Juussoo kirjoitti:Täytyy kyllä täältäkin suunnalta hattua nostaa tälle projektille! Mielenkiintoista seurattavaa, kirjotteletkin sillai että jaksaa pidemmänkin pätkän lukea
Meinasitko tehä ite uudet raudat vai ostaa valmiit? Jos teet ite niin viitsisitkö ottaa kuvia vähän eri tekovaiheista, kiinnityksistä ja laittaa vaikka suuntaa antavia mittoja jos tällänen löytyis sopiva 636b jostakin sopivaan hintaan ennen kesäksi
Tattis! Tähän on pyritty ja tullaan jatkossakin pitämään siitä kiinni. Kirjoittelen silloin, kun ollaan oikeasti jotain saatu ihan aikaiseksikin, siinä vaan välillä erinäisistä syistä tuppaa hetken aikaa vierähtämään.
Kannattaa alkaa jo tekemään niitä kauppoja, ei tässä vaiheessa vuotta enää oikeen aleta hintoja alas päin ainakaan polkemaan. Ja nyt kun aiheeksi otettiin, niin lupaan värkätä jonkunlaiset ohjeet näistä raudoista, että voi sitte suoraan mun puolesta vaikka lisätä allekirjoittaneen kopiraitteilla johonkin toiseen topikkiin. Itse en yhtään ymmärrä, että tilataan "viimeisen päälle" kalliit raudat jostain ameriikoista ja nirsoillaan pyörän suhteen muissa osissa. Itse tekemällä kuitenkin tekee sen +/- 200 € puhdasta voittoa ja sen voi sijoittaa paljon järkevämmin sitte muuhun pyörään! Mikä parasta, saa just sellaset putken pätkät sinne, kun itse haluaa. Tähän väliin vois änkeä hiukan vanhempia tekemisiä:
Sieni_ kirjoitti:... Toiselle puolelle pientä rst-ketjusuojaa se ainakin huutais...
"Itse tekemällä saa aikaan just sellasen tuotteen, millanen siitä nyt vaan sattuu tulemaan." Elikkäs tollanen nysä tuli parin mutkan kautta toteutettua. Eka
versio meni tietysti ihan viimeisillä hetkillä vituiks, kun alettiin kanttauksia väänteleen. Yläpuolesta tuli melkonen perunapelto, kun sitä koitti runtata ja räpeltää vasta tuon pienemmän kulman jälkeen. Hetken aikaa pohdiskeluja, pari olutta jääkaapista ja kokonaan hommat alusta. Sattumalta jäikin rosterilevystä just sopivan kokonen jämä, joten
tuosta vain mitoittamaan ja rälläkkä heilumaan. Aina niin mukavia noi loivat kurvit ajaa rälläkällä.
Hiljalleen viiltoa toisen perään ja loppua kohti. Velipoika pulttaa samalla Gixeriään vieressä ja minä siinä äijälle huutamaan, että on ne Dremelit vaan niin homojen hommaa!
Levyn käikäle alkoi taas hahmottumaan, viimeistely "neekeritukka-laikalla" ja viilalla, jonka jälkeen koitti taas se kohtalokas tilanne. Isompi kantti tällä kertaa ensin ja järkeilemään jälkimmäistä. Ensimmäisellä kiinnitys-yrityksellä pääsi taas hiukan lipsahtamaan ja jätti jälkeensä pari pientä viirua. Toista yritystä perään, näytti se niin
säälittävältä laitokselta, mutta silti niin asialliselta, että oli taas hiljaan mietittävä, että se on kaikki tai ei mitään..
Pientä puukalikkaa väliin ja vasaralla mielipuolisen ammattitaitoisesti hakkaamaan. Kaikeksi yllätykseksi näytti jopa onnistuvan. Tai näin ainakin annoin itseni ymmärtää, ettei ko. vehkeillä parempaan pysty. Särmärikin varmasti niin jumalallista tasoa, että heikommat jo kalpenee. Kalvot pois, rättilaikkaa perään ja siinä lepää. Kuvasta näkee hiukan mittakaavaa paremmin ja on siellä uusiks väännettyä
subcagen alkuakin.
Tällä kertaa on tapit sijoitettu hiukkasen taaemmas ja ylemmäs. Niistä ei kai enempää tarvii tarinoida, 5mm teräslevystä leikelty ja kanttaukset tehty samallailla kuin viimeksikin. Takapuolelta rälläkällä viilto vahvuudeltaan reiluun puoleen väliin, kanttaus sopivaan kulmaan, hitsillä umpeen ja hiontaa. On ne nyt paljon paremman näköiset, kun tuli varmaan puolet entisiä pienemmät. Sitä perkelen teräsputkea tarvis joku päivä lähteä hakeen, jotta vois nämä, sekä crash caget vääntää loppuun.. Käppärin satulallekaan en ajatellut suunnitella minkäänlaista kiinnikettä ennen, kun näitä Nissinin 4-mäntäisiä on kaksin kappalein sinne pultattavana.
Jalkajarrun satulalle on kiinnike jo valmis. Tuli suhteellisen osuvasti aikasempia sanoja lainatakseni "vanhanliiton pellin plaiskuttajan metodeilla sellasta malmikasa-latikkaa-latikan-perään-hitsaamalla" kyhäelmän oloinen. Ei se mikään kaunis ole, mutta ajaa asiansa!
Nyt tallille laikkaa kiljuttamaan, ja näillän näkymin sunnuntaina tulossa pitkä stoori valmiiden rautojen toimesta!