Moro kaikille. 300 -400 km takana tälle aikaiselle kesälle.
Specialistin käyssä käytiinkin pari viikkoa sitten kahvittelun ja huolto-ohjeitten selaamisen jälkeen ihan lähelläni olevassa Jawatalli Oy:ssä jossa mukaan tarttui ainakin JAWA lippis ja tarroja.
Aivan äsken noudin vielä vastapaistetun 18x3.50 MITAS takakumin -ja JAWA boxerit!
Ajokelit alkoivat jo kolmisen viikkoa sitten ja siinä sivussa rasvattu kaikki käyttö- ja mittarivaijerit sekä kytkinnesteet ja vaihteistoöljy vaihdettu.
Vain pari vuotta vanhat keljussuojakumit rupesivat halkeilemaan. Irroitin takapyörän, putsasin kumit tentulla ja huolellisesti pikku lastalla & kumihanskoilla levitin Sikaflexiä varsinkin haitareitten pohjahalkeamiin.
Lopputulos on siisti ja huomaamaton. Massan kovetuttua raottelin ylähaitaria niin että sain lisättyä vanhaa kunnon Shell Retinax EP vaseliinia ketjuihin. Sikaflex päälyste kesti tämänkin raastamisen hyvin. Suojukset olisi voinut vaihtaa mutta oma hommansa kun ketju täytyy katkaista ja viritellä sitä edestakaisin rautalangalla... Seuraan tilannetta ja raportoin myöhemmin.
1) Luulen että riittää kerran kesässä tai 5000 km (näin voi päätellä huolto-ohjeesta) välein kun läiskii puulastalla sinne tänne ketjuun. Liika tulee kuitenkin pikkurattaan kotelon saumoista pois vasemman posken sisään!
2) Workshop Manual kertoo sivulla 6 toisioketjun voitelusta: "special spray e.g. Castrolu S2, Gleitmo 582....", Tiedähäntä, ehkä seuraavan ketjunvaihdon yhteydessä eli kymmenien tuhansien päästä, heh. Avoketjumieghet kyllä käyttävät tollaisia spraypurkkeja vähän väliä.
Kummallista kyllä seka etu- että takajarrukytkimet sanoutuivat irti samaan aikaan.
Takakytkimen sain korjattua ihmeellisine vastajousisysteemeineen.
Etukytkimen olen jo kerran korjannut. Minulla on kuvasarja miten menetelmään kun kun kytkimen kontaktit ovat syöpyneet. Myös avatusta takajarrukytkimestä on kuva.
Laitan kuvat ja selostukset tälle tai omalle foorumilleni, joskus.
Simpaselta tulivat etujarrupalat varalle, etujarrukytkin ja Chopperiin kuuluva äänenvaimentimen takarengas.
Specialisti näkikin sen omarakenteen, harmi ettei tullut kuvanneeksi!
Aänenvaimentimen piste- tai TIG hitsauksistyaan irronneen takakiekon hitsasi taidokkaasti Jawatallin Arto, kyllä nyt pysyy.
Muuten, huomasin kaasarin irroittamisen yhteydessä (kuristuksen jämät pois) että sekä sylinteriin että ilmanpuhdistajaan tulevat kumit ovat 14 vuodessa erittäin kovettuneet. Tilaan Jawatallin kautta uudet ja notkeat varalle ensi kertaa varten, oli senverran tuskaista kun niitä pitää kääntää nurinpäin tupelle että mahtuu. Pehmentävä kuumailmapuhallus auttoi ratkaisevan paljon.
Jännä toi Specialistin "PseudoEnduro". Mitenkähän ohjausgeometria ja ajokäytös muttuu? Ehkäpä jopa paremmaksi ja rauhallisemmaksi. Vaatinee ehkä myös stongan säätelyä Enduromaisemmaksi.
Specialistilla on myös extra suojakumit teleskoopeille. Miten ihmeessä ja kuinka vaikeasti sait paikalleen? Stefoja nuo kyllä säästänevät.
Etuiskarin öljyjä en ole ikinä vaihtanut kun ovat ihan tukevat. Mitenkähän se täyttö sujuu?
Viimeksi muokannut Yufenau päivämäärä 6.4.2014 23:10, muokattu yhteensä 1 kerran