Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

5.7.2006 11:42

Georg kirjoitti:
leppape1 kirjoitti:Oliskohan kellään kokemusta?omassa RD350 F2:ssä lienee lataus ongelmia,kun kaupunki ajossa alkaa"syömään"akkua tyhjäksi ja sitten kun vähän käy avaamassa isolla tiellä,akku piristyy..kyllähän vika varmaan etsimällä löytyy,mutta jos jollain on ollut samaa ongelmaa,tietäis vähän mistä aloittaa?(ja akku on uusi)


Mittaa latausjännitteet kaikista kolmesta latauspiuhasta. Siitä näkee pelaako generaattori oikein.

Itse veikkaisin vian aiheuttajaksi jännitteensäädin/tasasuuntaaja-kalikkaa. Erinomaisen yleinen kilahtava mokkula RD:ssä.

elikkä se metallinen palikka joka on sivuposken takana?(alla)siinä näyttäisi edellisen omistajan jäljiltä olevan punainen johto melkoisella räkäjuotoksella kiinni liittimessä..uudelleen juottaminen saattais auttaa,toivottavasti itse palikka on ehjä,tiedä mitä sekin maksaa varaosana!?

5.7.2006 13:37

Juurikin kyseinen kalikka. Oikean takasivukatteen alla. Varaosanumero 47X-81960-A0.

Uuden hinta on suolainen osan kokoon/toimintaperiaatteeseen nähden. Briteistä löytyy käytettynä hintaluokassa 20 GBP+postikulut Suomeen.

5.7.2006 20:21

Terve !
Ensiksi pitää todeta on muutes hyvä tämä RD topicci paljon hyödyllistä tietoa tullut. Itselläni oli tuon 84:n RD:n pytyt porauksessa ja tänään laitoin koneen takasin paikalleen, mutta tenkkapooksi tuli tuo öljypumppu, mistä edellisissä viesteissä olikin hyvää tietoa. Elikkä miten se öljyn määrä siinä säädetään, ja mitenkä siitä saa toimintavarmuuden, että sieltä varmasti tulee öljyä. Mulla on tuo Haynesin korjausopas, mutta voi vidyy ku ei tajunnu oikee niistä kuvista eikä tosta englannista. Ja kannattaako porauksen jälkeen käyttää bensan seassa vähän öljyä. Ja toki muutkin vinkit ovat tervetulleita, jos nyt jollain jotain mieleen tulee.

6.7.2006 6:28

malmari kirjoitti:Terve !
Ensiksi pitää todeta on muutes hyvä tämä RD topicci paljon hyödyllistä tietoa tullut. Itselläni oli tuon 84:n RD:n pytyt porauksessa ja tänään laitoin koneen takasin paikalleen, mutta tenkkapooksi tuli tuo öljypumppu, mistä edellisissä viesteissä olikin hyvää tietoa. Elikkä miten se öljyn määrä siinä säädetään, ja mitenkä siitä saa toimintavarmuuden, että sieltä varmasti tulee öljyä. Mulla on tuo Haynesin korjausopas, mutta voi vidyy ku ei tajunnu oikee niistä kuvista eikä tosta englannista. Ja kannattaako porauksen jälkeen käyttää bensan seassa vähän öljyä. Ja toki muutkin vinkit ovat tervetulleita, jos nyt jollain jotain mieleen tulee.


Öljypumppua säädetään säätämällä vaijerin pituutta. Öljypumpun päässä on merkkitäplät/viivat, joiden mukaan saa säädettyä hehtaarilinjalla kohilleen. Hienosäätö tapahtuu shimmilevyillä.

Toimintavarmuuden, eli öljyntulon voi tarkistaa nyppäisemällä öljyletkun kaasarin kupeesta irti ja mulkaisemalla, tuleeko sieltä ainetta. Mulla on hyvä ohje kotikoneella, millä voi tarkistaa öljypumpun säädöt kohilleen, mutta onpi lontooksi kirjoiteltu, joten kouluun siitä opiskelemaan kieliä.

Porauksen jälkeen ei tarvitse käyttää seosbensaa, mikäli öljypumppu toimii ja on oikein säädetty. Sylintereitä asennettaessa kannattaa voidella 2T-öljyllä sylinterien seinät.

6.7.2006 16:14

Saako kaasuvaijeriin varaosana erikseen sen metallisen "alkukäyrän", joka on kierteillä kiinni vaijerissa, vai joutuuko ostamaan koko vaijerin? Eli se taivutettu putkenpätkä jollainen yleensäkin on vaijereissa siellä kahvojen päässä.

Ja tuleekohan koko vaijeri ostettaessa mukana myös haaroitusosa kaasareille vai pelkästään yksi vaijeri? Varaosavaijerikin (Storm) on yllättävän kallis, 39 ¤, mitä lienee orggis.

7.7.2006 6:24

Johnnie kirjoitti:Saako kaasuvaijeriin varaosana erikseen sen metallisen "alkukäyrän", joka on kierteillä kiinni vaijerissa, vai joutuuko ostamaan koko vaijerin? Eli se taivutettu putkenpätkä jollainen yleensäkin on vaijereissa siellä kahvojen päässä.

Ja tuleekohan koko vaijeri ostettaessa mukana myös haaroitusosa kaasareille vai pelkästään yksi vaijeri? Varaosavaijerikin (Storm) on yllättävän kallis, 39 ¤, mitä lienee orggis.


Eipä näytä olevan ainakaan RD:n osaluettelossa moista käyrää erikseen. Ja OEM-vaijeri näyttäisi olevan koko paketti, eli kaasukahvalta kaasareihin/öljypumpulle asti. Hintaa en viitsi edes lähteä kyselemään..

8.7.2006 17:01

No nyt on saatu ärhee läjää ja yritimpä ottaa savuja, vaan eipä edes luvannut. Helvetillistä pauketta ja lieskaa putkesta. Nii että pitäisiköhän sitä vikaa nyt etsiä kaasari- vai syttypuolelta, hyvännäköistä kipinää tulee molemmista tulpista ja bensaakin tuntuis saavan ku kerran tuollatavalla paukuttaa. Sama laite oli ennen porautusta tehny ihan samaa, ja oli lähteny käyntii kun oli työnnelly about kilometrin. Sittte ku oli käyntii saatu oli pelannu suht hyvin, mutta uudelleen käynnistys oli ollu taas tosi hankalaa. Nii että mikäköhän mättää, eipä paljo näillä keleillä huvita työnnellä.

8.7.2006 18:54

mites se sytkän ajoitus?

8.7.2006 19:10

MänTä kirjoitti:mites se sytkän ajoitus?


Eikös se boxi hoitele sitä puolta? Jos ei niin apuja kaivataan.

9.7.2006 12:32

Kaikille latausongelmista kärsiville löytyi tämmönen vikahakuohje:http://www.electrosport.com/electrosport_fault_finding.html
ja suora pdf ohje:http://www.electrosport.com/Images/fault_finding.pdf

9.7.2006 13:40

ainakin joissain on pieni säätövara sytytykselle itse staattorin tienoilla. Sieltä magneetonkopan alta löytyy sähkövermeitä ja mahdolliset säätömahdollisuudet. Se että yskii noinkin kivasti putkeen voi johtua myöhäisestä sytytyksestä.
Jos et ole vielä kokeillut niin ruuttaa käynnistäessäsi startpilottia suoraan kurkkuun kaasun ollessa auki. Apubensalla käyvä moottori kärsii aika varmasti likaisista kaasuttimista. Kaasuttimien putsaamiseen löytyy ohjeet Käry:n artikkeli arkistosta!
Osoite sivuille on tuossa allekirjoituksessani, sivuston etusivulta löytyy nappi "arkisto" josta etsit kyseisen artikkelin käsiisi.

Ne pakoputken sikarit

9.7.2006 14:13

Pitääkös siellä sitä villaa olla vai ei :) Kattelin sen britti rd gurun sivuilta ja ainakin hän myy kyseisiä bafflesseja villan kanssa. Omassa '84 mallin vermeessä putkissa ei villaa ollut kun ne avasin.

Uusi mopo...

9.7.2006 21:10

on nyt galleriassa vanhan vierellä.

9.7.2006 22:36

MänTä kirjoitti:ainakin joissain on pieni säätövara sytytykselle itse staattorin tienoilla. Sieltä magneetonkopan alta löytyy sähkövermeitä ja mahdolliset säätömahdollisuudet. Se että yskii noinkin kivasti putkeen voi johtua myöhäisestä sytytyksestä.

Joopa, itse meinasin kanssa, että sytytys olisi myöhäsellä kun muistelen mopoaikoja. En tiedä onko sillä merkitystä kun ed. omistaja vaihto ton syttyboxin, kun vanha oli hajalla, nii että voiko ne olla erilaisia niin että ennakot muuttuu.

10.7.2006 6:58

malmari kirjoitti:
MänTä kirjoitti:ainakin joissain on pieni säätövara sytytykselle itse staattorin tienoilla. Sieltä magneetonkopan alta löytyy sähkövermeitä ja mahdolliset säätömahdollisuudet. Se että yskii noinkin kivasti putkeen voi johtua myöhäisestä sytytyksestä.

Joopa, itse meinasin kanssa, että sytytys olisi myöhäsellä kun muistelen mopoaikoja. En tiedä onko sillä merkitystä kun ed. omistaja vaihto ton syttyboxin, kun vanha oli hajalla, nii että voiko ne olla erilaisia niin että ennakot muuttuu.


Jos edellinen omistaja on vaihtanut toisesta RD-tyypistä CDI-boksin, niin voi olla väärä boksi tai johdotukset väärin, sillä osa bokseista käy pienillä johtomuutoksilla ristiin keskenään. Saksalainen Martin Kieltsch (tunnettu RD-Guru) on testaillut eri variaatioita boksi+staattoririntamalla, joten suosittelen hänen opuksensa hankkimista kaikille RD-tosiharrastajille. Linkki MK:n sivuille:

http://home.arcor.de/martinkieltsch

Ulkomuistista (johon ei kannata hirveästi luottaa..) muistelen, että RD:ssä on käytetty kolmea eri CDI-boksia eri malleissa.

Syttyennakkoa ei pysty RD:ssä juurikaan säätämään ilman, että muuttaa staattorilevyn kiinnitysreiät soikion mallisiksi. Pikku viilailun jälkeen saakin staattorilevyä käännettyä muutamia asteita. En suosittele tätä kuitenkaan ensimmäiseksi "korjauskeinoksi", sillä vika on hyvin todennäköisesti aivan jossain muualla, kuin sytytysennakossa. Muutenkin syttyennakon muuttaminen toimii lähinnä virityskeinona, ei niinkään korjauskeinona. Kunnossa olevaa sytytystä kun ei tarvitse säätää mitenkään.

Itse aloittaisin bensapuolelta, koska se on helpompi ja nopeampi. Jos kaikki on siellä kunnossa, niin sitten johdotusten läpikäynti/putsaus ja tarkistus, että on sopivat osat. Jos ei vikaa vieläkään löydy, niin sitten se ikävin homma , eli yleismittari käteen ja killistelemään, josko jostakin saa vian paikannettua.