Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
8.3.2010 23:29
tuo ss taitaa seurata parikaasareita yhteisellä ryypyllä.
9.3.2010 11:32
MänTä kirjoitti:tuo ss taitaa seurata parikaasareita yhteisellä ryypyllä.
Vaikuttaa järkeenkäyvältä selitykseltä.
Se, onko kaasarit power jeteillä vai ilman ei kyllä merkitse käytännössä juurikaan mitään. Osakaasulla power jet karbot toiminevat paremmin, mutta alakierroksilla/täyskaasulla ei eroa ole.
9.3.2010 15:16
MänTä kirjoitti:tuo ss taitaa seurata parikaasareita yhteisellä ryypyllä.
http://img692.imageshack.us/img692/6530/image1bi.png - Ja 1 sylinterinen RDLC siis kyseessä.
23.6.2010 18:27
Otin jawan ajoon kun suitsa on ajokelvoton(kolaroitu).
Pieniä ongelmia seisonnan jäljiltä, vasemman pakoputken alkukäyrän ja paisuntakammion välisen liitoksen tiivistekumi revennyt(vuotaa) ja tyhjäkäynti jäi välillä huutamaan jopa 2trpm. Lisäksi etujarruvalokatkaisija jäi välillä makaamaan päälle.
Täyttelin rengaspaineet ja totesin että mittaristosta kaksi polttimoa taas vaihteeksi kärähtänyt, rasvasin kaasuvaijerin, vivustoja, ketjut ja nopeusvaijerit. Kaasuttimen luistin irroitin ja rasvasin. Käytin vaijereihin ja vivustoihin bilteman teflon sprayta ja nopeus/kierrosvaijereihin moottoriöljyä tippakannusta. Ketjuihin tuttua mobilin suuren paineen/lämpötilan vaseliinia. Rasvauksen jälkeen alkoi tyhjäkäynti toimimaan sillä erolla että ruuvasin inauksen pienemmälle, aikaisemmin semmoista 1100rpm -> 1000rpm valot päällä.
Kyllä jawalla on juhlaa ajella huonoissa säädöissä olevan suitsan jälkeen! Pohjaväännöt tuntuvat taivaallisilta verrattuna alhaalta kuolleeseen kettuun.
Pakoputkien tiivistykseen olisi hyvä löytää joku oikea ratkaisu, nykyinen on kovin lyhytikäinen, kerran kesässä saa vaihtaa uudet letkunpätkät. Olisiko raadilla ideoita? Paisuntakammio sujahtaa alkukäyrän päälle n. 15mm matkalta ja alunperin paisuntakammiossa on ollut o-rengas joka ei tosiaan kestä 500km pidempään. Itse olen laittanut alkukäyrän ja paisuntakammion päälle letkunpätkän jonka kiristänyt letkukiristimellä, toimii aikansa kunnes letku käryää pilalle(tosin paljon pidempään kuin o-rengas).
24.6.2010 18:08
Noniin nyt taas siirtymä "miesten pyöriin".
Tuohon alkukäyrän tiivistykseen suosittelen alumiiniteippiä käyrän päälle muutaman kierroksen. Mulla toiminut jo toista kesää vuotamatta. Eikä edes näy ulospäin joten esteettinenkin puoli ok.
Jawa on kyllä ihan kuningas huonoissa olosuhteissa. Venäjälle en ainakaan enää ikinä mene Mitsin kanssa.
Jawassa on tukeva runko ja pehmeä jousitus. Lisäksi lyhyt ykkönen ja mukavasti alhaalta vääntävä kone toimivat kuoppien väistelyssä loistavasti.
Kerrassaan mainio peli. Millos tuut kymenlaaksossa piipahtaan?
17.8.2010 18:01
Kävin sunnuntaina simpasen luona ostoksilla. Ostin tulevia huoltoja varten osia ja muutaman nippelin hajonneiden tilalle.
1. Tuorvevoiteluöljysäiliön korkki. Vanhasta oli hajonnut kansi.
2. Etuvilkut. Vanhoista oli varsien kumit halkeilleet ja kahdesta vilkusta vilkunkupu rikki(toinen tipahti matkan varrelle aikaisemmin).
3. Etupyöränlaakerin pölysuoja. Vanhaan oli osunut kivi tms jonka vuoksi lohjennut pala irti.
4. Jarrupalat. Paloissa vielä 2,5mm kulutuspintaa jäljellä. Uusimisraja 1mm.
5. Ensiöketju. 25tkm tienoilla vaihto. Mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.
6. Toisioketju ja rattaat. Nämä tarkistan 25tkm huollon yhteydessä, vaihto jos kulumaa havaittavissa suuremmin. Joka tapauksessa ketjun haitarikumit vaihtoon ja takapeltikotelon maalaus
7. Bensatankin takakumit. Entiset vähän elähtäneet ja toisesta mutteri kateissa joka korvattu vakiokokoisella(eri kanta). Vaihdoin heti kiinni ja vanhat talteen.
8. Vaihde/käynnistyspolkimen akselitiiviste. Tämän vaihdan samalla kun ensiöketjun ellei tiiviste ala vallan vuotamaan.
9. Suuttimia. 95 koon pääsuutin ja 72 koon boosterjet. Haaleana vuotavilla alkukäyrillä kulkee melko kivasti, mutta lämpöisellä koneella röpöttelee mielestäni enemmän. Täytyy jatkaa tutkimista jahka putket ovat tiiviit ja on aikaa enemmän. Kulutusta seurailen nyt kun suuttimet on vaihdettu. Aikaisemmin kulutus aikalailla 5,5litraa sadalle.
18.8.2010 16:56
Asensin pakoputkiin kumiletkunpätkät. Noilla mennään siihen asti, että saan aikaiseksi hitsailla putket yhtenäisiksi. Karkea kulutus isommilla suuttimilla 6,7 litraa sadalle. Ei ainakaan vaikuta kovin taloudelliselta.
21.8.2010 14:54
Uskomatonta mutta totta, myös toinen tankillinen meni TASAN 6,7litraa sadalle. Selvästikin suuttimet lisäävät kulutusta roimasti. Täytyy jatkaa testailuja jossain välissä.
21.8.2010 15:33
No mulla meni tossa Lappeenrannan reissulla yli 7l/100km.
Eiku se on se tolkuton teho kun lisää kulutusta.
Mulla ei vaan taho enää jaksaa kulkea. Ilmanputsari vissiin tukkeessa tai jtn. Huiput jäi 2-päällä surkeaan 110km/h. Viimekesänä meni helposti sen 125-130km/h. Onko kulkemisessa mitään eroa isommilla suuttimilla? Entä rynkytyksessä?
22.8.2010 22:18
Tyhjää käy jostain syystä erinomaisesti. Vaikuttiko suuttimien vaihto vai carb cleanerin käyttö, sitä en tiedä varmaksi. Rynkytys ei mielestäni lisääntynyt juurikaan. Tänään ei esim rynkyttänyt lainkaan. Laitoin kotipihassa käymään, kaksi ryypyn kera ilman virtoja, virtojen kanssa hörähti, ryyppy pois ja kävi heti n.600rpm tyhjää. Siitä sitten piristyi hetkessä 1000rpm tienoille. Kertaakaan en kaasuun koskenut. Muutos entiseen todella suuri.
Kaasua tyhjältä avatessa röpöttelee iloisesti ja täyskaasulla "pätkii" siten kuin bensa loppuisi kohokammiosta tms. Kulkemisessa ei juurikaan eroa mielestäni. Otti vain 130 todella loivaan alamäkeen.
Tällä testausmäärällä en osaa sanoa mikä vaivaa ja miten paljon.
Tänään pesin pyörän kunnolla, rasvasin lukot ja puhalsin paineilmalla vedet pois pinnasta.
Sen jälkeen ruiskutin kaasutellessa öljyä kaasuttimen kautta koneeseen ja sammutin laitteen savun ollessa mahtava. Tyhjensin kaasuttimen ja jo vain oli mopo talviteloilla. Jätin kuivumaan talliin, kun mopo on kuiva, siirrän sen pressun alle pihalle. Tilaa kun ei liikoja ole.
3.2.2011 22:54
Moro kaikille.
Kovasti polttelee mutta pari kuukautta täytyy odotella!
Tuli mieleen tuo nykybensa, että mitenkä vaikuttaa voiteluun, vai onko syytä aloitta 98 käyttö?
Viime kesänä 6000 km täyteen ilman mitään säätöjä ja ongelmia -ja Volvo seisoi koko kesän kesälomareissua lukuunottamatta. koira kun ei suostu JAWA kyytiin.
Olen sitä mieltä että ei kannata koskea toimivaan JAWAan, asialliset huollot vain joka on ketjujen rasvaus ja kiristyksen tarkistus kerran vuoteen.
Jos nyt etuiskarin öljyt vaihtoon keväällä (10/40W mineraalit?) ja kovettuneet renkaat vaihtoon-lienee alkuperäisiä saa Simpaselta.
Sen verran JAWA -kehuni on vaikuttanut että kaverini hommasi kuttaperkka-kyykkypyöränsä sijaan vähän inhimillimpään jolla voi ajaa JAWAn preässä sorateillä ja vähän pöpelikössökin.
Itse en vaihtaisi mihinkään muuhun -on tuo vain niin varma ja mukava peli.
Todistan että Chopper toimii kuin Buick
20.4.2011 10:52
Kausi tulikin tuossa avattua. Hienosti pörisee ja kaikkea. Eilen kotia tullessa valot katosivat, vilkut jne kuolleet. Sulakehan se oli palanut. Koitin varovasti josko löytyisi varasulakkeella vikapaikka. Savut nousivat sulakkeesta ja valot himmeät kytkiessä. Paloihan sekin nalli juuri sillä hetkellä kun vian löysin. Mittaristosta taustavalon polttimokanta "purkautunut". Voitte arvata että sanoin parit sanat pimeydenruhtinaan Lucasin kunniaksi. Läheiseltä huoltoasemalta löytyikin sitten onneksi lisää 16A sulakkeita akun kylkeen ja matka jatkui taas turvallisesti valojen kera. Tähän mennessä lähes kaikki ongelmat pyörässä olleet Lucasin sähköosien ansiota. En voi suositella KENELLEKÄÄN kyseisen lafkan osia, jo ennen jawaakin ollut pientä kosketuspintaa kyseisiin rämpäleisiin.
20.4.2011 17:03
No voihan piru. Mulla ei ole (toistaiseksi) ollut mitään ongelmia valojen kanssa. Ajovalopolttimon kannan vaihdoin jo aikaa sitten varmuudeksi Germany malliseen...
12.7.2011 19:08
Rantasalmen reissu takana ja kulutus hulppeat 6.8litraa sadalle keskimäärin.
Myöskin huippunopeus helteillä jäi vaatimattomaksi ja muutenkin kulku oli nihkeää. Paluureissulla viileämmässä konekin piristyi hieman, mutta selvästi pykälää isompi boosterjet on tosiaan pykälän liian iso.
Tärinät eivät kuskia haitanneet, kyytiläinen kyllä valitteli säännöllisesti anaalinympäryksen valtaisaa tuskaa.
20.7.2011 15:44
18600km
Vaihdoin 95 pääsuuttimen 90 kokoiseen ja 70 boosterjetin 65 kokoon.
Jarrunesteet ja vaihteistoöljyt vaihtuivat samoilla lämmöillä kuin vuotava etuhaarukan stefakin. Simpaselta hain uudet stefat ja ilmansuodattimen, eivät maksaneet ihan kauheita.
Ilmanputsarielementti löytyi käyttämättömästä trampista ja erona edelliseen tässä sudissa oli metalliverkko putsarin ulkopuolella JA sisäpuolella. Alkuperäisessä kun on vain sisäpuolella, liekö trampin juttuja vai vuosimalliin liittyvää. Komeat tekstit "uudessa" elementissä "MADE IN CHECKSLOVAKIA". Komeat naurut irtosi faijan kanssa
.
Ties mitä muuta vuosikertatavaraa noissa 2001 vuoden malleissakin on käytetty?
Asentelin puhdistuksen jälkeen haitarikumit paikalleen. Lyhyellä koeajolla keula tuntui mukavan jämäkältä. Ruuttasin kumpaankin jalkaan 200ml bilteman 10w30 haarukkaöljyä.
Simpanen lupasi katsella etuhaarukan joustakin minulle, kun jo uudesta asti on toinen jousi ollut 480mm toisen ollessa 500mm.