Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
20.7.2011 21:11
Porvoon reissun jälkeen totesin seuraavaa :
-Tyhjäkäynti on narttu(säätelin kyllä, mutta kuumana käynnistäminen ja sen jälkeinen tyhjäkäynti haparoivaa)
-Moottori käyttäytyi erittäin nöyrästi, vääntöä löytyi aikaisempaa alempaa(siis isommilla suuttimilla oli meno heikkoa). Tärinät aavistuksen kovenivat jalkatapeissa, varmaankin kadoksissa olleen väännön ilmestyminen herätti tärinätkin. Ei tuo tärinä häiritsevää silti ollut missään vaiheessa.
-Jousitus toimi melkoisen mukavasti. Nyt kun etupää toimii jämäkämmin eikä sukella sorsan tavoin pohjaa kohti joka jarrutuksessa, korostuu takapään velttous. Tuo on helposti korjattavissa jousen esijännityksen säädöllä vaikkakaan itse vaimennus ei muutu.
Testit jatkuvat.
22.7.2011 18:18
Tankkauslukema : 5 litraa sadalle. Tuon verran söi kun ajelin hissukseen kaksi päällä ja kiihdytin muutaman kerran oikeen urku auki.
Taisi siis suuttimien- ja putsarinvaihto auttaa.
Tyhjäkäynti on edelleen yksi perse, saa ajaa pari sataa metriä ennenkuin suostuu kone käymään tyhjää, heti käynnistämisen jälkeen sammuu melkein heti jos ei kaasuta ja vähänkin matkan jälkeen käy niin ontuen tyhjää että pakko kaasutella. Säätelin pikkuhiljaa ilmaruuvia ja tyhjäkäyntiruuvia, ehkä ne asetukset vielä löytyvät ilman tyhjäkäyntisuuttimen vaihtoa.
23.7.2011 9:14
Aika maltillinen kulutuslukema verrattuna meikäläisen Jawaan. Mulla menee siinä 6-7l/100km 2-päällä normiajossa. Sulla voi vaikuttaa tuo kate jonkin verran. Minkäs kokoiset suuttimet sulla nyt on?
24.7.2011 16:54
Suuttimet on 90 koon pääsuutin ja 65 koon boosterjet. Tuo kulutuslukema johtunee myös osaksi mittausvirheestä, mutta suunta on selvästi alaspäin.
28.7.2011 11:59
Himottaisi itseäkin laittaa tuo 90 pääsuutin, mutta mulla on nuo täysin vapaasti hengittävät pöntöt. Ei viitsisi polttaa mäntiä. Eipä tuo nyt 2t koneeksi mitään järjettömiä kuluta. Tuolla 94 suuttimella meni vielä pari vuotta sitten semmoista 4,5-5l/100km 2-päällä. Taitaa kulutuksen nousu johtua normaalista kulumisesta....
31.7.2011 15:48
Käytiin rovaniemellä lenkki, länsirannikkoa mennessä ja tullessa itäpuolta.
Reissu käynnistyikin melko heikosti, nimittäin pyörä ei käynnistynyt alkumetreillä. Siinä sitten ihmettelin, ei kipinää? Vika löytyi hapettuneista tulpanhatuista. Putsailin tulpanhattuja ja matka pääsi alkuun. Rovaniemellä vaihdoin ngk:n kunnolliset tulpanhatut moisten ruostuvien lelujen tilalle. Suitsasta oppineena en koskenut championin surkeisiin tulpanhattuihin vaan ostin suoraan ngk:t. Nämä ovat hieman kulmamallia kun ei muutakaan saanut, mutta jämäkkää mallia ja kunnon eristyksillä.
Kone veti melkoisen mukavasti koko reissun, ei ongelmia tehojen kanssa kuten aikaisemmin isommilla suuttimilla. Tyhjäkäynti on huomattavasti parantunut, mutta edelleen haalealla koneella joutuu kaasuttelemaan hetken ennen kuin tyhjäkäynti muuttuu vakaaksi (eli ei sammu vähän ajan päästä).
Renkaat ne ei vain kulu. 21tkm mittarissa eikä vieläkään eturengas vaihtokunnossa.
Käynnistyspolkimen akseli vuosi onnellisesti koko matkan, vasemman pakoputken tiivistekumiletku repesi kotimatkalla jne pientä, mutta mitään suurempaa tai uutta ei tullut vastaan. Tuo rakkine vaatii vähän hellää huolenpitoa ja taas on uuden veroinen(tai siis parempi itseasiassa), muun muassa pakoputket pitäisi hitsata alkukäyriin kiinni ja maalata putket kunnolla uudestaan.
Kulutus heitteli 5,5 ja 6,5 välillä, koko reissun keskikulutus oli 5,97l/100km. Myöskin nopeusmittarin tarkkuus tuli todettua jotakuinkin täysin oikeaksi eli 80km/h kun mittarissa 80km/h.
1.8.2011 10:58
On se vaan kova peli!
Tosiaan nuo NGK tulpanhatut on aika laadukkaita. Mulla on Hondassa semmoiset ja hakkaavat orkkikset mennen tullen. Pitäisi varmaan omastakin Jawasta tarkistaa nuo tulpanhattujen hapettumis taso. Ei tosin mitään ongelmia(vielä).
Pitäisi varmaan itenkin tarkastaa nuo pääsuutin ja boosterjet. Tekisi mieli saada tuo tyhjäkäynti pelaamaan kunnolla. Mulla tosin kulutus aika samaa luokkaa(n.6,3l/100km keskimäärin), kun sulla vaikka mulla on 94 pääsuutin(muistaakseni). Tosin giannellin läpihönkäävät pöntöt vaikuttaa luultavasti jonkinverran.
Kannattaa ehkä vaihtaa se kovettunut orkkisrengas tuoreempaan paistokseen, ennenkun käy köpelösti. Omassahan oli sama juttu, että etunen ei vaan tahtonut kulua millään. Jossain 27tkm paikkeilla uusin sen Mitas H-06:seen, kun alkoi orkkis pykimään reunoista ruman näköisesti. Pintaa olisi ollut vielä ainakin 3 milliä.
1.8.2011 14:30
Eturengas ei osoita vielä pykimisiä, mutta takarengas taas jonka vaihdoin 2009 alle on vähän halkeillut sivuilta, muuten kyllä vaikuttaa hyvältä(ja toimii hyvin).
Ajattelin kokeilla uudestaan säätää neulaa laihemmalle kuten ohjekirjassa neuvotaan. Aikaisemmin 10tkm paikkeilla ollut kulutus säännöllisesti 5-5,5litraa sadalle, liekö ajo ollut erilaista vai mitä ihmettä. Kone ainakin tuntuu toimivan nykyään paremmin?
2.8.2011 0:15
Pakoputket on nyt hitsattu yhdeksi, äänenvaimentimet ovat irroitettavat.
Hieroin putket teräsharjalaikalla ja maaliksi suihkin motonetin motippia ja motox kuumankestoa. Värinä luonnollisesti mattamusta. Putket ovat ainakin vielä tiiviit joka puolelta joten toivo elää, maalikin käryää mukavasti edelleen muutaman kilometrin ajamisen jälkeen
Tuorevoitelun säädin lähes vakioarvoon. Tuo säätöohje on kyllä sieltä ja syvältä, 3,5mm rako ohjeen mukaan tarkoittaa sitä, että säätöviiva ei asetu kahden merkin keskelle kuten pitäisi. Arvoin sitten sen varmemman vaihtoehdon eli hitusen rikkaalla. Tuosta rikkaalla olosta huolimatta öljyä menee nyt vähemmän kiertoon kuin aikaisemmin.
Sytytysennakon säädin samalla kertaa kun kaatteet olivat irti vakioarvoon. Olin säätänyt joskus sytkän myöhäiselle ilmeisesti melko reilustikin tarkoituksenani tärinän vähentäminen.
Muuten pesin pyörän melko perusteellisesti ja paikkamaalasin paukkumaalilla mustan maalipinnan naarmuja. Pyörästä tulikin kerralla siistimmän näköinen kun ruoste/pohjamaali ei hyppää silmille. Pakoputketkin toki parantavat pyörän ulkonäköä huomattavasti ruosteen poistuttua.
Kuvia jahka niitä saan otettua. Testiä kulutuksen suhteen luvassa! Koeajolla moottori vääntää alhaalta mahtipontisesti eikä edes taida johtua persdynon kalibrointivirheestä.
2.8.2011 20:35
Koeajelua jatkettu. Vääntö ja hiljaisuus on ylellistä, tärinät ehkä hieman lisääntyneet(vaatisi pidempää testiä).
Tehoista sen verran että moottoritielle liittyessä voimaa oli reilusti enemmän kuin aikaisemmin ja 120 nopeudessakin tuntui vielä paukkuja riittävän reilusti. Kone kiersi kolmosvaihteella väkevästi "rajoittajalle" eli 5750 rpm, ilmoitettu maksimiteho tulee 5250rpm kohdilla. Tuo pieni kokeilu luo luottamusta kovalle kululle jatkossakin eikä kone ainakaan tuosta leikannut kiinni tuorevoitelun säädöstä huolimatta. Se on tuo suomalainen nopeusrajoitus 120km/H ja muu liikenne joka häiritsee mittavampia testejä...
2.8.2011 22:21
Hittokun meinas mennä kaffet näppikselle kun luin tuota sun koeajoatekstiä
Koeajolla moottori vääntää alhaalta mahtipontisesti
Äkkinäinen vois kuvitella että tuos on himpunverra liioiteltu
2.8.2011 22:23
Alkaa siis pikkuhiljaa oikeat sädöt löytymään!
Mullahan kiertää iloisesti 6000rpm ja kiertäisi enemmänkin, mutta pelottaa tuo lämpeneminen öljykalvon pettäminen(kolme männänrengasta per mäntä). Yläkierrostehon kannalta suosittelen oikeasti kunnolla läpihönkääviä vaimentajia. Moposportilta käyt hakemassa vaikkapa samanlaiset pöntöt, kun mulla on eli reikäputken sisähalkaisija sama, kun paisarin loppupillin. Ne vakiopöntöt oikeasti kuristaa, sillä niiden päässä oleva lyhyt reikäputki on vain n. puolet paisarin loppupillin halkaisijasta. Lisäksi ne painaakin aivan järkyttävästi. Äänetkin on noilla tarvikepöntöillä ihan siedettävät.
Mulla ei voi 1-päällä kokeilla huippuja järkyttävän voblaamisen takia.
110km/h vauhdissa se alkaa ja pyörä tuntuu todella lähtevän käsistä. Syynä saattaa olla epäonnistunut etupyörän tasapainotus, sillä orkkis eturenkaalla moista ei ilmennyt...
4.8.2011 20:51
Mitäs muuten sinulla näyttää kierroksia missäkin nopeudessa specialisti? Minulla oli karvan vajaa 5500rpm 120-125km/h vauhdissa.
7.8.2011 17:18
MänTä kirjoitti:Mitäs muuten sinulla näyttää kierroksia missäkin nopeudessa specialisti? Minulla oli karvan vajaa 5500rpm 120-125km/h vauhdissa.
En pysty nyt ihan tarkkaan sanomaan, kun tuolla ei nykyisellä eturenkaalla uskalla voblaamisen takia ajaa noin kovaa. Samat kierroksethan noissa 640 on kaikissa, jos oletetaan että on vakiovälitykset(luultavasti on).
7.8.2011 19:33
Juu mutta mittariston heitot. Ne kun on varmaan yhtä hyvillä toleransseilla tehty kuin muutkin osat
Sitä vain, että onko millaista hajontaa lukemissa.