (heh).
Lyhennetty vaihdepaaka toimi tosi hyvin modattujen vaimennusjalkatappien kanssa

4) Tihennetty välitys (yksi hammas vähemmän eturattaassa) vaikutti hyvältä valinnalta

5) Erilaisen stongan ja rengaskoon ja sitäkautta ohajusgeometrian kautta takia ei kääntynyt kaarteeseen niin vaistomaisesti kuin Chopper -joka ikäänkuin imaisee mutta kuitenkin rauhallisesti

6) Jotenkin helpompi nousta satulaan vanhan äijän. -matalampi istuinkorkeus? Satula on hyvä

7) Kytkin tuntuu tiukemmalta ottoalueeltaan vs Chopper. Hyvä tuntuma anyway

8) Vähintäänkin yhtä hyvä jousitus/vaimennustuntuma, ehkä jopa parempi vs Chopper ( minulla tosin yli 10v ja 25 000 km etuiskariöljyt...)

9) Jotenkin iisimmät äänet vs Chopper

10) Voi kuvitella että nyt isompi 19" etupyörä karkella kuvioinilla vie soralla hyvin. Outoa on että sivuseisontatuki vääntää pyörän parkissa oudon kallelleen -pitää ennakoida.
Isompi etupyörä ei aiheuta mitään outoutta ohjausgeometriaan, ehkä jopa orkkista keveämpi/parempi?


Specialistin eka tuntumat "kuulusteltuna":

1) Hyvä ja rauhallinen Chopper ajotuntuma

2) Alavääntö voimakas noin 2500 - 3500 RPM mutta 4000 RPM ja yli ei niin "räjähtävää" kuin Style.

3) Satula ok ja myös vaimon kannalta Chopperin varsin kapea takaistuin ok. Toisin vaimonsa on siro!

4) Kovemmat m/ Simpanen etujarrupalat eivät aiheuttaneet moitteita

5) Pakoäänet paremmat korviin vs Style (!?)

6) Rauhallinen vääntö ja käyttäytyminen ylipäätänsä (?)

7) Jalkatappivärinät maltillisia tyyliin tyypillistä JAWAa jossain yli 100 kmh ja 80 km/h aistittavissa

8) Malli Biltema aputuulisuojan totesi hyväksi tai ei ainakaan häiritseväksi -räksä ei välttämättä tule suuhun.
**En jaksa kuvitella miten istuisi Stylen stongaan - ja imagoon tuskin ollenkaan mutta toisaalta asennelmaa voi säätää hyvinkin laajasti**

Re: Jawa 350/640 '01

29.4.2014 21:28

Morjesta tällekin puolelle! :D

Tosiaan mukava oli päräyttää Chopperilla lenkki. Ne pakoputket tekee ihmeitä sille alaväännölle. Luulen suurimmaksi tekijäksi kromiputkien pidemmän pakokäyrän, joka tunnetusti lisää alavääntöä(vanha moponvirittäjän neuvo :) ) Chopperin vääntökäyrä on paljon enemmän miun makkuun, kuin Stylen kera pilliputkien. Siitä innostuneena laitoinkin Jawatallille kyselyä mitä ne kromiputket tuohon 640:een kustantavat. Vastausta odotellessa.

Eilen pyörähti 43tkm mittariin! Meno maittaa edelleen aivan samalla tavoin, kun ostohetkellä 8tkm ajettuna. On ne vaan kestäviä pelejä nämä Jawat. Tuossa 99 000km ajettu ja vielä kirmaa :) : https://www.youtube.com/watch?v=15bkzISs8A0

Olipahan hienot avajaiset Jawatallilla! Porukkaa oli kuin pipoa ja uusi Sportard 660 oli ahkerasti koeajossa. Eikä ole ihme, sillä ei häpeä tippaakaan kilpailijalleen Yamaha Tenere 660:lle ainakaan teknisesti(kummassakin sama moottori Minarelli 660cc). Tuossa pätkää Jawa Sportard 660 koeajolenkiltä: https://www.youtube.com/watch?v=gUUfb-k ... ture=share

Re: Jawa 350/640 '01

30.4.2014 0:49

Siinä videossa Stylessä on trippimittari!
Halluu semmoisen.
Tilataanko Arton kautta?

Luulen että kromiputket sopivat sun Styleen -onhan se rekisteriotteen mukaakin Chopper, heh.
Itse ajan niin että minimi 2000 RMP rauhalisesti tasaisella mutta jossain 2500 RMP vääntöpiikki tuntuu ja 3500 ... 4200 on vielä se toinen piikki eli aika laakea on se Chopperin vetoalue.
TM:ssä oli se Chopper koeajo "Sorateiden Kulkuri" jossa oli mitattu ja julkaistu se vääntökäyrä. Harmi ettei tullut skannattua sitä mutta hyvän näkömuistini ja perstuntuman mukaa lievästi kaksihuippuinen, juurikin mielyttävä ja jotenkin yllätävän hyvä se alavääntö -joka yleensä yhdistetään vanhempiin 4 -tahtimootoreihin eli niihin hemmetin jytkyttäjiin.
Kumma se usko kaksitahtisen kierroskoneluonteeseen. Itsellä oli ennen Volvo aikaa Wartburg Tourist ja oli esimerkillisen sitkeä ja mielyttävä moottori mutta lauloi tarpeen tullen kuin turbiini.
Nää on sitä vastapaine-pakoputkisto-äänenvaimennus juttuja. Jännää olisi värkätä säätyvä resonaattorisysteemi Jawaan... polttelee mielessä.

Lisäys:

1) Warpusesta tuli mieleen se pakoputkisto jossa heti koneen alla oli eka pönttö ja jossain takapenkin kohdalla toinen ja sitten taka-akselin luona vielä yksi. Näitten yhteistoiminnalla saatiin "optimaalinen" täytös laajalla kierroslukualueella ilman mitään ihme säätösysteemejä. Taisi olla konsepti DKW peruja kuten oli myös SAAB 92, vieläpä ripeällä Monte Carlo koneella. 3 x Weber kaasuttimet yms.

2) Edellisestä mieleen: Vaikka virtausopin mukaan lentokoneen siipiprofiili on samaa kuin pakoputkiston suunnittelu niin riittääkö prätkän ulottuvuudet ja vielä kahta puolta Wartburg/DKW/SAAB style pakoputkistoon !?
Ei käy heti ällyyn. sanoisivat savolaiset

3) 60 -luvulla varhaisten Trumppa/AJS/Royal jne sekoilujen (kaikki romuista sommiteltuja) jälkeen jai käyttöpyöräksi JAWA 175 cc vm 1960>> jotain pitkälle 70 lukuun ja oli se siro ja kevyt käsitellä. Siinähän oli se Schnürle ristihuuhtelu eli yhdellä pytyllä kaksi pakoaukkoa (250 cc sama) joka systeemi on teoreetisestikin kaikkein paras. Alavääntö oli niin hyvä että ohjekirja neuvoi vaihtamaan alas riitävän ajoissa, niitä tolloja varten jotka eivät osaa kuunnella ja aistia moottoria!

4) Olikos Wapun jälkeinen tiistai seuraava Kouvolan kokoontuminen, siellä?

Re: Jawa 350/640 '01

30.4.2014 21:19

Yufenau kirjoitti:Siinä videossa Stylessä on trippimittari!
Halluu semmoisen.
Tilataanko Arton kautta?


Sitä miekin ihmettelin. :) Veikkaan, että mittari lienee jostain 120-sarjan Skodasta. :D Joo Artolta asiaa jo tiedustelinkin.

Yufenau kirjoitti: Siinähän oli se Schnürle ristihuuhtelu eli yhdellä pytyllä kaksi pakoaukkoa (250 cc sama) joka systeemi on teoreetisestikin kaikkein paras. Alavääntö oli niin hyvä että ohjekirja neuvoi vaihtamaan alas riitävän ajoissa, niitä tolloja varten jotka eivät osaa kuunnella ja aistia moottoria!


Tiedä häntä... Itsellä oli jokunen vuosi sitten Jawa 250 tyyppi 559, joka on yksiosaisella pakoauolla ja on vääntävämpi, kun perinteinen 250 tyyppi 353 kahdella röörillä.

Yufenau kirjoitti: Olikos Wapun jälkeinen tiistai seuraava Kouvolan kokoontuminen, siellä?


Jeps. Soitellaan...

Re: Jawa 350/640 '01

2.5.2014 23:14

Jos nyt kuitenkin...
Viikonloppuna jo alustavasti sovittu koeajoa, olisi 640 Sport täyskatteella, reilu 9000 mittarissa.
Ainakin edullisempi huoltaa, ainoat venttiilit on renkaissa...

Katsotaan miten käy, hurahdanko taas Jawaan vai pysynkö Kawassa, sekin kun toimii loistavasti.

Re: Jawa 350/640 '01

6.5.2014 20:57

Selvästi JAWA polttelee! Sulle sattui vain tosi huono yksilö aiemmin.

Re: Jawa 350/640 '01

2.7.2014 22:14

Jawaan pyörähti vähän aikaa sitten 46 000km mittariin. Edelleen pelaa ja jopa paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Jawatallin kautta Tsekeistä tuli uudet kromatut pakoputket ja aluvanteet taas on toukokuussa ostamastani typ 640 sportista. Kyseisen sinisen täyskatetun salaman aion ottaa ensi kesäksi ajoon, kunhan talvella teen sille "käytöönottohuollon". ;) Mittarissa tuossa sinisessä on van 9tkm joten kone on kovassa kunnossa.

Nuo pakoputket tekivät totta tosiaan ihmeitä koko pyörän luonteelle! Nyt vetää voimakkaasti jo 3trpm alkaen, kun "pilliputkilla" piti kierrättää yli 4trpm että alkoi tapahtua. Nyt mitään varsinaista "tehopiikkiä" ei ole mutta vääntö on vahna koko kierrosalueella. 80km/h vauhdissa 2-päällä+laukut täynnä tavaraa lähtee kiihtymään heti kun kaasua avaa. :) Pilliputkilla vastaavassa tilanteessa kone puutui täysin. Suorituskyky on kokonaisudessaan aivan riittävä ja vastaa täysin esim. 80-luvun vastaavankokoisia nelaritwinejä.

Ajo-ominaisuudet ovat noila vanteilla ja MIchelin M45:lla paremmat, kuin monissa vastaavankokoisssa ajamissani japseissa. Sitä ei moni usko ennenkun kokeilee! Ei muuten runko notku, kun on sivuvanukäyttöön suunniteltu. Meinaa väkisin hymyilyttää kun tuolla posottaa mutkatietä näkymättömiin. Ja ne äänet ne äänet! Parasta ja ihaninta moottorimusiikkia mitä maailmasta löytyy(ainakin jos 2t-kärpänen on puraissut :D )! :P Ohessa tuoretta ääninäytettä. :) https://www.youtube.com/watch?v=bkIKBoJ ... Fv81rfBSJA

Re: Jawa 350/640 '01 (46 000km 2.7.2014)

12.7.2014 18:11

Moi.
Täällä vähän vaikeammin alkavaa Jawa Tramppi ajelua.
Tänä kesänä kaks mäntää jo menny ja kiertokangen alapään laakerointi väljä.
Jostain syystä menee liian laihalle. Öljyä on laitettu myös tankkin, eli ei ole sen puutetta.
Jos sattuu oleen hyllys ehjä kampura + muita osia niin voisin ostaa.

Re: Jawa 350/640 '01 (46 000km 2.7.2014)

12.7.2014 22:31

.sakari. kirjoitti:Moi.
Täällä vähän vaikeammin alkavaa Jawa Tramppi ajelua.
Tänä kesänä kaks mäntää jo menny ja kiertokangen alapään laakerointi väljä.
Jostain syystä menee liian laihalle. Öljyä on laitettu myös tankkin, eli ei ole sen puutetta.
Jos sattuu oleen hyllys ehjä kampura + muita osia niin voisin ostaa.


Morjesta! Sinulla on Jawassa nyt jotain todella palasti pielessä. Jos öljypumppu/kaasari on oikeassa säädössään ei mainitsemasi ongelmat ole mahdollisia. Pääsuutin oltava vähintään kokoa 90 ja neulan keskilovessa. Öljypumppu säädetään niin, että pumpun "pohjastopparin" ja pumpun "nipukan" väliin jää 3,5mm kaasun ollessa pois päältä. Ensiarvoisen tärkeää o myös varmistaa, että öljypumpun vaijerin säätöruuvin lukitus on tiukalla, muutoin säätö "elää" ja saataa laiheta tuhoisin seurauksin. Itsellä kohta 47tm mittarissa konetta avaamatta(vain ensiöketjun vaihto)ja vielä kirmaa kuin uutena konsanaan. Koskaan ei ole edes meinannut napata kone jumiin vaikka hirmuhelteillä ajettu maksimikuormalla säälimättä. Kampuraa ja muitakin osia kannattaa kysellä suoraan uudelta maahantuojalta http://www.jawatalli.fi/

ps. ongelmat on tehty selviämään ja Jawan kanssa ne on naurettavan helppoja ja halpoja korjata verrattuna mihinkä tahansa muuhun vekottimeen. ;)

Re: Jawa 350/640 '01 (46 000km 2.7.2014)

14.8.2014 8:12

JAWA Traktor 250cc; pakko laitaa linkki tästä mielettömästä virityksestä:

https://www.youtube.com/watch?v=-eiCXhmcTu8