Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

2.7.2006 13:25

Niin mullakin on kierrokset maantiellä koko ajan 6000 paikkeilla et se vajaa 7l varmaan on tuolla kokoonpanolla ihan normaalia.

3.7.2006 7:31

Eipä tuolla kierrosten määrällä kovin suurta merkitystä liene. Minimikierroksista en osaa sanoa, sillä ei siitä mitään suosituksia ole olemassakaan.

Itse käytän kierrosaluetta tyhjäkäynti-tappiin asti. :) Jos paljon ajelee kaupungissa tai muuten vaan köröttelee, on hyvä välillä käydä isolla tiellä rääkäisemässä putkista ylimääräiset mönjät pois. 100km reipasta matka-ajoa avaa tukkoisetkin röörit mukavasti.

Castrolin TTS ei ole karstannut juuri nimeksikään verrattuna aikaisemmin käytössä olleeseen Shell VSX2 semisynteettiseen, eli öljyllä on erittäin suuri merkitys, kuten kaksitahtiharrastajat varmasti tietävätkin.

3.7.2006 15:28

Huu, Kalajoen reissu takana; noin 700km yhteen suuntaan. :) Hyvin pelasi pyörä, ja yllättävän mukava ajaa pidempääkin matkaa. Tosin alkoi jo takaisin tullessa olla vähän tuskaista, kun vedettiin sellaista vajaa kahden sadan siivua kerralla. Mahtava reissu kaiken kaikkiaan.

Se vetopään stefa on helppo vaihtaa, sen kun ottaa rattaan irti ja se lähtee sitten kirjan ohjeiden mukaan helposti. Ei siihen konetta tartte pudottaa tai purkaa sen enempää.

Mitenkäs noitten öljyjen kanssa, toiset sanoo että kaksitahtiseen mineraalimönjää, kuten on käytetty jo ammoisella '60-luvulla asti. Toiset taas sanoo, että nykyaikaiset moottoripyöräöljyt on paljon parempia. Ainakin nämä enduromiehet suosittelee täyssynteettistä, ja itsekin olen sellaisella pari tonnia ajanut nyt. Vielä ainakaan mitään ongelmia ei ole ollut.

Entäs 2t-öljyt, mitä olette laittaneet? Oletteko sotkeneet tankkiin vai tuorevoitelulla? Itse ajelen puhtaalla pensalla. Vaikka voisihan sitä aina laittaa varmuuden vuoksi sekaankin vähän. Jos pumppu lakkaa laulamasta. Shellin 2t-öljyä siirryin käyttämään. Teboilin vastaavalla savusi huomattavasti enemmän, shellin öljy ei savuta eikä haise oikeastaan ollenkaan. Tarkistan vielä tarkemman nimikkeen pullon kyljestä.

3.7.2006 15:34

Ilmeisesti puhut vaihteistoöljystä? Jos laittaa normaalia auton moottoriöljyä, niin sitä pitää laittaa mineraalina, synteettinen aiheuttaa kytkimen luistamista.

2t koneisiin tarkotetuissa vaihteistoöljyissä on lähes poikkeuksetta LS kytkinlisäaine, joten sillon voi käyttää oman maun mukaan synteettistä tai mineraalia.

3.7.2006 15:49

SirKaarlo kirjoitti:...Se vetopään stefa on helppo vaihtaa, sen kun ottaa rattaan irti ja se lähtee sitten kirjan ohjeiden mukaan helposti...

Thx infosta. Ainakaan tossa mulla olleessa haynesin korjauskäsikirjassa ei ollut tosta stefan vaihdosta sen kummemmin muuta, kuin piirretty kuva, jonka perusteella siinä olisi ollut takaraunan huullos. Kirjan versionumeroa ja painovuotta en muista, mutta siinä ei ollut uudempaa RD-mallia lainkaan vaan kirja päättyi -85 malliin.

3.7.2006 15:53

iikka88 kirjoitti:2t koneisiin tarkotetuissa vaihteistoöljyissä on lähes poikkeuksetta LS kytkinlisäaine, joten sillon voi käyttää oman maun mukaan synteettistä tai mineraalia.


Juurikin tuollaista tarkoitin moottoripyöräöljyllä. Kalliimpaa se on, mutta toimii huomattavasti paremmin kuin normi auton öljyt. Mutun mukaan noi mineraaliöljyt ei ole RouDin koneelle mitään herkkua.

Zone, aivan satavarma en ole, mutta sinulla on sitte vissii eri kirja kuin minulla. Pitääpä tsekata se painos. Mutta tosiaan ei ole paha homma se tiivisteen vaihto.

3.7.2006 20:57

iikka88 kirjoitti:2t koneisiin tarkotetuissa vaihteistoöljyissä on lähes poikkeuksetta LS kytkinlisäaine, joten sillon voi käyttää oman maun mukaan synteettistä tai mineraalia.


Mulle sano yks aikanaan RD:llä rataakin ajanut, että huoltiksen öljyt ei oo hyviä. Ei siis tuorevoitelu eikä vaihteisto. No itse en ota kantaa kun en tiedä niistä juurikaan :)

Mutta ajellu oon repsolin laatikko- ja tuorevoiteluöljyillä. Näillä kilometreillä ei tuu kalliix. Sillä tankillisella tuorevoitelu repsolia ajan kesän ja maksaa jotain 15 egee.

4.7.2006 6:05

SirKaarlo kirjoitti:Mitenkäs noitten öljyjen kanssa?

Entäs 2t-öljyt, mitä olette laittaneet? Itse ajelen puhtaalla pensalla. Vaikka voisihan sitä aina laittaa varmuuden vuoksi sekaankin vähän.


Vaihdeaskiin synteettinen 2T-vaihteistoöljy esim. Silkolene Light Gear Oil on hyvää. Itsellä yleensä Motulin liemet.

2-Tahtiöljynä olen, kuten mainittu, käyttänyt Castrol TTS:ssää, joka tuntuu karstaavan olemattomasti. Motulin 600 on varsin hyvä öljy myöskin.

Jos ajaa seosbensalla, niin silloin Castrol a747 tai Motul 800 rokkaavat.

Äläkä suotta laita öljyä tankkiin, jos ajat tuorevoidellulla pelillä. Saapi turhaan liikaa öljyä ja menee helposti seos liian laihalle (kuulostaa kummalliselta, mutta on totta). Jos öljyt sotkee bensan sekaan, mennee kaasarin säädöt uusiksi.

Edit: Lisäyksenä:

Yammun öljypumppu on kohtuullisen idioottivarma peli ja kerta vuoteen kun sen tarkistaa, niin välttyy kyllä huolilta.

4.7.2006 12:36

Georg kirjoitti:...Äläkä suotta laita öljyä tankkiin, jos ajat tuorevoidellulla pelillä. Saapi turhaan liikaa öljyä ja menee helposti seos liian laihalle (kuulostaa kummalliselta, mutta on totta). Jos öljyt sotkee bensan sekaan, mennee kaasarin säädöt uusiksi...

Otetaan tarkasteltavaksi aikayksiköksi vaikkapa 10 sekuntia. Seosbensiini on tavallista paksumpaa "tavaraa" ja suuttimen(-mien) läpivirtaava määrä on pienempi ko. ajassa. Koska kaasuttimen läpivirtaavan ilman määrä on kuitenkin sama kuin ennenkin, menee moottori laihalle.

Vaikka korjauskäsikirjoissa öljypumpun avaamiseen ei ohjeita olekkaan, eikä sitä suositella, en jaksa ymmärtää miksi sinne ei voisi vaihtaa stefaa sen alkaessa vuotaa, tai tehdä muuta kunnostusta. Niin yksinkertainen sen toimintaperiaate on.(mm. kaasarikin on hienostuneempi laite)
Pääsääntöisesti öljypumppuun tulevat viat ovat:
1. Stefa pettää.
2. Takaiskuventtiilit eivät pidä.
3. Pumpun männän ja rungon(sylinterin) välys liian suuri.
4. Vika käyttörattaassa.

Pumpun toimintaperiaate (ainakin yamahan):
Käyttörattaan ja akselin pyörintä painaa pumpun mäntää syvemmälle pumpun sylinterissä ja mäntä työntää öljyä moottorille. Käyttörattaan akselin pyörittyä tietyn kierrosmäärän, palauttaa vaijeripidikkeen takana oleva jousi männän takaisin alkuasentoon. Tämän liikkeen imu ja öljysäiliön öljyn painovoima täyttää pumpun takaiskuventtiilin kautta uudella öljyllä pumpun täyteen.
Takaiskuventtiili sulkeutuu ja em. pumppaus toistuu.
Vaijeri säätää pumpun männän sylinterissä liikkumaa matkaa. Eli pumpun tilavuutta. Suuremmalla avautumalla (vaijeritoiminta) pumpun mäntä liikkuu suuremman matkan ja öljyä pumpataan 1:llä pumppauksella suurempi määrä. Suuremmilla kierroksilla luonnollisesti myös pumppausten lukumäärä on suurempi tietyssä ajassa.
Takaiskuventtiilit pumpussa muodostuvat pelkästä jousesta ja kuulasta.
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 4.7.2006 15:12, muokattu yhteensä 1 kerran

4.7.2006 15:11

Wanhaan Yamahaan, siihen ilmajäähy RD:hen iskä vaihtoikin uuden käyttörattaan ja sai tuorevoitelun pelaamaan. Aiempi ratas oli vain kulunut. Ja vastahan tuosta uudemmastakin pumppu oli tsekkauksessa, että keväällä sitten tarkistaa taas ennen ajoon lähtöä. Muutenkin tuntuu porukka kehuvan aika ikiliikkujaksi tuota, kun vain hitusen viitsii panostaa huoltoon.

5.7.2006 1:31

Oliskohan kellään kokemusta?omassa RD350 F2:ssä lienee lataus ongelmia,kun kaupunki ajossa alkaa"syömään"akkua tyhjäksi ja sitten kun vähän käy avaamassa isolla tiellä,akku piristyy..kyllähän vika varmaan etsimällä löytyy,mutta jos jollain on ollut samaa ongelmaa,tietäis vähän mistä aloittaa?(ja akku on uusi)

5.7.2006 3:12

Onkos tässä samantyyppinen laturi kun autoissa? Jos on, niin laturin hiilet kannattas varmaan ekaks kattoa.

5.7.2006 6:20

leppape1 kirjoitti:Oliskohan kellään kokemusta?omassa RD350 F2:ssä lienee lataus ongelmia,kun kaupunki ajossa alkaa"syömään"akkua tyhjäksi ja sitten kun vähän käy avaamassa isolla tiellä,akku piristyy..kyllähän vika varmaan etsimällä löytyy,mutta jos jollain on ollut samaa ongelmaa,tietäis vähän mistä aloittaa?(ja akku on uusi)


Mittaa latausjännitteet kaikista kolmesta latauspiuhasta. Siitä näkee pelaako generaattori oikein.

Itse veikkaisin vian aiheuttajaksi jännitteensäädin/tasasuuntaaja-kalikkaa. Erinomaisen yleinen kilahtava mokkula RD:ssä.

5.7.2006 6:21

iikka88 kirjoitti:Onkos tässä samantyyppinen laturi kun autoissa? Jos on, niin laturin hiilet kannattas varmaan ekaks kattoa.


Eipä ole sinnepäinkään. Turha heittää mitään mutu-juttuja, koska siitä ei hyödy kukaan.

5.7.2006 6:21

SirKaarlo kirjoitti:Muutenkin tuntuu porukka kehuvan aika ikiliikkujaksi tuota, kun vain hitusen viitsii panostaa huoltoon.


Huonollakin huollolla kestävät isältä pojalle. Yleensä.