Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
19.11.2004 15:22
viltsur, tuo on alkuperäistiiviste. ovat jättäneet mukavasti toleranssia männänkokoon kun nykyään 0,5mm virallista ylikokoa isompi mäntä. Sen takia mietinkin josko pitäisi käyttää uusiksi kun hyväkuntoisen näkönen. Pitää tosin sitä puritussuhdetta katsella josko on vakion oloinen. Mieluiten pidän matalat puristukset, heikommat tehot kuin ylikuuman koneen. Tässäkin taas mietiskellään pitempää reissua. Että jos pakoputket osottautuvat liian kireiksi niin voin pahimmassa tapauksessa käyttää vakioputkia tilalla.
20.11.2004 14:19
Mitä toi viltsur tais tarkoittaa, että vertaa uuden tiivisteen paksuuteen. Minkälainen tiiviste se on? Ellei ole kuparitiiviste, kannattaa ehkä ostaa uusi, ellei ne ihan hirveitä maksa. Mitä enemmän se on jo painunut kasaan, sitä huonommin se tiivistää.
Toisaalta, eihän siinä mitään kokeilemalla menetä. Osta sitten uus, jos vuotaa.
20.11.2004 20:02
aivan muuramelainen. Olen samanlaisen tiivisteen kierrättänyt eikä ainakaan havaittavasti pissinyt mistään, ei skeidavanoja ollut jäänyt. Tämä taitaa olla vielä laadukkaampi tiiviste kuin se entinen. Ei ole liikaa fyrkkaa että viitsisi kauheasti ostaa turhaa taas. Se on kyllä vissi että voisi uuden yläpääntiivistesarjan ostaa kun olisi käyttöä. taisi maksaa jotain 25e että ei ihan kauhea hinta. Pitää kyllä sylintereitä nostaa tiivisteillä hieman että on männänlaki kohallaan. Ku olis sopivasti pienempi poraus pytyissä ni elämä olis paljon helpompaa.
25.11.2004 19:16
Keksin yöllä että miten ratkaisen pakoputken kiinnityksen helposti ja hauskasti. Ensinnäkin vakiotyyppisen pakomutterin tilalle tulee ohutseinämäinen teräsholkki(tietenkin kierteet sisäpuolella) jo kiinnitetään pysyvästi sylinterin kierteisiin. Tässä teräsholkissa on sitten pinnapultit hitsattuna kiinni. Pakoputkessa on vakiota huomattavasti isompi laippa jossa sitten reijät pinnapulteille/muttereille. Saa levystä tehtyä kunnon tiivisteen jolloin ei pitäisi falskata/irrota matkanaikana. Tämän päälle sain ensimmäisen käyttöön otettavan paisuntakammion valmiiksi, puuttuu siis toinen mokoma(sain luvan tehdä amiksessa nyt sen), loppupillit/änkät, taivutukset ja tietenkin kiinnitykset. Omasta mielestäni hankalin vaihe on takanapäin eikä taivuttelun pitäisi olla ylivoimainen tehtävä.
EDIT: ai joo ja kuvia galleriassa!
27.11.2004 23:10
vihdoinkin sain raahattua hiirihiomakoneen varastosta pääkallopaikalle ja aloin jyystämään lohkoja sekä sivuposkia koloista eroon. Tasoitan samalla pari 'nyppylää' joilla ei ole mitään käytännön merkitystä ja ovat kiilloituksen tiellä. Pitäisi kyllä hitsata ketjun tekemä reikä lohkosta umpeen, mutta esteenä on että mistä hankin sopivan alumiininpalan ja inspiraation projektiin kun tuo tommoista valupaskaa.
30.11.2004 19:17
Hiirihiomakoneella tulikin jälkeä aikaan, näppärä tälläiseen alumiinin kolojen poistamiseen. Tartteisi kyllä raskasta kalustoa esim kannen ripojen työstämiseen kun ei tuolla hiirellä saa mitään aikaan. Kävin biltemassa ostamassa 60 ja 120 papereita mokomaan ja niillä pureekin ihan kivasti, 240 papereita oli jo ennestään.
4.12.2004 1:26
Sainpas kannen yläosan kiilloitettua. On vielä naarmua lumputtelunkin jälkeen eli jos jaksaa niin hinkuttelee ne vielä pois 1200 paperilla. Pitää nuo kyljet käydä läpi hiomakoneella kun kolojakin on. Ensiviikolla amiksessa kiukaita mutta joululoman jälkeen varmaankin saan tehtyä toisen paisuntakammion pakoputkia varten. Samalla vien koneistamon puolelle tilaukset pakomuttereista ja pakoputken laipoista. Sitten vain loppupilliksi kelpaavaa rosteriputkea jostain ja änkät pyöräyttämään.
4.12.2004 17:45
kiillotussessiot jatkuvat. Huomasin että 400/600 paperit jättävät ikävästi naarmua alumiiniin ilman voitelua. Siispä hiomakoneella 240(ei jätä naarmuja paljoakaan) ensin koneen omalla painolla pinta tasaiseksi ja sitten 800 hinkuttelee ja lopuksi 1200, säästyy paperia, vaivaa ja aikaa rutosti. Tällä käsittelyllä tulikin oikein mukavaa jälkeä eikä ikäviä naarmuja laisinkaan kuhan pääsen kunnon lumppulaikan lähelle.
9.12.2004 15:39
Tänään tuli tehtyä se mikä jäi syksyllä tekemättä. Tyhjensin bensatankin jerrykannuun, iskin tankkiin pultteja ja muttereita ja ravistelin jonkun aikaa, ei kyllä irronnut paljoakaan ruostetta. Oli muuten tuskaista tuo pulttien poistaminen tankista kun korkin kiinnityksessä varmaan 80mm kaulus joka estää tehokkaasti esineiden poistumista tankista. No ei sinne jäänyt kuin pultti tai kaksi. Tämän jälkeen pesin tankin rasvanpoistoaineella ja irrotin hanan, tein saman käsittelyn sillekkin. Tämän jälkeen öljysin hanan ympäriinsä ja kaadoin joka rööristä öljyä sisään. Kiinnitin hanan tankkiin ja kaadoin öljyä tankkiin abaut puoli litraa ja hölskyttelin ympäriinsä ja laskin hanasta läpi semmoset 50ml. Nyt on tankki kuivattu ja vaha laitettu pintaan, kohta kiillotan vahan ja lumputan korkin sitten jossain vaiheessa.
EDIT: Kiillotus jatkuu, kaivoin hiomakoneen, 60/240 paperit ja kytkinkopan esille. Hioskelin 60 kolot ja naarmut pois ja nyt 240 vaihe menossa, seuraavaksi armoton 800/1200 hiominen ja sitten palikka pinoon joka lumputetaan työpaikalla lopulliseen kiiltoonsa.
9.12.2004 20:27
Kävin setvimässä vähän sähköjä, otin katkaisijan rungon auki ja törkkäsin pitkät/lyhyet namiskan reikään ruuvarilla. Piruvie se katkaisin tippui käteen. Siis kyseessä asia joka olisi pitäny korjata jo aikaa sitten(jo ostaessa kyseinen namiska poikki), nyt sitten tuli hoidettua. Viilasin napin varren kiinnitystä tasaiseksi, sitten porasin pienoishiomakoneella reikää syvemmäksi että uusi napin varsi saa tukea seinämistä. Nyt on vain liiman ostaminen, kepin väsääminen ja joku hilpe siihen itse käyttöön. Sitten onkin jopa pitkät ja lyhyet!
9.12.2004 22:10
Minä oon tullu kyllä siihen tulokseen että nuo moottoripyörien kahvojen namiskasysteemit on AIVAN perseestä! Elikkäs jos mun kahvoista olisi joku tuommonen paskana niin tekisin kyllä koko homman täysin erilailla.
Tuosta omasta Suzukista tuli purettua ne kahvat ja voi jumaliste mikä soppa muutaman napin takia. Miljoona jousta, kuulaa ja kuparista kosketinpintaa lähti lentoon ja niitä sai ettiä hikipäässä. No ei se mitään mutta kasaus on kanssa yks helvetin taistelu
))
Eli jos mulla olis tommonen tapaus että kahvat on vähän rikki, eikä uusiakaan oikeen saa mistään, tekisin koko kahvat uudestaan ihan perus kytkimillä. Pienellä etsimisellä löytyy ihan fiksuja vesitiiviitä kytkimiä. Niihin kun tekee vielä jonkun pienen releboksin valoille yms virtaa vieville vehkeille niin ei namiskatkaan kipinöi. Ja lopputulos on tuhatmiljoonaa kertaa parempi.
Kaikki osat löytyy kaupasta jos entinen hajoaa, mutta odotappas jos alkuperäisestä kahvasta on jotakin rikki tai hukassa. Ei varmasti löydä ihan äkkiä uutta tilalle.
Olisi kuvitellut että japanilaiset vähän perustaa yksinkertaisuudesta, mutta ei. Halvempi kun on tehdä kuparisia kosketinpintoja kourallinen kun ostaa muutama valmis rele, tehdä niille piirikortti ja koteloida jotenkin asiallisesti. Kyllähän ne vesitiiviit, O-rengas tiivisteiset alumiiniset laitekotelot maksaakin varmaan 10e kipale mihin nuo hilppeet mahtuisi.
Harmi ettei näitä vehkeitä tehdä nykypäivänä kuin bisneksen takia.
11.12.2004 11:08
joo ja vuonna -77. Minulla ole mitään erityistä noita namiskoja vastaan, lähinnä vain paskoja käyttäjiä kohtaan. On 99% todennäköisyydellä rikottu huonon kohtelun vuoksi tuokin katkaisija. Saunan taakse vietävää porukkaa edelliset omistajat
13.12.2004 21:54
Tuossa viimeviikolla olivat verhoomon tytöt saaneet muhvit irti satulan rungosta, oli aikas rapeassa kunnossa. Puhaltelin maalauspuolella melkein kokonaan puhtaaksi ja meneehän tuosta melkein 40% vaihtoon. Avasin myös bilteman jenkamittarin siinä toivossa että otan taustan irti ja skannailen. No nyt on tausta irti ja skanneri uupuu(ja tulostin). Meinasin että käännän asteikon väärin päin jolloin neula ei liiku keskitasolta ylös vaan keskitasolta alas. Siis numerot kääntyy ylösalasin ja koska ketussa on 2 sytkää per kampuran kierros niin mittarin asteikko käy sellaisenaan. Uuden neulan joutuu laittamaan kun tuo oli kämänen valettu versio joka lähti vain sulattamalla irti. Huomasin että mittariston viidestä polttimosta oli kaksi palanut ja sen takia ei ollu taustavaloja erityisemmin syksyllä. Pitää hankkia jostain sitä 1mm rosteria että saa toisenkin pöntön tehtyä, opettaja lupasi että jos jää ylimääräistä kiukaisiin menevästä erästä niin saan käytellä. Pitäisi vielä bongata sitä loppupillimateriaalia jostain ettei tarvitse vääntää suorasta pellistä(aika työ). Sitten pitäisi ottaa tarkkaa mittaa pakoputken juuren kiinnitystä varten, minimaticilla(levytyöstökeskuksella) jyystän laipat ja pinnapulttienkiinnitykset. Sitten tuommoinen laippa kiinnitetään pakomutteriin hitsaamalla jolloin mitat tulevat 0,1mm tarkkuudella.
17.12.2004 13:25
tarkastelin tuota ensimmäistä tekemääni pakoputkea ja tulin siihen tulokseen että tuosta voi hyödyntää takaosan, siis vastapainekartion ja tasaajan. Tarvitsee siis tehdä uusi alkukäyrä ja diffuusorit niin se on siinä rakenteeltaan. Pitääkin nyt viikonloppuna mittailla ja piirrellä ne pakoputkenmutterit paperille.
19.12.2004 18:53
Käväsin kaverilla(elolla) ja nykäsin kaksi katkennutta pulttia pois ylemmästä lohkosta ja vasemmasta sylinteristä. Nuohan lähtivät niin että ensin prikka jämän päälle, hitsaus migillä niin että prikka ja pultti yhtä. Sitten mutteripäälle ja prikkaan kiinni, eikun vääntämään pihdeillä murikka ulos kierteistään. Sain myös lahjoituksena 10ml ruiskun jolla mittailen palotilat jahka kerkeän tai jaksan.