Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
15.7.2006 1:06
Suomessa mikunin maahantuoja on nakkilan pyörä ja mopo, muistaakseni niillä on kohtalaisen laaja valikoima varsinkin noihin isompiin mikuneihin.
www.npm.fi
15.7.2006 19:39
stormilla on vaikka mitä osaa 2-tahtareihin. Varsinkin näihin oikeisiin moottoripyöriin, ei pelkästään piikkeihin ja mopoihin. Jos minun -77 250cc kettuun löytyi kaasarien korjaussarjat niin varmaan myös rd:seen.
15.7.2006 21:06
No nii tänään saatiin RD ekan kerran käyntiin. Toisaalta sitä piti työntää tosi kovaa(yksi istu päälllä ja kaksi työnsi henkihieverissä) ja kun se käyntiin lähti, se pelas suht hyvin ja tuntu pirteältä, alavääntö siitä vähä niinku puuttu. Jonkin aikaa sitä käytettiin että saatii kone lämpöseksi ja tyhjäkäynti säädettyä. Kun kone sammutettiin ni ei taas mitää toivoakaan saada polkemalla käyntiin, sama pauke putkissa jatkuu. Alkaa olla konstit vähä vähissä.
15.7.2006 21:45
Ettei ois syttypuolella häikkää? Boksi häiriintynyt jotenkin tai jotain. Mutta eihän sellaisen pitäis olla mahdollista. :/
15.7.2006 23:15
Tänään kävin 130 km lenkillä ja tuntui että "rahina" (joka on ennenkin kuulunut) oli korviinpistävän kova. Huomasin itse asiassa jo eilen, että ketjun ulkokehän lenkkeihin ilmestyi kirkasta metallia, eli ketjuhan on pirun löysällä ja kiristysvaraa ei ole. Joten ketjunvaihdatus edessä, eli kyselläänpäs nyt että onko RD:n kohdalla mitään väliä millaisen ketjun laittaa? Tavallinen, O-rengasketju, RX, XW...? Rattaat toki samalla, vaikka entiset eivät minun silmääni kuluneet olekaan.
16.7.2006 1:07
Itse panostin kerralla vähän enemmän ja laitoin X-rengasketjut. Reilu pari tonnia niillä nyt ajettu, ja ei ole kiristystarvetta ilmentynyt. Muistaa vaan rasvailla aina ajon jälkeen niitä.
16.7.2006 19:14
hätäapuna voit ottaa ketjuista pätkän pois niin saat vanhat rattaat vielä hyötykäyttöön,helppo katkaista kotikonstein,hiot viimeisen lenkin niitit sivulta tasaiseksi ja isolla lattapää ruuvarilla väännät lenkin kuuseen.ja jos ketjuissa on"niittilukko"niin tavallista ketjulukkoa tilalle.
16.7.2006 22:14
Joo ja samalla kattoo sitä irroitettua palasta ettei ole kulunu hetikohta poikki niin uskaltaa ajella vielä.
17.7.2006 6:43
D.I.D X-renkulaketjut on itsellä, eikä ole paljoa tarvinnut kiristellä. Parasta, mitä rahalla saa(?).
Edellisellä X-rengasketjulla kurvailin muistaakseni 30tkm ilman ihmeempiä ongelmia.
Kannattaa tarkistaa, ettei swingin päällä oleva laaharipala ole kulunut liikaa, sillä sen kiinnitysruuvi on juuri ketjulinjan kohdalla (loistava suunniittelukukkanen) ja lopputulema on silloin tiedossa..
Itsellä meni edellinen ketju juuri sen takia piloille, koska ketju ottaa juuri rullien kohdalta siihen ruuviin kiinni.
17.7.2006 23:48
Joo ei ole oikein innostusta alkaa itse tuota vaihtamaan, koska a) eturatas on kuulemma usein jumalattoman tiukalla ja itsellä ei ole kaluja siihen, b) en ymmärrä ketjulinjan säätämisestä mitään eikä ole siihenkään laseria tms. ja c) en yksinkertaisesti luottaisi itse tekemääni niittaukseen joten se painaisi koko ajan mieltä. Eli kyselemään huolloista, tänään jo yksi firma veikkaili 1½ tuntia / 70 euroa työn osuudeksi... Ei voi viedä puoltatoista tuntia ammattilaiselta, eihän...
Yksi vihreä muovinen laahauspala vilahtaa jostain swingin yläpuolelta ketjusuojan alta, mutta varsinaisen kuluman aiheuttaja on siinä jossain alempana rungossa, sieltä näkyy kirkasta metallia eikä muovia ollenkaan... :O En nyt aja ollenkaan ennen huoltoa tuon takia.
18.7.2006 6:35
Johnnie kirjoitti:Joo ei ole oikein innostusta alkaa itse tuota vaihtamaan, koska a) eturatas on kuulemma usein jumalattoman tiukalla ja itsellä ei ole kaluja siihen, b) en ymmärrä ketjulinjan säätämisestä mitään eikä ole siihenkään laseria tms. ja c) en yksinkertaisesti luottaisi itse tekemääni niittaukseen joten se painaisi koko ajan mieltä. Eli kyselemään huolloista, tänään jo yksi firma veikkaili 1½ tuntia / 70 euroa työn osuudeksi... Ei voi viedä puoltatoista tuntia ammattilaiselta, eihän...
Yksi vihreä muovinen laahauspala vilahtaa jostain swingin yläpuolelta ketjusuojan alta, mutta varsinaisen kuluman aiheuttaja on siinä jossain alempana rungossa, sieltä näkyy kirkasta metallia eikä muovia ollenkaan... :O En nyt aja ollenkaan ennen huoltoa tuon takia.
Swingin laaharipala on aivan swingin etupäässä ja jos se on riittävän kulunut (kiinnitysruuvikin on silloin kaputt) niin ketju voi jopa ottaa swingiin kiinni. Itse en viitsinyt ostaa uutta, joten tein itse ja säästin. Nylonista tai PEHD-muovista sellaisen väkertää rautasahalla/viilalla/poralla helposti.
Laaharin saa vaihdettua irrottamatta swingiä, joskin paikka on vähän ahdas. Toisaalta swingin irrottaminen ei myöskään ole kummoinen homma ja samalla tulee tarkistettua takaiskarin vivusto/koiranluut/yms.
Ketjun ja rattaiden vaihto on iisi piisi homma. Eturattaan kiinnitysmutteri aukeaa yleensä siten, että jarrulla estää takapyörän pyörimisen ja käyttää riittävän pitkää jatkovartta.
Niitatut ketjut katkeavat esim. rälläkällä ja uuteen ketjuun jos hommaa jousilukon, niin ei tarvitse niittaamisesta huolehtia. Niittaaminen on sinänsä helppo homma, joskin siinä on hyvä olla kaveri apuna, että saa pidettyä kunnolla vasterautaa lukon toisella puolella. Sitten vaan sopivalla tuurnalla naputtelee lukon tappien päät. Aikaa menee pari minuuttia.
Summa summarum. Minulla on lompakon paksuus sitä luokkaa, että kaikki huollot teen itse. Tulee myös mopedi tutuksi, kun sitä riittävästi ruuvaa. Itse olen ritsastani lähes jokaisen paikan aukonut/tutkinut/huoltanut vuodesta 1995 lähtien, joten alkaa verme olemaan kohtuullisen hyvin tiedossa.
Edit. Ja eturatasta irrottaessa vaihde tietysti vapaalla. Vaihdeaski saattaa tykätä huonoa, kun metrisellä jatkovarrella 100kg äijä runttaa kunnolla. Iskevä paineilmamutterinväännin on kätevä työkalu tuossa(kin) hommassa.
18.7.2006 18:24
Niin ja jousilukosta, niitä on käytetty jopa 1000cc katupyörissä että voi niihin luottaa 350cc RD:ssä! mieluummin jousilukko hyvin asennettuna kuin niittilukko räpellettynä.
Itsellä on jotkut o-rengasketjut omassa GT:ssä ja ovat kuluneet ihan luvattoman nopeasti. Vertailukohta kun on DID:n x-rengasketjut jotka tuntuneet kuluvan ollenkaan.
Ketjulinjan pystyt tarkistamaan vaikkapa 20x20x? kokoisella varmasti(tarkistetusti) suoralla pätkällä teräsputkea(neliöprofiili). Jos putki ei sovi molempien rattaiden kylkeen 'saumattomasti' niin ketjulinjassa on jotain vikaa. Takaratasta pystyy pari milliä siirtämään rattaan alle laitettavilla prikoilla, tai kuten fiksut tekee, siirtämällä itse vannetta vaihtamalla/lisäämällä takapyöränakselin prikkoja. Eturatasta on helpompi siirtää lisäämällä prikkoja rattaan alle. Takarenkaan kulkilinjaa(eli meneekö suorassa pyörän runkoon ja moottoriin nähden) pystyy säätämään takahaarukan säädöistä helposti, mutta ainakin joissan moottoripyörissä vaatii hieman kärsivällisyyttä ja jonkun mittakiintopisteen muutosten tarkkailemiseksi.
20.7.2006 21:40
Kiitoksia hyvistä ohjeista, on käyttöä myöhemmin. Ja periaatteessa olen samaa mieltä kuin Georg, että itsekin yritän prätkän kanssa tehdä paljon itse, en ole vielä kertaakaan käyttänyt huoltoa. Mutta kun nyt osottautui, että 20 ¤:lla tuon tekee huolto-äijä (sellainen, jolle toiset tuovat 400 km:n päästäkin pyöriä kun on niin hyvä) niin en edes harkitse itse laittamista vaikka vallan yksinkertainen toimenpide onkin. Minulla ei ole sen kummemmin pulttipyssyä, jatkovartta kuin rälläkkääkään. Eturattaan kireydestä ainakin sata tyyppiä on kirjoittanut, että on tarvittu kuumennuksia ym. ja lopulta pyöristynyt mutteri on auennut vain hitsailemalla (oma hitsilaite on 100 km päässä). Samoin jousilukosta n. puolet kirjoittaa että kestää vaikka missä ja toinen puoli kertoo että ei laittaisi edes mopoon.
21.7.2006 7:23
Johnnie kirjoitti:Eturattaan kireydestä ainakin sata tyyppiä on kirjoittanut, että on tarvittu kuumennuksia ym. ja lopulta pyöristynyt mutteri on auennut vain hitsailemalla (oma hitsilaite on 100 km päässä). Samoin jousilukosta n. puolet kirjoittaa että kestää vaikka missä ja toinen puoli kertoo että ei laittaisi edes mopoon.
Kirraahan se helposti pirun tiukkaan. Itse olen käynyt kaverin pajalla pulttipyssyllä sen yleensä avaamassa, kun sillä se lähtee niin helposti auki. On tullut kyllä ährättyä sen jatkovarrenkin kanssa muutamaan otteeseen..
Jousilukkoa ei suositella (en itsekään laittaisi) isoihin ja tehokkaisiin pyöriin, joskin oikein asennettuna se kestää paikoillaan isommissakin fillareissa. Nykyisellään itselläni on niittilukko, mutta jousilukkoja on ollut ihan yhtä lailla, eikä se koskaan ole pettänyt, joten RD:hen sellaisen voi huoleta laittaa.
21.7.2006 13:08
jousilukkoa olen käyttänyt yli 20 vuotta krossipyörissä hyvällä menestyksellä ja kestää,kun vaan muistaa asentaa niin päin,että umpinainen pääty menosuuntaan.ja ketjuista mitä olen laittanut krosseihin vuosien mittaan,tuntuis DID:n o tai x-rengasketjut olevan parhaita(vähiten kiristyksen tarvetta).paketissa ei vaan muistaakseni ollut kuin niittilukko,jousilukko piti ostaa erikseen.
Viimeksi muokannut leppape1 päivämäärä 21.7.2006 13:55, muokattu yhteensä 1 kerran